Geld & Recht alle pijlers

emigranten: aow-gat en pensioen

18-12-2008 12:43 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan iedereen die in het buitenland woont en werkt. Ik ben me aan het orienteren op verzekeringen en begon zodoende ook na te denken over het aow-gat (hoewel ik binnen Europa woon is het staatspensioen hier heel erg laag, dus ook al zou ik na 15 of 20 jaar naar Nederland teruggaan en dan een uitkering krijgen vanuit hier, zou ik daar weinig aan hebben).



Heeft het zin om je te verzekeren hiertegen? Ik denk namelijk dat het bijna slimmer is om zelf te sparen. Ik ben benieuwd hoe jullie het geregeld hebben, een verzekering of zelf sparen. En indien zelf sparen, hoe ziet dat er dan uit (vastgezet of niet, op een rekening in Ned. Of in je nieuwe land, en hoe heb je uitgerekend hoeveel je per maand moet sparen).



Via mijn huidige werkgever kan ik niet sparen. Ik ben nog wel erg jong, maar ben gewoon benieuwd of het al verstandig zou zijn nu al te beginnen met wat weg te zetten, en wil me graag informeren.

Wat is wijsheid?

Totaal aantal stemmen: 0

Verzekeren Geen stemmen
Zelf sparen Geen stemmen
Aangezien de pensioenen hier ongeveer hetzelfde zijn als in Nederland, maak ik me daar niet zoveel zorgen over. Ik denk wel dat als ik straks weer een baan heb (krijg nu een jaar Elterngeld + verlof) dan zet ik weer een deel opzij op de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Liubi!

het is ook niet zo zeer dat ik me er zorgen om maak, maar ik weet wel dat als je op je 25ste begint met 100 euro per maand, je op je 65ste meer hebt gespaard dan je ooit had kunnen doen als je op je 45ste begint. Daarom dacht ik dat het misschien wel slim was om me er in te verdiepen, nu gaat het waarschijnlijk om zulke kleine bedragen dat ik het niet voel, maar door jaar op jaar en rente op rente wordt dat dan toch ongemerkt een mooie som geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde conclusie getrokken als jij, vooral ook omdat het nog maar de vraag is of de AOW nog zal bestaan tegen de tijd dat wij oud zijn.



Mijn vriend bouwt extra veel pensioen op bij zijn werkgever hier (in Europa). Daar hebben we bewust voor gekozen. Ik ben momenteel zelfstandige en moet echt nodig wat gaan regelen. (staat op mijn to-do list voor januari :-) Ik heb in NL wel vanaf mijn 23ste tot mijn 30ste flink pensioen opgebouwd.



Je kunt er trouwens tot een jaar na je vertrek nog voor kiezen om alsnog voor AOW te verzekeren in NL.
Toen wij naar Belgie vertrokken heb ik ervoor gekozen me niet apart te verzekeren voor mijn AOW tekort. Het was zoveel premie dat we het niet lonend vonden. We gaan ervan uit dat onze oude dag redelijk ruim gaat zijn door de beleggingen en spaardingen die we hebben, dat het eigenlijk niet echt de moeite was. Nou ben ik maar 4 jaar weggeweest en ik heb dus maar een gaatje van 8%. Ik heb in die 4 jaar ook niet gewerkt dus ik heb in het buitenland niks opgebouwd.



In NL hoef (kan?) je pas vanaf je 25e pensioenpremie gaan betalen. Volgens mij was jij dat nog niet, toch, Marghareta?

Je AOW gat wordt berekend vanaf je 15e, dus dat heeft wel invloed.



Sparen kan nooit kwaad. De rentes zijn momenteel zo gunstig dat je heel makkelijk een gewone spaarrekening kan kiezen (Moneyou biedt 5,1 procent, vrij opneembaar) zodat je vrij kan beschikken over je spaargeld als de rentestand iets anders doet. Ik zou nu niet voor jarenlange looptijden iets gaan uitzoeken, omdat de financiele wereld te instabiel is.



Als je het geld nu kan missen, zou ik het opzij zetten.
Ik geloof dat je jaarlijks 2% van je toekomstig AOW verliest als je in het buitenland zit.



Mijn keuze is geweest om zelf te sparen via een pensioensfonds aangezien ik nog nooit in Nederland gewerkt heb en het voorlopig ook niet ga doen.

Verder betalen we de hypotheek van ons huis en van een appartement in de hoop dat het in de toekomst goed verkoopbaar zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 18 december 2008 @ 12:56:

In NL hoef (kan?) je pas vanaf je 25e pensioenpremie gaan betalen. Volgens mij was jij dat nog niet, toch, Marghareta?

Vroeger kon dat inderdaad niet, nu wel.
Ik spaar pensioen via mijn huidige werkgever. Werkgevers hier zijn dat niet verplicht trouwens, dus de andere optie zou zijn om dat dan privé te doen. Of niets natuurlijk en dan heb je je staatspensioen. Ik vrees dat beiden geen vetpot gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Marghareta, ik ben 26 en woon en werk al 4.5 jaar in Frankrijk. Je verliest idd elk jaar 2% AOW.

Ik bouw hier ook pensioen op, niet zoveel als in NL, maar redelijk te doen als ik na mijn pensioen nog steeds in Frankrijk woon.

Ik ben nu aan het sparen voor m'n Eigen Bijdrage voor een appartement. Mijn vriend en ik willen namelijk gaan kopen als de crisis over is.

Hier in Frankrijk wordt het aangeraden om spaargeld te investeren in onroerend goed (nu met de crisis natuurlijk wat minder :( ) om een extra inkomen voor na je pensioen te hebben.

Ik denk dat ik echt begin met sparen voor m'n pensioen en/of een levensverzekering afsluit als het appartement gekocht is.



Als je kan, zou ik zeker gaan sparen, al is het om later een huis/flat te kunnen kopen. (nu moet je hier een Eigen Bijdrage van minstens 10% hebben, anders lenen de banken je geen geld...)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, daar bedoel ik dus mee, dat veel mensen een 2e flat hebben, die ze verhuren. (Dat doet "onze" huiseigenaar ook)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven