Geld & Recht alle pijlers

Doneeractie.nl, leuk voor oplichters?

15-12-2018 20:30 42 berichten
Af en toe lees ik dat je geld kunt doneren aan een of ander goed of nuttig doel via doneeractie.nl. Uit nieuwsgieirigheid ben ik eens gaan kijken. En wat ik zag, verbaasde me nogal.

Ten eerste gaat 6% van de opbrengst + 85 cent adminkosten per transactie naar de website, maar vooruit, daar zit natuurlijk een bedrijf achter dat ook gewoon kosten heeft en wat geld wil verdienen.

Ten tweede valt het me op dat, hoe zal ik het zeggen, de kwaliteit van veel doneeracties nogal matig is. Vaak wordt niet echt goed uitgelegd waar het geld is voor bedoeld.

Storender is dat er ook vrijwel nergens verantwoording wordt opgelegd. Je kunt bijvoorbeeld doneren voor een familie met een zieke vader, moeder of kind die dan nog een keer met z’n allen wat leuks gaan doen. Prima, maar vrijwel nergens zie je dan terug dat ze ook daadwerkelijk met z’n allen naar de Efteling of zo gaan.

Het lijkt verder alsof doneeracties allemaal heel succesvol zijn. Dat komt omdat bovenaan de pagina wordt begonnen met acties die goed lopen en waar de doelstellingen (bijna) zijn gehaald of soms ruim zijn overtroffen. Als je naar pagina 40 of zo gaat, dan zie je dat er ook acties zijn waar nauwelijks een stuiver voor wordt opgehaald.

Verder lijkt me dit gewoon een site waar oplichters goed raad mee weten. Pak een stockphoto van een leuk gezin, verzin een zielig kankerverhaal (letterlijk), zeg dat het gezin naar Amerika gaat en... kassa! Ik heb niet de indruk dat de website zelf dit echt controleert.

Wat denken jullie van deze site?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat iedereen zelf moet weten waar hij zijn geld naar overmaakt. Of dat een loterij is of doneeractie van iemand die je niet persoonlijk kent, ik vind het beiden even dom maar eigen verantwoordelijkheid.
Vrijheid blijheid.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar niet doneren, liever rechtstreeks aan een stichting of organisatie als er gedoneerd wil worden.

Zelf geven wij maandelijks een bedrag aan het Alzheimer-fonds, omdat dementie veel voorkomt in de familie van mijn man en dit voor ons belangrijk is.
Hiervan weet ik dat het bedrag volledig gebruikt wordt voor onderzoek naar dementie en eventuele behandelingen.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tegenwoordig mijn eigen goede doel. :-D

Ik heb geen behoefte om te betalen voor dure alternatieve behandelingen zonder enige garantie voor zeer ernstige ziekten, waar de reguliere geneeskunde al uitgedokterd mee is.
Ik zie die site puur als een platform, die hoeven van mij niets te controleren.

Als je wilt doneren, kun je best zelf uitzoeken waar je aan doneert. Eigen verantwoordelijkheid hoor.
Tiana_76 schreef:
15-12-2018 20:42
Ik zie die site puur als een platform, die hoeven van mij niets te controleren.

Als je wilt doneren, kun je best zelf uitzoeken waar je aan doneert. Eigen verantwoordelijkheid hoor.
Daar schuurt het wel een beetje, vind ik.

Het is een platform, maar wel een platform dat best groot is geworden en dat ervoor zorgt dat er soms best grote bedragen naar allerlei mensen en instanties gaan. Ik verbaas me over een gebrek aan transparantie en verantwoording.

Parallel: youtube is ook een platform, maar dit platform controleer op allerlei manieren of de aangeboden content wel gepast is.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 20:52
99.75% gewijzigd
.
Ik heb wel eens meer gekeken op dat soort sites en het viel me ook al op dat er soms van die acties op staan dat ik denk daar zou ik echt niet aan doneren.
Zo zag ik een keer een actie van een zwangere vrouw die geld vroeg zodat ze een baby uitzet kon gaan kopen en dergelijke.

Wat ik dan weer wel leuk vind en wat ik wel eens zie op Facebook is dat jarigen in plaats van cadeautjes een goed doel kiezen waar je dan aan kunt doneren als je dat zou willen.

Ik geef soms aan goede doelen maar eigenlijk nooit aan een collecte bus. Het enige nadeel is dan soms wel dat die doelen je dan gaan benaderen of je niet maandelijks kan doneren. Ehh nee?!
Was afgelopen keer in Radar, dat dit soort sites zo belachlijk veel geld inhouden.
Ik zou erniet doneren.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja de goede doelenmaffia......

Ook de bekende bedrijven in die sector sluizen vaak een groot deel van het geld weg naar hun toch al rijke directeur of overhead. Liefdadigheid is een industrie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-12-2018 05:28
Ach ja de goede doelenmaffia......

Ook de bekende bedrijven in die sector sluizen vaak een groot deel van het geld weg naar hun toch al rijke directeur of overhead. Liefdadigheid is een industrie.
Helemaal mee eens. Ik meen dat 40% van het opgehaalde geld ingehouden mag worden voor 'administratieve kosten'.
Ooit een keer een tientje overgemaakt naar een goed doel, ben vergeten welke precies.
Daarna heb ik zoveel post (nog voor de internettijd) gekregen om nóg eens te storten, wat ik niet deed en maakte me echt boos dat mijn tientje ruimschoots op is gegaan aan letterlijk tientallen brieven met acceptgiro om nog een keer wat te storten. Sterker nog, ik denk dat het meer gekost heeft dan een tientje :roll:

Particulieren die geld vragen omdat ze overal tussen wal en schip vallen zou ik nog overwegen als je wel te lezen krijgt wat er met het geld gebeurd is. Inzage in de boekhouding a.h.w. en dat krijg je voor zover ik weet niet.

Dus geef ik alleen nog geld aan mensen waarvan ik zeker weet dat ze het echt nodig hebben en gebruiken voor dat doel.
B.v. een zwager van een goede vriendin die ik zelf niet ken maar wel heel zeker weet dat hun kind ernstig ziek is en in een ziekenhuis honderden km van huis behandeld wordt.
Die gun ik een hotelkamer in de buurt van het ziekenhuis zodat ze bij hun kind kunnen zijn.
Humbull82 schreef:
15-12-2018 20:40
Ik zou daar niet doneren, liever rechtstreeks aan een stichting of organisatie als er gedoneerd wil worden.

Zelf geven wij maandelijks een bedrag aan het Alzheimer-fonds, omdat dementie veel voorkomt in de familie van mijn man en dit voor ons belangrijk is.
Hiervan weet ik dat het bedrag volledig gebruikt wordt voor onderzoek naar dementie en eventuele behandelingen.
Dan ga ik jou toch uit die droom helpen, want dat bedrag wordt zeker niet volledig gebruikt voor onderzoek. De waarheid is dat er maar een heel klein gedeelte van jouw gedoneerde bedrag daadwerkelijk voor onderzoek wordt gebruikt. Natuurlijk is elke cent waardevol voor ze, maar besef wel dat jij een hoop geld geeft aan zaken die niets te maken hebben met de onderzoeken en behandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef hier wel levensmiddelen in het dorp aan Charitas instellingen, voedselbank en voor kerstpakketten. Ik denk wel dat dat goed terecht komt. Met geld kan van alles gedaan worden en het komt meestal niet daar waar het voor bedoeld (of maar voor 40% of zo) tenzij het van een kleine organisaties is en een microkrediet.

Ik heb geen zin om het vrijstaand huis en de excessieve vliegreizen van de Greenpeace directeur te betalen laat staan de auto van de buren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
16-12-2018 06:22
Dan ga ik jou toch uit die droom helpen, want dat bedrag wordt zeker niet volledig gebruikt voor onderzoek. De waarheid is dat er maar een heel klein gedeelte van jouw gedoneerde bedrag daadwerkelijk voor onderzoek wordt gebruikt. Natuurlijk is elke cent waardevol voor ze, maar besef wel dat jij een hoop geld geeft aan zaken die niets te maken hebben met de onderzoeken en behandelingen.

https://www.alzheimer-nederland.nl/over ... rslag-2017

Hier kun je zien waar het geld aan besteed wordt.
Volgens mij moet ieder anbi-goed doel hun jaarverslag op de site publiceren
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
15-12-2018 20:47
Daar schuurt het wel een beetje, vind ik.

Het is een platform, maar wel een platform dat best groot is geworden en dat ervoor zorgt dat er soms best grote bedragen naar allerlei mensen en instanties gaan. Ik verbaas me over een gebrek aan transparantie en verantwoording.

Het platform is toch transparant over de kosten? Het is toch terug te vinden wat je als donatie-opstarter moet afdragen en wat het aan transactiekosten kost?

Ik vind niet dat je het platform verantwoordelijk moet maken/mag houden wat er met het gedoneerde geld gaat gebeuren. Dat kost enorm veel tijd én geld en ze zullen vaak niet ter zake deskundig zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
16-12-2018 10:28
https://www.alzheimer-nederland.nl/over ... rslag-2017

Hier kun je zien waar het geld aan besteed wordt.
Volgens mij moet ieder anbi-goed doel hun jaarverslag op de site publiceren

Zoals ik al schreef, ze kunnen het prima verantwoorden en even goed nog verspillen. Want het wordt bv oa gebruikt voor jaren salarissen van PhD studenten, en als die er gewoon een zooitje van maken..
.
himalaya schreef:
16-12-2018 10:28
https://www.alzheimer-nederland.nl/over ... rslag-2017

Hier kun je zien waar het geld aan besteed wordt.
Volgens mij moet ieder anbi-goed doel hun jaarverslag op de site publiceren
Dat wat je ziet is niet dat wat er in werkelijkheid gebeurt.
Ik heb voor 4 stichtingen gewerkt. De reden dat ik ben gestopt: ik vind dat stichtingen financieel mensen voor de gek houden. Ik durf het bijna oplichting te noemen.
Ze brengen het vaak op een creatieve manier: ‘de winst gaat volledig naar onderzoek’. Laat je niet voor de gek houden door het woord ‘winst’. Dat wat jij als winst zal zien, wordt daar nog lang niet gezien als winst.
Ik geef door wat ik heb gezien geen cent meer aan goede doelen.
Ik help mensen zelf, maar geld krijgen ze niet meer.

De enige organisaties waar ik zeker van ben dat ze doen wat ze beloven: De Voedselbank. En Stichting Hulphond. Voorderest zijn kleine onbekende stichtingen van bijvoorbeeld zeldzame ziekten erg goed bezig. Eigenlijk beter dan een Hartstichting of KWF.
Ik adviseer dan ook om juist aan die kleine onbekende stichtingen geld te geven.
ManOpHetPrikbord schreef:
15-12-2018 20:47
Daar schuurt het wel een beetje, vind ik.

Het is een platform, maar wel een platform dat best groot is geworden en dat ervoor zorgt dat er soms best grote bedragen naar allerlei mensen en instanties gaan. Ik verbaas me over een gebrek aan transparantie en verantwoording.

Parallel: youtube is ook een platform, maar dit platform controleer op allerlei manieren of de aangeboden content wel gepast is.
Dat kan Youtube omdat de inhoud te verifiëren is aan de hand van de geüploade gegevens. Dat is dus juist niet mogelijk bij dit soort doneeracties, dan moet je NAW gegevens hebben, wellicht social media doorspitten etc. Lijkt me nogal in strijd met privacywetgeving.
Tiana_76 schreef:
16-12-2018 11:32
Dat kan Youtube omdat de inhoud te verifiëren is aan de hand van de geüploade gegevens. Dat is dus juist niet mogelijk bij dit soort doneeracties, dan moet je NAW gegevens hebben, wellicht social media doorspitten etc. Lijkt me nogal in strijd met privacywetgeving.
Ik denk nu ook maar even hardop hoor. Maar je zou in de algemene voorwaarden van zo’n site kunnen opnemen dat de deelnemers hun NAW-gegevens overleggen, van te voren goed omschrijven waar het geld voor is bedoeld en wat voor plan erachter zit, en zich verplichten tot het doen van verantwoording als het bedrag is binnengehaald.

Ik zie een aantal doelen die mij prima in orde lijken. Maar ook veel zaken die veel weg hebben van een ‘sucker game’ om met een zielig en vaag verhaal mensen geld te laten doneren. Dat lijkt mij gewoon fraude.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
16-12-2018 11:26
Dat wat je ziet is niet dat wat er in werkelijkheid gebeurt.
Ik heb voor 4 stichtingen gewerkt. De reden dat ik ben gestopt: ik vind dat stichtingen financieel mensen voor de gek houden. Ik durf het bijna oplichting te noemen.
Ze brengen het vaak op een creatieve manier: ‘de winst gaat volledig naar onderzoek’. Laat je niet voor de gek houden door het woord ‘winst’. Dat wat jij als winst zal zien, wordt daar nog lang niet gezien als winst.
Ik geef door wat ik heb gezien geen cent meer aan goede doelen.
Ik help mensen zelf, maar geld krijgen ze niet meer.

De enige organisaties waar ik zeker van ben dat ze doen wat ze beloven: De Voedselbank. En Stichting Hulphond. Voorderest zijn kleine onbekende stichtingen van bijvoorbeeld zeldzame ziekten erg goed bezig. Eigenlijk beter dan een Hartstichting of KWF.
Ik adviseer dan ook om juist aan die kleine onbekende stichtingen geld te geven.
Een stichting mag geen winst maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon, alleen het platform is veranderd. In de jaren '70 en '80 plaatsten oplichters een advertentie op de voorpagina van een krant met een zielig verhaal en dan kon je doneren. En genoeg mensen die dat deden.

Nu is het platform gewijzigd, de kosten zijn duidelijk. Het platform moet zorgen voor een veilige betaalomgeving en het bedrijf erachter moet natuurlijk ook gewoon verdienen. Ik snap die verontwaardiging niet, ze zijn in een gat gesprongen waar kennelijk behoefte aan is.
ManOpHetPrikbord schreef:
16-12-2018 11:50
Ik denk nu ook maar even hardop hoor. Maar je zou in de algemene voorwaarden van zo’n site kunnen opnemen dat de deelnemers hun NAW-gegevens overleggen, van te voren goed omschrijven waar het geld voor is bedoeld en wat voor plan erachter zit, en zich verplichten tot het doen van verantwoording als het bedrag is binnengehaald.

Ik zie een aantal doelen die mij prima in orde lijken. Maar ook veel zaken die veel weg hebben van een ‘sucker game’ om met een zielig en vaag verhaal mensen geld te laten doneren. Dat lijkt mij gewoon fraude.
Vind ik niet de taak van het platform. En geld vragen voor een kinderwagen is heel bijzonder, maar zeker niet strafbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-12-2018 12:05
Vind ik niet de taak van het platform. En geld vragen voor een kinderwagen is heel bijzonder, maar zeker niet strafbaar.

Eens en eens. Als mensen daar geld aan willen geven, moeten ze dat doen. Ik láát het in ieder geval.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ik doneer standaard niet op/via dat soort websites/platformen . Ik doneer al helemaal niet aan vakanties en ik neem de zielige verhalen soms met een zak zout .. sommige verhalen rammelen aan alle kanten. Het platform acht ik daarvoor niet verantwoordelijk overigens, die zouden er een dagtaak aan hebben om dit allemaal te checken. Ik blijf er dus bij weg.

Als ik al een goed doel steun, dan is dat heel direct en als het kan lokaal.

Ieder jaar schenk ik kerstpakketten aan mensen/gezinnen. Die namen krijg ik via een stichting door (en dat is allemaal geverifieerd) en dan doneer ik anoniem . Ene jaar kies ik een gezin, ander jaar een alleenstaande. Ik vul dan een boodschappen tas met boodschappen en een aantal presentjes en ik weet dat dat erg gewaardeerd wordt. Dit zijn eigenlijk altijd gezinnen/mensen die er niet mee te koop lopen dat ze het heel moeilijk hebben.
Doneeractie blijkt inderdaad leuk voor oplichters.

Een fraudeur begint een doneeractie ten koste van een gezin.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/ongeloof- ... ~aafe8ee4/

De directie van Doneeractie is niet bereikbaar voor commentaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven