Geld & Recht alle pijlers

Fraude met creditcard

05-12-2017 15:04 26 berichten
Ik moet eigenlijk altijd voor de vervaldatum van mijn creditcard een nieuwe aanvragen omdat er mee gefraudeerd is. Net ook weer: ondanks het feit dat mijn bank mij via mijn mobiel een Tancode stuurt waarmee ik de betaling moet bevestigen is er toch weer geld overgemaakt. Niet veel en ik krijg het natuurlijk terug, maar ik vraag me nu toch af of ik mijn creditcard niet wat minder moet gaan gebruiken zodat ik dit kan voorkomen. Mijn vriend heeft nog nooit problemen met zijn kaart gehad, terwijl dit voor mij inmiddels al de 3e of misschien wel 4e keer is. Een hoop gedoe iedere keer.

Ik koop eigenlijk alles online en betaal dus veel met mijn creditcard. Maar niet meer doen dus? Geld overmaken kan ook, maar dan ben je niet verzekerd wanneer er iets mis gaat met je bestelling.

Gebeurt dit bij jullie weleens?
Alle reacties Link kopieren
Nu plus 10 jaar in het bezit van een creditcard en nog nooit gehad (gelukkig!).
Alle reacties Link kopieren
nog nooit last van gehad. En ik heb toch zeker 30 jaar een creditcard, die ik ook regelmatig gebruik. Eerst van de ING nu via de Rabobank.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je op onveilige sites gebruik maakt van je creditcard. Of dat je ergens automatisch gebruik maakt van je creditcard.

Maar sinds wanneer moet je een TAN code gebruiken bij een creditcard? Wel bij gewone bankkaart van de ING.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Er worden nogal al eens creditcard gegevens gehackt. Gelukkig ben je met een creditcard wel verzekerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bij wat voor obscure websites bestel je dan? Ik heb hier nog nooit last van gehad.

Is iDeal geen optie voor je?
hamerhaai schreef:
05-12-2017 15:09
nog nooit last van gehad. En ik heb toch zeker 30 jaar een creditcard, die ik ook regelmatig gebruik. Eerst van de ING nu via de Rabobank.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je op onveilige sites gebruik maakt van je creditcard. Of dat je ergens automatisch gebruik maakt van je creditcard.

Maar sinds wanneer moet je een TAN code gebruiken bij een creditcard? Wel bij gewone bankkaart van de ING.
Dat is dus een beveiligingsmaatregel van mijn bank. Niet echt waterdicht dus. Hoe komen die gasten in vredesnaam aan die code als hij naar mijn mobiel gestuurd wordt?

Ik gebruik mijn creditcard heel erg vaak besef ik nu. In de supermarkt bv. Dan haal ik hem gewoon over dat schermpje en heb ik betaald. Superhandig, maar misschien toch niet zo veilig? Misschien toch maar wat vaker pinnen, alhoewel dat hier helaas nog niet zo ingeburgerd is. Misschien dat contant betalen gewoon het veiligste is.
RikM schreef:
05-12-2017 15:11
Bij wat voor obscure websites bestel je dan? Ik heb hier nog nooit last van gehad.

Is iDeal geen optie voor je?
Wordt voor zover ik weet niet altijd aangeboden. En dan vraag ik me tegelijkertijd af of je via IDeal verzekerd bent mocht er iets misgaan? daarom koop ik dus zo veel met mijn creditcard.
anoniem_159539 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 15:15
23.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch tegenwoordig op veel websites voor afterpay kiezen
Eerst je pakketje ontvangen en daarna pas betalen
Ik bestel alleen op websites waar ik achteraf kan betalen zodat ik eerst kan kijken of het product goed is en niet lang op mijn geld moet wachten als ik iets terug stuur wat ik dus vooraf betaald heb soms kan dat namelijk wel 2 weken duren
Zo heb je je creditcard dus niet meer nodig
tanteviva schreef:
05-12-2017 15:13
Je kunt toch tegenwoordig op veel websites voor afterpay kiezen
Eerst je pakketje ontvangen en daarna pas betalen
Ik bestel alleen op websites waar ik achteraf kan betalen zodat ik eerst kan kijken of het product goed is en niet lang op mijn geld moet wachten als ik iets terug stuur wat ik dus vooraf betaald heb soms kan dat namelijk wel 2 weken duren
Zo heb je je creditcard dus niet meer nodig
Ja, dat doe ik als de mogelijkheid er is. Maar wordt helaas ook niet overal aangeboden waardoor je dan toch aan bepaalde websites vastzit...
Woon je niet in Nederland dan? Ik dacht dat je extra betaalde als je in fysieke winkels enzo met creditcard betaalde eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
greenbean schreef:
05-12-2017 15:12
Dat is dus een beveiligingsmaatregel van mijn bank. Niet echt waterdicht dus. Hoe komen die gasten in vredesnaam aan die code als hij naar mijn mobiel gestuurd wordt?

Ik gebruik mijn creditcard heel erg vaak besef ik nu. In de supermarkt bv. Dan haal ik hem gewoon over dat schermpje en heb ik betaald. Superhandig, maar misschien toch niet zo veilig? Misschien toch maar wat vaker pinnen, alhoewel dat hier helaas nog niet zo ingeburgerd is. Misschien dat contant betalen gewoon het veiligste is.
Haal jij niet een gewone bankpas door elkaar met een creditcard?

In Nederland worden creditcards niet echt gebruikt in supermarkten.

Ik heb namelijk nog nooit een TAN code gebruikt bij mijn creditcard alleen bij mijn gewone bankpas. De bankpas gebruik ik ook in winkels, en steeds vaker contactloos. Dus met mijn bankpas langs het schermpje. Dit is nog nooit gelukt met mijn creditcard.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Weet je zeker dat het fraude is en niet gewoon een betaling die je zelf hebt gedaan maar even niet kan plaatsen? Soms zijn de omschrijvingen nogal vaag.
Heb ik één keer meegemaakt. Er was een ticket naar Oman mee geboekt voor 1000,- euro... :-?
Nooit iets via 'obscure' websites gekocht overigens.
Volgens de creditcardmaatschappij komen dit soort gevallen heel vaak voor.
Heb mijn geld ook snel weer teruggestort gekregen.
1Aapje schreef:
05-12-2017 15:18
Woon je niet in Nederland dan? Ik dacht dat je extra betaalde als je in fysieke winkels enzo met creditcard betaalde eigenlijk.
Nee, ik woon in Duitsland en hier kun je alles en overal met je creditcard betalen. Geld uit de muur halen met mijn pinpas kost zelfs geld en pinnen is hier niet zo gewoon als in Nederland, dat kun je lang niet overal. Ik heb daarom sowieso altijd contant geld bij me, maar betalen doe ik over het algemeen met mijn creditcard omdat dat eigenlijk overal kan. En met mijn creditcard kan ik dus ook contactloos betalen, met mijn pinpas kan dat niet.

Maar ik denk dat ik hem toch maar wat minder ga gebruiken...
Alle reacties Link kopieren
Dus je gebruikt de cc voor internetbetalingen in combinatie met TAN code en in winkels zonder TAN. Als je zoveel betalingen doet, kan het dan niet gewoon een betaling zijn die je niet meer thuis kunt brengen?
RikM schreef:
05-12-2017 15:20
Weet je zeker dat het fraude is en niet gewoon een betaling die je zelf hebt gedaan maar even niet kan plaatsen? Soms zijn de omschrijvingen nogal vaag.
Ja, dat weet ik zeker. Er is 7 keer geprobeerd geld af te schrijven in verschillende valuta. Vreemd is dat niet alle betalingen gelukt zijn en dat het om relatief kleine bedragen gaat. Ze hadden zo mijn bankrekening leeg kunnen halen.
catdoesdishes schreef:
05-12-2017 15:23
Heb ik één keer meegemaakt. Er was een ticket naar Oman mee geboekt voor 1000,- euro... :-?
Nooit iets via 'obscure' websites gekocht overigens.
Volgens de creditcardmaatschappij komen dit soort gevallen heel vaak voor.
Heb mijn geld ook snel weer teruggestort gekregen.
Oei, dan schrik je je ook kapot lijkt me!
greenbean schreef:
05-12-2017 15:12
Dat is dus een beveiligingsmaatregel van mijn bank. Niet echt waterdicht dus. Hoe komen die gasten in vredesnaam aan die code als hij naar mijn mobiel gestuurd wordt?

Ik gebruik mijn creditcard heel erg vaak besef ik nu. In de supermarkt bv. Dan haal ik hem gewoon over dat schermpje en heb ik betaald. Superhandig, maar misschien toch niet zo veilig? Misschien toch maar wat vaker pinnen, alhoewel dat hier helaas nog niet zo ingeburgerd is. Misschien dat contant betalen gewoon het veiligste is.
Zonde van de rente die je dan moet betalen! Kun je dat niet beter met je betaalpas doen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
05-12-2017 15:56
Zonde van de rente die je dan moet betalen! Kun je dat niet beter met je betaalpas doen?
Met creditcard gekoppeld aan je bankrekening betaal je geen rente. Met een creditcardkrediet wel.
RikM schreef:
05-12-2017 15:11
Bij wat voor obscure websites bestel je dan? Ik heb hier nog nooit last van gehad.

Is iDeal geen optie voor je?
.
Ik heb het ook al een paar keer gehad en ben echt wel alert op minder betrouwbare webshops. Maar ook in een coffeeshop of de kaartjesautomaat op het station kan het gebeuren.

iDeal geeft minder bescherming, zeker bij online betalingen is de garantie tegen faillissement of geen levering van cc nuttig.
Mijn creditcard is al drie keer gehackt/misbruikt. Eenmaal nadat ik hem had gebruikt bij een grote bioscoopketen. Kennelijk waren daar cameraatjes opgehangen door criminelen. Eenmaal waren er allemaal kleine afschrijvingen gedaan (25-30 euro) door een berucht Iers oplichtersbedrijf, en de laatste keer waren er zes overboekingen gemaakt naar Groupon. De cc-maatschappij houdt het gelukkig goed in de gaten want de laatste keer belden ze mij vlak nadat het gebeurd was om te vragen of ik iets had besteld. Ik gebruik mijn cc niet zo vaak, dus die afschrijvingen van die Ieren had ik zelf opgemerkt. Die lui gokken erop dat kleine overboekingen niet opvallen bij mensen die vaak overschrijvingen doen.
1Aapje schreef:
05-12-2017 15:18
extra betaalde als je in fysieke winkels enzo met creditcard betaalde eigenlijk.
.
De winkelier betaalt commissie aan de cc-maatschappij.
Ik snap niet waarom je op een Nederlands forum dit soort vragen stelt. En niet in je OP meld dat je in Duitsland woont.

Wij hebben een totaal ander dagelijks betaalsysteem. CC's worden anders gebruikt dan hier en bankregels zijn anders. Betaalunits bij de winkels werken anders, de verwerking van de betalingen ook.

Ik zou dit probleem neerleggen bij een Duits forum, al is de vraag of je je CC minder moet gebruiken sowieso een beetje vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in al die jaren dat ik een CC heb 2 x gehad. En ik werd door de CC maatschappij gebeld, zij constateerde afwijkend betaalgedrag, kaart geblokkeerd en nieuwe... En ik heb al meer dan 20 jaar een CC
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
05-12-2017 15:18
Woon je niet in Nederland dan? Ik dacht dat je extra betaalde als je in fysieke winkels enzo met creditcard betaalde eigenlijk.
nee joh.. die tijd is voorbij. Heel zelden betaal je extra. Tegenwoordig kan je zelfs bij Jumbo met je CC betalen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven