Geld & Recht alle pijlers

Beleggen

10-11-2018 13:18 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo'n rekenwonder, en ik kan t ook niet via google vinden.

Mijn vraag:

Als je vanaf nu elke maand 100 euro stort op een beleggingsrekening, 40 jaar lang, wat is dan de uiteindelijke opbrengst als je voorzichtig rekent met 6 of 7% winst.
De som waarmee je belegt word natuurlijk ook elk jaar hoger. Na een jaar 1200 en na 10 jaar al 12000 euro.

Zitten hier rekenwonders?
ik geef mn bek ook maar een douw
Er staan verschillende tools online die het uitrekenen voor je. Bijvoorbeeld deze:

https://www.berekenhet.nl/modules/beleg ... itaal.html
Alle reacties Link kopieren
Als je iedere maand braaf 100 euro inlegt, en met een jaarlijks 'rendement' van 7% (let op, er zijn ook kosten aan beleggen, deze heb ik niet meegenomen), zul je na 40 jaar 256 331,48 dit terwijl je 'slechts' 48 000 euro heb ingelegd.

Maar
- er zijn ook kosten aan beleggen, deze heb je niet meegenomen.
- en een rendement van 7 procent per jaar, 40 jaar lang is vrij onrealistisch.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook verliezen er is geen garantie op een rendement.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een gemiddeld rendement? In de slechte jaren 4% en in de goede 10%?
Ik heb geen kaas gegeten van beleggen, weet ook niet wat zo'n rekening maandelijks kost.
Maar het levert altijd veel meer op dan sparen.
ik geef mn bek ook maar een douw
En vergeet vooral niet te kijken naar de kosten etc. En je zal zien dat het waarschijnlijk verstandiger is om het ipv te beleggen en een spaarrekening te openen. Er zijn vele mogelijkheden waarbij je weinig tot geen risico loopt. Beleggen is altijd risicovol en de opbrengst valt (altijd) tegen. Ga praten met verschillende aanbieders of zoek een betrouwbaar adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-11-2018 13:27
Maar het levert altijd veel meer op dan sparen.

Nee hoor, niet altijd. Als de beurs instort kun je zomaar alles kwijt zijn, terwijl je dan je spaargeld nog gewoon zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
EmmadePemma schreef:
10-11-2018 13:26
Je kan ook verliezen er is geen garantie op een rendement.
Tuurlijk, maar als je er gewoon vanaf blijft is er niks aan de hand. Pas cashen als je behoorlijke winst hebt. En die 100 euro per maand mis je toch niet. Dan kan je wel zeg maar 5 of 6 jaar eerder stoppen met werken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Geld op de spaarrekening kost je nu alleen maar geld, dat is zeker niet slim, dat weet ik zelfs.
Kijk, in het allerslechtste geval ben je al je geld kwijt. Ja jammer dan. Want naast xie 100 euro per maand beleggen, heb je natuurlijk ook wel een spaarpot om dingen te kunnen kopen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Lees de berichten in de krant maar. De mensen die een beleggingsrekening hebben icm hypotheek worden nadrukkelijk verzocht om toch te gaan aflossen. Dit omdat de opbrengst die destijds is afgesproken nooit gehaald gaat worden.
En 4 % rendement in slechte tijden ga je niet halen. Realistischer is dat je in die jaren meer kosten hebt dan inleg.
Alle reacties Link kopieren
Hou je er rekening mee dat van je nominale bruto rendement nog kosten afgaan, waaronder forse beheerskosten als je in fondsen belegt, en dat je van je nominale netto rendement aardig wat inlevert aan inflatie? Je netto reeele rendement zal bij een gezonde spreiding allicht beter zijn dan bij sparen, maar reken je niet al te rijk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-11-2018 13:27
Wat is een gemiddeld rendement? In de slechte jaren 4% en in de goede 10%?
Ik heb geen kaas gegeten van beleggen, weet ook niet wat zo'n rekening maandelijks kost.
Maar het levert altijd veel meer op dan sparen.
Een hoog risico rekening van mij doet op het moment -3%
een middelmatig risico rekening doet op dit moment -0.75
en een laag risico rekening doet bij mij op het moment -0.10%

Met andere woorden, er moet geld bij maar het is een hobby voor mij.
En je vergeet de kosten. Er gaat belasting vanaf, en per transactie betaal je ook een x aantal procenten. Reken zeker op 10 euro per maand als je er een leuk bedragje op heb staan.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-11-2018 13:32
Geld op de spaarrekening kost je nu alleen maar geld, dat is zeker niet slim, dat weet ik zelfs.
Kijk, in het allerslechtste geval ben je al je geld kwijt. Ja jammer dan.

Je spreekt jezelf nogal tegen. Een beetje vermogenstendementsheffing betalen vind je 'niet slim', maar al je geld kwijtraken is 'ja, jammer dan'. :facepalm:
Stop 25.000 euro in een groendeposito, dan betaal je daarover alvast geen vermogenstendementsheffing.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-11-2018 13:29
Nee hoor, niet altijd. Als de beurs instort kun je zomaar alles kwijt zijn, terwijl je dan je spaargeld nog gewoon zou hebben.
Niet waar. Bij faillissement van de onderneming waarin je belegt ben je alles kwijt, bij een forse koersdaling ben je nog niets kwijt. Als je verkoopt na een koersdaling heb je wellicht een verlies, maar “alles kwijt” is zeldzaam.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
10-11-2018 13:42
Niet waar. Bij faillissement van de onderneming waarin je belegt ben je alles kwijt, bij een forse koersdaling ben je nog niets kwijt. Als je verkoopt na een koersdaling heb je wellicht een verlies, maar “alles kwijt” is zeldzaam.

Het klopt dat je heel sec gezien dan nog niets kwijt bent, maar op papier heb je dan al wel een flink verlies. En de kans dat de koers nooit meer zo hoog wordt als 'ie was is dan groot.
Alle reacties Link kopieren
Het kan een goed idee zijn om te gaan beleggen, als het doel is om op de lange termijn vermogen op te bouwen én je al voldoende buffer hebt voor het geval je ineens direct geld nodig hebt.

Maar kijk inderdaad naar de beheerskosten en zorg voor een goede spreiding (dus niet al je geld in aandelen AkzoNobel stoppen). Handelen in losse aandelen is vaak duurder én je moet erg actief de beurskoersen in de gaten houden om te weten wanneer je moet aan- of verkopen.
Je zou ook kunnen kijken naar zogeheten indextrackers (ETFs). Daarmee spreid je het risico meer en de kosten zijn vaak lager.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-11-2018 13:46
Het klopt dat je heel sec gezien dan nog niets kwijt bent, maar op papier heb je dan al wel een flink verlies. En de kans dat de koers nooit meer zo hoog wordt als 'ie was is dan groot.
Ongefundeerd optimisme is niet slim, ongefundeerd pessimisme evenmin.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
10-11-2018 13:50
Het kan een goed idee zijn om te gaan beleggen, als het doel is om op de lange termijn vermogen op te bouwen én je al voldoende buffer hebt voor het geval je ineens direct geld nodig hebt.

Maar kijk inderdaad naar de beheerskosten en zorg voor een goede spreiding (dus niet al je geld in aandelen AkzoNobel stoppen). Handelen in losse aandelen is vaak duurder én je moet erg actief de beurskoersen in de gaten houden om te weten wanneer je moet aan- of verkopen.
Je zou ook kunnen kijken naar zogeheten indextrackers (ETFs). Daarmee spreid je het risico meer en de kosten zijn vaak lager.
Je doet hier wel wat onbenoemde aannames over de gevoerde beleggingstrategie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Happymonkey schreef:
10-11-2018 13:33
Lees de berichten in de krant maar. De mensen die een beleggingsrekening hebben icm hypotheek worden nadrukkelijk verzocht om toch te gaan aflossen. Dit omdat de opbrengst die destijds is afgesproken nooit gehaald gaat worden.
En 4 % rendement in slechte tijden ga je niet halen. Realistischer is dat je in die jaren meer kosten hebt dan inleg.
Een hypotheek is een lening, die moet je niet gaan aflossen met een belegging.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het is ook niet de bedoeling om zelf te gaan beleggen, gewoon beleggen met beheer. Hup elke maand 100 euro erop, en er niet meer naar omkijken.
Beleggen moet je ook niet doen om snel rijk te worden, je hebt een lange adem nodig.
En raak je die 100 euro per maand kwijt, dan eet je er geen boterham minder om. Andere mensen zuipen of roken dat geld op.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 28-06-2019 10:49
19.08% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Doro75, mooie link! Bij 4% na 40 jaar 116.000 bij 8% dus 230.000 euro.
Is toch 6 jaar eerder stoppen met werken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-11-2018 14:12
Doro75, mooie link! Bij 4% na 40 jaar 116.000 bij 8% dus 230.000 euro.
Is toch 6 jaar eerder stoppen met werken.
Bij een gemiddelde inflatie van 4% per jaar is dat na 40 jaar niet echt 6 jaar eerder stoppen :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jawel, want er is ook nog 2x pensioen. Dus dat bedrag is een aanvulling.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-11-2018 14:12
Doro75, mooie link! Bij 4% na 40 jaar 116.000 bij 8% dus 230.000 euro.
Is toch 6 jaar eerder stoppen met werken.

Je hebt zo te zien aangevinkt dat er rekening moet worden gehouden met het heffingsvrije vermogen. Maar als je ook nog spaargeld hebt gaat die vlieger niet op natuurlijk.
Ik dacht trouwens dat jij al in de 50 of 60 was, dus hoezo wil je dan nog veertig jaar inleggen?
trotter wijzigde dit bericht op 10-11-2018 14:20
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in 2008 een beleggingsrekening geopend met 3.500 euro erop. Het is nu 6.800 geworden. De bedoeling is dat we het gebruiken voor een gedeeltelijke afslossing van de hyp. Of het tegen die tijd 15.000 zal zijn of 20.000 is gissen. Maar als je met 5.000 meer of minder geen grote risico's voor jezelf neemt maakt het op zich niet uit.

Je zou kunnen beleggen in fondsen, dan hoef je zelf niet veel te doen en de beheerders die beheren het voor. Je kunt bijv. 60% aandelen en 40% obligaties kiezen. Dan heb je 40% dat min of meer geen risico vormt. Verder betaal je afhankelijk van de beheerder en fondsen vaak tussen de 0,6 en 1,6% per jaar aan beheervergoeding. Dus dat moet van het redement afgetrokken worden. Een rekenrendement van 4% met een horizon van meer dan 20 jaar is vrij realistisch.
Het klopt dat het rendement op spaargeld indien je ook box 3 verschuldigd bent, veelal negatief uitvalt. Of je moet aan deposito's denken. Dan kan je op een jaarlijkse plusje van 0,5-1% uitkomen.
real_tweety wijzigde dit bericht op 10-11-2018 14:23
28.43% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven