Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen naar een huurwoning en een koopwoning verhuren

22-09-2017 18:16 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders gaan om gezondheidsredenen verhuizen naar een huurappartement. Hun huidige koopwoning is geheel afgelost. Het idee is om de koopwoning permanent te gaan verhuren en de inkomsten hiervan te gebruiken om de huur van het appartement mee te betalen. De vraag is nu welke voor- en nadelen hieraan zitten? Het internet geeft mij niet de duidelijkheid om tot een goede afweging te komen. Wie kan mij een goed advies geven?
Waarom de woning niet gewoon verkopen? Dan kunnen ze ook nog wat met het vermogen doen.
Alle reacties Link kopieren
Permanent verhuren NIET doen. Je krijgt iemand er namelijk niet uit. Tijdelijke verhuur, als je huis te koop staat of je voor langere tijd (max 2 jaar) in het buitenland verblijft mag wel. Echter een woning in beslag nemen en je eigen woning voor inkomsten gebruiken..... ik denk zomaar dat dat niet mag.
Btw zijn die inkomsten uit de eigen woning box 3 dacht ik.
Gewoon verkopen en iets anders terug kopen zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, waarom het huis niet verkopen en daar nog leuke dingen mee doen?
die ik wilde bestaat al...
Volgens mij mag dit niet vanuit een woningbouwcorporatie. Dus dat zou ik als allereerste checken.

Maar waarom niet het huis verkopen en er een andere koopwoning mee kopen waar de gezondheidsredenen om weg vallen?
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 18:24
37.42% gewijzigd
Gewoon verkopen dan. Anders zijn die mensen nog aansprakelijk voor 't onderhoud ook. En van het geld kunnen ze nog leuke dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Met huurders kun je geluk hebbe of pech. IN dat laatste geval levet het alleen maar stress en ellende op? Waarom niet verkopen en het geld lekker uitgeven?
Waar staat dat het om sociale huur gaat?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kom je voor sociale huur met vermogen niet eens in aanmerking.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon verkopen en de opbrengst gebruiken om de huur te betalen. Het is al genoemd, maar als je verhuurt en de huurder wil er niet uit, dan ben je mooi de sjaak. Plus je bent nog steeds aansprakelijk voor het onderhoud en wie weet hoe het uitgeleefd gaat worden. Als je al geen sterke gezondheid hebt zou ik die zorgen er niet bij willen hebben.
Ik zou het verhuren. Goed laten doorrekenen door een financieel adviseur en de woning eventueel door een tussenpartij laten verhuren. Ben je van alle rompslomp af.
Je vraag is trouwens te algemeen om hier goed antwoord op te kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Groot nadeel van verhuren is het risico dat je neemt door mensen in jouw woning te laten zitten: huurders zijn over het algemeen minder zuinig op een woning dan de eigenaren ervan. Dus je hebt waarschijnlijk sowieso meer kosten aan onderhoud, en als je dikke pecht hebt, wordt je woning omgetoverd tot wietplantage met alle gevolgen van dien...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
attribuutje schreef:
22-09-2017 18:27
Volgens mij kom je voor sociale huur met vermogen niet eens in aanmerking.
Wel hoor, je moet alleen een inkomensverklaring overleggen. Verschillende oude mensen bij ons in straat hebben hun huis verkocht en wonen nu in sociale huur.
Alle reacties Link kopieren
Ow, dat wist ik niet Pluisi? Raar.
die ik wilde bestaat al...
Waarom zouden ze sociale huur willen? Buiten dat ze dat waarschijnlijk niet eens krijgen, heb je particulier vast veel sneller een huurwoning in 'n goede buurt.

En als ze verkopen kunnen ze met warme hand nog iets aan hun kinderen schenken en de rest gebruiken om lekker van te leven en hun vaste lasten mee te betalen.
Ons huis is ook al afgelost en we staan al jaren ingeschreven voor sociale huur. Op het moment dat we beslissen om het huis te verkopen zijn we gelijk aan de beurt. Zo doen heel veel mensen het.
Alle reacties Link kopieren
De mensen uit de OP hebben geen jaren. Over dat inschrijven ga ik het met mijn man over hebben...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
22-09-2017 18:23
Volgens mij mag dit niet vanuit een woningbouwcorporatie. Dus dat zou ik als allereerste checken.

Maar waarom niet het huis verkopen en er een andere koopwoning mee kopen waar de gezondheidsredenen om weg vallen?
Wat heeft de woningbouwcorporatie ermee te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het alleen doen met een tussenpersoon (bijv 123wonen of een lokale verhuurmakelaar) als verhuurder, en met wel eigen inspraak over wie het huurt.
Als schoonouders het huis verkopen, en het vermogen opmaken valt er niet veel te erven natuurlijk, dus ik zeg verhuren :biggrin:
Het mag naar mijn weten in de vrije sector wel. Alleen als je wilt gaan huren onder de huursubsidie grens (huurtoeslag) dan niet. Alleen tja of je het moet willen?! Het is altijd te hopen dat ze de wonig niet uitwonen, wart qua verven, gaatjes boren etc. Of wietplantage. Of dat de mensen hun huur niet meer betalen? Dit komt erg vaak voor helaas en dat zijn ook gewoon mensen die er netjes en chique uitzien. (evt een bankgarantie laten opstellen? Voor 6 maanden huur. Alleen dat moeten huurders maar net hebben dat geld).
Hoe zit het met verdere onderhoud? En wat als er iets aan de hand is? Zijn ze dan in staat om vrij snel te gaan kijken etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie dat om belasting te ontwijken? Anders zou ik gewoon op zeker spelen en verkopen. En dan van de opbrengst een andere woning kopen zonder hypotheek.
Dat van belastingontwijken snap ik niet zo? Als ze het huis verkopen, tja dan komt de belasting inderdaad. Maar als ze komen te overlijden en het huis wordt verkocht dan mogen de kids aftikken.

Of is het ivm verzorgingstehuis? Want ook dan moet je gaan verkopen. Of op papier schenken aan kids en alleen dan kom je onder de extra kosten uit voor de awbz. Maar dat kan een notaris je haarfijn vertellen hoe of wat. Al zal dat het wel niet zijn want de huurinkomsten wordt als salaris gezien.
Alle reacties Link kopieren
maylo schreef:
22-09-2017 20:28
Of is het ivm verzorgingstehuis? Want ook dan moet je gaan verkopen. Of op papier schenken aan kids en alleen dan kom je onder de extra kosten uit voor de awbz. Maar dat kan een notaris je haarfijn vertellen hoe of wat. Al zal dat het wel niet zijn want de huurinkomsten wordt als salaris gezien.
AWBZ is al sinds 2015 afgeschaft. Eigen bijdrage in de WLZ maakt het niet voor uit of het geld op de bank of in de stenen zit. Betalen zal je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven