Geld & Recht alle pijlers

Creditnota, waar trek ik het bedrag vanaf?

25-04-2018 16:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het.

Ik heb een creditnota ontvangen. Geen nieuwe factuur. Trek ik het bedrag af van het bedrag ex btw (ik denk zelf van wel) ? en reken zelf opnieuw de BTW uit ? Ik heb eerst gewacht op nieuwe factuur maar niets gekregen en bedrijf is gesloten ivm vakantie anders had ik hen uiteraard even gebeld .
Staat er op de creditnota geen BTW vermeld? Normaal gesproken zou je het totale bedrag van de creditnota (dus incl BTW) in mindering moeten brengen op het totaalbedrag incl BTW van de oorspronkelijke factuur.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan wat er op de creditnota staat. Ik neem aan dat de creditnota inclusief btw is. Dan trek je dat totale bedrag af van het totaalbedrag van de factuur waar dit betrekking op heeft.

Mocht het anders zijn, dan hoort dit op de creditnota te staan.
En anders even afwachten wat het bedrijf zegt, ervan uitgaande dat ze niet twee weken dicht zijn...
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Als er geen btw op de creditnota staat en het is een NL bedrijf, klopt de creditnota niet. Dan zou ik morgen even bellen. Niet zelf gaan rommelen met bedragen, dan krijgen ze die betaling niet (goed) weg geboekt.
Van de bedetnota. :-D
Alle reacties Link kopieren
Kasboom schreef:
25-04-2018 16:49
Als er geen btw op de creditnota staat en het is een NL bedrijf, klopt de creditnota niet. Dan zou ik morgen even bellen. Niet zelf gaan rommelen met bedragen, dan krijgen ze die betaling niet (goed) weg geboekt.
Sommige zaken/diensten zijn vrijgesteld van BTW, als de creditnota daarover gaat dan kan dat wel degelijk kloppen.
Je trekt het creditbedrag inclusief btw af van de oorspronkelijke factuur Incl btw. Of je trekt het credit bedrag ex btw af van het oorspronkelijke bedrag ex btw en rekent de btw zelf opnieuw uit, maar dan kom je op hetzelfde bedrag uit.
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
25-04-2018 17:00
Sommige zaken/diensten zijn vrijgesteld van BTW, als de creditnota daarover gaat dan kan dat wel degelijk kloppen.
Dan nog zou er 0% btw op moeten staan. Het kan wel kloppen dat er geen btw op de producten/diensten betaald hoeft te worden, maar dat moet wettelijk wel aangegeven worden.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Debetnota is €100 incl. Btw, creditnota is €20 incl, btw dus betalen €80. Nooit zelf gaan rommelen met btw berekenen. Als er geen debetnota meer is omdat deze betaald is dan vragen of ze het geld willen terugstorten.
Totaalbedrag debetnota minus totaalbedrag creditnota. Dan is alles verrekend.
Alle reacties Link kopieren
Virginia_38 schreef:
25-04-2018 16:45
Staat er op de creditnota geen BTW vermeld? Normaal gesproken zou je het totale bedrag van de creditnota (dus incl BTW) in mindering moeten brengen op het totaalbedrag incl BTW van de oorspronkelijke factuur.
nee.. staat alleen maar creditnota en bedrag.. geen vermelding van btw..vandaar.. Normaal krijg je een nieuwe factuur waarop het bedrag is afgetrokken .
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
25-04-2018 17:00
Sommige zaken/diensten zijn vrijgesteld van BTW, als de creditnota daarover gaat dan kan dat wel degelijk kloppen.
Dienst is niet vrijgesteld wel laag tarief
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat ik gewoon even afwacht tot bedrijf weer bereikbaar is. Ik ga liever niet rommelen. Er staat alleen maar creditnota en bedrag.. geen btw niets. Geen omschrijving waar het voor is of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ben je gewoon een particulier? Dan hoeft de btw sowieso niet vermeld te worden. En moet je nog een nieuwe factuur krijgen of heb je iets besteld en betaald en vervolgens teruggestuurd en dus nu een credit? Kortom moet je nog wat betalen? En waarom maak je je zo druk over de btw?
poldervrouw schreef:
25-04-2018 18:47
ik denk dat ik gewoon even afwacht tot bedrijf weer bereikbaar is. Ik ga liever niet rommelen. Er staat alleen maar creditnota en bedrag.. geen btw niets. Geen omschrijving waar het voor is of wat dan ook.
Simpeler dan dit hadden ze je het niet kunnen maken. Je kunt gewoon het bedrag van de creditnota aftrekken van het totaalbedrag van de debetnota. Klaar.
Je boekt de gewone factuur in. Met de btw vermelding. bedragen in de plus.
En je boekt de creditfactuur in. Ook in de inkoopadministratie. Bedragen in de min. ook het btw bedrag.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
25-04-2018 18:48
Ben je gewoon een particulier? Dan hoeft de btw sowieso niet vermeld te worden. En moet je nog een nieuwe factuur krijgen of heb je iets besteld en betaald en vervolgens teruggestuurd en dus nu een credit? Kortom moet je nog wat betalen? En waarom maak je je zo druk over de btw?
Ik heb een klus laten uitvoeren ,daarbij is teveel berekend en het te veel berekende is nu met een creditnota afgehandeld. Ik wil niet te veel of te weinig overmaken.

Stel factuur is
2500 euro
150 euro BTW (6%)
Totaal 2650
- creditnota 700
Nieuw factuur bedrag 1950

Als ik daar die creditnota aftrek klopt het toch niet ? Dan betaal ik toch teveel ?

Als ik het creditbedrag aftrek van bedrag voor BTW krijg je

2500-700 = 1800
btw = 108
Totaal 1908

Gaat maar om 42 euro maar ik ben op alle fronten klaar met dit bedrijf dus ik gun ze geen euro meer dan noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
25-04-2018 20:32
Je boekt de gewone factuur in. Met de btw vermelding. bedragen in de plus.
En je boekt de creditfactuur in. Ook in de inkoopadministratie. Bedragen in de min. ook het btw bedrag.
het is geen bedrijfsmatig gebeuren, ik ben gewoon een klant die nav terechte klacht een creditnota krijgt
Alle reacties Link kopieren
Je vindt dus dat je teveel moet betalen? Wat heb je afgesproken? Btw moet je helemaal niet naar kijken. Je moet betalen wat je hebt afgesproken. Je bent een particulier dus hou op over de btw. Betaal wat je hebt afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
25-04-2018 21:08
Je vindt dus dat je teveel moet betalen? Wat heb je afgesproken? Btw moet je helemaal niet naar kijken. Je moet betalen wat je hebt afgesproken. Je bent een particulier dus hou op over de btw. Betaal wat je hebt afgesproken.
er lag een offerte voor bedrag, de rekening kwam , die was niet conform afspraak, daarop heb ik creditnota gekregen. Ik heb wel degelijk met BTW te maken, die betaal je toch ook? die staat ook op de eerste factuur.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
25-04-2018 21:08
Je vindt dus dat je teveel moet betalen? Wat heb je afgesproken? Btw moet je helemaal niet naar kijken. Je moet betalen wat je hebt afgesproken. Je bent een particulier dus hou op over de btw. Betaal wat je hebt afgesproken.

Ik vind niets, het overeengekomen bedrag stond zwart op wit, zij weken er van af , die fout hebben ze rechtgezet door die creditnota. Maar geen nieuwe factuur gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Nee heb je niks mee te maken. Bedrijf vorderd de btw terug maar jij moet gewoon de afgesproken prijs betalen die in de offerte staat. Hoe dat bedrag is opgesteld maakt voor een particulier niets uit. Dus als de prijs nu klopt kan je betalen. Al rekent het bedrijf een prijs van €5 arbeid en €100 btw (wat niet kan overigens maar ter verduidelijking) dan nog maakt dat voor jou niet uit. Je kan er niks mee.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
25-04-2018 21:18
Ik vind niets, het overeengekomen bedrag stond zwart op wit, zij weken er van af , die fout hebben ze rechtgezet door die creditnota. Maar geen nieuwe factuur gekregen.
Je hoeft geen nieuwe factuur. Je hebt de debetfactuur en de credifactuur. Samen is dit het afgesproken bedrag. Gewoon betalen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Als jij een particulier bent, moet je ervan uitgaan dat bij beide facturen het totaalbedrag incl. de geldende btw is. Dus 2650 is inclusief btw en 700 is ook inclusief btw.
Je bent spijkers op laag water aan het zoeken. :)
Als ik factureer naar particuliere opdrachtgevers noem ik de term btw niet eens. Alle bedragen die ik daaraan factureer zijn incl. de geldende btw tarieven. Dat is logisch en daar mag jij ook gewoon van uitgaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Nina dat zou jij ook doen als het zo moeizaam is verlopen .. inmiddels betaald

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven