Geld & Recht alle pijlers

Problemen IB GROEP

07-02-2009 14:55 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag allen,



Even mijn verhaal vertellen, het is zaterdag en kan de IB groep helaas niet bellen ,en ben dus een beetje stressig.



Nou, ik ben 2006 begonnen met een boekhoudkundige opleiding niveau 3 MBO.Eind 2007 heb ik mijn opleiding van de BOL naar het BBL gewijzigd, alles ging goed dus vanaf die data geen studie meer ontvangen mijn OV netjes ingeleverd.



Heb ook geen lening gehad, alleen de basis en de aanvullende beurs.



Nu krijg ik een brief thuis, met de volgende :

U moet u studieschuld terugbetalen, -lening

12.000 euro, wat een shok voor mij !.



Heb geen lening gehad, ben bezig met mijn boekhoudkundige studie en heb mijn schoolverklaringen, wat kan ik doen ?



Bedankt alvast,



Met vriendelijke groet,

Melis
Alle reacties Link kopieren
Stond er echt in de brief dat je het moet terug betalen of stond er alleen dat je die 'lening' hebt openstaan?



Volgens mij wordt die 'schuld' gewoon omgezet in een gift als je je diploma behaalt. Als er echt al staat dat je terug moet gaan betalen, dan weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Er staat letterlijk :



Uw recht op studiefinanciering is op 2 december 2007 geeindigd.Tijdens uw studie hebt u een schuld opgebouwd.De schuld bestaat uit



- een lening



Voor uw lening is een nieuw rentepercentafe vastgesteld.



Vanaf 1 januari 2010 moet u 92,92 per maand betalen.



Uw schuld februari 2009 : 12019 euro.



Alleen, weet ik ook dat het wordt omgezet in een gift als je je diploma behaalt, maar niet bij leningen.

Maar ik heb helemaal geen lening gekregen, alleen een basis en aanvullend beurs.



Groetjes,

Melis
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet te druk. Grote kans, dat er een fout is gemaakt. Zo snel mogelijk (maandag dus) bellen om te vragen wat er aan de hand is. Waarschijnlijk zul je een bezwaarschrift moeten schrijven.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
ze noemen de basisbeurs ook een lening, die omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Trouwens, de IBgroep kun je ook niet meer op zaterdag bereiken hoor!
De aanvullende beurs is net als de basisbeurs een prestatiebeurs. Er dient dus binnen 10 jaar een studie te worden voltooid, omdat deze aanvullende beurs anders niet wordt omgezet in een gift, maar definitief als lening wordt aangemerkt.



Je hebt je studie niet afgerond dus zullen ze het nu nog zien als een lening.
Alle reacties Link kopieren
Als je je opleiding niet afmaakt wordt je stufi inderdaad omgezet in een lening. Ik begrijp niet zo goed wat je met de wijziging van BOL naar BBL bedoelt, maar als het betekent dat je geen opleiding hebt afgerond, moet je dus je stufi terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
BOL = 5 daagse opleiding ben nu gaan werken dus volg maar 1 dag school, zelfde opleiding alleen nu 1 dag per week.



Volgens mij is het ook een fout, of ze willen zeggen dat je momenteel zoveel heb ontvangen, en als je dan je opleiding niet afrond, het moet betalen.



Dus als ik gewoon me diploma haal is het in orde.



Bedankt allen,



Ben een beetje beter, 12000 is niet niks.
Alle reacties Link kopieren
Dat staat er bij mij nooit, dat ik een bepaald bedrag moet gaan betalen.



Maar eh, hoe zit dat met die maandbedragen trouwens? Kun je die ook verhogen? Wat je terug betaalt zeg maar?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ja Marels. Je kunt zelf bepalen of je meer aflost dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ah, da's mooi.



Als een gek die schuld aflossen straks dan
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
ik hoop niet dat zij ook denken zoals ik denk dat het is;



Als je een BBL opleiding volgt heb je geen recht op studiefinanciering.

Je bent die opleiding BOL begonnen maar nu doe je deze opleiding BBL maar je hebt wel studiefinanciering ontvangen.

Waarschijnlijk mag je daarom terugcashen.



Hopelijk kun je met veel gezeur etc het voorkomen, maar de IB Groep gezien, wordt dat lekker lastig en kan je 100 keer bellen en mailen.
Alle reacties Link kopieren
De IBG zet inderdaad alleen de lening van de stufi om in een gift als je binnen tien jaar de opleiding afrondt waarbij je het recht had op stufi. Als je switcht van een opleiding waarbij je wel recht had op stufi naar een opleiding waarbij je dat recht niet hebt, moet je de stufi gaan terugbetalen, aangezien je dan volgens de IBG geen opleiding hebt afgerond.
Alle reacties Link kopieren
BBL Zien ze niet als opleiding, je hebt dan geen "recht" op stufi!

Dus zal dat wel zijn en anders maar hopen op een fout! Gaat snel hoor met die lening en rente etc. donders als ik die van mijn man zie. pfff
Alle reacties Link kopieren
Hoi fikilos, ik heb dit ook gehad!!



Ik ben van bol naar bbl gegaan en moest 2 jaar later starten met afbetalen van mijn ontvangen stufi.



Ik met IB-groep gebeld en helaas moest ik elke maand gaan terugbetalen vanaf dat moment.



Gelukkig heb ik mijn diploma een jaar later gehaald en toen kreeg ik al het geld dat ik betaald had weer terug. Lekker krom dus, maar zo zijn de regels blijkbaar.



Als je binnen 10 jaar na het starten van je stufie je diploma haalt, wordt de lening omgezet in een gift. Maar als je moet altijd 2 jaar nadat je geen recht meer op stufi had beginnen met terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Bedankt voor al jullie reacties, trouwens heb ik geen studie ontvangen tijdens mijn BBL.

Toen had ik mijn studie al stop gezet, dus alleen tijdens mijn BOL heb ik studie ontvangen.



Maar even op de reactie van bio, er staat je moet beginnen met betalen in 2010 dus snel binnen een jaar mijn diploma halen, dan betaal ik dus niks.



Groetjes allen,

Melis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die brief ook gister ontvangen. Heb je de bijbehorende folder en de informatie op internet gelezen (ib-groep.nl)?



Ik meende iets gelezen te hebben dat de aanvullende beurs alleen de eerste 12 maanden als gift wordt gezien, daarna als lening. Nu weet ik niet of deze regel geldt voor mensen die uiteindelijk hun studie niet hebben afgemaakt of dat het voor iedereen geldt...
Alle reacties Link kopieren
En trouwens als je nu aan het studeren bent, kan je de aanloopfase (de fase tussen het geen recht hebben op stufi en de fase van het daadwerkelijk betalen - hier ligt minimaal twee jaar tussen) opschorten voor elke maand dat je aan het studeren bent. Je hoeft dus nog niet in 2010 af te betalen.



Aan de andere kant berekenen ze het daadwerkelijke bedrag dat je moet gaan betalen over hoeveel je hebt verdiend in 2007. Als je dan weinig hebt verdiend, dan word je een jaar lang (in 2010) ontheven om terug te betalen -mits je het zelf aangeeft.



Lees ff de informatie....die terugbetalingsregeling is allemaal zo slecht nog niet, alleen ben je wel zelf verantwoordelijk om informatie aan te geven over je eigen situatie. Dat zul je dus moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat je dus in ieder geval zou kunnen doen, is het kenbaar maken dat je nog aan het studeren bent.
Alle reacties Link kopieren
ja fikilos, als je voor die tijd je diploma gehaald hebt, dan wordt het met elkaar verrekend en kom je op nul.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze brief ook gekregen, mijn 'lening' zou staan op ong 4000 euro. Nou neem ik aan dat dat idd de benaming is voor wat toen mijn stufie/ov was. Gewoon een brief sturen, even uitleggen hoe en wat en dan schorten ze de aanlooptijd op! Geen stress!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven