Geld & Recht alle pijlers

Factuur van mondhygiënist voor het opstellen van een offert

06-09-2018 10:18 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde mijn tandplak laten verwijderen en heb bij een mondhygiënist van een keten (Dental Clinics) in mijn woonplaats een afspraak gemaakt voor het verwijderen van tandplak. Dit heb ik ook zodanig duidelijk gemaakt bij het maken van de afspraak. Dit is een andere dan mijn eigen tandartspraktijk, deze is nog in mijn vorige woonplaats. Ik dacht: laat ik een voor het gemak eentje zoeken in mijn huidige woonplaats.
Uiteindelijk heeft de mondhygiënist tijdens deze afspraak alleen maar een offerte opgesteld en uitgelegd (daar heeft ze een half uur over gedaan) en gisteren heb ik hiervoor de rekening van ontvangen van €74.34 (voor het opstellen van deze offerte).
Er is nog geen tandplakje verwijderd. :sarcastic:

Offerte onderdelen waren: vooronderzoek voor het meten van de diepte van de tandplak (ze verwachtte dat het niet diep is), tandplak verwijderen 2x (tandplak zit voornamelijk tussen de tanden), consultatie na de behandeling om te zien of er nog tandplak is. In totaal 4 afspraken en foto's: tegen de €800.

Ik heb meteen de factuur van €74.34 betaald (om van het nare gevoel af te komen). En een nieuwe afspraak gemaakt bij mijn eigen tandarts.

Hier een update:
Ik ben daarna bij mijn eigen oude mondhygiënist teruggeweest en meteen daarna ook voor een controle afspraak bij mijn eigen oude tandarts gegaan.
Mondhygiënist merkte opgestapelde tandsteen op en heeft deze verwijderd, ook de tandsteen die wat onder het tandvlees zat. Hier was ze een half uur (flink) mee bezig.
Tandarts heeft daarna foto's gemaakt en zag dat tandsteen goed verwijderd was.

Totale kosten: 113,98 euro! :biggrin:
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 12-10-2018 22:33
Reden: Update
17.72% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Wat is je punt?
Alle reacties Link kopieren
Dit kan toch niet? Kun je geen klacht neerzetten op hun website of facebookpagina of iets openbaars?
Dit was dus duidelijk geen vrijblijvende offerte, maar je gaat toch geen offerte factureren zonder dat je expliciet aan de aanvrager hebt uitgelegd dat de offerte opmaken geld kost!
Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, een factuur voor een offerte. En €800 voor tandplak verwijderen? Dat zal dan wel heel grondig zijn!

Ik zou zeker nabellen.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 10:28
8.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare gang van zaken. Daar zou ik ook een naar gevoel aan over houden.
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze überhaupt wel in je mond gekeken? Zo nee, dan zou ik geen factuur verwachten. Wat ze je aan de telefoon kunnen uitleggen wordt toch ook niet gefactureerd?

Ik zou niet (direct) hebben betaald, maar hebben gevraagd op basis waarvan ze factureren. Op de website van dentalclinics staat een prijslijst. Staat het daar tussen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel heel apart. Ik zou daar niet meer terug gaan voor een behandeling. Wel zou ik nog eens navragen hoe dit kan. Lastig dat je het nu al betaald hebt, want 74 euro voor 30 min is wel veel? Krijg je iets vergoed van de verzekering?
Alle reacties Link kopieren
Voor minder dan het bedrag alleen al voor je offerte, wordt bij mij tandplak verwijderd, gepolijst etc.
Mijn tandarst doet het ook niet meer en ik had zeker 3 jaar tandsteen opgestapeld en een aandoening waardoor ik snel plak heb en ontstekingen in tandvlees.

Ik heb 3 sessie gehad om alles schoon te maken. 3x 45 minuten.

Ze maakt wel een rapport, metingen enz. Dat kost inderdaad geld. Maar met dat en de 3x 45 minuten reiniging en polijsten enz was ik nog geen 150 euro kwijt.

800 euro slaat nergens op.
Ik zou in plaats van zomaar te betalen eerst eens gebeld.
Tandartsen moeten altijd factureren volgens bepaalde codes toch? Kijk die even na, dan zie je vanzelf of het klopt. Er zal vast een code zijn voor consult of voorlichting of zo. En dat gaat dan per 5 minuten dus als ze een half uur is bezig geweest tikt het best aan.
Dus ze is nog minstens 5 uur met je tandplak bezig?
Ik zou niet hebben betaald, wel hebben gebeld, en evt je eigen tandarts hebben gevraagd wat een reëele schatting van de kosten is.
Het hele idee achter dit soort dingen door een monhygienst te laten doen is dat het goedkoper zou zijn dan dat de tandarts het zelf doet.
Wat een goed idee om potentiële nieuwe klanten af te schrikken.
Alle reacties Link kopieren
Je betaalt voor de tijd van de mondhygieniste. Ze is een half uur bezig geweest om de status van je mond/tanden te beoordelen en daar een plan voor te maken. Wie zou deze tijd dan moeten betalen?

Een goede behandelaar doet eerst een intake, voordat je begint met behandelen. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij een fysiotherapeut.

Ze hadden je wel vooraf duidelijk moeten maken wat de kosten van een intake zijn. Dit moet voor de patient duidelijk zijn. Ik moet zeggen, hun website is daar niet duidelijk in.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Die had ik dus niet betaald. Een offerte is een middel om te communiceren over de opdracht en de prijs, het is geen betaald product opzich.

Daarnaast vind ik het ook een retedure behandeling. Ik lig zelf 1x per jaar in de stoel voor tandplakverwijdering en dat kost geloof ik rond de 120 euro. Duurt ongeveer drie kwartier.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
06-09-2018 10:24
Wat is je punt?
Ik wilde dit gewoon van me afschrijven (en anderen op de hoogte stellen). En ook omdat ik niet meteen zeker wist of ik in ootje wordt genomen (want een dokter/tandarts/mondhygiënist zou toch wel gelijk hebben? Ik vergeet soms hierbij dat een zorginstelling een commerciële oogpunt kan hebben). Maar ik heb er wel een wiebelig gevoel aan overgehouden.

Op de (offerte)factuur staat 30 minuten tandplak verwijderen (tariefcodes tandplak verwijderen). Ze zien deze inventarisatie waarschijnlijk als onderdeel van tandplak verwijderen.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, er werd tijdens dat half uurtje expliciet gesproken over 'een begroting', en niet over een offerte.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Op de factuur staat 'tandplak verwijderen' maar dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben een begroting zitten opstellen. Dat is een administratieve handeling. Heel iets anders dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb dit ook weleens meegemaakt.
Betaald, klacht ingediend en nooit meer naar teruggegaan
Belachelijke praktijken, maar het komt vaker voor
Alle reacties Link kopieren
KessAgain schreef:
06-09-2018 10:54
Die had ik dus niet betaald. Een offerte is een middel om te communiceren over de opdracht en de prijs, het is geen betaald product opzich.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een offerte kan best een betaald product zijn maar dat moet dan wel van tevoren duidelijk zijn voor de klant.
Het was dus geen offerte, maar een begroting. Die was niet vrijblijvend en het geheel zal wel bedoeld zijn als intake. Dat is vaak betaald, maar dat had duidelijk gecommuniceerd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Tandsteen, denk ik? Want tandplak verwijder je gewoon zelf met poetsen en flossen.

Wat mij opvalt is dat ik voor het bestaan van mondhygiënistes nooit tandsteen had. Althans niet in die mate dat welke tandarts dan ook zich genoodzaakt zag het te verwijderen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
06-09-2018 11:01
Op de factuur staat 'tandplak verwijderen' maar dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben een begroting zitten opstellen. Dat is een administratieve handeling. Heel iets anders dus.
Dit. Ik zou alsnog bellen, zonder me bekend te maken, en vragen wat een offerte/begroting bij ze kost en daarna vragen of ze een correcte nota willen sturen.

Aan mij heb je de verkeerde bij dit soort dingen, ik blijf altijd netjes en vriendelijk maar ik ga er wel achteraan.

Edit: Is het geen fraude of op z'n minst frauduleus? Als je deze nota indient bij de zorgverzekeraar en ze komen erachter dat er geen plak verwijderd is wordt de nota ook niet vergoed. Het mag helemaal niet op deze manier volgens mij.
nimue_iparis wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:37
Reden: Aanvulling
18.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik had dit ook niet zonder meer betaald. Mijn tandarts doet het gelukkig zelf, is nog geen 10 minuten bezig hiermee?? En de rekening van de hele afspraak is doorgaans niet meer dan 60 euro.

Geldklopperij! En zal dus nooit naar een tandarts gaan bij wie ik ook weer door moet naar de mondhygienist. Moet wel zeggen dat ik gelukkig een goed gebit heb. Behalve tandsteen, dat heb ik wel altijd.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven