Geld & Recht alle pijlers

WIA en geen recht op kinderopvangtoeslag

24-04-2018 15:22 240 berichten
Mijn man zit inmiddels 1,5 jaar in de ziektewet. WIA-aanvraag zal binnenkort in gang gezet worden. Nu kwam ik erachter dat we, als hij eenmaal in de WIA zit, geen recht meer hebben op kinderopvangtoeslag. Dit is natuurlijk erg vervelend, want ons inkomen gaat al achteruit als hij in de WIA zit en dan krijgen we dus nog minder inkomsten. Hij is echter niet in staat om een hele dag voor ons zoontje te zorgen, sterker nog een uur voor hem zorgen is eigenlijk al teveel. Ik ben op zoek naar alternatieven voor de kinderopvangtoeslag. Maar bij de WMO zeggen ze: sociaal medische indicatie is alleen voor crisisgevallen en tijdelijk, dus dat gaat niet lukken.
Gisteren werd ik door de gemeente teruggebeld dat er eventueel zoiets bestaat als een sociaal emotionele indicatie via het consultatiebureau. Dus daar vandaag mee gebeld en dat is blijkbaar alleen maar voor extra dagdelen peuterspeelzaal op basis van een VVE indicatie. En dan moeten we ook hulp gaan accepteren van het jeugdteam. Er is echter met mijn zoontje niks aan de hand, is een vrolijk mannetje van 2 en ontwikkelt zich prima. Dus een VVE indicatie lijkt mij onzin. Daarnaast heb ik er in praktische zin weinig aan als hij 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal kan, want ik werk in het onderwijs, dus halve dagen werken is niet echt een optie. Is er iemand die nog tips/ideeën heeft hoe ik hier een passende oplossing voor kan vinden? Ik zie door de bomen het bos niet meer :-(

PS. heb getwijfeld of ik het hier moest posten of bij kinderen, maar dit leek me passender, sorry als het verkeerd geplaatst is.
Alle reacties Link kopieren
Jouw man is dan toch thuis? Kan hij niet voor jullie kind zorgen dan, als jij op werk zit?

edit: niet goed gelezen! excuus
s-a-r-kast wijzigde dit bericht op 24-04-2018 15:34
18.18% gewijzigd
Zoals ik al schreef: Mijn man kan niet eens een uur voor ons kind zorgen, laat staan een hele dag.
Hij belandt niet vanwege een ingegroeide teennagel in de WIA natuurlijk.
Dat vermeld ze al.. haar man kan niet zorgen voor het kind...

Update: TO al antwoord gegeven deze reactie is overbodig.
anoniem_63c569f696bbc wijzigde dit bericht op 24-04-2018 15:28
32.60% gewijzigd
s-a-r-kast schreef:
24-04-2018 15:24
Jouw man is dan toch thuis? Kan hij niet voor jullie kind zorgen dan, als jij op werk zit?
In de OP staat dat man nog geen eens een uurtje voor hun kindje kan zorgen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:05
Reden: Ongepast
98.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO schrijft dat haar man niet voor haar kind kan zorgen. Heel schrijnend, ik kan me het verhaal herinneren van een vrouw wiens man opgenomen was in verpleeghuis en daardoor kreeg ze ook geen KOT. De enige oplossing voor haar was om te scheiden, wat ze niet van plan was. Dit is een link naar de uitzending (https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... toeslag-1/),
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Dat was ook mijn eerste associatie, de radar-uitzending waarin scheiden de enige optie was. Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen.

Wellicht dat een maatschappelijk werker of iemand van stichting MEE je kan helpen met de bureaucratische wegen, zoals potjes bij de gemeente. De gemeente zelf lijkt me daar, hoe ironisch ook, niet de meest geschikte partij voor, in mijn ervaring is de kennis van de medewerkers die contact met burgers hebben vrij beperkt.

Heel erg veel sterkte :hug:
Ik ken een gezin dat hier ook mee te maken had. Dit gezin heeft wel een smi gekregen plus verlenging. Is wel maximaal 6 dagdelen.
anoniem_332305 wijzigde dit bericht op 24-04-2018 16:08
36.95% gewijzigd
Wat een achterlijke regeling trouwens.
sugarmiss schreef:
24-04-2018 15:28
[...]
Mijn man heeft een spierziekte en kan ons zoontje daardoor niet optillen, dan wordt het dus lastig zorgen of zie ik dat verkeerd?

En op zich heb ik geen bezwaar tegen hulp accepteren van het jeugdteam, maar de oplossing die ik daar vervolgens voor krijg, namelijk 4 dagdelen peuterspeelzaal heb ik eigenlijk niks aan, omdat ik met mijn eigen werk geen halve dagen kan werken.

Ik vraag of er iemand een alternatief weet voor kinderopvangtoeslag/sociaal emotionele indicatie, omdat ik zelf door de bomen het bos niet meer zie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:08
Reden: Quote verwijderd
22.46% gewijzigd
Heb je geen achtervang waar je op terug kan vallen?
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik heb begrijp moet je bij de gemeente zijn, maar daar krijg je nul op het rekest, begrijp ik? Ik ga er vanuit dat opa's en oma's geen optie zijn. Ik vind de tip van MEE een goede. Sterkte, ik hoop echt dat je eruit komt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Frox schreef:
24-04-2018 15:33
Dat was ook mijn eerste associatie, de radar-uitzending waarin scheiden de enige optie was. Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen.

Wellicht dat een maatschappelijk werker of iemand van stichting MEE je kan helpen met de bureaucratische wegen, zoals potjes bij de gemeente. De gemeente zelf lijkt me daar, hoe ironisch ook, niet de meest geschikte partij voor, in mijn ervaring is de kennis van de medewerkers die contact met burgers hebben vrij beperkt.

Heel erg veel sterkte :hug:
Dankjewel!
Ik heb al een keer contact gehad met stichting MEE, maar toen had ik denk ik iemand met een slecht humeur aan de lijn, want deze verwees me direct door naar de WMO en verder niks. Zal het nog een keer proberen.
sugarmiss schreef:
24-04-2018 15:28
[...]
Toe maar. Want een WIA uitkering krijg je voor een snottebel zeker? Doe even normaal zeg, je had ook even kunnen vragen wat hij heeft, dat hij dat niet kan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:07
Reden: Quote verwijderd
42.86% gewijzigd
sugarmiss schreef:
24-04-2018 15:28
[...]
Ai ai ai. Wat kunnen sommige mensen toch naar zijn🤨.

TO: allereerst knuffel. Dat klinkt heel naar: een spierziekte. Ik zou ook MEE inschakelen. Die hebben kennis van alle wetten en regelgeving. Sterkte!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:07
Reden: Quote verwijderd
37.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even nagekeken wat de richtlijnen zijn voor een smi. Tijdelijk staat inderdaad overal beschreven, maar er staat nergens gedefinieerd wat tijdelijk is. Aangezien kinderopvang per definitie een tijdelijke situatie is (je kind zal ooit de leeftijd bereiken dat opvang niet meer nodig is), lijkt me je situatie er prima onder vallen. Het alternatief is dat je stopt met werken en een uitkering aanvraagt, of van je man gaat scheiden. Dat lijken me beide geen wenselijke situaties. Ik zou nogmaals de wettelijke wegen proberen, in ieder geval een aanvraag doen voor een smi en anders de media opzoeken.

https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachm ... t_logo.pdf
Alle reacties Link kopieren
Wat Frox zegt klinkt heel logisch inderdaad. Uiteindelijk gaat je kind naar de basisschool en dan heb je minder of geen kinderopvang meer nodig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in gelijksoortige situatie. Heel vervelend. Je bent totaal afhankelijk van de goodwill van je gemeente. Bij ons was het bij ons vanwege kind nog eens een extra complexe situatie. Uiteindelijk na bijna een jaar wekelijks contact met een heel team (denk aan overleggen met zo'n 7-8 personen) uiteindelijk een oplossing gekomen. Hadden we tien kilometer verderop gewoond in een aangrenzende gemeente, was dit allemaal geen probleem geweest.
Gemeente durfde zelfs te opperen dat ons kind maar ergens anders moest gaan wonen als we er niet voor konden zorgen. Hoe verdrietig kunnen mensen je maken als je toch al in een situatie komt die al behoorlijk uitzichtloos lijkt.....
Ik wens je heel veel sterkte, en vooral een snelle oplossing voor dit probleem. Je zult een lange adem nodig hebben.

O nog een tip, het kan helpen als de gemeentelijke politiek je erbij wil helpen...
sugarmiss schreef:
24-04-2018 15:28
[...]
Jeetje zeg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:06
Reden: Quote verwijderd
66.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om met de peuterspeelzaal af te spreken dat jullie de dagen in de schoolvakanties niet opnemen, en dat jullie die door het jaar heen mogen inzetten? Met zes weken zomervakantie, een week herfstvakantie, 2 kerst, 1 voorjaar en 2 meivakantie heb je zo al 10 weken waarvan je de dagen psz door het schooljaar heen kunt inzetten.

Alternatief is een oppas/gastouder vragen, al dan niet aan huis.

Verder is dit misschien nog een optie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-werk-doe Oppassen valt hier ook onder.
Oh hou op schei uit. Toen wij vorig jaar een SMI moesten aanvragen, heb ik eerst op de website van de stichting gekeken die deze maatregel uitvoert in onze gemeente. Wij voldeden precies aan alle voorwaarden om de SMI te krijgen. Toch kregen we een botte weigering.

De verpleegkundige van het OKC, die deze aanvraag voor ons moest doen, gaf later ook toe dat er bij die stichting een soort doorbitch zit die elke aanvraag in eerste instantie afwijst.

In mijn geval sprong een juridisch onderlegde vriendin voor me in de bres. Na een middagje telefonisch en schriftelijk ruziemaken en zelfs dreigen met een rechtszaak, kreeg ik alsnog een keuringsarts aan die lijn die me tot drie keer toe vroeg of ik dacht dat ik echt, echt wel genoeg had aan de door mij aangevraagde uren.

De SMI opzeggen toen we 'm niet meer nodig hadden, ging dan weer opmerkelijk vlot. :)

Sterkte ermee. Laat je niet zomaar met een kluitje in het riet sturen.
sugarmiss schreef:
24-04-2018 15:28
[...]
Mens, wat héb jij toch? Ik zie je alleen nog maar met gestrekt been inkomen overal. Ben je zo ongelukkig dat je dat op anderen moet afreageren?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2018 17:05
Reden: Quote verwijderd
44.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
24-04-2018 15:52
Is het een optie om met de peuterspeelzaal af te spreken dat jullie de dagen in de schoolvakanties niet opnemen, en dat jullie die door het jaar heen mogen inzetten? Met zes weken zomervakantie, een week herfstvakantie, 2 kerst, 1 voorjaar en 2 meivakantie heb je zo al 10 weken waarvan je de dagen psz door het schooljaar heen kunt inzetten.

Alternatief is een oppas/gastouder vragen, al dan niet aan huis.

Verder is dit misschien nog een optie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-werk-doe Oppassen valt hier ook onder.
Peuterspeelzaal is in de schoolvakanties sowieso gesloten. Tenminste, hier wel.
Peuterspeelzaal klinkt leuk, maar is echt heel beperkt qua opvang. Vaak is de belasting van halen en brengen minstens net zo groot als de ontlasting die je ervaart in die twee uurtjes dat ze gaan. Totaal niet te vergelijken met een kinderdagverblijf.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
24-04-2018 15:28
Ik denk dat je schromelijk overdrijft met je mijn man kan nog geen uur voor hem zorgen. Als je man zo verschrikkelijk ziek is dan zou hij zelf niet eens thuis kunnen wonen.

En dat je dan ook hulp moet accepteren van het jeugdteam is niet zo raar want zo'n vreselijk ziekte man die nog geen uur voor zijn kind kan zorgen heeft veel impact op een kind.
Hoe krijg je het je toetsenbord uit. :woa:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven