Geld & Recht alle pijlers

Dader krijgt adres van slachtoffer bij aangifte

30-09-2018 00:30 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me heeft vorige week aangifte gedaan tegen iemand die haar bedreigd en mishandeld heeft op straat. Ze moest eerst online iets invullen en daarna natuurlijk voor verklaring op het bureau komen. Nu kreeg ze opeens een kopie van die verklaring mee, waarin haar volledige NAW gegevens staan. Naam, adres etc, met de melding dat de dader en zijn advocaat dit ook te zien zullen krijgen. De (nogal gestoorde) dader weet nu dus waar ze woont >:-( en is voorlopig ook weer op vrije voeten.

:O Ik vind dit echt bizar! Dat de politie het adres van het slachtoffer zomaar aan de dader geeft. Ze heeft erover gebeld met de politie, maar die zeggen doodleuk: ja had je maar een ander adres (bv van het politiebureau) moeten invullen. :-? Daar hadden ze haar van te voren toch op moeten wijzen. Alsof een slachtoffer er op het moment van aangifte aan denkt om een vals adres op te geven omdat de politie haar adres gaat doorgeven :nope:

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo bizar geregeld is in dit land?
Alle reacties Link kopieren
Een beetje advocaat geeft het adres niet aan zijn cliënt maar idd zo kan hij wel te weten komen waar ze woont. Heel vreemd geregeld idd.
Ik zou es horen of dat GDPR-gewijs nog wel mag.
Alle reacties Link kopieren
Kan me haast niet voorstellen dat je bij een aangifte een vals adres mag opgeven. Als ze dan een brief naar je sturen, komt die niet eens bij je aan. Als ik die vriendin was, zou ik dit nog eens navragen. Als ik jou was zou ik niet zomaar alles geloven.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-09-2018 01:45
Kan me haast niet voorstellen dat je bij een aangifte een vals adres mag opgeven. Als ze dan een brief naar je sturen, komt die niet eens bij je aan. Als ik die vriendin was, zou ik dit nog eens navragen. Als ik jou was zou ik niet zomaar alles geloven.
Niet een willekeurig vals adres natuurlijk. De politie vertelde haar (naderhand dus, toen de verklaring allang was doorgestuurd) dat je bv het adres van je werk of het adres van het betreffende politiebureau kunt invullen op je verklaring als je bang bent dat de dader je zal gaan opzoeken/stalken.

De politie kan zelf je adres gewoon zien in het gemeentelijk basisregister lijkt me. Dus het versturen van post lijkt me geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
30-09-2018 00:43
Een beetje advocaat geeft het adres niet aan zijn cliënt maar idd zo kan hij wel te weten komen waar ze woont. Heel vreemd geregeld idd.
Echt geen idee hoe integer advocaten zijn, helemaal als het gaat om gegevens van de 'tegenpartij'. Maar ik hoop dat je gelijk hebt
Alle reacties Link kopieren
Ah ik heb hier al wat bruikbare info erover gevonden https://www.slachtofferhulp.nl/strafpro ... -aangifte/

Bedankt voor jullie reacties :)
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
30-09-2018 00:49
Ik zou es horen of dat GDPR-gewijs nog wel mag.
Mag
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
30-09-2018 04:38
Mag
Er is toch niet expliciet toestemming gegeven om gegevens te delen met een 3e partij.

Waarom mag dit dan?
Alle reacties Link kopieren
Ja bizar dat dat standaard gebeurt.
Ik moet vanuit mijn professie weleens aangifte doen, en dat doe ik dus nooit op persoonlijke titel.
Maar goed, je moet het maar net weten.
Alle reacties Link kopieren
Politie gaat sowieso niet erg netjes om met gegevens. Heb een keer melding gedaan van huiselijk geweld (uiteraard komen ze niet direct, maar een half uur later, wanneer er al niks meer aan de hand is en ze dus niks kunnen doen) met verzoek anoniem te blijven en hoor vanuit mijn raam die agent gewoon aan de betreffende persoon vertellen waar de melding vandaan kwam.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
30-09-2018 07:48
Er is toch niet expliciet toestemming gegeven om gegevens te delen met een 3e partij.

Waarom mag dit dan?
Omdat de AVG nog wel wat meer grondslagen kent dan “toestemming betrokkene”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Nou ja, dit vind ik echt belachelijk! En het advies is dus om een ander adres op te geven. Echt bezopen! Er zijn honderden anonieme tiplijnen, waar iedereen anoniem alles over wie dan ook kan rondroepen, maar als je zelf aangifte doet, krijgt de dader zomaar jouw adres en naam te zien! Ik ben heel blij dat ik dit topic toevallig opende en zal dus, als ik ooit aangifte moet doen van een bedreigende situatie, een ander adres opgeven en eisen dat ze mijn naam niet delen met de dader.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt idd domicilie kiezen als je aangifte doet. En inderdaad weten veel mensen dat niet. En inderdaad wijst de politie daar vaak niet op. Sterker nog, bij hele heftige zaken mag je ook aangifte doen onder nummer, dan komt er geen enkel naw gegeven in het dossier. Hou er wel rekening mee dat alle brieven enz gaan naar het adres wat je opgeeft. Dus je moet wel een adres opgeven waarvan je weet dat je naderhand ook de brieven kunt ontvangen.

De advocaat van de verdachte kan het dossier inzien, en doet dit ook ter voorbereiding van de zaak. Hij ziet dan idd de aangifte van het slachtoffer. Helaas is dit niet meer te veranderen eens je aangifte gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap deze regel wel als je het van de andere kant bekijkt. Stel dat iemand aangifte doet tegen JOU. Jij hebt diegene bestolen of aangerand of in elkaar geslagen, beweert diegene. Maar het is een leugen, het is niet waar. Dan wil jij toch weten wie die aangifte tegen jou heeft gedaan? Het zou toch bizar zijn als je dat niet mag weten? Als je in dit land allerlei beschuldigingen aan iemands adres mag doen en dat die ander dan niet mag weten van wie dat af komt?
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
30-09-2018 08:50
Ik snap deze regel wel als je het van de andere kant bekijkt. Stel dat iemand aangifte doet tegen JOU. Jij hebt diegene bestolen of aangerand of in elkaar geslagen, beweert diegene. Maar het is een leugen, het is niet waar. Dan wil jij toch weten wie die aangifte tegen jou heeft gedaan? Het zou toch bizar zijn als je dat niet mag weten? Als je in dit land allerlei beschuldigingen aan iemands adres mag doen en dat die ander dan niet mag weten van wie dat af komt?

Want? Dan ga je langs met de knokploeg ofzo?
Dat is nou juist de grap van aangifte, dat onpartijdige deskundigen de zaak in handen nemen.
.
Haley, wat voegt het toe dat jij nu weet dat “dat blonde meisje met dat roze jasje en de allernieuwste iPhone die jij gewelddadig jatte” Toos Hopeloos heet en op de dorpsstraat 6 in Stad woont?

Ik vind dat ze dit moeten coderen. Niet in de aangifte maar wel bij doorgifte.
Alle reacties Link kopieren
De aangeklaagde moet natuurlijk wel weten door wie hij beschuldigd wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zeeepje schreef:
30-09-2018 08:36
Politie gaat sowieso niet erg netjes om met gegevens. Heb een keer melding gedaan van huiselijk geweld (uiteraard komen ze niet direct, maar een half uur later, wanneer er al niks meer aan de hand is en ze dus niks kunnen doen) met verzoek anoniem te blijven en hoor vanuit mijn raam die agent gewoon aan de betreffende persoon vertellen waar de melding vandaan kwam.
Na een halfuur is hij nog steeds dezelfde persoon.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
30-09-2018 08:43
Nou ja, dit vind ik echt belachelijk! En het advies is dus om een ander adres op te geven. Echt bezopen! Er zijn honderden anonieme tiplijnen, waar iedereen anoniem alles over wie dan ook kan rondroepen, maar als je zelf aangifte doet, krijgt de dader zomaar jouw adres en naam te zien! Ik ben heel blij dat ik dit topic toevallig opende en zal dus, als ik ooit aangifte moet doen van een bedreigende situatie, een ander adres opgeven en eisen dat ze mijn naam niet delen met de dader.
Tip is geen aangifte, en je kan zoveel eisen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-09-2018 09:10
De aangeklaagde moet natuurlijk wel weten door wie hij beschuldigd wordt.
Als de dader het adres van het slachtoffer nog niet kende, dan heeft het bekendmaken daarvan natuurlijk geen enkele toegevoegde waarde.
anoniem_348605 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 09:33
3.40% gewijzigd
retrostar schreef:
30-09-2018 09:10
De aangeklaagde moet natuurlijk wel weten door wie hij beschuldigd wordt.
Voor- en achternaam voldoen daar prima voor. NAW-gegevens lijken me nogal overbodig in dat geval.
Alle reacties Link kopieren
Possa schreef:
30-09-2018 02:04
Echt geen idee hoe integer advocaten zijn, helemaal als het gaat om gegevens van de 'tegenpartij'. Maar ik hoop dat je gelijk hebt
Advocaten zijn mensen dus gemiddeld zullen ze net zo integer zijn als andere professionals. Bijvoorbeeld zoals het zorgpersoneel als in dat zieknhuis waar Barbie een tijdje geleden lag.....
Alle reacties Link kopieren
En daarom hoef je die ook niet op te geven. Moet je dat wel weten dat dat niet hoeft. Lijkt me een taak voor de politie om je daarop te wijzen.
Dit was voor mij de reden om (jaren geleden) geen aangifte te doen. Ik voelde me al erg onveilig door de dader en wilde de plek waar ik me nog wel veilig voelde niet kwijt.

Mij werd verteld dat het niet anders kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven