Geld & Recht alle pijlers

Rechtbijstandsverzekering afsluiten

19-12-2008 09:09 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik wil graag een rechtsbijstandsverzekering voor mijn werk/inkomen afsluiten. Heeft iemand tips waar ik dat het beste kan doen? Ik zoek een betrouwbare verzekeringsinstantie/bank waar goeie ervaringen mee zijn.



Alvast bedankt voor een reactie!
Alle reacties Link kopieren
Kan je lid worden van een bond, heb je alles in 1!
Alle reacties Link kopieren
Wil je een inkomstenverzekering of een rechtsbijstandsverzekering? Lijken mij twee verschillende dingen. Niet dat ik een van beide heb.

Ben wel lid van de bond en die kunnen mij ondersteunen en rechtsbijstand verlenen op het gebied van werk. Heb hier een keer gebruik van gemaakt en dit liep prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet lid worden van een bond via mijn bedrijf. Wil een rechtsbijstandverzekering voor als er problemen komen met mijn inkomensbetaling. Maar heb geen idee waar ik die het beste af kan sluiten...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mijne gewoon via mijn bank afgesloten. Moet wel zeggen dat ik er nog nooit gebruik van heb gemaakt, dus ik weet niet of hij goed is.
Hoi TO, de bond loopt meestal niet via je werkgever, kijk gewoon eens op internet om wat info te vergaren.

cnv of fnv zijn beide goede bonden, in welke branche werk je??
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad je bent niet afhankelijk van je werkgever of je lid van de bond kan worden. Zelfs als je werkgever geen cao heeft kan de bond je ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een stichting, valt niet onder een bepaalde branch volgens mij? Maar ik krijg ook een uitkering van het UWV omdat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben. Voor het geval daar moeilijkheden ontstaan wil ik graag een rechtsbijstandsverzekering afsluiten.



Ik zal in ieder geval ook eens bij de bank gaan informeren!
Alle reacties Link kopieren
Je werkt toch altijd in een branche... welzijn, zorg, medisch, handel enz. Kijk eens bij de bond... en vergelijk dan met de bank.



Snelle google levert dit op:



WIA'ers

FNV Bondgenoten maakt zicht sterk voor de belangen van leden met een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WAO, WIA, Wajong). De bond maakt afspraken in cao's over bescherming en arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidshandicap, maar we bieden ook ondersteuning als u naar het UWV moet; desnoods gaan we mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonsondergang schreef op 19 december 2008 @ 16:23:

Ik werk bij een stichting, valt niet onder een bepaalde branch volgens mij? Maar ik krijg ook een uitkering van het UWV omdat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben. Voor het geval daar moeilijkheden ontstaan wil ik graag een rechtsbijstandsverzekering afsluiten.



Ik zal in ieder geval ook eens bij de bank gaan informeren!Als je al een uitkering ontvangt, worden kwesties mbt deze uitkering bij het afsluiten van de verzekering vaak bij voorbaat al uitgesloten.
Alle reacties Link kopieren
De bekendste rechtsbijstandsverzekeraars zijn DAS en ARAG. Af te sluiten via de meeste tussenpersonen. Daarnaast heb je de verzekeraars die bij de 'gewone' schadeverzekeringen ook een rb verzekering aanbieden. Als je alles onder 1 dak afsluit krijg je vaak pakketkorting, zoals bij de Alles-in-Eén polis van Interpolis/Rabobank. De rb verzekering van Interpolis kun je in verschillende gradaties afnemen, het begint bij de module 'verkeer' (voor alle situaties als verkeersdeelnemer, dus ook als bijvoorbeeld fietser. Is dus niet alleen voor de auto!), daarna krijg je consument & wonen, daarna werk & inkomen en de laatste is fiscaal & vermogen. De module werk & inkomen zorgt voor rechtsbijstand op het moment dat je een conflict hebt met bijvoorbeeld je werkgever, of met een uitkeringsinstantie. Een verzekering die het wegvallen van inkomen compenseert is heel wat anders. Als er momenteel al een conflict is, of een gerede kans op een conflict, is dat uitgesloten van hulp via een rb verzekering.



Wat betreft vakbonden, die gaan toch vaak minder 'diep' wat betreft het verlenen van rechtsbijstand en daarbij is de hulp daarvan alleen op arbeidsrechtelijk gebied.
Ik heb mijn rechtsbijstand gewoon afgesloten bij Interpolis waar ik meerdere verzekeringen heb lopen. Dan krijg je korting. Neem aan dat dat bij alle verzekeringsmaatschappijen wel zo is, hoe meer je bij hen onderbrengt, hoe hoger de korting.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Waar heb je je inboedelverzekering afgesloten? Informeer daar eens, wellicht hebben ze een speciaal tarief omdat je al klant bent? Ik zit bij de RVS voor inboedel en heb daar ook mijn rechtsbijstandverzekering afgesloten.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Pas op hoor, ik begreep van collega's dat de rechtsbijstand van de FNV (of in elk geval van het onderwijsdeel daarvan: de AOB) maar uiterst beperkt is. Zij hebben daarnaast nog een aparte verzekering afgesloten via DAS.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven