Geld & Recht alle pijlers

nul-urencontract(en): wat zijn mijn rechten?

05-08-2018 22:28 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af of hier mensen zijn die kennis en ervaring hebben m.b.t. nul-urencontracten. Ik heb gisterenavond een goed gesprek gehad met vrienden, die vinden dat ik meer voor mezelf moet opkomen.

Ik heb een hbo bachelor afgerond voor een paramedisch beroep. Werk in de vrije vestiging. Ik krijg betaald per behandeling + een percentage daarvan voor reistijd tussen locaties en administratie. Maar het komt best weleens voor dat cliënten zich 's ochtends ziek melden, of dat er iets anders voorvalt, waardoor ik niet volledig betaald krijg voor de aanwezige uren. Ik zie meestal 2-3 dagen per week cliënten (en krijg daarvoor salaris) en dit zijn vaste dagen in de week. Nu is bijna iedereen op vakantie, en zie ik bijna geen cliënten (en verdien ik dus ook niets). Ik heb een contract voor bepaalde tijd met variabel aantal uren. Werkgever heeft aangegeven erg blij met me te zijn en hiervan een contract voor onbepaalde tijd te willen maken, maar het blijft helaas wel voor een variabel aantal uren.

Omdat ik van bovenstaand salaris niet rond kan komen, werk ik hiernaast in de horeca op een nul-urencontract tegen minimumloon. Meestal tussen de 1 tot 3 dagen in de week. Mijn werkzaamheden bestaan uit banqueting, bediening, nachtportier, receptie etc. Ik werk nu twee jaar (met veel plezier) bij dit bedrijf en krijg ook wat meer verantwoordelijkheden, zoals mensen inwerken. Ik zal binnenkort een nieuw contract moeten ondertekenen: volgens mij moet ik dan ook een contract voor onbepaalde tijd krijgen hier?

Bovenstaande in een notendop.
Ik las op internet dat je na 3 maanden nul uren het gemiddelde aantal uren als vaste uren moet krijgen. Wie kan mij hier meer info over geven? En geldt dit ook in sectoren met pieken en dalen, zoals de zorg en de horeca?

Ik ben overigens het afgelopen jaar druk aan het solliciteren geweest, maar helaas kwamen we er steeds niet uit qua arbeidsvoorwaarden. Dus ik begin per eind augustus met een post-hbo, waarmee ik hopelijk een beter arbeidsperspectief krijg. Maar tot die tijd wil ik wel graag weten waar ik aan toe ben, en beide werkgevers geven mij weinig duidelijkheid.

Ik begin nu aan mijn nachtdienst, maar heb tussendoor wel tijd om te reageren!
jempo wijzigde dit bericht op 06-08-2018 01:03
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
0 uren contract heb je weinig rechten, je moet een andere werkgever zoeken, of voor jezelf beginnen.
zou je de klanten in het paramedisch beroep niet als ZZP er kunnen doen?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Goh fysiotherapeut toevallig? Dat is qua primaire en secundaire voorwaarden inderdaad niet best. Het enige wat je kan vragen is een garantiesalaris. Meestal 50 procent van je volledige dagen werk. Het is trouwens al mooi dat je reistijd en een percentage voor de administratie vergoed krijgt.
Ja na 3 maanden heb je recht op het gemiddelde aantal uren van die maanden. Ik heb dat ooit eens aangegeven dat ik dat wilde (in de zorg) en dat werd toen gedaan. Ik had al wel een oproepcontract voor onbepaalde tijd, maar dat zou niks uit moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij niks meld dat je een contract wil voor minimaal het x aantal uren van het gemiddelde van de afgelopen maanden is er niks aan de hand.

Het is gewoon zo simpel als jij het schrijft, als je een 0 uren contract heb (zonder voorovereenkomst en je dus zelf beslist of je komt of niet) dan heb je recht op een urencontract gebaseerd op de afgelopen 3 maanden.

Hier meer info
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... epkrachten
Alle reacties Link kopieren
Fysio kan overal aan de slag. Ik zou een andere werkgever zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
05-08-2018 22:50
0 uren contract heb je weinig rechten, je moet een andere werkgever zoeken, of voor jezelf beginnen.
zou je de klanten in het paramedisch beroep niet als ZZP er kunnen doen?
Helaas is er een vrij streng concurrentiebeding, waardoor het in mijn regio lastig is.
Daarnaast moet je als ZZP'er voor meerdere werkgevers werken (anders ziet de overheid het al loondienst), en dat je dan ook bij de 'concurrent' werkt is nou net waar de praktijkhouders vaak niet op zitten te wachten.

Het is wel iets wat ik aan het overwegen ben. Ik heb al een KvK-nummer etc.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
05-08-2018 23:20
Zolang jij niks meld dat je een contract wil voor minimaal het x aantal uren van het gemiddelde van de afgelopen maanden is er niks aan de hand.
Werkgever weet dat ik graag vaste uren wil. Dit is ook in het functioneringsgesprek besproken.
Als het aan mij lag dan ging ik gewoon ergens fulltime aan de slag.
Werkgever zegt dat ze me geen garanties kunnen bieden qua uren en dat dit een te groot risico is.

Ik heb zelfs meerdere sollicitaties gehad, waarbij we er uiteindelijk niet uitkwamen in het arbeidsvoorwaardengesprek.

Maar als ik - bij beide banen - recht heb op het gemiddelde aantal uren, dan kan ik wel sterker in mijn schoenen staan in mijn onderhandelingen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat gemiddelde moet berekenen, zijn dat vragen waarmee ik naar het juridisch loket kan?
Alle reacties Link kopieren
Hassan1879 schreef:
05-08-2018 23:24
Fysio kan overal aan de slag. Ik zou een andere werkgever zoeken.
Ik ben geen fysio. En ook verder aan het solliciteren, maar meestal nog slechtere arbeidsvoorwaarden (of minder uren, of geen reiskostenvergoeding, of geen administratievergoeding etc).
Alle reacties Link kopieren
Bloometje schreef:
05-08-2018 23:03
Goh fysiotherapeut toevallig? Dat is qua primaire en secundaire voorwaarden inderdaad niet best. Het enige wat je kan vragen is een garantiesalaris. Meestal 50 procent van je volledige dagen werk. Het is trouwens al mooi dat je reistijd en een percentage voor de administratie vergoed krijgt.
Ik zit te googelen. Mijn vakgebied heeft geen CAO. En zoals ik het lees moet het garantiesalaris zijn opgenomen in de CAO, of lees ik dat verkeerd?
Het zou mooi zijn als ik hiernaar kan vragen - bij beide banen - , 50 procent is beter dan niets!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik als fysio heb ook geen cao. Toch wordt er nog wel eens een garantiesalaris gegeven. Echter krijgen wij ook alleen de behandelingen betaald en niet de administratietijd, de overleggen met artsen, de netwerkvergaderingen ed. En oh ja. Cursussen worden niet vergoed en zijn in eigen tijd ook al zijn ze verplicht. Dat is nou eenmaal hoe t werkt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de site van de FNV mag er in een nul-urencontract geen concurrentiebeding staan.

https://www.fnv.nl/themas/contract/arbe ... -contract/
Ik moet helemaal niks!
Jempo schreef:
06-08-2018 00:58
Werkgever weet dat ik graag vaste uren wil. Dit is ook in het functioneringsgesprek besproken.
Als het aan mij lag dan ging ik gewoon ergens fulltime aan de slag.
Werkgever zegt dat ze me geen garanties kunnen bieden qua uren en dat dit een te groot risico is.

Ik heb zelfs meerdere sollicitaties gehad, waarbij we er uiteindelijk niet uitkwamen in het arbeidsvoorwaardengesprek.

Maar als ik - bij beide banen - recht heb op het gemiddelde aantal uren, dan kan ik wel sterker in mijn schoenen staan in mijn onderhandelingen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat gemiddelde moet berekenen, zijn dat vragen waarmee ik naar het juridisch loket kan?

Na zes maanden:

De eerste zes maanden betaalt de werkgever de werknemer naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt hij meer rechten. De werknemer krijgt namelijk na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen. Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat hij in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt. Bovendien wordt na zes maanden aangenomen dat de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een omvang die eveneens gelijk is aan het aantal gemiddeld gewerkte uren in de voorafgaande drie maanden.

Een werkgever mag na 6 maanden alleen nog maar voor bepaalde functies via de cao afwijken van de ‘loondoorbetalingsplicht bij geen werk’. Hierbij moet het gaan om functies waarvan de overeengekomen werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang hebben. In alle andere situaties is er namelijk sprake van structureel werk. Het risico dat er geen werk is, hoort dan niet op de werknemer te worden afgewenteld.

Is het nulurencontract vóór 1 januari 2015 tot stand gekomen? Dan kan er nog steeds via de cao onbeperkt worden afgeweken van de loondoorbetalingsverplichting. Cao-afspraken hierover van voor 1 januari 2015 blijven geldig tot maximaal anderhalf jaar na inwerkingtreding van het wetsvoorstel.
Ik vind het raar dat je niet betaald krijgt voor afzeggers, terwijl zij waarschijnlijk op zo'n korte termijn nog wel gewoon moeten betalen.
-jolijn- schreef:
06-08-2018 09:26
Ik vind het raar dat je niet betaald krijgt voor afzeggers, terwijl zij waarschijnlijk op zo'n korte termijn nog wel gewoon moeten betalen.
https://www.allesoverhr.nl/doorstroom/n ... el-en-mag/
hoi Lucifer, je verwijst naar een link met een hele lap tekst, maar ik zie daarin niets over de situatie waarin de klant op het laatst afzegt (en mogelijk alsnog netjes moet betalen) en hoe dat dan zit met het betalen van het loon van de medewerker die ingepland stond.
Kijk ik niet goed?
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd dat je niet betaald krijgt voor afzeggers. Ik werkte ook in de zorg obv nulurencontract, was via een uitzendbureau. maar voor afzeggers, als dit niet dezelfde dag wordt doorgegeven kreeg ik wel betaald....
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2018 13:03
Reden: Spam, maatregelen genomen.
99.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bloometje schreef:
06-08-2018 06:36
Ik als fysio heb ook geen cao. Toch wordt er nog wel eens een garantiesalaris gegeven. Echter krijgen wij ook alleen de behandelingen betaald en niet de administratietijd, de overleggen met artsen, de netwerkvergaderingen ed. En oh ja. Cursussen worden niet vergoed en zijn in eigen tijd ook al zijn ze verplicht. Dat is nou eenmaal hoe t werkt.
Hetzelfde als bij ons dus eigenlijk... Het is jammer dat je zegt "dat is nou eenmaal hoe het werkt". Ik vind het in elk geval best schrijnend dat ik hbo opgeleid ben, een hbo-baan heb, en zoveel moeite heb om als alleenstaande mijn hoofd boven water te houden.
Alle reacties Link kopieren
Nicky_L schreef:
06-08-2018 06:49
Volgens de site van de FNV mag er in een nul-urencontract geen concurrentiebeding staan.

https://www.fnv.nl/themas/contract/arbe ... -contract/
In een tijdelijk nulurencontract mag geen concurrentiebeding staan. Behalve als je werkgever kan aantonen dat hij een zogenaamd ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’ heeft.


Ik heb geen idee of het gezien kan worden als 'zwaarwegend'. Ik ben geen advocaat of iets dergelijks. Maar er is natuurlijk altijd het risico, als ik bij een concurrent ga werken... dat cliënten ook overgaan naar de concurrent.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
06-08-2018 09:26
Ik vind het raar dat je niet betaald krijgt voor afzeggers, terwijl zij waarschijnlijk op zo'n korte termijn nog wel gewoon moeten betalen.
Helaas mogen wij van de meeste zorgverzekeraars de eerste keer geen rekening sturen als de cliënt ziek is / de afspraak vergeten is / te laat is.
Een tweede keer wel.
Alle reacties Link kopieren
introuble1979 schreef:
06-08-2018 12:47
Wat vreemd dat je niet betaald krijgt voor afzeggers. Ik werkte ook in de zorg obv nulurencontract, was via een uitzendbureau. maar voor afzeggers, als dit niet dezelfde dag wordt doorgegeven kreeg ik wel betaald....
De werkgever verdient niets als er een afzegger is, dus ik ook niet, daar komt het op neer.
Ik heb helaas nog nooit een contract onder ogen gehad waarbij dit niet zo was.
En zo wel dan was er wel weer geen km vergoeding, geen administratie vergoeding, of waren de telefoonkosten op eigen rekening... etc
Jempo schreef:
07-08-2018 21:19
De werkgever verdient niets als er een afzegger is, dus ik ook niet, daar komt het op neer.
Ik heb helaas nog nooit een contract onder ogen gehad waarbij dit niet zo was.
En zo wel dan was er wel weer geen km vergoeding, geen administratie vergoeding, of waren de telefoonkosten op eigen rekening... etc
Dan heb je rare werkgevers/constructies.

Misschien eens een arbeidsdeskundige er naar laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
07-08-2018 21:10
In een tijdelijk nulurencontract mag geen concurrentiebeding staan. Behalve als je werkgever kan aantonen dat hij een zogenaamd ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’ heeft.


Ik heb geen idee of het gezien kan worden als 'zwaarwegend'. Ik ben geen advocaat of iets dergelijks. Maar er is natuurlijk altijd het risico, als ik bij een concurrent ga werken... dat cliënten ook overgaan naar de concurrent.
En dat zwaarwegend bedrijfsbelang dient dient beschreven te staan in je arbeidscontract. Zo niet is het niet geldig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven