Geld & Recht alle pijlers

hoe zit het met Erfenis?

12-12-2008 12:48 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
De moeder van mijn vriend is overleden toen hij 2 jaar oud was. Daarna zijn er wat vervelende dingen gebeurd tussn zijn vader en de familie van zijn moeder, waardoor uiteindelijk het contact is verbroken.



Vorig jaar hebben wij voorzichig weer wat contact gezocht. Onze dochter was geboren en het is natuurlijk ook haar familie. Ook de familie stond er positief tegenover, en zo hebben we enkele bezoekjes gebracht aan wat ooms en tantes, en vriend's opa van 93. Zijn oma was al overleden.



Ongeveer 1,5 maand geleden is zijn opa overleden. Er was geen begrafenis (opa stelde zijn lichaam ter beschikking aan de wetenschap) en ook geen afscheidsdienst ofzo, we hebben vriend's tante en ooms een kaartje gestuurd.



Gister was vriend voor het eerst sinds het overlijden van opa weer bij zijn tante, en die vertelde hem dat hij erfgenaam van opa was. Vriend dacht echter dat zijn vader, immers de weduwnaar van zijn moeder, dit zou zijn.



Weet iemand hoe dit zit?



Overigens denkt vriend erover om de erfenis te weigeren als die voor hem is. Hij wil niet het idee hebben dat hij, na een klein beetje contact, nu gaat cashen van zijn familie. Kan hij eigenlijk weigeren? En wordt het geld dan verdeeld onder de andere familieleden? Dat zou hij het eerlijkst vinden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een erfenis altijd weigeren, maar waarom? Het was de wens van zijn opa.

Stel het zou een flink bedrag zijn, dan kan je vriend nog altijd zelf ervoor kiezen om het geld te verdelen. (let wel: je betaalt altijd belasting over georven geld!)



Ik gelof overigens niet dat je schoonvader voor je vriend komt in dit geval. Zijn moeder is nl overleden, haar man is dus niet degene die recht heeft op dit geld.



Je kunt het ook zien als een mooi extraatje voor de studie van jullie dochter oid.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend neemt qua erfgenaam, de plaats in van zijn moeder. Vader is aangetrouwd en komt dus niet in aanmerking voor de erfenis die de moeder van je vriend anders zou krijgen (het gaat om bloedbanden zeg maar).
Ik ben mijn eigen bananenschil
Is de opa van zijn moeders kant? Zo ja, dan is hij idd (samen met eventuele broers/zussen) erfgenaam samen met de broers/zussen van zijn moeder.

Mijn man had dit ook, toen zijn oma overleed. Zijn eigen vader was toen al een jaar of tien overleden. Dus ipv zijn vader, was hij samen met zijn 2 broers erfgenaam, náást de 3 broers en zussen die zijn vader had.



Maar inderdaad, waarom weigeren? Hij kon toch ook bij voorbaat al niet weten dat opa hem wat zou nalaten. Ga in elk geval het gesprek met de notaris aan, zij/hij kan je ook vertellen hoe je kan weigeren eventueel.
Alle reacties Link kopieren
Je schoonvader zou alleen recht hebben op het vruchtgebruik (dus de rente en eventuele onkosten) indien zijn kinderen nog thuis zouden wonen en/of onder de 18 jaar zijn. Zodra de kinderen over de 18 zijn, heeft hij geen recht meer op het vruchtgebruik en is de erfenis van de kinderen.

Aangezien dit niet het geval is, heeft jouw vriend dus recht op de erfenis. En als het geen schulden zijn die hij erft, zou ik het niet weigeren
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is inderdaad de erfgenaam van zijn opa, omdat zijn moeder al overleden is. Als de moeder ná de opa was overleden, was het geld wel naar je vriends vader gegaan.

Ik zou niet te snel zijn met het weigeren van de erfenis. Dat je vriend de erfgenaam is, is een formaliteit en betekent in eerste instantie waarschijnlijk vooral dat hij wat dingen zal moeten regelen wat betreft de nalatenschap. Het is wel zo netjes als hij dat ook doet. En het weigeren van een erfenis is nog niet zo makkelijk en brengt behoorlijk wat rompslomp met zich mee. Als er leden van de familie zijn die vinden dat het anders verdeeld had moeten worden, had zijn opa dat eigenlijk moeten regelen.

Overigens, als er nog broers of zussen van zijn moeder in leven zijn, is je vriend samen met hem erfgenaam. En als deze mensen ook zijn overleden, is hij erfgenaam met hun eventuele kinderen. Dus misschien staat hij er niet helemaal alleen voor?
Alle reacties Link kopieren
Pas op, je kunt ook een schuld erven. Verder is het NIET ALTIJD zo dat je over georven geld belasting betaald. Je kunt WEL ALTIJD een erfenis weigeren en waarom zou je dat niet doen als dat het beste voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariatheresia schreef op 12 december 2008 @ 13:09:

Je vriend is inderdaad de erfgenaam van zijn opa, omdat zijn moeder al overleden is. Als de moeder ná de opa was overleden, was het geld wel naar je vriends vader gegaan.

Ik zou niet te snel zijn met het weigeren van de erfenis. Dat je vriend de erfgenaam is, is een formaliteit en betekent in eerste instantie waarschijnlijk vooral dat hij wat dingen zal moeten regelen wat betreft de nalatenschap. Het is wel zo netjes als hij dat ook doet. En het weigeren van een erfenis is nog niet zo makkelijk en brengt behoorlijk wat rompslomp met zich mee. Als er leden van de familie zijn die vinden dat het anders verdeeld had moeten worden, had zijn opa dat eigenlijk moeten regelen.

Overigens, als er nog broers of zussen van zijn moeder in leven zijn, is je vriend samen met hem erfgenaam. En als deze mensen ook zijn overleden, is hij erfgenaam met hun eventuele kinderen. Dus misschien staat hij er niet helemaal alleen voor?Dit is alleen als hij executeur-testamentair is. Een erfgenaam hoeft in princiepe niets te regelen en is gewoon (zoals de naam al zegt) ergenaam en ontvangt alleen
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties!



Het is al een stuk duidelijker.

Het is inderdaad zijn opa van moeder's kant. Dus mijn vriend is erfgenaam in plaats van zijn moeder (hij heeft geen broers en zussen) en zijn vader niet. (dat scheelt, zijn vader zou hoe dan ook hebben geweigerd iets te ontvangen van die familie).



We hebben het erover gehad, en hij vindt het lastig om geld aan te nemen van iemand die hij eigenlijk nauwelijks kende. Zijn familie heeft al die jaren goed contact gehad met opa, en voor hem en oma gezorgd. Wij hebben de goede man 2 keer ontmoet en dat was het. Dus het voelt een beetje raar, ook naar de rest van de familie toe (hoewel die er geen punt van maken, zijn veel te blij dat er weer contact is).

Nouja, het is een gevoel van mijn vriend, niet echt een rationeel iets ofzo, maar voor hem voelt het raar.



Toen we opa ontmoetten bleek hij ook elk jaar op de verjaardag van mijn vriend het geld dat hij aan een cadeautje zou hebben uitgegeven op een rekening te hebben gezet en dat geld wilde hij toen aan mijn vriend geven. Die heeft toen geweigerd, en gezegd dat dat niet goed voelde. De rekening is toen opgeheven en het geld is weer teruggezet op de rekening van opa. Ik geloof dat opa dat wel respecteerde, hij was er niet door beledigd ofzo.



Ik denk dat we eerst maar eens afwachten hoe de erfenis in elkaar zit en dan kunnen we altijd nog kijken wat we ermee doen. Op de spaarrekening van dochter storten is wel een goed idee eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog zijn de vrijgestelde bedragen?



1. De echtgenoot/geregistreerd partner:

Voor de echtgenoot/ geregistreerd partner is het bedrag € 523.667,00.



2. Samenwoners

Voor samenwoners ligt het iets ingewikkelder.



Je hebt – net zoals de echtgenoot/geregistreerd partner – recht op een vrijstelling van € 523.667,00 als je:



langer dan 6 maanden met de overledene hebt samengewoond;

bij de gemeentelijke basisadministratie op hetzelfde adres als de overledene stond ingeschreven;

in een notarieel samenlevingscontract een zorgverplichting hebt vastgelegd;

geen bloedverwant in de rechte lijn (grootouders - ouders - kinderen - kleinkinderen) van de overledene bent;

voor de inkomstenbelasting een fiscaal partner van de overledene was;

niet aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, maar wel vanaf je 22ste jaar tot aan het overlijden vijf jaar met de overledene hebt samengewoond.

Als je aan geen enkele van de bovenstaande voorwaarden voldoet maar wel na je 22ste jaar vier jaar samen hebt gewoond, dan geldt een vrijstelling

van € 209.465,00.



Als je drie jaar samen hebt gewoond, dan geldt een vrijstelling van € 157.098,00.

Als je twee jaar samen hebt gewoond, geldt een vrijstelling van € 104.729,00.



3. Kinderen



Kinderen tot 23 jaar

Voor de kinderen tot 23 jaar geldt een vrijstelling van € 4.479,00

voor elk jaar dat zij jonger zijn dan 23 jaar. Hierbij geldt een maximum

van € 10.150,00.

Kinderen vanaf 23 jaar

Voor kinderen vanaf 23 jaar is er een vrijstelling van € 10.150,00. Deze vrijstelling is alléén van toepassing als het geërfde bedrag maximaal

€ 26.852,00 is. Als het geërfde bedrag meer is dan € 26.852,00 dan is de vrijstelling niet van toepassing.Stel: een kind erft €. 26.000,00 of minder van de overledene. Dan geldt een vrijstelling van € 10.150,00. Als een kind € 26.852,00 of meer erft, geldt er geen vrijstelling. Je moet dan over het hele geërfde bedrag belasting betalen.

Invalide kinderen

Als het kind invalide is, krijgt het een vrijstelling € 13.429,00.

4. Ouders

Voor ouders geldt een vrijstelling van € 44.752,00



5. Andere bloedverwanten in de rechte lijn (grootouders en kleinkinderen)

Zij hebben een vrijstelling tot € 10.150,00. In de praktijk betekent dit dat wanneer het bedrag lager is dan € 10.150,00, je dan geen successierecht hoeft te betalen. Als het geërfde bedrag hoger is dan € 10.150,00 moet je over het hele bedrag belasting betalen.

6. Overige

In alle andere gevallen is er een vrijstelling van € 1.942,00





In welk tarief val ik?

Als je van het totale bedrag dat je erft, het vrijgestelde bedrag afhaalt, weet je over welk bedrag je belasting moet betalen. De vraag is alleen: hoeveel?

Er zijn drie tariefgroepen, en het principe van successierecht is simpel: hoe meer je erft, hoe meer je moet betalen.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat zijn jullie snel!



Liekje, Barbabella en Mariatheresa:



Vriend is gewoon erfgenaam, zijn tante is executeur testementair. Zij regelt alles rondom de nalatenschap. Daarnaast zijn er nog twee ooms waarmee de erfenis dus gedeeld moet worden als ik het goed begrijp.



Er is in ieder geval een 'echte' erfenis, geen schulden. Opa had een huis dat inmiddels met winst is verkocht. Hoeveel winst en hoeveel daar nog af gaat voor eventueel gemaakte kosten weten we nog niet, maar dat zullen we dan wel horen.
en als je hem toch niet wilt, die erfenis, vraag je een akte van verwerping aan. Kost je wel 99,00.
quote:kaatje_85 schreef op 12 december 2008 @ 13:26:

en als je hem toch niet wilt, die erfenis, vraag je een akte van verwerping aan. Kost je wel 99,00.



Nu het toch over erfenissen gaat....mijn vader is ruim twee jaar geleden overleden en ein-de-lijk is bekend hoe groot de erfenis is (notariskosten daarvoor alleen al waren 1200 euro...). Nu blijkt de erfenis negatief, kortom, broer en ik gaan verwerpen. Maar daar moet je dus óók nog voor betalen begrijp ik? Waarom worden dit soort dingen niet vooraf door de notaris verteld? Of hebben wij "gewoon" een beroerde notaris getroffen?
Alle reacties Link kopieren
Sarah, wat duurt dat dan lang! Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden en dat is ondertussen allemaal al geregeld, inclusief belastingzaken e.d. Vraag me af of jullie inderdaad een beroerde notaris hebben getroffen.



Binti, geld waarmee ik zelf moeite heb met aannemen, maar de gever echt wil dat ik het krijg, zet ik ook op de rekening van mijn kinderen voor hun studie later. Vind ik een mooie manier om de gever gelukkig te maken en het nuttig te laten zijn. Opa zou het vast mooi hebben gevonden als hij indirect mee kan betalen aan de studie van zijn achterkleinkind.



En anders besteden jullie toch een deel van het geld aan een etentje met alle familie van die kant op de eerste sterfdag van opa. Doe je nog wat moois ermee, zijn opa herdenken en met de hele familie bij elkaar zijn.
quote:Sarah Scott schreef op 12 december 2008 @ 13:39:

[...]





Nu het toch over erfenissen gaat....mijn vader is ruim twee jaar geleden overleden en ein-de-lijk is bekend hoe groot de erfenis is (notariskosten daarvoor alleen al waren 1200 euro...). Nu blijkt de erfenis negatief, kortom, broer en ik gaan verwerpen. Maar daar moet je dus óók nog voor betalen begrijp ik? Waarom worden dit soort dingen niet vooraf door de notaris verteld? Of hebben wij "gewoon" een beroerde notaris getroffen?Voor zover ik weet dien je altijd te betalen voor een akte van verwerping. Maar ik sluit ook niet uit dat je daarnaast een beroerde notaris hebt gehad.
Hmmm nouja, het kan ook de vader in kwestie zijn geweest, die was ook beroerd (Kort: 8 dagen voor zijn dood nog getrouwd, zodat zijn tweede vrouw weduwe en dus erfgenaam werd, én mijn twee halfbroertjes ook erfgenamen(maar da's geloof ik ook al zo zonder dat mijn vader was hertrouwd)) Anyway: ja dat duurde inderdaad lang. Tweede vrouw van mijn vader heeft veel geld achterover gedrukt, maar ja, voor ons onbewijsbaar, dus wij zijn er klaar mee. Ze zoekt het maar uit met haar "negatieve erfenis"

Maar goed, Kaatje, dank voor deze info dus, weet ik in elk geval dat ik dat ook nog kan verwachten
Alle reacties Link kopieren
Als opa wilde dat je vriend zou erven (wat blijkbaar het geval is), waarom zou hij zich daar dan schuldig over voelen??

De dingen die vroeger voorgevallen zijn, kunnen hem natuurlijk niet aangerekend worden omdat hij nog zo klein was.

Als ik het zo lees (elk jaar geld op spaarrekening zetten), denk ik dat opa heel erg blij is geweest dat het contact met kleinzoon nog op tijd hersteld is.
Alle reacties Link kopieren
je vriend erf in plaats van zijn moeder.

De vraag is dus :Wat zou zijn moeder willen? Zou zij willen dat hij van haar erft?



JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me lastig invullen voor een moeder die misschien al wel 30 jaar dood is en waar vriend geen enkele herinnering aan heeft!
Alle reacties Link kopieren
Even als aanvulling op de eerdere posts (hoop niet dat ik mosterd ben): Mocht je toch willen verwerpen, doe dat dan meteen voor je dochter. Als je vriend verwerpt (ik neem aan dat hij jullie dochter heeft erkend) erft je dochter namelijk in zijn plaats. Omdat je dochter minderjarig is moet je dat regelen met toestemming van de rechter. Ik zou, als je wit verwerpen, even contact opnemen met de griffie van de rechtbank. Zij kunnen je precies vertellen hoe je dat moet regelen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft iedereen het over verwerpen?? Je kan ook beneficiar aanvaarden, dan erf je alleen als de nalatenschap positief is. Je krijgt vanzelf van de notaris een brief waar alles instaat. Ik zou dat lekker afwachten en navraag doen bij de notaris. Die kan je alles vertellen, desnoods second opinion aanvragen bijeen andere notaris.



Dit soort dingen moet je niet op een forum vragen, iedereen heeft zijn of haar mening die vaak wel een beetje klopt maar een erfenis is 1 van de meest complexe dingen die bij een notaris spelen. Dus laat het aan de deskundigen over.



Ik kan het weten aangezien ik notarisklerk ben (helaas voor jou op de onroerend goed sectie) en er komen zoveel mensen met de bekende "indianenverhalen" dat je echt op moet passen.



Ik zeg niet dat de mensen hier de verkeerde adviezen geven, sterker nog er zitten hele goede bij maar pas gewoon op
Alle reacties Link kopieren
Dat de nalatenschap positief is, weten ze al; daar gaat het in dit geval ook helemaal niet om.

Het is puur gevoel van vriend van 'kan ik dit wel aannemen, omdat we maar zo kort contact hebben gehad'.
Alle reacties Link kopieren
Een nalatenschap afwikkelen is over het algemeen niet moeilijk. Vaak wordt het moeilijk omdat familieleden elkaar het licht in de ogen niet gunnen of er onzekerheid is over de omvang. Gelukkig lijkt dat hier niet aan de orde. Beneficiair aanvaarden kan zeker, maar is zonde van de notariskosten als je op voorhand al weet dat de nalatenschap positief is. Daarbij duurt de afwikkeling langer dan een "normale" afwikkeling.



Sterkte, ook voor je vriend. Lijkt me een moeilijke keuze om te maken!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Es1979 schreef op 14 december 2008 @ 12:34:

Een nalatenschap afwikkelen is over het algemeen niet moeilijk. Vaak wordt het moeilijk omdat familieleden elkaar het licht in de ogen niet gunnen of er onzekerheid is over de omvang. Gelukkig lijkt dat hier niet aan de orde. Beneficiair aanvaarden kan zeker, maar is zonde van de notariskosten als je op voorhand al weet dat de nalatenschap positief is. Daarbij duurt de afwikkeling langer dan een "normale" afwikkeling.



Een nalatenschap afwikkelen duurt altijd lang, beneficiar aanvaarden heeft daar helemaal niets mee te maken. Als mensen gaan verwerpen, dan wordt het pas lastig, zeker met minderjarigen.



Ga naar een notaris, wordt waarschijnlijk toch al gedaan en vraag om advies. Misschien is het handig om te vragen van wanneer het testament is, dan weet je of opa het bewust heeft gedaan dat je vriend zou erven of dat hij gewoon vergeten is om dat te veranderen toen er geen contact meer bleek te zijn
Alle reacties Link kopieren
[quote][message=2408651,noline]Binti schreef op 12 december 2008 @ 13:18[/message]:

Bedankt voor de snelle reacties!



Het is al een stuk duidelijker.

Het is inderdaad zijn opa van moeder's kant. Dus mijn vriend is erfgenaam in plaats van zijn moeder (hij heeft geen broers en zussen) en zijn vader niet. (dat scheelt, zijn vader zou hoe dan ook hebben geweigerd iets te ontvangen van die familie).



We hebben het erover gehad, en hij vindt het lastig om geld aan te nemen van iemand die hij eigenlijk nauwelijks kende. Zijn familie heeft al die jaren goed contact gehad met opa, en voor hem en oma gezorgd. Wij hebben de goede man 2 keer ontmoet en dat was het. Dus het voelt een beetje raar, ook naar de rest van de familie toe (hoewel die er geen punt van maken, zijn veel te blij dat er weer contact is).

Nouja, het is een gevoel van mijn vriend, niet echt een rationeel iets ofzo, maar voor hem voelt het raar.



Toen we opa ontmoetten bleek hij ook elk jaar op de verjaardag van mijn vriend het geld dat hij aan een cadeautje zou hebben uitgegeven op een rekening te hebben gezet en dat geld wilde hij toen aan mijn vriend geven. Die heeft toen geweigerd, en gezegd dat dat niet goed voelde. De rekening is toen opgeheven en het geld is weer teruggezet op de rekening van opa. Ik geloof dat opa dat wel respecteerde, hij was er niet door beledigd ofzo.



Ik denk dat we eerst maar eens afwachten hoe de erfenis in elkaar zit en dan kunnen we altijd nog kijken wat we ermee doen. Op de spaarrekening van dochter storten is wel een goed idee eigenlijk.[/quote]



Ik denk dat je vriend hiermee ook wel heeft laten zien dat het hem niet om het geld gaat. Wat net ook al gezegd werd, kijk eventueel naar wanneer het testament is opgemaakt en of dat idd nog iets met het herstelde contact te maken heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat je vriend zich bezwaard voelt, maar ik kan me ook voorstellen dat voor een opa, die door onenigheid met schoonzoon het kind van zijn overleden dochter nooit heeft zien opgroeien, dit het minste was wat hij kon doen, en dat hij ook liever meer voor je vriend had willen doen. Sparen voor jullie dochter lijkt me ook een mooie optie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven