Geld & Recht alle pijlers

Beginnen met beleggen

23-12-2018 12:04 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil graag gaan beginnen met beleggen. Ik ben hier zelf niet in thuis, dus wil het uitbesteden.

Wie van jullie belegt er op dezelfde manier of wil er ook mee gaan beginnen?
Waar beleggen jullie?

Ik ben aan het vergelijken op internet, maar vind het best moeilijk. Overal worden de transactiekosten op een andere manier bererekend.

Hopelijk krijg ik hier wat ervaringen en tips waar ik rekening mee moet houden.

Bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ff mee.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je geen "vermogende" persoon bent die toegang heeft tot private banking en gepersonaliseerde producten.

Dan kom je uit bij verschillende beleggingsrekeningen die er zijn. Bijv. bij je eigen bank, maar ook bij banken als Alex en de Giro.

Als je veel handelt met kleine bedragen, dan zijn de transactiekosten erg belangrijk. Vaak werken ze met staffels waarbij je een korting krijgt vanaf bepaalde bedragen of aantal transacties.

Jij hebt het over uitbesteden, dan kan dat op een aantal manieren. Je kunt het helemaal overlaten aan iemand. Die kun je vast wel online vinden, maar zou ik niet snel doen als ik die niet heel goed kan vertrouwen en mensen ken die er ervaring mee hebben.

Je kunt er ook voor kiezen om trackers (of ETF's) aan te schaffen. Dat zijn een soort beleggingsfondsen die een index, bijvoorbeeld de AEX of technologiesector, zo nauwkeurig mogelijk volgen. Binnen die ETF wordt voor jou alles geregeld en daar betaal je een kleine vergoeding over die in de koers verwerkt is (je krijgt geen aparte factuur). Als je niet thuis bent in beleggen en je wil gewoon een aandelenportefeuille, dan zou ik dat toch als voorkeur hebben. Je hoeft niet na te denken over wat je koopt, je maakt eigenlijk een keuze dat de markt in de toekomst omhoog gaat en profiteert daar dan van. Het aanschaffen van zo'n product kan ook online via een bink of alex en brengt weinig kosten mee.

Maar je kunt natuurlijk ook op andere manieren beleggen. Je zou een huis kunnen kopen en verhuren. Of direct in aandelen, opties oid beleggen. Dat is best lastig als je er niet mee bezig bent en moeilijk te doen als je het wil uitbesteden en het niet om grote bedragen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een beetje extra informatie.

Ik wil gaan beleggen voor de lange termijn (+/-25 jaar voor eerder pensioen) en ben bereid om wat meer risico te lopen voor een hoger rendement.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een rekening geopend bij Binck (Forward). Ik heb geen tijd/zin of groot kapitaal om het allemaal zelf uit te vogelen.
Je vult een risicoprofiel in en je kunt op de rekening storten. Het beleggen gebeurd aan de hand van de risicoprofiel gespreid, een goede internationale spreiding. Je kunt ook een doel vast stellen en daar hoort dan een prognose bij (alles wordt met een grafiek simpel uitgelegd).

De kosten hangen van van je inleg maar het behoort tot 1 van de goedkoopste. Ik heb 250 ingelegd en ik leg elke maand 100 in. Het moet geld zijn wat je langdurig +/- 15 jaar kunt missen. Idealiter heb je een noodfonds gespaard en kun je makkelijk in je vaste lasten voorzien. Beleggen doe je met extra geld.

Ik hoop over 15 jaar +/- 25000 te hebben maar het heeft risico dus je kunt ook verliezen. Het heeft vooral op de lange termijn nut.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-12-2018 12:15
5.54% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje, ik wil idd beleggen in indexfondsen.
Ik lees veel op internet over degiro. Het gemaksbeleggen van centraal beheer spreekt me ook wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Aandelenmarkten geven op basis van het verleden op de lange termijn voor particulieren de hoogste rendementen. Maar zijn ook volatieler, beweeglijker, op de korte termijn. Dus als je voor de lange termijn gaat is dit wellicht een optie (dan kom je in jouw geval waarschijnlijk uit bij trackers omdat je niet actief zelf wil gaan handelen). Je kunt er bijv. iedere maand wat bijkopen.

Hogere rendementen kun je vinden in private equity en infrastructuurfondsen. Je komt daar als particulier niet met minder dan 500.000 euro per fonds. En ik zou je nooit aanraden om één fonds te selecteren. Dus met minder dan 10 miljoen wordt dat een erg lastige zaak. Er zijn wel trackers die je kunt kopen die die markten proberen te volgen.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 12:18
1.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De grote spelers en reguliere banken zijn duur en leveren het minste rendement op. Degiro is een prima partij die lage kosten rekent en tot op heden goed resultaat (geen garantie).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 21:43
99.28% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Voor een leek zou ik index-trackers adviseren. Ga je omhoog en omlaag met grote delen van de markt. Kostentechnisch ook vrijwel altijd superieur aan met het handje uitzoeken en aankopen van losse aandelen.

Zou wel even wachten met instappen, de beurs is erg turbulent op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Doe dit alleen met geld dat je echt kunt missen. Persoonlijk zou ik het nooit uitbesteden, het is jouw geld, waarom laat je een ander beslissen waar dat in belegd wordt? Neem liever de tijd en moeite om je te verdiepen in wat beleggen eigenlijk inhoudt. Denk niet dat zij (banken, tussenpersonen) alle wijsheid in pacht hebben, Google even op " beursgorilla Jacko", en dat is nog maar 1 van de dieren die men heeft laten beleggen :hyper: . Je zegt zelf dat je eerder met pensioen wil; is het je dan nu de moeite en tijd niet waard om zelf inhoudelijk op dikte te komen? Het gaat om jouw geld en jouw toekomst.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
26-12-2018 21:40
Doe dit alleen met geld dat je echt kunt missen. Persoonlijk zou ik het nooit uitbesteden, het is jouw geld, waarom laat je een ander beslissen waar dat in belegd wordt? Neem liever de tijd en moeite om je te verdiepen in wat beleggen eigenlijk inhoudt. Denk niet dat zij (banken, tussenpersonen) alle wijsheid in pacht hebben, Google even op " beursgorilla Jacko", en dat is nog maar 1 van de dieren die men heeft laten beleggen :hyper: . Je zegt zelf dat je eerder met pensioen wil; is het je dan nu de moeite en tijd niet waard om zelf inhoudelijk op dikte te komen? Het gaat om jouw geld en jouw toekomst.
Ze wil in trackers beleggen, dan is er niemand die beslist waarin wel of niet belegd wordt behalve zij... Dus denk dat je wellicht er zelf even in moet duiken hoe het werkt ;)
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer risico, hoe hoger het rendement, da's de aloude gulden regel. Als je iets minder risico wil nemen, maar toch 'n redelijke rente, zou je tot 12k per jaar op de Dela spaarverzekering kunnen storten.

Huidige rente (op rente) 2%. Ik zou gelijk de maximale looptijd van 30 jaar nemen, omdat je na 10 jaar de polis boetevrij kunt opzeggen eventueel. Bijvoorbeeld als de spaarrente explosief gestegen is.

Alle ins and outs op hun site. Lees de uitgebreidere pdf's ipv de algehele info op de site. Alles staat erin beschreven.
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
28-12-2018 19:52
Hoe meer risico, hoe hoger het rendement, da's de aloude gulden regel. Als je iets minder risico wil nemen, maar toch 'n redelijke rente, zou je tot 12k per jaar op de Dela spaarverzekering kunnen storten.

Huidige rente (op rente) 2%. Ik zou gelijk de maximale looptijd van 30 jaar nemen, omdat je na 10 jaar de polis boetevrij kunt opzeggen eventueel. Bijvoorbeeld als de spaarrente explosief gestegen is.

Alle ins and outs op hun site. Lees de uitgebreidere pdf's ipv de algehele info op de site. Alles staat erin beschreven.
Ik ben daar idd bekend mee. Ik heb daar al 2 spaarverzekeringen voor de kinderen. Toen was de rente daar nog 2,75%.

Nadeel van de spaarverzekering vind ik dat het niet onder het depositogarantiestelsel valt.
Alle reacties Link kopieren
Met 2 procent rente en je geld 30 jaar vast zou ik er toch voor kiezen om mijn hypotheek versneld af te lossen met dat geld: levert je meer op als je hypotheekrente boven de 2% is.
Alle reacties Link kopieren
Valt idd niet onder het depositogarantiestelsel (gegarandeerd tot 100k) maar wel onder de Nationale Opvangregeling verzekeringen. Mocht Dela omvallen, nemen andere grotere spelers het over. Solvabiliteit van Dela is echter rond de 300%, dus maak me daar niet echt druk om. Maar inderdaad, ik blijf het wél jaarlijks in de gaten houden en haal het opgebouwde kapitaal tijdig weg, mocht dat nodig zijn. Al met al denk ik dat beleggen 'n groter risico is.

En die 30 jaar gaat over dat de 2% rente 30 jaar vast staat. Je mag de polis desgewenst na 10 jaren stoppen, boetevrij. Kortere looptijd kan ook (vanaf 10 jaar).

Leg je bijvoorbeeld in 4 jaar €48.000,- in (bijv met 'n studielening) en je laat dat daarna staan, heb je na 10 jaar €58.512,-.
.
Stampertje12 schreef:
29-12-2018 13:03
Met 2 procent rente en je geld 30 jaar vast zou ik er toch voor kiezen om mijn hypotheek versneld af te lossen met dat geld: levert je meer op als je hypotheekrente boven de 2% is.
Oh toch? Ik dacht altijd dat jij juist absoluut geen voorstander was van versneld aflossen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik heb wel een paar aandelen die het de afgelopen 20 jaar goed gedaan hebben. Niet veel, en maar 1 soort.

Heeft iemand tips voor een boek, blog, (online) cursus beleggen voor Dummies. Om laagdrempelig met een relatief klein bedrag maandelijks iets te doen?

Hypotheek is binnen een paar jaar afgelost. Het wordt nu tijd om mijn geld extra te laten renderen.

Graag advies
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-12-2018 09:04
Oh toch? Ik dacht altijd dat jij juist absoluut geen voorstander was van versneld aflossen?
Wel als je alternatief is dat je geld voor 10 (of 30) jaar vastzet tegen een lager rentepercentage. Is natuurlijk nogal zonde van je geld om aan de ene kant 3% rente te betalen over je lening en aan de andere kant 2% rente te krijgen voor je geld dat 10 jaar vast staat.

Bovendien moet je in het laatste geval nog een boete betalen als je bij je geld wil kunnen voor die tijd.

Ik zou dan ook niet mijn geld voor 10 jaar vast zetten voor 2% rente. Dat is namelijk ongeveer gelijk aan de inflatie waardoor je geen enkel rendement haalt en in ruil daarvoor 10 jaar niet bij je geld mag. Dus als dat je alternatief is zou ik er wel degelijk voor kiezen om versneld je schulden af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
30-12-2018 09:27
Ik lees mee, ik heb wel een paar aandelen die het de afgelopen 20 jaar goed gedaan hebben. Niet veel, en maar 1 soort.

Heeft iemand tips voor een boek, blog, (online) cursus beleggen voor Dummies. Om laagdrempelig met een relatief klein bedrag maandelijks iets te doen?

Hypotheek is binnen een paar jaar afgelost. Het wordt nu tijd om mijn geld extra te laten renderen.

Graag advies
Tsja, dit uit een boek leren is een beetje lastig.


Er zijn heel veel variabelen. Maar je zou bijv. eens in kunnen lezen over onderwerpen als efficient frontier / portfolio theory. Als je je daar een beetje op inleest kun je zien wat voor een bepaald risicobudget de meest efficiënte portefeuille zou zijn.

Maar er speelt heel veel mee dat je uiteindelijke keuzes beïnvloedt:

- Liquiditeit / illiquiditeit: hoe graag wil je op korte termijn over je geld kunnen beschikken. In de regel: hoe meer illiquide hoe meer rendement. Denk aan een huis dat op lange termijn een goed rendement oplevert, maar lang niet altijd op korte termijn verkoopbaar is.
- Termijn: ben je 30 of 70. Wanneer wil je je rendement gemaakt hebben?
- Afhankelijkheid: Heb je het geld nodig op een gegeven moment of is het een extraatje, bijv. dat uiteindelijk toch naar de kinderen of kleinkinderen gaat?
- Volatiliteit: De termijn en afhankelijkheid zijn belangrijk in je keuze voor volatiliteit in je portefeuille. Generaliserend: hoe hoger het langetermijnrendement, hoe groter de kortetermijn volatiliteit. Kijk naar aandelen die in de GFC grotendeels hun waarde verloren, maar op de lange termijn wel een goed rendement behaalden. Heb je je geld over een jaar nodig, dan moet je maar hopen dat je instap en uitstapmoment precies goed passen. Maar gaat het je om rendement over 30 jaar, dan is dat alweer anders.
- Cash yield: Wil je maandelijks of jaarlijks geld uit je portefeuille krijgen om te kunnen besteden? Dan kun je bijv. kiezen voor aandelen die veel dividend uitkeren of voor vastgoed en dit verhuren.

Kortom: er komt heel veel bij kijken. Als je er serieus over nadenkt om je hier verder in te verdiepen zou je ergens tweedehands CFA-boeken op de kop kunnen tikken en die gewoon gaan leren. De examens zijn redelijk prijzig, dus dat wil je waarschijnlijk niet. Maar je krijgt dan een mooie algemene basis in de verschillende financiële producten.
Stampertje12 schreef:
30-12-2018 16:05
Wel als je alternatief is dat je geld voor 10 (of 30) jaar vastzet tegen een lager rentepercentage. Is natuurlijk nogal zonde van je geld om aan de ene kant 3% rente te betalen over je lening en aan de andere kant 2% rente te krijgen voor je geld dat 10 jaar vast staat.

Bovendien moet je in het laatste geval nog een boete betalen als je bij je geld wil kunnen voor die tijd.

Ik zou dan ook niet mijn geld voor 10 jaar vast zetten voor 2% rente. Dat is namelijk ongeveer gelijk aan de inflatie waardoor je geen enkel rendement haalt en in ruil daarvoor 10 jaar niet bij je geld mag. Dus als dat je alternatief is zou ik er wel degelijk voor kiezen om versneld je schulden af te lossen.
Dat begrijp ik, maar ik had verwacht dat je geadviseerd zou hebben altijd met al je geld te gaan beleggen in plaats van ook een deel te gebruiken tbv aflossen hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-12-2018 16:19
Dat begrijp ik, maar ik had verwacht dat je geadviseerd zou hebben altijd met al je geld te gaan beleggen in plaats van ook een deel te gebruiken tbv aflossen hypotheek.
Ik adviseer sowieso niemand om iets specifiek te gaan doen. Met al je geld gaan beleggen lijkt me ook redelijk fanatiek. Je wil uiteindelijk een combinatie hebben die past bij je persoonlijke situatie.
Zo stellig bedoelde ik het ook niet te zeggen hoor, maar als ik jouw naam zie staan denk ik altijd: Ah, dat is degene die beleggen verkiest boven aflossen. ;-) Maar misschien bedoel jij het ook niet zo stellig.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-12-2018 16:32
Zo stellig bedoelde ik het ook niet te zeggen hoor, maar als ik jouw naam zie staan denk ik altijd: Ah, dat is degene die beleggen verkiest boven aflossen. ;-) Maar misschien bedoel jij het ook niet zo stellig.
Nee, is meer reactie op mensen die een soort tunnelvisie op aflossen hebben. Dat een afgelost huis de heilige graal is en dat dus al beetjes geld die over zijn meteen daarin moeten.

Dat is iets dat vaak door ouders meegegeven is tijdens je jeugd. Maar die ouders leenden nog tegen 8% rente voor hun huis: dat zijn percentages die je nergens haalt en dan is het inderdaad de kunst om zo snel mogelijk die hypotheek weg te krijgen. Maar als je nu voor 2 a 3% leent, dan is dat alweer een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
30-12-2018 16:16
Tsja, dit uit een boek leren is een beetje lastig.


Er zijn heel veel variabelen. Maar je zou bijv. eens in kunnen lezen over onderwerpen als efficient frontier / portfolio theory. Als je je daar een beetje op inleest kun je zien wat voor een bepaald risicobudget de meest efficiënte portefeuille zou zijn.

Maar er speelt heel veel mee dat je uiteindelijke keuzes beïnvloedt:

- Liquiditeit / illiquiditeit: hoe graag wil je op korte termijn over je geld kunnen beschikken. In de regel: hoe meer illiquide hoe meer rendement. Denk aan een huis dat op lange termijn een goed rendement oplevert, maar lang niet altijd op korte termijn verkoopbaar is.
- Termijn: ben je 30 of 70. Wanneer wil je je rendement gemaakt hebben?
- Afhankelijkheid: Heb je het geld nodig op een gegeven moment of is het een extraatje, bijv. dat uiteindelijk toch naar de kinderen of kleinkinderen gaat?
- Volatiliteit: De termijn en afhankelijkheid zijn belangrijk in je keuze voor volatiliteit in je portefeuille. Generaliserend: hoe hoger het langetermijnrendement, hoe groter de kortetermijn volatiliteit. Kijk naar aandelen die in de GFC grotendeels hun waarde verloren, maar op de lange termijn wel een goed rendement behaalden. Heb je je geld over een jaar nodig, dan moet je maar hopen dat je instap en uitstapmoment precies goed passen. Maar gaat het je om rendement over 30 jaar, dan is dat alweer anders.
- Cash yield: Wil je maandelijks of jaarlijks geld uit je portefeuille krijgen om te kunnen besteden? Dan kun je bijv. kiezen voor aandelen die veel dividend uitkeren of voor vastgoed en dit verhuren.

Kortom: er komt heel veel bij kijken. Als je er serieus over nadenkt om je hier verder in te verdiepen zou je ergens tweedehands CFA-boeken op de kop kunnen tikken en die gewoon gaan leren. De examens zijn redelijk prijzig, dus dat wil je waarschijnlijk niet. Maar je krijgt dan een mooie algemene basis in de verschillende financiële producten.

Een deel van wat je schrijft begrijp ik al. Ik wil geen professionele belegger worden, of met tonnen gaan beleggen. Dus je adviezen zijn een klein beetje over de top.

Er zijn meer dan genoeg kleine beleggers, en die hebben echt niet allemaal examens gedaan hebben.

Ik begrijp dat er risico's aan het beleggen zit, het gaat om langer termijn en om geld "wat ik kan missen". Dus voor die paar tientjes per maand om mee te beginnen is met CFA boeken beginnen niet de meest logische stap lijkt mij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven