Geld & Recht alle pijlers

Schulden en ex partner is spoorloos

14-12-2008 18:09 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Te herkenbaar allemaal....
Alle reacties Link kopieren
Kan je helaas geen advies geven maar wil je veel sterkte wensen!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om eens langs een rechtshulpwinkel te gaan en te bekijken of er via de juridische weg nog wat te regelen is?

Anders weet ik het ook niet! Sterkte
Ik zou informatie inwinnen bij het Juridisch Loket.

www.hetjl.nl

Wat een ellende zeg!
Omdat jullie beiden hebben getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid, blijf jij ook hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld, daar kun je niet door een boedelscheiding vanaf komen. Ik zou je dus ook adviseren om een advocaat in de arm te nemen. De belastingaangifte van jouw ex is - als ik het goed begrijp - tijdens jullie huwelijk gebeurd en dus zou jij daar volgens mij ook inzage in moeten kunnen krijgen. Wellicht kan een advocaat jou daar verder bij helpen.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ga naar het Juridisch Loket. Mijn ervaring daar is erg prettig.



Het is echt idioot maar mijn ervaring is dus ook dat omdat meneer/mevrouw niet te vinden is omdat niet ingeschreven is in een gemeente, schuldeisers gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is en dus degene opzoeken die wel te vinden is. Echt absurd dat iemand op deze wijze overal onderuit lijkt te kunnen komen. Ondertussen -moet- je wel betalen omdat jij ook aansprakelijk bent, je kunt niet anders.



Uiteindelijk kwamen wij er toevallig achter waar ze werkte, waarna we schuldeisers daar dus heen konden verwijzen. Ze is uiteindelijk dus weer 'gevonden'. Door ons dus..



Ik kan je helaas dus geen tips geven hoe ex gevonden kan worden, maar je zou eens kunnen informeren in zijn omgeving. Neem aan dat je adres van zijn ouders/vrienden nog wel hebt? Het is de moeite van het proberen waard.



En verder dus, Juridisch Loket.
anoniem_75636 wijzigde dit bericht op 14-12-2008 23:38
Reden: wijziging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet onlogisch dat schuldeisers niet verder kijken dan hun neus lang is. Zolang zij iemand vinden die hoofdelijk aansprakelijk is voor de schulden, zal het hun verder niet boeien hoe de schuldenaars onder elkaar dat oplossen. Dat lijkt me ook niet aan de schuldeisers.



Het is heel vervelend als iemand er vandoor gaat en jou met de (gezamelijke) schulden achter laat, maar het lijkt me niet dat de schuldeiser daar de dupe van hoeft te worden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom ik er nu achter, dat hij echt gefraudeerd heeft en het geld terug moet betalen? Belastingdienst bellen??

Hoe kan ik zelf hier aanspraak op maken? Aanspraak maken op onterecht verkregen geld, nou niet lijkt me

Met dit geld kunnen de schulden afbetaald worden. Hoezo lijkt me dat de belastingdienst het geld gewoon terug wil en zij hebben daar ook bepaalde bevoegdheden voor die gewone schuldeisers niet hebben.



Lijkt mij dat het tijd is voor wat inlichtingen en advies bij de kredietbank of WSNP (wet schuldsanering natuurlijke personen)



En ben het met mijn voorganger eens dat de schuldeisers niets te maken hebben met de verdeling tussen ex en TO betreft de schulden. Met een eventuele verdeling van schulden bindt je alleen elkaar een geen derde (lees schuldeiser) Je moet met schuldeisers apart afspreken dat ze je ex moeten aanspreken maar vaak zijn ze daar natuurlijk niet heel happig op. Het zou zomaar kunnen zijn dat jij dus alles moet betalen (en dan wel een vordering op je ex krijgt om de helft aan jou te betalen, mocht je bijvoorbeeld een rechtzaak krijgen tegen een schuldeiser dan kun je je ex in vrijwaring betrekken in de zaak Je zegt dan dat ze een zaak tegen jou aanspannen maar dat ze bij je ex moeten zijn voor een deel van de schuld)
Alle reacties Link kopieren
Allereerst bedankt voor alle reacties.



.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annepanne1 schreef op 14 december 2008 @ 23:36:

Het is echt idioot maar mijn ervaring is dus ook dat omdat meneer/mevrouw niet te vinden is omdat niet ingeschreven is in een gemeente, schuldeisers gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is en dus degene opzoeken die wel te vinden is. Echt absurd dat iemand op deze wijze overal onderuit lijkt te kunnen komen. Ondertussen -moet- je wel betalen omdat jij ook aansprakelijk bent, je kunt niet anders. .

Nou, hier ben ik het toch niet mee eens. Die schuldeiser kijkt bij het sluiten van het contract naar de hele tegenpartij (dus TO en partner) en besluit op grond van deze risico-inschatting wel/geen contract aan te gaan. Het is dus ook logisch dat zij het bij de tegenpartij (om het even wie van beiden) gaat zoeken. Immers, hier heeft TO een verkeerde risico-inschatting gemaakt van haar toenmalige partner. Daar hoeft de schuldeiser niet voor op te draaien.

@TO: Vandaar dat ik je dan ook aanraadt om op welke manier dan ook na te gaan of je je ex niet kunt opsporen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jilleke schreef op 15 december 2008 @ 18:47:

I.v.m. de wet op de privacy mag de belastingdienst ook géén informatie over derden verstrekken..Ik veronderstel dat jij en ex fiscale partners waren. Kun je dan niet opnieuw aangifte doen over dat jaar, en dan de posten zo verdelen dat jij ook geld terug krijgt (@ ernie: mag dat, achteraf de verdeling aanpassen???). Dan krijgt hij welliswaar een belastingschuld aan zijn broek, maar jij hebt geld om zijn schulden af te lossen!
Misschien een nutteloze tip, maar wil het toch even melden.



Kun je hem niet traceren via zijn werkgever?

Of oud-werkgever?

Of UWV bellen of in NL een meneer met die naam en geb datum bekend is?



Hij moet toch ergens van leven? Of hij zou in het buitenland moeten zitten of rond zwerven. Maar jij weet beter dan ik of hij zover in de sloot zou belanden ofdat hij gewoon slinks en geniepig is en zich probeert schuil te houden.



Ik zou oproepjes plaatsen op vermist en marktplaats en andere site's of mensen je ex kennen, om zo zijn verblijfadres te traceren. Desnoods een anonieme advertentie in de telegraaf. Contact opnemen met je ex schoonfamilie. Iemand moet toch weten waar hij uithangt. Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp jullie reacties, het is echter een beetje gebaseerd op een misverstand, ik heb het niet zo duidelijk neergezet. Ik bedoel niet zozeer dat de schuldeisers het maar uit moeten zoeken, maar meer dat het ontzettend lastig is dat je als schuldenaar zelf niet eens op zoek kunt naar de andere schuldenaar. Je staat wel beiden op de contracten en bent dus verantwoordelijk, maar hebt niet het recht uit te zoeken waar de ander is gebleven. Dat is ergens onterecht vind ik. Je hebt beiden een verplichting, ik vind dat beiden daarop ook door elkaar aangesproken moeten kunnen worden.

Snap de frustratie van TO dus goed, dat je in feite niks kunt. Ik vind dat de mogelijkheden daartoe verbeterd kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
@ Jilleke, hoe kan het bedrag door de belastingdienst onterecht zijn uitgekeerd naar hem maar niet naar jouw?



Er is gefraudeerd ivm de belasting van jullie eigen huis en toen het gebeurde waren jullie getrouwd. Twee reden om beide hoofdelijk aansprakelijk te zijn voor deze schuld. Je zegt het gaat om 10.000 euro maar als je de belastingdienst belt willen ze niets zeggen?



Hoe weet je dan dat het om 10.000 euro gaat. Wil de belastingdienst dit op dit moment uberhaupt terughebben of heb je nog niets van ze gehoord?



En je kan dus je ex oproepen in vrijwaring als je een rechtszaak is. Die krijgt dat een dagvaarding maar omdat je geen adres hebt zal de deurwaarder dit publiceren in een dagblad. Dat komt ie natuurlijk niet opdagen en evt bij verstek veroordeeld. Jij moet dat vragen of de rechter wellicht de schuld onder jullie wil verdelen zodat jij niet alles hoeft te betalen maar bijvoorbeeld de helf oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jojo80 schreef op 16 december 2008 @ 07:58:

@ Jilleke, hoe kan het bedrag door de belastingdienst onterecht zijn uitgekeerd naar hem maar niet naar jouw?



Omdat ik de kostwinnaar was en nergens voor getekend heb m.b.t. deze belastingteruggave. Ik was degene, die de hypotheek en alle andere vasteb lasten e.d. betaalde.



Er is gefraudeerd ivm de belasting van jullie eigen huis en toen het gebeurde waren jullie getrouwd. Twee reden om beide hoofdelijk aansprakelijk te zijn voor deze schuld. Je zegt het gaat om 10.000 euro maar als je de belastingdienst belt willen ze niets zeggen?



Het gaat allemaal om de belastingteruggave. We waren op papier nog getrouwd maar we voerden géén gezamenlijke huishouding meer. Zoals gezegd heeft hij het tegen iemand anders verteld dat hij geld heeft terug ontvangen. Ik weet dat we nog geld terug moesten krijgen m.b.t. het koophuis. Dan kom ik ook ongeveer aan dit bedrag. De belastingdienst mag inderdaad niks zeggen. Anders zou iedereen zomaar informatie op kunnen vragen.

Het betreft hier dus geen schuld!!

Dat is een heel ander verhaal.....



Hoe weet je dan dat het om 10.000 euro gaat. Wil de belastingdienst dit op dit moment uberhaupt terughebben of heb je nog niets van ze gehoord?



De Fiod is dit uit aan het zoeken en zij mogen wederom geen informatie verstrekken.



En je kan dus je ex oproepen in vrijwaring als je een rechtszaak is. Die krijgt dat een dagvaarding maar omdat je geen adres hebt zal de deurwaarder dit publiceren in een dagblad. Dat komt ie natuurlijk niet opdagen en evt bij verstek veroordeeld. Jij moet dat vragen of de rechter wellicht de schuld onder jullie wil verdelen zodat jij niet alles hoeft te betalen maar bijvoorbeeld de helf oid.

Het probleem is ook dat een advocaat mijn zaak niet zomaar wil behandelen voor de gebruikelijke eigen bijdrage. Het kost teveel tijd, zoals ze zelf zeggen.

Helaas heeft het me daardoor ook al heel veel geld gekost.

Ik wil eerst mijn schulden afbetalen en hopelijk kan dit met een finale kwijtschelding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven