Geld & Recht alle pijlers

Openstaande gespecificeerde rekening naar baas gestuurd??

23-02-2009 13:05 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben op dit moment heel erg boos, dus wil mn verhaal hier even kwijt en tegelijkertijd wil ik weten hoe dit in NL geregeld is..



Ik woon en werk in Luxemburg en vanochtend kreeg mijn baas een of andere gerechtelijke brief omdat ik een rekening niet heb betaald. Ik betaal mn rekeningen normaal gesproken altijd op tijd, ok, ook ik heb wel eens een herinnering op de deurmat liggen, maar thats it.

Nou is deze rekening dus 2 weken geleden betaald, maar dat doet er niet zo heel veel meer toe, er zullen zich dingen hebben gekruist..



Het gaat om een rekening van het ziekenhuis voor een ambulancerit (126 ¤), een paar maanden terug. Hier krijg je van iedere arts/dienst in het ziekenhuis een aparte rekening. Een röntgenopname krijg je door die afdeling gefactureerd, de dokter die de foto bekijkt en je behandelt, stuurt op zijn beurt een aparte rekening, dit even ter informatie.



Buiten het feit dat ik me afvraag of er in Nederland ook een schrijven naar de baas gaat bij een niet betaalde rekening (hij wordt nu geacht het te betalen en dan van mijn salaris in the houden), ben ik pisnijdig dat er doodleuk in de brief werd vermeld dat het om een ambulancerit gaat! Het is toch potverdorie (ik ben echt veel bozer dan potverdorie, maar wil het netjes houden) prive zoiets!!



Dus...dat was mn afblaasmoment en ben nog steeds nieuwschierig hoe het in Nl werkt, ben hier namelijk met iemand in discussie die niet begrijpt waar ik me druk over maak, want 'zo werkt het hier nou eenmaal....'
In principe lijkt me dat wel 'n goede manier om chronische wanbetalers aan te pakken, dat het geld via het salaris wordt geincasseerd.

In Nederland bestaat zoiets bij mijn weten (nog) niet.

Wat maakt 't nu uit dat er ambulancerit op de rekening staat? Krijg je hooguit bewondering voor het feit dat je ondanks 'n blijkbaar ernstig iets toch niet veel dagen hebt ziekgemeld.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland bestaat het ook. Er kan een loonbeslag worden aangevraagd als mensen weigeren te betalen. Dit krijg ik zelf ook onder ogen van werknemers bij mijn werkgever. En ik weet dus ook of ze de huur niet betaald hebben en dergelijke. Vind ik eigenlijk wel terecht.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een chronische wanbetaler zou zijn, dan had ik het nog een ander verhaal gevonden. Dit ambulanceverhaal is voor mij toevallig een gevoelig verhaal. Maar wat als het een openstaande rekening van de afdeling gyneacologie zou zijn? Als je als vrouw zwanger probeert te worden en je zou hier maar een rekening van een ivf kliniek naar je baas gestuurd krijgen die door je 'aan het licht gekomen' kinderwens opeens een andere beslissing over het wel of niet geven van een vast contract zou maken? Misschien draaf ik door hoor, maar dit zijn toch privé-zaken!



Één ding is zeker, ik kijk wel uit dat ik nooit meer een rekening vergeet, maar ik vind dit een schending van mijn privacy!
Alle reacties Link kopieren
In Nederland wordt de rekening niet naar je baas gestuurd, maar als je nogal in de schulden zit, kan er beslag gelegd worden op je salaris. Heb toen ik receptioniste was verscheidene keren een deurwaarder aan moeten melden bij personeelszaken/salarisadm. En wel eens n brief geopend omdat niet vermeld stond op het adres dat t voor de salarisadm/perszaken was(dat soort brieven mocht ik eigenlijk niet openen, en ik wilde ook niet weten over wie ze gingen. Gelukkig heb ik een erg selectief geheugen en dat soort dingen paste er niet in)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het is geen schending van de privacy, wettelijk gezien. En ik vind het eigenlijk terecht, want anders komen veel instanties nooit aan hun geld. Het is lullig wanneer het een foutje was en de rekening al betaald was, anders is het gewoon terecht.
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
Er wordt inderdaad geen gespecificeerde rekening gestuurd in Nederland, maar bijvoorbeeld wel dat er namens de woningbouwvereniging beslag op het loon wordt gelegd. Gaat een gerechtelijke procedure aan vooraf, dus gebeurd ook niet zomaar.



Ik maak dat soort post open op mijn werk, dus ik zie het nogal eens voorbij komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de achterliggende gedachte wel, maar ik snap niet dat er geen ongedetailleerde brief hier aan had kunnen komen. Of zouden jullie het geen probleem vinden als je baas ziet bij welke arts je laatst bent geweest?



En loonbeslag, ja daar heb ik wel eens van gehoord, maar het gaat hier om 126 euro!
quote:byrd schreef op 23 februari 2009 @ 13:22:

Of zouden jullie het geen probleem vinden als je baas ziet bij welke arts je laatst bent geweest?nee, ik zou daar geen enkel probleem mee hebben: sterker: ik vertel 'm gewoon waar ik naartoe moet als ik vrij neem voor doktersbezoek
Alle reacties Link kopieren
Nee, totaal geen problemen eigenlijk, ik vertel dat soort dingen gewoon aan mijn baas, tenzij het iets héél persoonlijks is, maar dan nog zou ik er geen problemen mee hebben dat hij weet dat ik naar een arts moest.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat als je wordt afgevoerd na excessief drank- of drugsgebruik, je het niet op prijs stelt als je baas daar achterkomt. Maar wat de reden voor jouw ritje ook was; je kunt dat toch geheim houden? Als er al naar gevraagd zou worden, geef je gewoon aan dat alles prima gaat, en bedankt.
Alle reacties Link kopieren
In NL kennen we inderdaad loonbeslag maar dan moet er wel wat langer iets niet betaald worden dan 2 weken. Ik weet niet hoe de regels in Lux zijn, je zou dat eens op internet op kunnen zoeken. Verder zou ik me niet zo druk maken om het feit dat de ambulancerit staat vermeld. Iets dergelijks is prive lijkt mij. Als de kwaliteit van je werk nu en in de toekomst niet veranderd/verslechterd hoef je je baas verder geen verantwoording af te leggen. Je zou hooguit kunnen vertellen waarvoor je naar het ziekenhuis bent gebracht. Ik snap wel dat er bij de werkgever ook vragen zijn. Een beetje toelichting is wel op zijn plaats dan hoe vervelend ook dat dit na 2 weken niet betalen al op "tafel gegooid wordt".
Alle reacties Link kopieren
We hebben door ene verhuizng de eerste en tweede (tevens laatste aanmaning) tegelijk ontvangen. De rekening is wel betaald binnen de periode die op de laatste aanmaning vermeld stond, er moet iets zijn misgegaan dat dit in werking is gezet, want ik heb het geld zelfs al terug van mijn zorgverzekeraar (je schiet hier bijna alles zelf voor).



En nee, er was geen drank en drugs in het spel, maar het is wel een pijnlijk en behoorlijk persoonlijk verhaal waar mn baas geen reet mee te maken heeft, dus het was scht even slikken toen ik die brief voor mn neus kreeg!



Dat velen van jullie het niet als privézaak beschouwen wanneer je medische hulp nodig hebt, vind ik heel apart, maar goed. Goed te horen dat het in NL anders geregeld is, heb ik in ieder geval mn gelijk in de discussie die ik hier met iemand had ;)
Alle reacties Link kopieren
Voordat er loonbeslag gelegd worden in Nederland ben je wel een rechterlijk vonnis verder hoor (behalve als er een andere executoriale titel is, bijv. hypotheekakte). Dus in NL bestaat dit wel maar zijn er meer waarborgen voor schuldenaar. En eigenlijk vind ik dat wel terecht. Ik zou ook niet amused zijn als mij het overkwam op de manier waarop het in Luxemburg gaat.



Ik moest laatst behoorlijk wat verhoging van een verkeersboete betalen maar de oorspronkelijke boete had mij nooit bereikt! En ik ben heel secuur in betalingen en post open maken. Volgens mij hebben we een nieuwe postbode want mijn buurman kwam ook al vertellen dat hij steeds post voor ons had en dat in onze bus doet.

Beetje vervelend als jouw prive-facturen bij je baas terecht komen omdat de post een foutje maakt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal een schending van privacy hoor. Zeker als het om medische dingen gaat.

Dat ze het geld uiteindelijk halen via loonbeslag, oke, dan was je wel erg laat met betalen, ha ha, maar dat er een specificatie bij staat vind ik te ver gaan. Maar ja, wat doe je ertegen? Klacht indienen via de ombudsman ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Verbaas me lichtelijk over de laconieke reacties hier. Vind dit zeker wel een schending van privacy. Heb verder geen kennis van hoe dit in Nederland geregeld is, maar hoop dat het mij nooit overkomt!
Alle reacties Link kopieren
ik vind het ok als ze dit doen bij echte wanbetalers, maar uit het verhaal wat TO schetst, lijkt het mij niet dat ze een ''wanbetaler'' is maar gewoon een keertje wat later is met het betalen van de rekeningen, en dan vind ik het wel degelijk schending van de privacy. Dat ze zo'n maatregel treffen na herhaaldelijk aanmaningen sturen e.d dan vind ik het redelijk, maar zo eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou, mijn ex-werkgever heeft anders wel een keer een rekening gekregen van een deurwaarderskantoor, waar ik tijdelijk mijn studieschuld afbetaalde tijdens een procedure van draagkrachtmeting bij de IB-Groep (die procedure nam langere tijd in beslag dan zou moeten en ik heb toen het advies van de IB-Groep gekregen het termijnbedrag vast aan dat kantoor over te maken, totdat de beschikking van uitstel op de mat lag). Die was onterecht, want ik maakte dat altijd netjes en op tijd over, maar werkgever werd wel even gesommeerd dat bedrag te betalen. Nou was mijn werkgever een goeie vent en hij weigerde dat te doen zonder en mét mijn medeweten. Als ze hun administratie in orde hadden of mij persoonlijk even hadden gepolst, dan was het allemaal niet nodig geweest, maar ja. Het is overigens allemaal goed gekomen mét excuusbrief van kantoor, maar het komt wel degelijk voor...
Alle reacties Link kopieren
tsja, ik snap ook niet waarom je baas het krijgt (en niet de administratie) Waarom niet gewoon 'onbetaalde rekening voor ¤126'???? Waarom specificeren waarvoor het was?



Ik zou het ook niet finj vinden hoor! Heeft baas idd niets mee te maken! Hij moet je potjandrie beoordelen!



en in Nederland...dan ben je vrij diep gezakt als er loonkorting wordt toegepast...je krijgt toch eer rekening, herinnering, deurwaarder...dan een keer loonkorting...
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig schijnt de belastingdienst zonder opgave van redenen loonbeslag te mogen leggen...
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigmeisje schreef op 23 februari 2009 @ 19:54:

tsja, ik snap ook niet waarom je baas het krijgt (en niet de administratie) Waarom niet gewoon 'onbetaalde rekening voor ¤126'???? Waarom specificeren waarvoor het was?



Ik zou het ook niet finj vinden hoor! Heeft baas idd niets mee te maken! Hij moet je potjandrie beoordelen!



en in Nederland...dan ben je vrij diep gezakt als er loonkorting wordt toegepast...je krijgt toch eer rekening, herinnering, deurwaarder...dan een keer loonkorting...Post die met 'vertrouwelijk' is gemerkt wordt ook bij ons bedrijf niet door de postkamer maar door de manager geopend. Het ontbreekt mij aan kennis van het Luxemburgse recht maar het is natuurlijk mogelijk dat deze handelswijze daar toegestaan en gebruikelijk is. In dat geval 's lands wijs, 's lands eer. Zou het niet gebruikelijk zijn dan ligt een klacht tegen het ziekenhuis of de ambulancedienst voor de hand.
Alle reacties Link kopieren
Medische gegevens zijn inderdaad 'bijzondere persoonsgegevens' in Nederland. Een rekening van een ambulance zou je ook als zodanig aan kunnen merken.

Blijkbaar is in Luxemburg de keuze gemaakt dat alle rekeningen, dus ook rekeningen van ziekenhuizen, direct op de baas verhaald kunnen worden. Ik zou het ook heel erg vinden.

Ja, ik vertel aan mijn baas als er iets medisch is, en nee, ik vind niet dat iemand anders dat voor mij hoeft te doen.

De vraag is of je er wat aan kan doen. De privacy-wetgeving staat in een EU-richtlijn. Je zou kunnen kijken of medische gegevens daar ook bijzondere gegevens zijn. Maar voordat je dat hebt veranderd in heel Luxemburg ben je een stuk verder.

Je kunt ook naar de nationale toezichthouder privacy of de gezondheidszorg stappen, kijken of die wat voor je kunnen doen.
quote:Eowynn_ schreef op 23 februari 2009 @ 13:21:





Ik maak dat soort post open op mijn werk, dus ik zie het nogal eens voorbij komen.Ik doe wel es open voor de deurwaarders, dus ik zie het ook nogal eens voorij komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven