Geld & Recht alle pijlers

Beleggen, ja/nee?

23-11-2008 11:16 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of deze pijler hier hoort, zie nl geen onderwerp over financie-en.



Afijn, kredietcrisis, kelderende beurzen, wankelende banken.....wie is toch zo gek genoeg om aandelen te kopen?



Want: is dit gewoon een voorbijgaande storm die straks optrekt en de schade valt mee ?

Of waaghalzerig investeren en risico lopen dat je op het verkeerde paard hebt gewed?



Let me know!
Ik ben juist nu voor het eerst begonnen met beleggen. Ik was het wel al een tijdje van plan, maar het kwam er niet van. 3 Weken geleden hebben we aandelen gekocht in een goedlopend bedrijf, waarvan de aandelen nu heel goedkoop zijn. Ik verwacht dat binnen een paar jaar de aandelen weer zijn waar ze waren voor de crisis, dat wil zeggen 4 x zoveel als nu.

Je moet alleen geen geld gebruiken wat je binnenkort nodig zou kunnen hebben.

Ik denk dus dat het nu de tijd is om te gaan beleggen, mits je het geld niet nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex zit in de beleggingswereld en waar het allemaal om draait is risico's nemen en niet te snel switchen. Er zullen tijden zijn dat je geld verliest maar er komen vanzelf betere tijden, het is dan van belang om standvast te zijn en er doorheen te bijten.

En je kunt ook negatief op de beurs gaan zitten (dat heeft even niks met aandelen te maken maar even ter info) dan verdien je dus juist geld als de beurzen onderuit gaan. Is in deze tijden dus denk wel slim. Maar dan moet je alles wel goed blijven volgen want als de beurzen weer stijgen is het natuurlijk weer belangrijk om weer op de positieve lijn te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
oja, en volgens mij duurt het allemaal nog wel even voor dit voorbij is. Ik heb zo'n idee dat we pas net begonnen zijn met de dalende lijn.... (helaas voor ons, pas nu gaan we wat voelen)
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit een klein bedragje belegd vlak na 9/11...toen gingen de beurzen ook keihard onderuit.Geen spijt van gehad want dat bedrag is bijna verdrievoudigd.



Nu overweeg ik om wer een bedrag te investeren, wel in een bedrijf wat best risicovol is maar waarvan de koers op dit moment zo laag staat dat het bijna gratis is.



Ik zelf denk dat die wel weer zal stijgen ,misschien niet zo hoog maar met en paar euro heb ik er denk ik dan al 100% winst uit.
Alle reacties Link kopieren
jann, dat is naked shorting toch?

Volgens mij is dat verboden door minister Bos?
Ik denk ook dat je nu een beetje moet kijken naar bedrijven die producten maken/verhandelen die altijd nodig zullen zijn. Voedsel bv. Of bedrijven die altijd gezond waren maar nu gewoon even last hebben van de crisis. General Motors is daar een goed voorbeeld van (vind ik). Die aandelen zijn op dit moment bijna niets waard, maar ik denk dat het bedrijf wel blijft bestaan en het weer goed gaat doen na de crisis.

Maar echt verstand heb ik er niet van. Ik denk gewoon na met mijn 'boereverstand' .
Donna, als je Fortis bedoelt, besef dan wel dat Fortis bánk Nederland dus niet bij het beursgenoteerde Fortis hoort, dit is in handen van de Nederlandse overheid. Zo zit het belgische deel óók niet meer in het beursgenoteerde Fortis. Wat overblijft zijn wat verzekeringsmaatschappijtjes en probleemkredietjes. De waarde van Fortis Holding is geschat op zo'n 1 euro per aandeel.
(Misschien denk je helemaal niet aan Fortis, maar voor de zekerheid zet ik het toch ff neer)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sectorfondsen bij de Postbank. Dan beleg je dus niet in één bedrijf, maar bijv in vastgoed of in energie. En ja, ik had belegd vóór de kredietcrisis. Als ik m'n aandelen nu zou verkopen, heb ik 3000 euro verloren. Dus ik laat ze staan, er komen vanzelf betere tijden. Denk alleen dat die nog even op zich laten wachten, dus als ik jou was zou ik alleen beleggen als je een lange adem hebt (en geld over).
Alle reacties Link kopieren
tangerine, dat heb je goed opgemerkt haha.



Met deze informatie zal ik nog even goed uitzoeken of het verstandig is.

Hmmm...helemaal niet stil gestaan bij dat het niet dezelfde is als de Fortis is die overgenomen is door Nederlandse regering.
Alle reacties Link kopieren
mastermind, het is geld wat ik o dit moment kan missen.

En een lange adem heb ik zeker, ik wacht nog steeds tot het aandeel dat ik in 2002 voor 2,95 kocht op de 10,00 komt te staan.



Het staan nu op ongeveer 9,00.
Het is niet voor niks dat er allerlei rechtszaken tegen Fortis worden opgestart, er is tenslotte zonder de aandeelhouders te raadplegen een ontzettend groot deel volledig verkocht aan de Nederlandse en Belgische staat, maar ook aan Paribas. Er blijft dus maar heel weinig over in Fortis Holding...



Als aandeelhouder ben je mede-eigenaar van een bedrijf, als iets dus voor 100% van de staat is, kan het al niet meer in jouw holding zitten .
Alle reacties Link kopieren
[quote]lapin schreef op 23 november 2008 @ 11:50:

Ik denk ook dat je nu een beetje moet kijken naar bedrijven die producten maken/verhandelen die altijd nodig zullen zijn. Voedsel bv. Of bedrijven die altijd gezond waren maar nu gewoon even last hebben van de crisis. General Motors is daar een goed voorbeeld van (vind ik). Die aandelen zijn op dit moment bijna niets waard, maar ik denk dat het bedrijf wel blijft bestaan en het weer goed gaat doen na de crisis.

Maar echt verstand heb ik er niet van. Ik denk gewoon na met mijn 'boereverstand' .[/quote]



Als GM wordt gered door de Amerikaanse belastingbetaler, dan komen de belangen van de aandeelhouders waarschijnlijk op de laatste plaats.

Werkgelegenheid, pensioenen en Health Care zullen voorrang krijgen denk ik.



Andere mogelijkheid is dat de slechte onderdelen van GM stoppen en de gezonde, zeg Chevy en Cadillac, doorgaan. Lijkt me ook niet florrissant voor de aandeelhouders.



Aandelen Intel lijken mij veel minder risico.



Voeding: aandelen Wessanen en CSM hebben het niet erg goed gedaan.

Maar: Heineken of Unilever lijken mij een stuk veiliger dan banken of verzekeraars.



Als een aandeel dramatisch in waarde is verminderd betekent dat lang niet altijd dat het ook wel weer ooit (fors) zal gaan stijgen. Kan ook laag blijven of naar vrijwel nul gaan.



In het algemeen: aandelen kopen na een forse correctie is altijd slimmer dan ze op een all time high-stand van een index aanschaffen. Dus in dat opzicht is er nu het beste instapmoment sinds jaren. Of er binnenkort een nog beter instapmoment komt......zou kunnen.

Ligt er ook aan of je alleen op een korte bear market rally zit te wachten of een aandeel 2 jaar wilt vasthouden.



Koop je in de USA aandelen dan krijg je ook een valuta risico daarbij inbegrepen. Kan ook in je voordeel werken natuurlijk.

Lastig om te voorspellen wat de dollar gaat doen, hij zal ook in 2009 groen blijven zou een bekend vermogensbeheerder zeggen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even wachten de lift gaat nog steeds omlaag volgens mij is de bodem nog lang niet in zicht
De futures staan hartstikke in het groen, ik heb mij in het turbotoernooi eindelijk weer tot boven de 100.000 euro kunnen opwerken. (Stond een paar week geleden nog nauwelijks boven de 40.000)

Veel shorts gehad, met winst verkocht, en nu dus een long op de dow jones waar al redelijk wat winst op zit. Gaat lekker :-)



(Kan natuurlijk heel goed een tijdelijke opleving zijn hoor, maar ach, ik maak er ff fictief gebruik van...)
Alle reacties Link kopieren
Zelf denk ik dat fondsbeleggen wel een goede is. Daarmee heb je zowieso al wat spreiding over verschillende soorten aandelen. En, wederom mijn mening, ik denk dat je nu wel goed aandelen kunt kopen. Misschien gaat het nog even omlaag, maar ik denk dat het verder omhoog kan dan naar beneden en daar wacht ik dan maar op!
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt inspelen op een dalende markt is dit zeker een aanrader SGAM ETF XBear DJ Stoxx 50!

Sinds oktober "leef" ik mij met deze beertjes uit! Gaat super!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven