Geld & Recht alle pijlers

Privacy op het internet

04-11-2018 19:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hou mijn verhaal even bewust vaag. Meer info wil ik gerust sturen via PB indien nodig.

De op samengevat: ik zocht informatie over de rechten op mijn eigen foto’s op internet en de verspreiding hiervan.

Bedankt voor alle reacties!
anoniem_126130 wijzigde dit bericht op 17-11-2018 12:33
60.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De wetgeving die jij bedoeld is waarschijnlijk die ‘nieuwe’ privacywet? Die zegt hier heel weinig over, want gaat vooral over privacy bij bedrijven/stichtingen etc, niet bij particulieren.
In geval van een particulier zou je moeten aantonen darm je er schade van hebt ondervonden of dat het onder smaad oid valt om er iets mee te kunnen. Bovendien, wat zou je er mee willen, het kwaad is nu al geschied.
nausicaa wijzigde dit bericht op 04-11-2018 20:08
5.15% gewijzigd
Wettelijk gezien zit er auteursrecht op je eigen foto's maar die geef je op op het moment dat je ze op Facebook plaatst. Ik denk dat je er weinig mee kunt.

Eigenlijk kunnen we het heel simpel maken: als je niet wilt dat je persoonlijke foto's gedeeld worden, dan moet je ze niet op internet plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, je kunt wel onmiddellijk in de confrontatie schieten, maar dat heeft waarschijnlijk weinig zin. Ook al heb je vast gelijk, of je het ook gaat krijgen is twijfelachtig.
Als je wilt dat mensen jouw foto's niet zien, moet je ze niet op social zetten.
Dat heb je nu geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat als je een social media account aanmaakt als Facebook, dat je akkoord moet gaan met de voorwaarden en dat daarin staat dat zij al jouw foto's mogen gebruiken? Er staat me iets van bij. Nou zou Facebook dat niet doen omdat ze niet op die imago-drama-shitstorm zitten te wachten als ze dat doen, maar dat maakt je zaak wel zwakker tegenover het verspreiden van je foto.

Ik denk niet dat je er iets tegen kan toen, tenzij je echt schade hebt geleden zoals Nausicaa zegt.

Als je niet wil dat persoon X de foto ziet, lijkt het me inderdaad verstandig om persoon Y eraf te gooien als die het doorspeelt.
RikM schreef:
04-11-2018 20:04
Wettelijk gezien zit er auteursrecht op je eigen foto's maar die geef je op op het moment dat je ze op Facebook plaatst. Ik denk dat je er weinig mee kunt.

Eigenlijk kunnen we het heel simpel maken: als je niet wilt dat je persoonlijke foto's gedeeld worden, dan moet je ze niet op internet plaatsen.
Auteursrecht blijft gehandhaaft bij publicatie op Facebook. Het is een veelgebruikte misvatting die jij hier nu noemt.

Edit: dat gaat wel over commercieel gebruik, niet om het delen van foto's op iemands privé account.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_126130 wijzigde dit bericht op 17-11-2018 12:33
99.59% gewijzigd
tien_voor_tien schreef:
04-11-2018 20:19
Ik wil er niets mee, ik wil alleen weten hoe het wettelijk geregeld is voor wanneer dit ooit ter sprake komt tussen mij en kennis.

Sowieso weet ik wat de gevaren zijn van foto’s op internet en waarmee ik akkoord ga. Ik scherm mijn pagina bewust goed af en dacht enkel mensen te hebben die ik kon vertrouwen, niet dus.

Ik geef toestemming aan de sociale media maar geef je daarbij ook toestemming aan andere gebruikers om je foto’s zomaar te verspreiden? Dat is wat ik me afvraag.
Nee, die toestemming geef je dus niet.
Wat je kan doen is Facebook mailen met het verhaal, zij kunnen dan de foto's van de andere pagina verwijderen.

Ik zelf heb daar positieve ervaringen mee, maar daarbij ging het altijd wel om commercieel misbruik van mijn auteursrechtelijk beschermde foto's.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
04-11-2018 20:21
Nee, die toestemming geef je dus niet.
Wat je kan doen is Facebook mailen met het verhaal, zij kunnen dan de foto's van de andere pagina verwijderen.

Ik zelf heb daar positieve ervaringen mee, maar daarbij ging het altijd wel om commercieel misbruik van mijn auteursrechtelijk beschermde foto's.
.
anoniem_126130 wijzigde dit bericht op 17-11-2018 12:35
33.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foutje :-$
anoniem_126130 wijzigde dit bericht op 04-11-2018 20:29
97.73% gewijzigd
tien_voor_tien schreef:
04-11-2018 20:19
Ik geef toestemming aan de sociale media maar geef je daarbij ook toestemming aan andere gebruikers om je foto’s zomaar te verspreiden? Dat is wat ik me afvraag.

Nee. Maar houd ze maar eens tegen.
tien_voor_tien schreef:
04-11-2018 20:25
Het is jammer genoeg geen pagina, het gaat om foto’s die ze heeft opgeslagen en doorgestuurd via gsm naar personen waarvan ik helemaal niet wil dat ze deze foto’s zien of hebben.

Fijn om te weten dat ze in Elk geval geen toestemming heeft om de foto’s op sociale media verder te verspreiden, nu nog even uitzoeken wat er allemaal valt onder sociale media (whatsapp?)
Whatsapp valt niet onder sociale media.

Wat ze opslaat en privé doorstuurt, daar kun je niets mee. Wel wat ze zelf publiceert op haar Facebookaccount en andere accounts.
Alle reacties Link kopieren
Heel theoretisch blijf jij volledig eigenaar van gepubliceerde teksten/afbeeldingen, zeker als jij de privacy instellingen zo heb ingesteld dat jij enkel voor vrienden of jezelf hebt ingesteld. Dus ook delen via eigen tijdslijn uitgeschakeld.

Jij geeft door die toegang aan dat ze mogen lezen en kijken maar niet verspreiden. Lastiger zal het worden die zaken naderhand af te dwingen. Dan heb je rechtsbijstandsverzekering nodig ivm hoog oplopende kosten.

Dus als het gaat om gevolgen van het ongewenst verspreiden/distribueren van jouw eigendom, dan kun je naast aansprakelijk stellen enkel juridisch stappen ondernemen.

Ik begrijp dat het meer een vraag is omdat dit jou nu overkomen is. Gewaarschuwd mens telt voor twee!
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Verontruste-NL’er schreef:
04-11-2018 20:29
Heel theoretisch blijf jij volledig eigenaar van gepubliceerde teksten/afbeeldingen, zeker als jij de privacy instellingen zo heb ingesteld dat jij enkel voor vrienden of jezelf hebt ingesteld. Dus ook delen via eigen tijdslijn uitgeschakeld.

Jij geeft door die toegang aan dat ze mogen lezen en kijken maar niet verspreiden. Lastiger zal het worden die zaken naderhand af te dwingen. Dan heb je rechtsbijstandsverzekering nodig ivm hoog oplopende kosten.

Dus als het gaat om gevolgen van het ongewenst verspreiden/distribueren van jouw eigendom, dan kun je naast aansprakelijk stellen enkel juridisch stappen ondernemen.

Ik begrijp dat het meer een vraag is omdat dit jou nu overkomen is. Gewaarschuwd mens telt voor twee!
Helder!
anoniem_126130 wijzigde dit bericht op 17-11-2018 12:34
17.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tien_voor_tien schreef:
04-11-2018 20:40
Helder!

Het is mij inderdaad overkomen en ik voel me echt bedrogen door deze kennis. Weet nog niet of ik ga confronteren (het valt toch niet meer terug te draaien) maar sowieso ga in kennis nog tegenkomen, ik moet er nog even over denken. Fijn dat ik wel weet dat ik altijd eigenaar van mijn foto’s blijf en dit ook uitdraag door mijn juiste privacy-instellingen.

Klopt die privacy-instellingen zijn het belangrijkste en worden vaak vergeten.
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Dit is helaas het risico dat je loopt als je dingen op internet zet. Ook al ben je eigenaar (al geef je bepaalde rechten weer op op het moment dat je dingen online zet via platformen als bijvoorbeeld Facebook), je hebt weinig mogelijkheden om het gebruik van jouw foto's te beperken.

Uiteindelijk kan iedereen alles delen. De vraag is: wat kan je er aan doen? Weinig.
Volgens mij kun je hier niets tegen doen en valt het in deze categorie:

Jij geeft een foto/geboortekaartje aan Jan.
Marie komt op bezoek bij Jan en hij geeft de foto/het geboortekaartje (dat jij hem stuurde) aan Marie.
Ook al had jij niet gewild dat Marie het kaartje of de foto ooit zag.

Is heel vervelend als jij een hekel hebt aan Marie. Maar volgens mij geen strafbare actie van Jan.
Alle reacties Link kopieren
Artikel 2 auteurswet vermeldt o.a.: De levering vereist voor gehele of gedeeltelijke overdracht, alsmede de verlening van een exclusieve licentie, geschiedt bij een daartoe bestemde akte. De overdracht of de verlening van een exclusieve licentie omvat alleen die bevoegdheden die in de akte staan vermeld of die uit de aard en de strekking van de titel of licentieverlening noodzakelijkerwijs voortvloeien.


Kortom, je kan auteursrechten uitsluitend leveren bij akte en met specificatie van welke rechten precies worden overgedragen. De vaak gehoorde bewering dat je door iets via een bepaald medium openbaar te maken automatisch het auteursrecht verliest aan dat medium is simpelweg niet waar.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Verontruste-NL’er schreef:
04-11-2018 20:56
Klopt die privacy-instellingen zijn het belangrijkste en worden vaak vergeten.
Klopt niet, die privacy-instellingen hebben betekenis voor het handhaven van je rechten, maar geen enkele invloed op (overdracht of verlies van) die rechten.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ai dat is niet zo'n leuke actie van die kennis. Ik zou ze er wel mee confronteren en vragen of ze de foto's van hun media willen verwijderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven