Geld & Recht alle pijlers

belastingaangifte

27-12-2008 21:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hellow...



Hopelijk kan iemand me helpen. Tot nu toe ben ik altijd wel uit m'n belastingpapieren gekomen maar kom er niet uit.



Situatie: aangifte inkomstenbelasting 2007, wel samenwonen maar geen fiscale partner. Je moet desondanks wel gegevens invullen van persoon waarmee je samenwoont.





Het gaat om het kopje: Saldo eigen woning, dit gaat over de inkomsten van m'n ex in dat jaar, hij heeft een eigen woning. Als ik op 'help' druk dan staat er dat het om oa het woningforfait (of zoiets) gaat (inkomsten) en aftrekbaar zijn oa. rentes. Je hebt dan dus een positief en negatief iets...hoe zit dat?...

Snap er geen ... van...



iemand misschien dezelfde situatie en die me kan vertellen wat ik in moet vullen???

Zou super zijn.....alvast bedankt.....
Alle reacties Link kopieren
je kunt even het belastingskantoor in jouw regio bellen of de belastingtelefon (0800 nr). Bij het belastngkantoor kuj je evt ook een afspraak maken om het in te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Het 'eigenwoningforfait' is in feite fictief inkomen dat een belastingplichtige moet optellen bij zijn inkomen in box 1. De Belastingdienst bedacht in de negentiger jaren dat iemand die een huis bezit, dit huis ook zou kunnen verhuren. Op die manier zou een woningbezitter inkomen kunnen genereren, waarover hij belasting zou moeten betalen. De Belastingdienst heeft het bedrag dat iemand aan huur zou kúnnen vragen vastgesteld op een percentage van de WOZ-waarde.



Dus dat zijn je inkomsten en je aftrekposten zijn idd de betaalde rente inzake je box 1 lening (dus niet een eventuele box 3 lening met hypothecaire zekerheid) en kosten voor bijvoorbeeld een taxatie.



Hopelijk lukt het nu wel?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je heldere uitleg Sarah....om eerlijk te zijn was deze informatie me zo goed als duidelijk...toen ik destijds zijn formulieren invulde heb ik deze bedragen ingevuld.

Ik moet nu echter in een klein schermpje een aantal gegevens invullen van zijn situatie en daar werken ze niet met boxen....

er is maar 1 kopje, nl. saldo eigen woning....en daar zou ik die bedragen die jij ook noemde in moeten vullen maar dan gaat het over inkomsten én aftrekposten......dat gaat toch niet samen?

ik denk dat het lastig is om uit te leggen wat ik bedoel bedenk ik me terwijl ik zit te typen...misschien inderdaad even bellen zoals extrahalo zegt...

toch bedankt voor je moeite sarah
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven na permaban van angel2 en doet dat dus ook niet meer
anoniem_63656 wijzigde dit bericht op 30-01-2009 13:26
Reden: wijziging ivm permaban angel2
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:ernie12 schreef op 27 december 2008 @ 22:27:

Of je kan even contact opnemen met ernie

Die doet het voor zijn werk en ook als vrijwilliger

Mailen kan je naar "forumnaam" at telfort.nl



Dan hoor ik het wel, helemaal handig als je in amsterdam en omstreken woont

Succes Ernie mag ik jou ook een belastingvraag stellen?
Alle reacties Link kopieren
Als je destijds de belastingaangifte 2007 van je vriend hebt ingevuld, moet je nu in jouw eigen aangifte onder het kopje eigen woning dezelfde gegevens invullen.

Je eigen woning (of die van je vriend), maakt namelijk deel uit van jullie zogenoemde gezamenlijke inkomensposten. Die geef je dus aan voor jullie samen en vervolgens reken je ze weer toe aan een van beiden (in dit geval dus je vriend). Jij moet ze dan wel vermelden in je aangifte, maar je hoeft er verder geen belasting over te betalen/terug te krijgen.
..
Volgens mij wil ze nu juist de aangifte van 2007 gaan doen. Als je geen fiscale partners was in 2007, heb je eigenlijk niks met zijn aftrekposten enzo te maken. Waarschijnlijk moet je zijn inkomensgegevens invullen voor een ontvangen toeslag, bijv. de zorgtoeslag? Hoe komt het dat je nu pas aangifte gaat doen over 2007? En je ex heeft ws al aangifte gedaan over 2007, kan je bij hem niet zijn verzamelinkomen opvragen over 2007? Heb je langer dan 6 maanden samengewoond?
Alle reacties Link kopieren
Moedertje,



Even een vraagje, waarom vul jij in jouw formulieren de inkomsten van ex (zijn woning) in?

Je hebt waarschijnlijk gedurende een deel van 2007 met jouw ex samengewoond, maar zonder fiscaal partnerschap. Dan hoef je helemaal niets in te vullen hoor. (Want je hebt immers voor de belastingdienst geen fiscale partner gehad ).



Mar
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetyKimmie86 schreef op 28 december 2008 @ 13:40:

[...]Ernie mag ik jou ook een belastingvraag stellen?Nee dus van de vivanangel2 ivm permaban en Ernie doet dat dus ook niet meer
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje:



Valt Fibromyalgie onder het kopje chronisch zieken?



Kan het nergens vinden?



En mag je je premie van je uitvaartverzekering toch ook aftrekken? Dacht dat ik het ergens gelezen had?
Alle reacties Link kopieren
Als je geen fiscaal partnerschap hebt, hoef je alleen jouw eigen gegevens in te vullen.



Vos, ja die is aftrekbaar, heb ik ook gelezen, zal het topic even zoeken.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Vos, premie voor uitvaartverzekering mag je alleen aftrekken indien dit een natura verzekering betreft.



Dat kopje chronisch zieken, dat is altijd heerlijk verwarrend voor mensen. Apeldoorn houdt er hele andere wijzen op na hoe men 'chronisch ziek' omschrijft. Zo kan een kipgezonde man die een dure bril heeft aangeschaft maar niet vergoed heeft gekregen in aanmerking komen voor de aftrekpost chronisch zieken, en een medisch gezien chronisch zieke die niet noemenswaardige niet vergoede ziektenkosten heeft gemaakt is voor de Belastingdienst niet chronisch ziek.



Het gaat dus niet om diagnoses maar op niet-vergoede kosten etc. Doe je de aangifte digitaal? (is de makkelijkste manier, vind ik zelf) Klik dan even door naar het programmatje waarin men alles uitlegt. Als je dan doorklikt naar vaste aftrek wegens uitgaven wegen chronische ziekte dan legt men het vanzelf duidelijk uit;



quote:Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 821 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:



U was op 31 december 2007 jonger dan 65 jaar



U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid



U gaf in 2008 voor uzelf meer dan 325 uit aan specifieke uitgaven





Het gaat om uw daadwerkelijke uitgaven, dus voor de verhoging met 113%. Had u heel 2008 een fiscale partner die ook aan deze voorwaarden voldeed? Dan kunt u voor die fiscale partner ook 821 meetellen.





Verder geldt de vaste aftrek voor ieder kind onder de volgende voorwaarden:



Het kind was op 31 december 2007 jonger dan 27 jaar



U of uw fiscale partner deed voor het kind in 2008 meer dan 325 aan specifieke uitgaven



U of uw fiscale partner onderhield het kind voor minimaal 400 per kwartaal. Of u of uw fiscale partner had recht op kinderbijslag (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering) voor het kindZelf ben ik bijv. chronisch ziek (medisch en belastingtechnisch ), maar doordat ik ook arbeidsongeschikt ben en die aftrekpost al mag opvoeren, mag ik niet nogmaals ¤821,- chronisch ziekenforfait opvoeren.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Onder welke "kop" kan ik die premie aftrekken?





Tja, wel kosten gemaakt, maar geen bonnen bewaard, dus zal ik het maar niet opgeven, wel jammer.



ja, die fout, ahum...bloos heb ik wel eens gemaakt bij een mevrouw die ook chronisch ziek is en arbeidsongeschikt...hihihi...was een beetje teveel van het goede;-)



Dank je wel voor de antwoorden!!
Alle reacties Link kopieren
Heb het in het andere topic al gevonden!!



Thanks!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven