Geld & Recht alle pijlers

Wat is een normale bonus bij behalen target?

03-01-2019 19:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede forummers,

Vanaf dit jaar krijgen wij bij ons werk (weliswaar ipv het kerstpakket, ja echt) een bonus als we ons target gehaald hebben.

Als je je target niet gehaald hebt (tussen 90-95%) krijg je €50,- en als je meer dan 100% hebt gehaald krijg je €100,-

Nu zit ik niet in een sales functie maar moet ik (in de marketing) wel mijn klanten behouden en het liefst groter maken.

Eigenlijk schoot ik bijna in de lach van deze "bonus", onze targets liggen ongeveer tussen de 100-125k afhankelijk van de persoon en als deze parttime werkt evenredig naar het aantal uren dat deze werkt.

Ik vind de bedragen wel bizar laag, jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer een maandsalaris bij het 100% behalen van je jaartargets is normaal bij ons. Als je 100 euro krijgt heb je echt het hele jaar nagenoeg niets uitgevoerd het hele jaar.
ligt toch helemaal aan je functie en het bedrijf
Alle reacties Link kopieren
Belachelijke regel... en zijn die targets in overleg bepaald of zijn die door hogere hand vastgelegd? Het zou mij niet motiveren om een stapje harder te lopen in ieder geval.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zou er in elk geval niet harder door werken.
Dus voor mij zou het niet motiverend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar dat men extra geldt geeft wanneer je je target niet hebt gehaald. Ik werk voor de overheid en voor het oppakken van extra taken, organiseren van coaching voor anderen en groepsactiviteiten eenmaal een bruto bonus gehad van 250 paar jaar terug en dit jaar van een bonus 1000 (bruto). Maar mijn carrière heeft door omstandigheden ook aan een zijden draad gehangen in 2017...zo zie je maar van bijna ontslagen naar bonus in een jaar tijd. Werkgevers zijn rare entiteiten.

Het is wel zo dat 1 besluit van mij al een heel jaarsalaris kan besparen en ik maak zeker 2 tot 3 van dat soort besluiten per maand dus ik bespaar al snel een half miljoen per jaar wanneer ik mijn werk goed doe. Misschien zet dat e.a. een beetje in verhouding. Ik ben ook altijd wel bereid om iets extra's te doen, iets buiten de kaders of ik help een collega. Ik zit niet echt in hokjes vast van alleen de standaard weg stampen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het behalen van je doelen/targets is toch gewoon je werk? Waarom moet je daar extra voor betaald krijgen? Een administratief medewerker krijgt toch ook geen extra maandsalaris als hij meer dan een X-aantal offertes heeft opgesteld, of meer dan een X-aantal facturen heeft opgesteld?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn vriend kreeg chocola op het werk. Vond ik wel lekker.
Dat target werken is sowieso voor mensen zonder enige werkethos. Tenminste dat is wat een werkgever van je vindt.

En dat bedrag is een lachertje. Dat maakt dat beeld niet echt beter.
pejeka schreef:
03-01-2019 19:57
Het behalen van je doelen/targets is toch gewoon je werk? Waarom moet je daar extra voor betaald krijgen? Een administratief medewerker krijgt toch ook geen extra maandsalaris als hij meer dan een X-aantal offertes heeft opgesteld, of meer dan een X-aantal facturen heeft opgesteld?
Meestal worden die ook niet geteld en gepusht om zelf meet offertes of facturen los te pulken. Zijn deel van het werk moet af. Klaar.

Vind het hele idee erachter weergeven hoe er eigenlijk gedacht word over werkzaamheden maar vooral over de werknemers.
Ik heb enkele dingen die mij niet duidelijk zijn:

1 - wat heb je eraan als je weet wat WIJ een normale bonus vinden, ga je dan naar je baas en zeg je dan: op het viva-forum zeggen ze dat ….?
2 - Voor zover ik weet zijn bonussen beloningen voor mensen in commerciële functies.
3 - Kreeg tot nu toe iedereen een kerstpakket? Hetzelfde kerstpakket? Dit is een mooie manier om onderscheid te kunnen maken zonder dat de anderen het weten, want het wordt op je rekening gestort. Krijgt de poetsvrouw in jullie bedrijf ook een kerstpakket, en de bode? En wat zijn die mensen hun targets? 100 euro voor een kerstpakket vind ik niet mis.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het in sommige bedrijven een geweldig middel wordt geacht verkopers bonussen in het vooruitzicht te stellen. Kan ik mijn eigen gedachten over hebben, maar ok, als het werkt voor dat bedrijf, dan werkt het.

Wat ik altijd al schandalig onrechtvaardig heb gevonden is dat de verkopers, of adviseurs, of consultants, of hoe je ze dan ook wilt noemen, aan het einde van het jaar bovenop hun ook al zeer goede salaris, nog die bonus inpikken, terwijl al het ondersteunende personeel (binnendienstmedewerkers, secretaresses, projectleiders, enz.) dat hen in staat heeft gesteld hun target te overschrijden, daar niks van ziet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
03-01-2019 20:04
Ik heb enkele dingen die mij niet duidelijk zijn:

1 - wat heb je eraan als je weet wat WIJ een normale bonus vinden, ga je dan naar je baas en zeg je dan: op het viva-forum zeggen ze dat ….?
2 - Voor zover ik weet zijn bonussen beloningen voor mensen in commerciële functies.
3 - Kreeg tot nu toe iedereen een kerstpakket? Hetzelfde kerstpakket? Dit is een mooie manier om onderscheid te kunnen maken zonder dat de anderen het weten, want het wordt op je rekening gestort. Krijgt de poetsvrouw in jullie bedrijf ook een kerstpakket, en de bode? En wat zijn die mensen hun targets? 100 euro voor een kerstpakket vind ik niet mis.

1. Nee natuurlijk niet. Maar dit is mijn eerste fulltime baan, werk er inmiddels al 4 jaar maar toch heb ik nog nooit ergens een bonus mogen ontvangen. Dus daarom ben ik benieuwd naar de mening van anderen.

2. Oké, mijn functie is ook semi commercieel omdat we onze klanten zelf verlengen

3. Ja iedereen in de firma krijgt hetzelfde kerstpakket, maar die is er ook een aantal jaren niet geweest. Vorig jaar enkel een flesje prosecco bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-01-2019 20:10
Ik weet dat het in sommige bedrijven een geweldig middel wordt geacht verkopers bonussen in het vooruitzicht te stellen. Kan ik mijn eigen gedachten over hebben, maar ok, als het werkt voor dat bedrijf, dan werkt het.

Wat ik altijd al schandalig onrechtvaardig heb gevonden is dat de verkopers, of adviseurs, of consultants, of hoe je ze dan ook wilt noemen, aan het einde van het jaar bovenop hun ook al zeer goede salaris, nog die bonus inpikken, terwijl al het ondersteunende personeel (binnendienstmedewerkers, secretaresses, projectleiders, enz.) dat hen in staat heeft gesteld hun target te overschrijden, daar niks van ziet.
Eens! Compleet eens....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-01-2019 20:10
Ik weet dat het in sommige bedrijven een geweldig middel wordt geacht verkopers bonussen in het vooruitzicht te stellen. Kan ik mijn eigen gedachten over hebben, maar ok, als het werkt voor dat bedrijf, dan werkt het.

Wat ik altijd al schandalig onrechtvaardig heb gevonden is dat de verkopers, of adviseurs, of consultants, of hoe je ze dan ook wilt noemen, aan het einde van het jaar bovenop hun ook al zeer goede salaris, nog die bonus inpikken, terwijl al het ondersteunende personeel (binnendienstmedewerkers, secretaresses, projectleiders, enz.) dat hen in staat heeft gesteld hun target te overschrijden, daar niks van ziet.
Amen!
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-01-2019 20:10
Ik weet dat het in sommige bedrijven een geweldig middel wordt geacht verkopers bonussen in het vooruitzicht te stellen. Kan ik mijn eigen gedachten over hebben, maar ok, als het werkt voor dat bedrijf, dan werkt het.

Wat ik altijd al schandalig onrechtvaardig heb gevonden is dat de verkopers, of adviseurs, of consultants, of hoe je ze dan ook wilt noemen, aan het einde van het jaar bovenop hun ook al zeer goede salaris, nog die bonus inpikken, terwijl al het ondersteunende personeel (binnendienstmedewerkers, secretaresses, projectleiders, enz.) dat hen in staat heeft gesteld hun target te overschrijden, daar niks van ziet.
Eens! Compleet eens....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wij krijgen jaarlijks een bonus. Grootste deel daarvan is voor iedereen hetzelfde en een klein deel wordt bepaald door je beoordeling. Komt meestal neer op net iets meer dan een maandsalaris.
Best lekker, maar aan de andere kant is dit ook gewoon ingecalculeerd en voelt het niet veel anders dan een 13e maand. Maar dat zal wel anders liggen bij de managers die er nog flink wat procenten bovenop krijgen.
- Dubbel - (forum doet irritant)
anoniem_63b803c326420 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 20:22
90.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was dit 15-20% van het jaarsalaris in een commercieel bedrijf.

Maar het klinkt alsof het niet heel goed gaat met jouw bedrijf gezien de schaarser wordende kerstpakketten. Dan is het leuk dat je überhaupt nog iets krijgt.
Wat een lachertje...
Ik krijg iedere jaar een maand salaris als bonus, en ik heb niet eens targets.

Ik blijf voorlopig nog bij mijn huidige werkgever plakken :D
Persoonlijk vind ik een bonus voor ander personeel dan vertegenwoordigers zinloos. Waarom vertegenwoordigers wel? Zij staan soms op percent, dus naargelang zij verkopen, verdienen ze ook. Zij kunnen - om een (toekomstige) klant over de streep te trekken - tegemoetkomingen aan die klant doen, die dan als gevolg hebben dat ze minder verdienen op die transactie. Maar het bedrijf heeft wel omzet binnengehaald. En op die manier zie ik het dat een vertegenwoordiger recht kan hebben op een bonus. Maar al het 'binnenpersoneel' dat voor een vast loon een bepaald aantal uren werkt, waarom zouden die recht moeten hebben op een bonus? Die horen het werk te doen waarvoor ze aangenomen zijn en als dat in de loop der tijden fel vermeerderd is, dan kan er over opslag worden gesproken. Maar een bonus voor binnendiensten dat vind ik raar. In een bedrijf waar ik heb gewerkt, gebeurde het ook wel dat de vertegenwoordigers zijn (vaste) binnendienstmedewerker die zijn offertes uittypte, zijn klanten te woord stond, … via een etentje of boeket bedankte. Het was immers ook door zijn medewerker dat de vertegenwoordiger goede cijfers kon halen.

Als ik in jullie bedrijf werkte, dan drong ik er op aan de traditie van het kerstpakket te houden. Want er wordt er maar één beter van: de directie.
Daar ging ik geen stap harder voor lopen o_o
Alle reacties Link kopieren
Als het zo rot met het bedrijf gaat dat er zelfs geen kerstpakket af kan en als je dan ook nog afgescheept wordt met zo'n sullige bonus, dan kunnen ze net zo goed niks doen.
pejeka schreef:
03-01-2019 20:10
Ik weet dat het in sommige bedrijven een geweldig middel wordt geacht verkopers bonussen in het vooruitzicht te stellen. Kan ik mijn eigen gedachten over hebben, maar ok, als het werkt voor dat bedrijf, dan werkt het.

Wat ik altijd al schandalig onrechtvaardig heb gevonden is dat de verkopers, of adviseurs, of consultants, of hoe je ze dan ook wilt noemen, aan het einde van het jaar bovenop hun ook al zeer goede salaris, nog die bonus inpikken, terwijl al het ondersteunende personeel (binnendienstmedewerkers, secretaresses, projectleiders, enz.) dat hen in staat heeft gesteld hun target te overschrijden, daar niks van ziet.
Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven