Geld & Recht alle pijlers

Aantal scooters door de straat

23-04-2018 16:28 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al 15 jaar in een toen nog rustige straat, wel in de stad, maar net buiten het centrum. De laatste jaren wordt mijn week steeds meer onderdeel van het centrum. Op zich niks mis mee.

Er wordt steeds meer ontwikkeld en ook bezorgdiensten in de buurt (pizzeria’s) komen steeds meer.

Ik heb een hoekhuis en kan alleen aan de straatzijde slapen. Dubbelglas heb ik ook.

De afgelopen jaren wordt t steeds drukker in de straat, ook vanwege bouwprojecten (voor studentenwoningen). Het aantal gillende mensen s nachts neemt dus ook enorm toe.

Maar ook het aantal scooters en brommers. En ik word er gek van. Voorheen was het nog soort van omgegevingsgeluid, tegenwoordig komt een in spits en pizzaberzorgpieken minstens 45 scooters in een uur langs. De rest van de dag minstens 15 en ook s nachts dendert er per uur nog genoeg doorheen. En dan woon ik ook op een t-splitsing, dus het is remmen en weer gas. En hoppa, weer zo’n fijnstofwolk...

Al met al zijn meer dan 400 scooters per etmaal behoorlijk veel. Zeker voor gewoon een woonwijkstraat wat steeds meer doorgaande fietsroute is geworden. Parallel aan mijn straat ligt de doorgaande weg, toch wordt er dan toch vaak gekozen om via “mijn” hoek te rijden. Maar mijn straat is ook een soort halve ontsluiting van de wijk ernaast, dus dat verkeer heb je sowieso.

Er zal wel niks aan te doen zijn, maar vroeg me af wat nou “acceptabel” is in een woonwijk qua verkeer. Ze rijden ook deels als idioten, maar handhaving draait z’n hoofd er niet voor om.

Heeft iemand ervaring met zo’n enorme toename van scooters en heeft iemand er iets mee gedaan? Het geeft me op dit moment zoveel stress steeds dat kutgeluid te horen, dat m’n gezondheid er ook niet beter van wordt. Persoonlijk snap ik niet dat nieuwe bezorgvestigingen nog allemaal vieze scooters mogen gebruiken, maar goed.
anoniem_129224 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 16:32
7.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koop een hutje op de hei of ga in een Gronings spookdorp wonen. Als je in de stad woont hoort dit er nou eenmaal bij. Er zijn geen regels voor een maximaal aantal scooters die per uur door je straat mogen rijden.
Je kunt er niks tegen dan behalve verhuizen of zorgen voor betere geluidsisolatie!

Over een paar jaar zullen ze 2takt scooters wel gaan verbieden maar hoe lang dat precies duurt is afwachten. Misschien vragen aan je lokale Groen Links gemeentefractie.....
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je! Hier is dit een probleem bij mijn ouders thuis en omdat mijn moeder COPD heeft zit ze nauwelijks meer buiten.

Wat er aan te doen valt weet ik niet (weinig denk ik). Wel vind ik het bizar dat deze zeer vervuilende scooters nog mogen rijden. En het rijgedrag is vaak ook niet zo bijzonder sociaal.

Ik zie in dit stadje wel steeds meer bezorg e-bikes rondrijden. Dus wie weet dat het in de toekomst verbetert.
Het went vanzelf als je er niet teveel op let. Ik slaap mijn hele leven al aan de straatkant en dus ook aan een straat waar dag en nacht veel verkeer en vrachtwagens voorbij reden. Nu hoor ik weinig 's nachts niet veel op een paar auto's en fietsers na tenzij het weer de gebruikelijke stap avonden zijn want onze straat behoort tot een van de looproutes naar het centrum en ook een paar studentenhuizen om de hoek. Ik hoor dus wel eens ruzies met een hoop geschreeuw, lallende mensen en aso's die keihard de muziek aan hebben staan in de auto en voorbij komen dreunen en een enkele keer parkeert er zo'n aso onder mijn raam om met deur open te chillen. In dat laatste geval heb ik al een paar keer op het punt gestaan de politie te bellen want om nu half slaap dronken eerst m'n raam open te doen en dan naar beneden schreeuwen vind ik teveel moeite. Maar iedere keer als ik wilde bellen reden ze net weg.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er weinig aan doen, het is een openbare weg. Ik snap je ergernis wel, maar je hebt alleen jezelf ermee. Ik heb de ervaring dat als je er minder op gaat letten en je er minder over opwindt, de overlast je ook minder doet.
De grotere ketens maken hier overigens alleen maar gebruik van elektrische fietsen en ander geluidloos vervoer.
Alle reacties Link kopieren
[quote=closednote post_id=28418661 time=1524494304 user_id=129113]
Het went vanzelf als je er niet teveel op let. Ik slaap mijn hele leven al aan de straatkant en dus ook aan een straat waar dag en nacht veel verkeer en vrachtwagens voorbij reden. Nu hoor ik weinig 's nachts niet veel op een paar auto's en fietsers na tenzij het weer de gebruikelijke stap avonden zijn want onze straat behoort tot een van de looproutes naar het centrum en ook een paar studentenhuizen om de hoek. Ik hoor dus wel eens ruzies met een hoop geschreeuw, lallende mensen en aso's die keihard de muziek aan hebben staan in de auto en voorbij komen dreunen en een enkele keer parkeert er zo'n aso onder mijn raam om met deur open te chillen. In dat laatste geval heb ik al een paar keer op het punt gestaan de politie te bellen want om nu half slaap dronken eerst m'n raam open te doen en dan naar beneden schreeuwen vind ik teveel moeite. Maar iedere keer als ik wilde bellen reden ze net weg.
quote.

Hier idem dito. Ja ik denk dat het alleen maar erger wordt . Kan vaak letterlijk volgen waar de ruzies over gaan.ook hele telefoon gesprekken volgen. Soms best wel interessant. 😂ik denk niet dat er iets aan te doen is. Behalve verhuizen. Maar als ik ga verhuizen wil ik het liefst midden in de stad wonen.dus dat schiet ook niet op.
Kan er voorlopig nog goed mee leven. Maar dat kan natuurlijk veranderen.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook eigenlijk bijna alleen nog elektrische fietsen en scooters, maar hier zit GroenLinks ook in het college. Ik vind het heel fijn, geen fijnstof en geluidsoverlast meer! Het lijkt er ook op dat vieze scooters en brommers binnen een paar jaar hier verboden zijn. :jump:

Ik weet niet in welke stad je woont, maar deze ontwikkelingen zie je vast op veel plaatsen.

Schreeuwende studenten heb je overal wel eens, daar is niet meteen een oplossing voor.
Koffielepel schreef:
23-04-2018 16:31
Koop een hutje op de hei of ga in een Gronings spookdorp wonen. Als je in de stad woont hoort dit er nou eenmaal bij. Er zijn geen regels voor een maximaal aantal scooters die per uur door je straat mogen rijden.
Dat is altijd zo'n dooddoener.. net of je alles maar moet accepteren als je in een stad woont.
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
23-04-2018 17:08
Dat is altijd zo'n dooddoener.. net of je alles maar moet accepteren als je in een stad woont.
Eens, hoewel ik ook vind dat sommige mensen wel erg weinig realiteitsbesef hebben. In een studentenstad hoor je nou eenmaal regelmatig studenten (en ja ik baal er ook echt weleens van, maar geniet ook van de levendigheid), bij een ziekenhuis hoor je de traumaheli en naast het plantsoen heb je last van bbq-rook op zomerse dagen. Als je daar moeilijk mee om kunt gaan kun je beter niet in een stad gaan wonen.

In geval van TO snap ik best dat je baalt van een enorme toename van brommers voor je deur.
Yakatani schreef:
23-04-2018 17:08
Dat is altijd zo'n dooddoener.. net of je alles maar moet accepteren als je in een stad woont.
Er is letterlijk geen andere optie dan accepteren. TO kan moeilijk een openbare weg gaan blokkeren.
Lucylucille schreef:
23-04-2018 17:28
Er is letterlijk geen andere optie dan accepteren. TO kan moeilijk een openbare weg gaan blokkeren.
ben ik met je eens hoor, maar altijd maar die opmerking van dat hutje op de hei. Net of er niks anders is.
Yakatani schreef:
23-04-2018 17:31
ben ik met je eens hoor, maar altijd maar die opmerking van dat hutje op de hei. Net of er niks anders is.
Klopt. Maar als je in de stad woont dien je het wel te accepteren. En dat spreek je tegen.
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
23-04-2018 17:08
Dat is altijd zo'n dooddoener.. net of je alles maar moet accepteren als je in een stad woont.
Ik zeg toch ook niet dat TO alles maar moet accepteren. Bij een stad heb je gewoon bepaalde lasten maar ook gemakken die je in een dorp niet hebt.
Alle reacties Link kopieren
ik ken wel paadjes waar geen scooters door mogen, alleen voetgangers en fietsers. Maar straten ben ik nog niet tegengekomen!
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
23-04-2018 17:28
Er is letterlijk geen andere optie dan accepteren. TO kan moeilijk een openbare weg gaan blokkeren.
Ik zou anders gerust eens contact opnemen met de plaatselijke GroenLinksfractie en/of de wethouder die verkeer/mobiliteit in zijn pakket heeft om te vragen of het mogelijk is de straat anders in te richten waardoor doorgaand verkeer de shortcut gaat vermijden. Vaak zijn een paar drempels voldoende om scooters over de doorgaande weg te laten rijden.
Alle reacties Link kopieren
Leg dit bij de gemeente neer en vraag naar hun plannen mbt het verbieden van scooters, hun bereidwilligheid bezorgbedrijven aan te spreken op overstappen op fietsen of elektrische scooters en vraag meteen naar de mogelijkheid van drempels in de straat.

Dat laatste heeft hier wonderen gedaan. Om de hoek zitten hier 4 bezorgtoko's en die reden hier ook door de straat ipv via de andere weg die bedoeld is voor doorgaand verkeer. Twee drempels geplaatst en nu rijden ze niet meer hier langs. Is echt heel fijn.

Als je niets bij de gemeente meldt, weet die ook niet van het probleem. Je zou ook de hoofdkantoren van de scooterrijders kunnen mailen met de vraag of ze eens willen overstappen op minder vervuilend en stiller vervoer voor hun bezorgers.
Wat een onzin toch dat hutje op de hei. Als we dat konden betalen zaten we daar wel.

Hier rijdt 1 scooter constant heen en weer, ik weet niet wat daar mee gebeurt/gedaan is maar een herrie dat dat ding maakt onvoorstelbaar. 's-avonds laat en midden in de nacht, heen en weer, ik hoor hem nog als hij al blokken ver weg is. De politie moet dat toch ook horen?
Ik heb ze vandaag gebeld maar hing zo lang in de wacht ik heb het maar opgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ok, sommigen even relaxen! Ik sta hier niet als een bezetene alles en iedereen uit te schelden en zeggen dat de wereld van mij is. Anders had ik het wel anders opgeschreven ;)

Het is een beetje flauw om te zeggen dat het er bij hoort in de stad(swoonwijk). Dat weet ik, ik heb er ook jaren niet echt last van gehad, maar nu om de minuut zo’n ding is wel vervelend aan het worden ja. Het gaat dus om het verschil. Van auto’s heb ik geen last, wel van accelererende scooters en van de stank. Als je in de stad woont en opeens komt er een discotheek boven je, ben je ook niet blij. Geldt dan ook dat je in een stad woont en weet dat het er bij kan horen?

Maar wellicht is er ergens wél beleid dat nieuwe bezorgdiensten bv alleen gebruik mogen maken van fietsen of elektrische scooters ofzo. Of dat elders er regels zijn voor luchtkwaliteit in een woonwijk of het aantal decibellen.
Ik las ook ergens een voorstel om op doorfietsroutes alleen elektrische scooters toe te laten.

En zoals gezegd, ik heb isolatie, maar t is blijkbaar niet genoeg. Een raam open zetten is er helaas niet bij meer. Alles is dus gewoon meer en dat went niet zo snel blijkbaar zonder nooit 10 minuten relatieve stilte.

Dus ondanks dat Groen Links hier de grootste is, ligt de nadruk op het centrum helaas (ook al is 400+ bewegingen meer dan op sommige punten in het centrum)
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
23-04-2018 17:34
Ik zeg toch ook niet dat TO alles maar moet accepteren. Bij een stad heb je gewoon bepaalde lasten maar ook gemakken die je in een dorp niet hebt.
Even lezen. Het is niet dat ik naast Schiphol ben gaan wonen en nu zeik over vliegtuigen.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
23-04-2018 16:51
Hier ook eigenlijk bijna alleen nog elektrische fietsen en scooters, maar hier zit GroenLinks ook in het college. Ik vind het heel fijn, geen fijnstof en geluidsoverlast meer! Het lijkt er ook op dat vieze scooters en brommers binnen een paar jaar hier verboden zijn. :jump:

Ik weet niet in welke stad je woont, maar deze ontwikkelingen zie je vast op veel plaatsen.

Schreeuwende studenten heb je overal wel eens, daar is niet meteen een oplossing voor.
Groen Links hier in Utrecht, maar de nieuwe Domino’s doet echt het merendeel met de brommer...
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
23-04-2018 17:37
Ik zou anders gerust eens contact opnemen met de plaatselijke GroenLinksfractie en/of de wethouder die verkeer/mobiliteit in zijn pakket heeft om te vragen of het mogelijk is de straat anders in te richten waardoor doorgaand verkeer de shortcut gaat vermijden. Vaak zijn een paar drempels voldoende om scooters over de doorgaande weg te laten rijden.
Er ligt een soort plateaudrempel hier voor de deur op de T-Splitsing. Extra gas geven is juist de sport hier....
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
23-04-2018 17:40
Wat een onzin toch dat hutje op de hei. Als we dat konden betalen zaten we daar wel.

Hier rijdt 1 scooter constant heen en weer, ik weet niet wat daar mee gebeurt/gedaan is maar een herrie dat dat ding maakt onvoorstelbaar. 's-avonds laat en midden in de nacht, heen en weer, ik hoor hem nog als hij al blokken ver weg is. De politie moet dat toch ook horen?
Ik heb ze vandaag gebeld maar hing zo lang in de wacht ik heb het maar opgegeven.
Handhaving staat hier ook ergens onder aan het lijst. Ook genoeg verkeer dat tegen de rijrichting in rijdt, maar zelfs dat krijgt geen aandacht ondanks al jaren melden.
Werd trouwens ook wel eens wakker om 5 uur van een brommer die nogal wat herrie maakte. Die brommer was echter van de kranten bezorger en toen de krant was opgezegd was de herrie ook verdwenen.

Ik verbaas me er wel eens over hoe luidruchtig mensen zijn op straat 's avonds laat/snachts, ook al hebben ze dan niks gedronken. Omdat het zo stil is hoor je alles nog beter. Zo had een koppel een keer ruzie en werd de jongen gedumpt door zijn vriendin. Janken en smeken. Of die keer dat een koppel om iets onbenulligs ruzie had en ze niet in zijn auto wilde stappen. Hij liet haar dus staan en toen dus ook geschreeuw dat hij terug moest komen. Of die ene jongen die een meisje probeerde te versieren was gewoon zo lachwekkend (het was gewoon zo sneu wat hij allemaal voor onzin uitkraamde). Toen het irritant werd greep een andere voorbijganger in.
En een tijdje terug kon ik een heel pikant telefoon gesprek helemaal volgen want meneer stond gewoon onder mijn raam te bellen. Het begon met wat zullen we eten vanavond en eindigde in wat ze in bed wilden doen :rofl:
Hoe vervelend ook, je kan hier echt 0,0 mee. Er zijn 2 opties, je erbij neerleggen en het accepteren, of verhuizen naar een rustiger plek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven