Geld & Recht alle pijlers

Koerier heeft tafel kapot geboord bij monteren

05-10-2017 09:03 83 berichten
Het is zo; Wij hebben 10 weken geleden een eettafel bij een meubelmakerij besteld. Die is speciaal voor ons gemaakt.
Gisteren kwam de nieuwe eettafel éindelijk binnen na een maand vertraging.

De tafel is volledig gemonteerd vervoerd door de koerier. Maar bij het naar binnen brengen kwamen de bezorgers erachter dat het niet zou passen.
Dus er werd een poot onder vandaan gehaald en nadat de tafel in de kamer stond werd die poot er weer onder gezet.

En daar ging het mis... Hij heeft haastig de schroeven erin gezet en daarbij niet opgelet. Waar een korte schroef moest, heeft hij een lange schroef gezet. Met het resultaat; dwars door het tafelblad heen. Om het gat heen is het hout gespleten. Hierbij heeft hij onze vloer ook geraakt en beschadigd.
Ik zag het pas toen ze net waren vertrokken. Ze waren ineens heel snel weg. En daarbij heb ik het vermoeden dat die jongen die geboord heeft, de schade wel door heeft gehad.

Maar wat nu? De meubelmakerij wil de tafel repareren, maar dat gaat niet volledig onzichtbaar.
Wij willen een nieuw tafelblad. We hebben €1500,- voor deze tafel betaald en vinden dat te veel geld om daarvoor een gerepareerde tafel te hebben.
Maar met reparatie willen we eventueel wel akkoord gaan, maar alleen wanneer er een korting kan worden verrekend.

Wat zijn mijn rechten hierin? We balen verschrikkelijk. Hebben voor deze tafel moeten sparen en nu zit er een gat in. :'(
anoniem_355851 wijzigde dit bericht op 05-10-2017 09:10
8.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Door wie was de koerier ingeschakeld?
Heeft de meubelmakerij dat allemaal geregeld, of hebben jullie die gekozen?

Zou zeggen partij die de koerier heeft ingeschakeld moet de koerier aansprakelijk stellen. Koerier heeft de schade veroorzaakt en moet de schade, aan zowel de vloer als de tafel vergoeden.

Koerier zal hier ook gewoon voor verzekerd zijn, dus kan zijn verzekering inschakelen. Laat die dan maar met een goed voorstel komen.
groenebroek wijzigde dit bericht op 05-10-2017 09:09
Reden: aanvulling
18.22% gewijzigd
groenebroek schreef:
05-10-2017 09:08
Door wie was de koerier ingeschakeld?
Heeft de meubelmakerij dat allemaal geregeld, of hebben jullie die gekozen?

Zou zeggen partij die de koerier heeft ingeschakeld moet de koerier aansprakelijk stellen. Koerier heeft de schade veroorzaakt en moet de schade, aan zowel de vloer als de tafel vergoeden.

Koerier zal hier ook gewoon voor verzekerd zijn, dus kan zijn verzekering inschakelen. Laat die dan maar met een goed voorstel komen.
De meubelmakerij heeft de koerier ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
ik zou een nieuwe tafel eisen... de meubelmaker moet dit maar met de koerier regelen over onkosten etc.
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch gewoon een verzekeringskwestie voor de meubelmaker? Waar mensen werken worden weleens foutjes gemaakt, spijtig, maar jij hebt gewoon recht op een onbeschadigde tafel.
Alle reacties Link kopieren
Lastig.

Wie heeft voorgesteld om de poot eraf te halen?

Het is jouw verantwoordelijkheid om alleen meubels van een afmeting te kopen die daadwerkelijk je huis in kunnen.
Was het echt een koerier of was het een bezorg/installatiedienst van de meubelmaker zelf?

Gok het laaste toch? Ken geen koeriers die gereedschap mee zeulen en spullen van externe klanten gaan demonteren en monteren.
Dus als dat het is kan de meubelmaker niet eisen dat jullie moeten betalen voor nieuwe tafel of blad.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat in de koopovereenkomst?
Het is een apart meubelkoeriersbedrijf. Niet van de meubelmakerij zelf.

De bezorgers stelden zelf voor om de poot onder de tafel vandaan te halen.

Op de website van de meubelmakerij staat dat de klant geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de montage van de meubels. Dat staat ook in de overeenkomst.

Afspraak was dat de tafel in onderdelen zou aankomen en bij ons in huis gemonteerd zou worden. Maar de tafel kwam aan in zijn geheel dus. Maar dat maakt voor nu niet veel uit. In beide gevallen zou de tafel gemonteerd worden door de bezorgers.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel, jullie heb een kapotte tafel gekregen en hoeft nergens mee akkoord te gaan. Immers als je na reparatie nog de schade ziet.....(dan moet de korting wel dus dadig groot zijn dat je ermee kunt leven...want niets lijkt mij zo ergerlijk als een tafel met een lelijk blad.

De meubelmakerij lost het zelf maar op met de koerier/verzekering.
Alle reacties Link kopieren
olla- schreef:
05-10-2017 09:21
Het is een apart meubelkoeriersbedrijf. Niet van de meubelmakerij zelf.

De bezorgers stelden zelf voor om de poot onder de tafel vandaan te halen.

Op de website van de meubelmakerij staat dat de klant geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de montage van de meubels. Dat staat ook in de overeenkomst.

Afspraak was dat de tafel in onderdelen zou aankomen en bij ons in huis gemonteerd zou worden. Maar de tafel kwam aan in zijn geheel dus. Maar dat maakt voor nu niet veel uit. In beide gevallen zou de tafel gemonteerd worden door de bezorgers.
Met deze extra info:
meubelmakerij aansprakelijk stellen en nieuwe tafel en ook vloer reparatie eisen.
Meubelmakerij dient het dan zelf te regelen met het koeriers bedrijf, niet jullie probleem.
Mocht je dit allemaal niet zelf zien zitten en je hebt wel een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je die ook inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Dat maakt juist heel veel uit.

Als de afspraak was dat de tafel in onderdelen bezorgd zou worden en ter plekke gemonteerd wordt mag je verwachten dat de bezorgers dus kunnen monteren. Dat zorgvuldig doen en er tijd voor inplannen.

Blijkbaar hadden ze een drukke bezorg dag en dachten ze tijd te besparen door de tafel al eerder in elkaar te zetten.

Demonteren en weer monteren kost extra tijd. Tijd die ze niet hadden. Waardoor onzorgvuldig werd gewerkt.

In dit geval denk ik zeker dat je een nieuw tafelblad kan eisen als het niet onzichtbaar gerepareerd kan worden.

Vooral ook omdat er afgesproken is dat de tafel in onderdelen geleverd zou worden zodat je er geen rekening mee hoefde te houden of hij wel door de deur / gang zou passen.
Alle reacties Link kopieren
TO jij hebt een contract met de meubelmaker, hoe deze de opdracht dan verder verdeelt is niet jouw zaak.

Ik zou dus meubelmaker aanspreken en een nieuw tafelblad verwachten. Je hebt immers een contract voor een nieuwe, onbeschadigde tafel twv €1.500.

Hoe de meubelmaker het verder regelt met het koerierbedrijf hoeft jouw zorg niet te zijn en ontslaat niet de meubelmaker van zijn engagement naar jou toe, jij hebt immers geen afspraak met het koeriersbedrijf.

Heb je de tafel al volledig betaald?
MonicaG schreef:
05-10-2017 09:38
TO jij hebt een contract met de meubelmaker, hoe deze de opdracht dan verder verdeelt is niet jouw zaak.

Ik zou dus meubelmaker aanspreken en een nieuw tafelblad verwachten. Je hebt immers een contract voor een nieuwe, onbeschadigde tafel twv €1.500.

Hoe de meubelmaker het verder regelt met het koerierbedrijf hoeft jouw zorg niet te zijn en ontslaat niet de meubelmaker van zijn engagement naar jou toe, jij hebt immers geen afspraak met het koeriersbedrijf.

Heb je de tafel al volledig betaald?
Helaas wel... :'(
Alle reacties Link kopieren
Je had de plicht om het geleverde te onderzoeken; dat weet ik wel. Mogelijk is hiermee je recht op reclamatie verloren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
05-10-2017 10:17
Je had de plicht om het geleverde te onderzoeken; dat weet ik wel. Mogelijk is hiermee je recht op reclamatie verloren.
Weet je dat echt? Waar baseer je dat op? En hoe is dat volgens jou in deze casus relevant?
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
05-10-2017 10:21
Weet je dat echt? Waar baseer je dat op? En hoe is dat volgens jou in deze casus relevant?
Nee, ik heb een gewoon middenstandsdiploma maar ben geen deskundige van de huidige wetten, maar ik denk dat TO had moeten weigeren op het moment dat de koeriers het product gereed hadden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
05-10-2017 10:17
Je had de plicht om het geleverde te onderzoeken; dat weet ik wel. Mogelijk is hiermee je recht op reclamatie verloren.
Echt niet! De monteurs hebben zich niet aan de afspraken gehouden. Hadden de tafel ongemonteerd bij TO binnen moeten leveren en pas binnen monteren. TO valt niets te verwijten.

Je hoeft niet ter plaatse te controleren en vervolgens te reclameren.

Ik ontving eens een kast met witte deurtjes op een donkere dag. Pas toen de andere dag de zon scheen, constateerde ik kleurverschil.
Zonder probleem andere deurtjes gekregen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
05-10-2017 10:25
Nee, ik heb een gewoon middenstandsdiploma maar ben geen deskundige van de huidige wetten, maar ik denk dat TO had moeten weigeren op het moment dat de koeriers het product gereed hadden.
Gelukkig maar dat je het eigenlijk toch niet zo zeker weet dan, want het is echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-10-2017 09:11
Lastig.

Wie heeft voorgesteld om de poot eraf te halen?

Het is jouw verantwoordelijkheid om alleen meubels van een afmeting te kopen die daadwerkelijk je huis in kunnen.
Nee, dat is beslist niet waar! Grote meubels kunnen ongemonteerd geleverd worden. wie krijgt er in hemelsnaam een complete wandmeubel kant-en-klaar gemonteerd een huis binnen? Of een eettafel met poten en al voor 12 personen? :lol:
Alle reacties Link kopieren
foto's maken van de beschadiging en zo snel mogelijk het meubelbedrijf en de koeriersdienst informeren dat je tafel beschadigd is. heb je op de leveringsbon geschreven dat er schade is ? Zo niet, z.s.m. de beide bedrijven bellen en er een mail achteraan sturen. Normaalgesproken heb je daar geloof ik 48u (maar weet ik niet zeker!) de tijd voor, dus bel ze direct op.

Deze informatie heeft het koeriersbedrijf nodig om van zijn verzekering gebruik te maken.
Dus meubelbedrijf handelt die af met koeriersbedrijf en verzekering van koeriersbedrijf én meubelbedrijf (de opdrachtgever) handelt dit dan verder met jou af.

ik verzend regelmatig pakketjes voor mijn werk en als de schade snel aangegeven wordt (het liefste al op de leveringsbon aangegeven wordt), dan geeft het geen problemen met de verzekering)

succes en ga er direct achteraan!
Alle reacties Link kopieren
olla- schreef:
05-10-2017 09:21
Het is een apart meubelkoeriersbedrijf. Niet van de meubelmakerij zelf.

De bezorgers stelden zelf voor om de poot onder de tafel vandaan te halen.

Op de website van de meubelmakerij staat dat de klant geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de montage van de meubels. Dat staat ook in de overeenkomst.

Afspraak was dat de tafel in onderdelen zou aankomen en bij ons in huis gemonteerd zou worden. Maar de tafel kwam aan in zijn geheel dus. Maar dat maakt voor nu niet veel uit. In beide gevallen zou de tafel gemonteerd worden door de bezorgers.
Zo klaar als een klontje! Je hebt gewoon recht op een nieuwe tafel.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
05-10-2017 10:28
Gelukkig maar dat je het eigenlijk toch niet zo zeker weet dan, want het is echt onzin.
Nah. Ik moest tekenen voor ontvangst toen de nieuwe bank geleverd werd. Heb ik niet gedaan omdat er een beschadiging was. Na veel gedoe heb ik een andere bank gekregen maar het was wel duidelijk dat de bank niet vervangen zou zijn als ik getekend had. Want je tekent als zijnde 'contract afgerond'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Nadat ze echt nét weg waren zag ik de beschadiging. Ik ben nog naar buiten gerent maar ze waren net weg. Dus toen ook meteen met de makerij gebeld.

Maar die willen persee repareren en dat wil ik niet. Ze hebben gezegd dat het zichtbaar blijft maar dat het niet opvallend zal zijn.
Maar ze zeggen ook dat nu alles in nauw overleg met ons gaat... Ik ben benieuwd, repareren is zonde van hun tijd...
anoniem_355851 wijzigde dit bericht op 05-10-2017 10:38
18.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
05-10-2017 10:34
Nah. Ik moest tekenen voor ontvangst toen de nieuwe bank geleverd werd. Heb ik niet gedaan omdat er een beschadiging was. Na veel gedoe heb ik een andere bank gekregen maar het was wel duidelijk dat de bank niet vervangen zou zijn als ik getekend had. Want je tekent als zijnde 'contract afgerond'.
Dat zal een leverancier je vast graag wijs maken. Maar je tekent voor het feit dat je iets ontvangen hebt. Niet voor het feit dat dat in goede staat verkeerde, tenzij dat er expliciet staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven