Geld & Recht alle pijlers

Wat als...

31-08-2018 12:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een topic over erf belasting zat ik een beetje te filosoferen hoe de wereld er uit zou zien als het niet mogelijk zou zijn om te erven. Dus alles wat je opbouwt verdwijnt na je dood naar de staat.

Wat denken jullie dat de gevolgen dan zullen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Revolutie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dat de staat steeds rijker wordt en het volk steeds armer.
Dat mensen zorgen dat ze met schulden sterven want die worden dan ook overgenomen door de staat.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt dan verzekeringsproducten waarbij je je vermogen in kunt ruilen voor een maandelijkse toelage. Dus op een gegeven moment verkoop je je huis aan de verzekeraar (of een pensioenfonds) en je vermogen draag je over. In ruil voor dat bedrag en de levensverwachting krijg je maandelijks een uitkering (als een pensioen) tot je overlijden.

Dat kan je nu trouwens al doen, maar wordt door veel mensen niet gedaan omdat ze het kunnen doorgeven aan hun kinderen. Niemand gaat dat natuurlijk blijven bewaren als het naar de overheid gaat en niet geschonken kan worden.

Trouwens, zo'n verzekeringsproduct moet natuurlijk ook prima mogelijk zijn waarbij je die uitkering juist aan je kinderen laat uitbetalen waardoor je indirect alsnog een erfenis uitkeert ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen zorgen dat ze met schulden sterven inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
31-08-2018 12:12
Dat mensen zorgen dat ze met schulden sterven inderdaad.
Dat lijkt me niet. Er komen veel strengere regels op het aangaan van schulden natuurlijk als die niet meer verhaald kunnen worden. Dus mensen moeten zich gaan verzekeren voor hun schulden wanneer ze vroegtijdig overlijden.

Echt niet dat financieringsmaatschappijen mensen geld gaat lenen als ze niet zeker zijn dat ze het terugkrijgen :p
Dan geven mensen hun vermogen bij leven weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk een explosie aan schenkingen bij leven.

Maar vooral grote drama's voor kinderen van wie de ouders jong overlijden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
In beperkte vorm is het al bekend overigens. Mensen die voor een verpleeghuis eerst eigen vermogen moesten opeten (is dat nog zo?) zorgden dat alles weg was voor ze richting verpleeghuis gingen. Dat leert dat mensen donders goed aanvoelen dat het onnatuurlijk is om bezit niet door te geven aan je nakomelingen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Veel meer korte termijn denken. Nu spaar je wat voor later, en mocht je eventueel overlijden, doe je een dierbare er plezier mee. Als je geld 'poef verdwijnt' zullen mensen ook minder de nijging hebben om iets op te bouwen.

Dit is trouwens ook bij bedrijven dan. Een familiebedrijf wil graag dat de zoon/dochter het overneemt. Waarom zou je nog energie in je bedrijf stoppen als alles voorgoed verdwijnt (naar de overheid dus).
Alle reacties Link kopieren
Adel verdwijnt
Alle reacties Link kopieren
Of in ieder geval oud geld
Alle reacties Link kopieren
Het koningshuis moet op zoek naar sponsoren
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
31-08-2018 12:06
Trouwens, zo'n verzekeringsproduct moet natuurlijk ook prima mogelijk zijn waarbij je die uitkering juist aan je kinderen laat uitbetalen waardoor je indirect alsnog een erfenis uitkeert ;)
Ik denk dat dat in de wereld zoals ik hem schets ook niet zou mogen ;-)
Laatst iemand in mijn omgeving die enorm aan het klagen was over het gedoe rondom een erfenis. Was echt een drámá want ze moest het hypotheekvrije huis van haar ouders à 5,5 ton verkopen. Geef mij zo’n drama, ik erf alleen een stel Leenbakker meubels en een bejaarde kat. Dat soort mensen wil dan waarschijnlijk liever dat halve miljoen helemaal aan de overheid geven, in plaats van een beetje.
Tiana_76 schreef:
31-08-2018 12:16
Dan geven mensen hun vermogen bij leven weg.
Dat denk ik ook. Is sowieso niet verkeerd denk ik, maar is wellicht lastig in te schatten hoeveel je weg kunt geven/schenken. Je weet natuurlijk niet wanneer je sterft maar uitgaande van een normaal levensverloop denk ik dat het in veel gevallen ook voor minder gedoe/problemen zou kunnen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, mensen met echt serieus vermogen dragen dat nu al over voor hun dood. Fiscaal veel aantrekkelijker.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik verwacht trouwens dat zoiets nooit zou gaan gebeuren. Want als al het vermogen naar de staat gaat, wat gebeurt er dan met schulden? Gaat de staat een negatief vermogen dan op zich nemen? En allerlei achterstallige betalingen en schulden betalen? Zou kunnen betekenen dat er een groep mensen is die dus de ene lening na de andere afsluit en nooit een schuld afbetaalt (doet de staat immers).

Wat zou er gebeuren als er helemaal geen belasting meer betaald hoeft te worden op een erfenis? Heeft dit grote invloed? Kunnen de wegen dan nog onderhouden worden?
NYC schreef:
31-08-2018 12:48
Ik verwacht trouwens dat zoiets nooit zou gaan gebeuren. Want als al het vermogen naar de staat gaat, wat gebeurt er dan met schulden? Gaat de staat een negatief vermogen dan op zich nemen? En allerlei achterstallige betalingen en schulden betalen? Zou kunnen betekenen dat er een groep mensen is die dus de ene lening na de andere afsluit en nooit een schuld afbetaalt (doet de staat immers).

Wat zou er gebeuren als er helemaal geen belasting meer betaald hoeft te worden op een erfenis? Heeft dit grote invloed? Kunnen de wegen dan nog onderhouden worden?
Het vermogen na verrekening natuurlijk.

De overheid betaald geen schulden af hoor.

De klanten van het bedrijf waar de schulden openblijven staan doen dat indirect. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven