Geld & Recht alle pijlers

Vakantie en financiën-Wat is redelijk?

19-08-2017 14:21 405 berichten
Waarschijnlijk zijn er meerdere topics over dit onderwerp, maar we zitten nu met een specifieke situatie en ben benieuwd naar de meningen.
Vriend en ik, 3 jonge kinderen. Samenlevingscontract, samen een koophuis. Alle kosten 50-50. Werkten eerst beiden fulltime. Ik werk nu parttime, hij fulltime. Er is in de loop van de jaren een enorme scheefgroei in de financiën ontstaan. Hij verdient niet alleen meer, maar komt ook uit een familie die er financieel warmpjes bij zit.
Hij krijgt jaarlijks een belastingvrij bedrag van zijn ouders, dit is uiteraard zijn geld. Jaren geleden heeft hij een erfenis gekregen, hiervan heeft hij een waardevolle aankoop gedaan.
Nu, jaren later heeft hij dat weer verkocht. Leuk zakcentje, zeker rond de vakantieperiode.
Ergens had ik gedacht/gehoopt dat we van dat geld de gezinsvakantie konden betalen, maar hij ziet dat anders. Het was immers zijn erfenis, dus de opbrengst van de verkoop is zijn geld. En dat klopt ook, technisch gezien.
Maar ik vind het een beetje zuur dat ik de helft van de vakantie moet betalen, terwijl hij er financieel veel en veel beter voorstaat: genoeg middelen en materieel waardevol bezit, zou ik maar zeggen.
De helft meebetalen aan deze vakantie is voor mij op dit moment best wel een aderlating, ik heb gewoonweg niet zoveel spaargeld.
Nogmaals, technisch gezien klopt zijn redenering en kan ik nergens aanspraak op maken. Maar toch...
Hoe zien jullie dit?
anoniem_333383 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 14:21
Reden: Origineel bericht
0.00% gewijzigd
Wat een bizarre verdeling hebben jullie. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
Niet zo slim om alles 50/50 te betalen terwijl jij pt werkt voor de kinderen. En hij is een profiteur omdat hij dat toelaat.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doen jullie alle kosten 50-50 terwijl hij fulltime werkt en jij parttime bent gaan werken (toen er kinderen kwamen?)

Hebben jullie toen het financiele plaatje niet opnieuw bekeken? Dat zou mij namelijk meer dwars zitten denk ik. Niet deze incidentele oneerlijkheid, maar de structurele
Alle reacties Link kopieren
Niet alles meer 50/50 betalen. Maar naar hoeveel jullie verdienen, lijkt me namelijk niet dat je de tijd dat je voor de kinderen bent en het huishouden doet, terwijl hij werkt, betaald krijgt? ;)
Werk jij parttime, omdat je dan voor de kinderen kan zorgen? Dan vind ik dat je minder dan vijftig procent moet bijdragen. Hij heeft er ook baat bij dat je parttime werkt en jij hebt nou eenmaal niet de kans om meer te sparen. Dus naar rato bijdragen, ipv zwart-wit door de helft. Alleen is het natuurlijk wel afhankelijk van wat jullie in je contract afgesproken hebben... Je zegt alle kosten 50/50. Is het huis ook voor de helft van jou? Of ben je en voor de kinderen aan het zorgen en in zijn huis aan het investeren? Misschien kan hij je betalen voor de dagen dat je thuis bent ;)
anoniem_350303 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 14:26
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je vakantieplannen gaan naar je budget, dus nog voor het meevallertje is ontstaan volgens mij. Dan heb je dus een te dure vakantie uitgezocht.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij zelf zijn deel van de vakantie wel met dat geld betalen? Of wil hij dat geld voor iets anders gebruiken/sparen/investeren?

Als hij nu niks met het geld wil doen, begrijp ik wel dat hij dan niet de vakantie ervan wil betalen.

Dan maar een minder dure vakantie misschien? Die jij ook kunt betalen?
Hier wordt vakantiegeld gebruikt voor de vakantie, ieder draagt hetzelfde bij.

Het is zijn geld, dus hij mag ermee doen wat hij wil. Maar hij heeft dus meer geld omdat hij meer werkt? Dat is natuurlijk wel flauw, want jij bent minder gaan werken om ook voor zijn kinderen te zorgen, toch? Dus daar gaat in mijn ogen iets mis. Wat hij minder werkt, moet hij 'compenseren', lijkt me.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Als hij het niet had verkocht had hij het geld daar ook nog inzitten en kon hij dat ook niet bij de vakantie leggen. Waarom draag jij niet overal naar rato aan bij?
Als jij minder bent gaan werken en meer voor de kinderen zorgt dan hij, vind ik de 50/50 verdeling niet normaal.
Maak dat bespreekbaar. En eerlijk gezegd snap ik jullie manier van omgaan met geld gewoon niet. ALs je samen een gezin met drie kinderen hebt en dan zo strak het jouw en mijn deel in stand houd, vind ik dit niet echt van een gezamenlijke huishouding spreken. Maar ja, dat is mijn mening, ik ben meer van alles op een hoop gooien en in vertrouwen uitgeven.
Hebben jullie wel een samenlevingscontract en is er wel wat voor de kinderen geregeld?
De hele verdeling vind ik wat krom als jij parttime werkt en hij fulltime. 50-50 is dan helemaal niet eerlijk/logisch.
Ik zou er verder niet over mopperen, geld bijleggen en op vakantie gaan. Als hij zijn geld zelf wilt houden, prima doen
Wat is de reden dat jij slechts parttime werkt? Hoe zou je situatie zijn als jij fulltime werkt?
Hoe gaat dat verder in de praktijk? Zijn kleding komt van de luxe herenkledingwinkel en dat van jou van H&M. Mogen de kinderen wel meeprofiteren van zijn rijkdom?
Tijd om rond de tafel te gaan en "financiën" te herbekijken.

Wat hij doet met zijn erfenis, is zijn zaak.
Maar als jij gewoon de helft (minder dan) de helft verdient van wat hij verdient ... is het niet logisch dat jij de helft van de vakantie - en uberhaupt alles - betaalt.

Ik zou er overigens over denken om volgend jaar gewoon niet mee te gaan op reis.
"Geen geld voor".
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat jij evenveel betaalt aan familie vakantie terwijl je minder verdient.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het trouwens wel eens dat het gek is dat je nu aangeeft dat de vakantie eigenlijk te duur is. Dat staat los van de erfenis. Dat had je moeten aangeven toen de vakantie werd uitgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien meer dan mijn man, maar wij leggen beide 'naar rato' 75% van onze inkomsten in de gemeenschappelijke pot, waar huis, boodschappen, kdv, verzekeringen, vakantie, alle kosten voor kinderen uit betaald worden.

Lijkt me veel fairder.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Dit is écht niet oké hoor Assepoester :wtf:
Ga weer fulltime werken. Waarom jij parttime en hij fulltime zodat hij meer geld heeft te besteden? Laat hem dan maar parttime gaan werken?
Wij betalen naar rato. Ik ben ondernemer. De ene keer verdien ik een periode meer, de andere keer hij. De (behoorlijk grote) nalatenschap van zijn vader, die overleden is voor ik hem kende, is geheel buiten onze huwelijksovereenkomst gehouden. Evenals de winst die ik op mijn huis maakte cat ik heb gekocht en verkocht voor ik hem ontmoette. Zijn erfenis blijft dus geheel van hem en komt niet ten 'goede' van het gezin. Bij overlijden gaat dat geld naar de kinderen en niet naar de achterblijvende partner. Dat hebben we overigens ook niet nodig omdat we allebei financieel onafhankelijk zijn. Dat wat we IN ons huwelijk hebben opgebouwd is wel van ons samen en gaat naar de overgebleven partner na overlijden en niet naar de kinderen.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 14:37
0.96% gewijzigd
Waarom heb je zoveel kinderen genomen en waarom werk jij parttime?
Zou gaan fulltimen en je vriend 50-50 aan kinderopvang laten meebetalen. Dan kom jij er financieel wellicht ook beter vanaf.
Alle reacties Link kopieren
O die leukerd weer. Succes met dit issue.
Alle reacties Link kopieren
Zijn de kids van hem?
Het klinkt alsof jullie nog niet zolang bij elkaar zijn?
Bij het kopen van ons huis werkten we beiden fulltime en dus 50%50%,maar toen ik kinderen kreeg ging ik minder werken en betaalde ik vanaf dat moment minder. Vaste lasten en vakantie worden van onze gez rek betaald. Als ik een erfenis zou krijgen dan gaat die naar de gezamenlijke rekening.. Want we zijn toch een gezin. Wanneer ik vakantiegeld krijg dan doe ik daar voor het grootste deel iets gezamelijks van, helemaal voor mezelf houden zou ik niet doen. Klinkt vrekken ten opzichte van jou en de kinderen.. Ik zou daar niet mee om kunnen gaan!
Tja, de situatie 50/50 is ontstaan in de periode dat we beiden fulltime werkten en ongeveer evenveel verdienden. In theorie weten we beiden dat dit niet meer klopt, maar in de praktijk komt het erop neer dat ik nog steeds 50% betaal. Pogingen om dit te bespreken, stranden jammerlijk, of het mondt uit in ruzie etc.
Door deze sitatie heb ik dus idd veel minder spaargeld en ik overweeg serieus om de volgende vakantie over te slaan, wat iemand net suggereerde...geen geld voor namelijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-08-2017 14:36
Waarom heb je zoveel kinderen genomen en waarom werk jij parttime?
Zou gaan fulltimen en je vriend 50-50 aan kinderopvang laten meebetalen. Dan kom jij er financieel wellicht ook beter vanaf.
Euhm..
Ten eerste Kinderen genomen..
En 't is wel prettig als mensen ook nog hun eigen kinderen proberen op te voeden in plaats van ze voor een groot deel van de week weg te brengen naar een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven