Geld & Recht alle pijlers

borstevergroting, wat is de kans op vergoeding?

01-03-2009 03:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo forummers.



Ik denk al een tijdje na over een borstvergroting, ben nu eigenlijk zo plat als een dubbeltje. Onontwikkelde borsten, vooral te wijten (denk ik) aan eetproblemen in de pubertijd. Ik zou heel graag mooie cup hebben, waarbij ik me goed kan voelen, vrouwelijk kan voelen. Laag uitgesneden truitjes zijn nu not done. Meiden die net in de puberteit komen hebben al meer tiet, schaam me daardoor vaak dood. En eveneens heb ik door mn borsten (het ontbreken ervan) problemen met intimiteit, mijn vriend vindt het ontbreken van borstpartij geen probleem. Maar als hij me tijdens de seks van bh ontdoet (ja die hou ik het liefst aan) en me bij mn borsten aanraakt, dan kan ik niet meer genieten van de seks, ik lig dan alleen te denken ''hou op'' ''daar zit niks'' ''dat kan hij toch niet fijn/lekker/opwindend/mooi vinden'' ''zou hij niet liever een vrouw met normale borstpartij willen''. Ik ondervind veel problemen door het onbreken van borsten, geen/weinig zelfvertrouwen, me totaal niet vrouwelijk voelen, liefst geen strakkere kleding dragen, liefst zo weinig mogelijk onder veel mensen zijn.



Hierom wil ik voor mijzelf de stap zetten tot een borstvergroting, maar aangezien dit een redelijk groot bedrag is en ik daar het geld niet voor heb, zou ik graag in aanmerking komen voor vergoeding bij mijn verzekering. Is dit mogelijk? Zijn er vrouwen met verhalen waarbij de verzekering borstvergroting helemaal/deels vergoedt heeft?



Ik zou graag ervaringen horen van vrouwen hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ligt het aan je verzekering,

Er zijn een aantal (dus niet alle) verzekeringen die een bv vergoeden als de borstvorming geheel ontbreekt, (dus echt geheel plat, zonder kliervorming)

Het beste is, om de voorwaarden van je eigen verzekering erbij te pakken, en een arts in te schakelen
Alle reacties Link kopieren
Bij het minste beetje ontwikkeling van klierweefsel wordt over het algemeen de aanvraag al afgewezen. Bij uitzondering wordt het wel eens toegewezen, maar ik ben er nog steeds niet achter waarom de één wel en de ander niet. Proberen kan dus altijd. Je hebt daarvoor een verwijzing voor de plastisch chirurg nodig, en héél belangrijk: toestemming van je verzekering. Daartoe maakt de plastisch chirurg foto's en geeft de indicatie dat hij het nodig vind. Hij vraagt dan toestemming van de verzekering om deze operatie uit te voeren, dat duurt meestal zo'n 6 tot 8 weken voor deze toestemming er al dan niet is. Bij het consult kan hij echter al aangeven hoe groot de kans is dat het vergoed wordt, en echt, die kans is tegenwoordig écht niet groot meer....



Ik werk zelf in de plastische chirurgie, dus dit is niet een op lucht gebaseerde mening trouwens...
Om een kort verhaal lang te maken...
Alle reacties Link kopieren
Haii,



Mijn bovenlijfje bleef ook die van het kind van 8. Plat. Maar toen ik kinderen kreeg kon ik wel borstvoeding geven. (Zelfs toen had ik net aan een cupje A)



Maar goed, toen naar het ziekenhuis, ivm met een borst'vergrotende' operatie, de chirurg vond ook dat het wel vergoed moest worden, en de foto's (schaam, schaam) werden genomen, en na een week of 6 bericht dat het niet werd vergoed. (Unive, incl hoogste aanvullende verz) Het wordt over het algemeen alleen vergoed na een borstoperatie bij borstkanker. Ik heb na mn afwijzing nog een brief gestuurd. (Ivm aanhoudende rugklachten, doordat ik altijd wat krommig liep, en de kosten van alle fysiotherapie, en revalidatietherapie, etc die ik daarvoor heb gevolgd, maar dat mocht niet baten, terwijl daar met een verkleining wel naar wordt gekeken)



Toch de operatie laten doen. Ik noem het eigenlijk ook geen borstvergroting, meer de dag dat ik borsten kreeg.



Ik ben er nog elke dag blij mee, en zie er nu uit zoals ik ook ben.



Het ging mij niet om de lage shirtjes, en ik wist dat ik een vrouw was, ik had immers ook 2 kinderen op de wereld gezet, maar toch, elke keer die walging als jejezelf ziet. Nee. Ik dacht op een gegeven moment: Straks wil ik met mn kinderen gewoon naar het strand kunnen gaan en van ze genieten, zonder dat ik steeds maar denk, 'Zit alles nog recht, valt het niet op?' Etc.



Ben nog elke dag blij dat ik die 3500 wel kon opbrengen, en het geluk is ook dat ik het van de belasting af mocht trekken, omdat het vogens de chirurg wel om medische noodzaak ging. (Buitengewone ziektekosten) Eerst wilde ik het niet aftrekken, maar toen ik hoorde dat het ooglaseren en brillen etc ook aftrekbaar was, dacht ik, dan is mijn 'tietenprobleem' toch groter. (Ik kreeg een deel terug, niet alles hoor, en die regeling is met ingang van dit jaar veranderd)



Ik zou je willen adviseren om eerst een afspraak te maken in het ziekenhuis bij een plastisch chirurg, en eens zien wat die verteld. (Zelf zou ik in dit geval niet nar een prive kliniek gaan, ivm een evt vergoeding)
Misschien vergis ik me, maar ik dacht dat een verklaring van een psycholoog/psychiater ook een rol in kan spelen in het wel of niet vergoeden door de verzekeraar. Als ik het zo lees ondervind je psychisch hinder van het gebrek aan borsten. Misschien kun je eens uitzoeken hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Waarom informeer je niet rechtstreeks bij je verzekeraar? Dan heb je direct het goede antwoord. Lijkt me het meest logische...vermeld in ieder geval welke verzekering je nu hebt dan kunnen mensen nog wat zinnigs over zeggen..



Vergoeden zij het niet dan kan je in de tussentijd op zoek naar een verzekeraar die het wel vergoedt (als deze er zijn).

Je kan dan per 1-1-2010 overstappen en daar je aanvraag doen...



Anders kan je alvast gaan sparen..Klinkt misschien lullig maar zo werkt het ook voor auto's, ooglaserbehandelingen, nieuwe tv's etc. Je bent verder gezond alleen je baalt enorm van het gebrek aan boezem. Lijkt me de moeite waard om ervoor te sparen!
Alle reacties Link kopieren
Psychische schade oid, maakt ook niets uit.



Het wordt bijvoorbeeld ook vergoed als er 2 cupmaten verschil tussen 2 borsten zit.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik begrijp dat je er psychisch problemen van ondervindt, lijkt het me verstandiger daar eerst aan te werken.

Vaak zie je dat als mensen ontevreden zijn over een deel van hun lichaam en dat laten 'verhelpen' de ontevredenheid zich gaat verplaatsen naar een ander deel van het lichaam.

Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar de kans is wel aanwezig. Feit dat je een eetprobleem hebt gehad geeft dat denk ik ook wel een beetje weer. Het kan natuurlijk best dat je er nu volledig van genezen bent en voor de rest superhappy bent met jezelf en je lichaam, maar als dat zo is, zou je (met een beetje hulp) ook in staat moeten zijn om jezelf op dit gebied te accepteren.



Ik ben meestal ook niet blij met mijn borsten, vind ze ook te klein (kleine B-cup), omdat ik vind dat bij de rest van mijn lichaam iets groter mooier zou zijn. Maar ja, dit heb ik nu eenmaal en daar moet ik het mee doen. Vergroten zuiver voor de mooi zou ik niet doen. Er zitten ook risico's aan vast.



Mijn zus heeft 2 jaar geleden borstkanker gehad en moet 1 borst missen. Zij heeft reconstructie gekregen, omdat het als gevolg van borstkanker is. Ze gaan nu erfelijkheidsonderzoek doen en als blijkt dat zij erfelijk belast is, wordt ik ook onderzocht. Als als gevolg daarvan mijn borsten preventief verwijderd zouden worden, zou ik wel reconsturctie willen, omdat je anders echt een deuk overhoudt. Maar dat vind ik wat anders dan het doen omdat je je je borsten te klein vindt.



Ik denk ook wel eens dat mijn man dat toch niet mooi kan vinden. Maar hij is er juist superblij mee, hij valt niet zo op grote borsten en vindt de mijne helemaal geweldig...
Alle reacties Link kopieren
Maar het gaat hier toch niet om GROTE borsten? Het gaat hier om het hébben van borsten...



Das een heeeeeel ander verhaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin had 2 maten cupverschil en dat werd wel vergoed, ze ondervond er veel hinder van, psychisch, maar ook praktisch; moest altijd alles laten verstellen door haar moeder.



Misschien kun je in Belgie informeren, is vlgs mij goedkoper dan hier in Nederland? Als het toch niet vergoed wordt is dan misschien een idee.



Succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrouwk schreef op 02 maart 2009 @ 11:55:

Maar het gaat hier toch niet om GROTE borsten? Het gaat hier om het hébben van borsten...



Das een heeeeeel ander verhaal!



Als je de rest van mij reactie leest dan zie je dat ik het helemaal niet heb over GROTE borsten maar reageer op hetgeen TO schrijft. Dat 'grote' noem ik alleen in de laatste regel omtrend de smaak van mijn man.

TO schrijft niet welke cupmaat ze heeft, maar ze schrijft wel dat ze een BH draagt en dat ze graag een 'mooie cup' wil waar ze trots op kan zijn. Dus dan ga ik er vanuit dat ze in ieder geval wel iets heeft, maar ze vindt het zelf niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik het niet goed gelezen.



TO schrijft dat ze on- ontwikkelde borsten heeft, dus ga ik er vanuit dat ze niets heeft. (En dan niet in het 'niets' wat altijd wordt gesuggereerd, als je begrijpt van ik bedoel)



Naja, zolang ze zelf niet meer reageert...
Alle reacties Link kopieren
Vreemde redenering. Natuurlijk draagt ze een bh, al was het maar om de kipfilets in te doen. Ook het wensen van een mooie cup zegt niets over het al dan niet hebben van borsten op dit moment.



Verder spreekt TO steeds van het gebrek aan borsten, en onontwikkelde borsten.



Maar goed, de vraag ging over de kans op vergoeding en daar kan ik niks zinnigs over zeggen.



quote:DTJ schreef op 02 maart 2009 @ 17:16:

[...]





Als je de rest van mij reactie leest dan zie je dat ik het helemaal niet heb over GROTE borsten maar reageer op hetgeen TO schrijft. Dat 'grote' noem ik alleen in de laatste regel omtrend de smaak van mijn man.

TO schrijft niet welke cupmaat ze heeft, maar ze schrijft wel dat ze een BH draagt en dat ze graag een 'mooie cup' wil waar ze trots op kan zijn. Dus dan ga ik er vanuit dat ze in ieder geval wel iets heeft, maar ze vindt het zelf niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
sorry! ik was mn topic kwijt haha, ik had hem in eerste instantie op lijf & lijn gepost maar het engeltje vond hem dus beter hier passen (en dat zag ik nu pas).



Bedankt voor jullie reacties alleerst natuurlijk!'



Ik ben verzekerd bij Menzis, gewone basisverzekering, heb online al gekeken of ik informatie kon vinden, maar heb er niks over gevonden. Ga morgen maar even mailen naar de helpservice denk ik.



bedankt voor de tip mevrouwk en voor het delen van je ervaring. Ik heb het ook met dat gebogen en anders lopen etc, jouw verhaal klinkt goed, wel jammer dat het niet gelukt is om een vergoeding te krijgen! Ga dan ook maar eens in het ziekenhuis informeren.



heb al prijzen vergeleken en idd is belgie goedkoper (qua privekliniek) en zelfde certificering etc.



Ik ga inderdaad nu ook maandelijks wat opzij zetten, het zal niet snel gaan, maar het belangrijkste is dat ik bij mn ''doel'' kom. Ik wilde toch graag kijken naar de mogelijkheden ookal weet ik dat je hoort te sparen voor dingen die je graag wilt hoor...



Ik draag ook inderdaad een bh. 2 zelfs! 2 bh's vakkundig zelf aan elkaar genaaid met voorgevormde cups zodat er nog iets lijkt te zitten, zonder bh heb ik helemaal een dubbele rug nu tenminste nog een dubbele rug met aan de ene kant 2 muggenbulten. Er zit geen 2 cupmaten verschil in mijn ''borsten'', bij de een is zelfs de tepel niet ''ontwikkeld'', steekt niet uit, wordt niet hard etc, dit is bij de andere kant wel het geval... ik voel me er gewoon mismaakt door... en nee tis geen kwestie van GROTERE borsten... maar zoals mevrouwk zegt: het uberhaupt borsten hebben.
Alle reacties Link kopieren
laat je niet in België opereren, maar zoek een gerenommeerde kliniek in Nederland waarbij je zeker weet dat de nazorg goed is en die voldoet aan de voorwaarden van de beroepsvereniging. Onlangs zijn klinieken in België in een zeer slecht daglicht komen te staan
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wordt dit niet vergoed door je verzekering het is een puur cosmetische operatie. En je moet je ook goed realiseren dat protheses na een jaar of 10 weer vervangen moeten worden, die operatie is moeilijker vanwege het littekenweefsel, de kans op een goed resultaat is kleiner, bovendien betaal je weer het volle pond. Tis maar dat je het weet. Er is niks mis met "zo plat als een dubbeltje zijn"
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je heel goed hoor.

Zit zelf ook nog steeds op de twijfelstoel.

Ben ook zo plat als een dubbeltje.

En hoewel dat gelukkig wel gezond is ben ik er ook niet happy mee.



Ik denk ook dat je zorgvuldig een kliniek moet kiezen en je niet moet laten lijden door de prijzen.

Kijk vooral naar de juiste nazorg,of er wordt gewerkt met plastisch chirurgen,of de kliniek veel ervaring heeft en gecontroleerd wordt op hygiene voorschriften.

Het is tenslotte wel je lichaam,ben daar zuinig op,niet gierig.

Beter een jaartje doorsparen toch?



Overigens kunnen de protheses tegenwoordig wel 20 jaar mee en zijn de littekens nihil.maar.....alles valt en staat bij proffesionaliteit van de uitvoering.

En....helaas iets wat je niet in de hand hebt,hoe je lichaam er op reageert.



Ik denk dat je de hoop op vergoeding een beetje moet laten varen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net je andere bericht en begin er maar niet aan. Jouw problemen ga je nooit oplossen met nieuwe borsten, er is veel meer aan de hand. Zoek hulp
Alle reacties Link kopieren
ja, lees ook je andere bericht en zoek nu aub de rust op.....

denk daarna over een ingreep. Heel eerlijk? Niet snijden of bijvullen in een gezond lichaam meid... je bent wie je bent en vrouwelijkheid zit echt in zoveel dingen.
Eens met Meds
Alle reacties Link kopieren
Sowieso niet doen als je zelf denkt de dertig niet te halen. Ten eerste zonde van het geld, ten tweede heb je wel effe wat anders aan je hoofd dan je BH-maat, niet dan?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Oei,



Ik lees net ook even je andere topic.

Ik hoop dat je beseft dat je prioriteiten even ergens anders liggen .

Daarmee wil ik niet zeggen dat je dit probleem van de tafel moet schruiven,maar even in de ijskast lijkt mij verstandiger.



Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
ze ziet dit nu als probleem Iry, dat wil helemaal niet zeggen dat het een probleem is. Als ze lekkerder in d'r vel zit vanwege betere omstandigheden kan het maar zo dat die borsten niet meer zo belangrijk zijn
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de verdere reacties.



en inderdaad moet eerst prioriteiten stellen, vandaar dat ik gevraagd heb dit topic te sluiten.



dat van mn borstengebrekprobleem, dat was al voor dit, dus komen gaan ze er, miss over een paar jaar. We zien het wel.
Alle reacties Link kopieren
Klopt meds.

Maar het is nu ook een probleem voor haar en dat hoeft niet onderkent te worden.



Als ze het straks uit de ijskast haalt is het inderdaad opnieuw te bezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven