Geld & Recht alle pijlers

wie weet het...

22-03-2009 12:43 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een korte uitleg:

Over enkele weken wordt er voor een aanzienlijk bedrag kunststof kozijnen geplaatst.Daar is niets mis mee,maar we hebben de offertekoopcontract getekend voor 25.000 is een reeel bedrag ten opzichte van ons huis.Ook niets mis mee,maar nu kregen we de rekening alvast thuisgestuurd.Nu komt het:21.000.

Een verschil dus.

Nu onze vraag,welk bedrag moet ik overmaken zodra het kunststof is geplaatst.Moet ik me aan de offerte/koopcontract houden of aan de rekening/factuur.Wat zegt de wet,welk recht heb ik.

Voor mijn gevoel moeten we gewoon de 25 betalen!
Alle reacties Link kopieren
Het is gebruikelijk het grootste deel van de kosten vooraf te betalen en een kleiner deel achteraf. Zie daarvoor de offerte en eventueel de Algemene Voorwaarden.
En waarom vraag je dat niet aan het bedrijf wat het plaatst?
Alle reacties Link kopieren
Ok

dat snap ik ,maar in de voorwaarden staat :

betalen op de laatste dag van aflevering,het gehele bedrag.MUV 5%als er nog kleine afwerkingen dienen te gebeuren.

Als ik die 25000 van de offerte, min 5% dan zit ik nog niet aan de rekening van 21000!

Volgens mij hebben ze gewoon een foutieve rekening gestuurd.

Vandaar mijn vraag...wel de 25000 (offerte)overmaken aan het eind van de werkzaamheden of het bedrag van de rekening(21000)?
Alle reacties Link kopieren
Een offerte is toch ook meer een richtlijn, ik welke richting je ongeveer moet denken?? Ik denk dat je je aan de rekening kan houden. En anders voor de zekerheid even bellen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik was aan het twijfelen om het bedrijf te bellen,is toch slapende honden wakker maken..En voor 4000 euro kunnen we een hoop andere dingen doen in huis.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
een offerte is zeker geen richtlijn maar een vast bedrag voor de afgesproken werkzaamheden!!
Alle reacties Link kopieren
gewoon de rekening betalen en voor de zekerheid even bellen. Mooi toch dat het meevalt?? andersom was zeker niet goed geweest..
Nou dan hou je je aan de rekening en betaal je 21000 euro. Als ze daarna voor het restbedrag van de offerte komen is het vroeg genoeg om dat te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 22 maart 2009 @ 13:00:

Nou dan hou je je aan de rekening en betaal je 21000 euro. Als ze daarna voor het restbedrag van de offerte komen is het vroeg genoeg om dat te betalen.



Ik denk dat we dit idd maar zo gaan doen,het geld reserveren voor als ze er toch om komen vragen.



Thanks
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 22 maart 2009 @ 12:45:

Het is gebruikelijk het grootste deel van de kosten vooraf te betalen en een kleiner deel achteraf. Zie daarvoor de offerte en eventueel de Algemene Voorwaarden.



Wuiles is het niet gebruikelijker om een aanbetaling te doen bij grote bedragen en er nog niet geleverd wordt?

Ben het wel met je eens dat de Algemene Voorwaarden en offerte hierover uitsluitsle kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Je moet altijd het factuurbedtrag betalen. De belastingdienst gata ook niet akkoord met offertes bij opgave.



Kijk goe dof het een deelbetaling betreft. En vraag het anders even na bij het betreffende bedrijf.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 22 maart 2009 @ 13:04:

Je moet altijd het factuurbedtrag betalen. De belastingdienst gata ook niet akkoord met offertes bij opgave.



Kijk goe dof het een deelbetaling betreft. En vraag het anders even na bij het betreffende bedrijf.



Geen deelbetaling,gewone factuur....

Betalen na levering en plaatsen,staat allemaal in de voorwaarden.

Waarschijnlijk gewoon een verkeerde rekening!

We gaan gewoon de factuur met 21.000 betalen en wachten hun reactie af en zo nodig betalen we de rest!

Want idd de rekening hebben we nodig voor de belasting,maar we gaan er voorlopig niet achter aan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Offerte

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

Een offerte is een formele aanbieding van werkzaamheden. Een offerte wordt over het algemeen opgesteld op verzoek van een potentiële klant van een bedrijf. Een offerte kan gaan over een dienst (bijv. de bouw van een woning, een bepaald onderzoek, of een reparatie) of over een product (bijv. de aanschaf van een computer of een verzekering).



Veel potentiële klanten zullen offertes aan meerdere bedrijven vragen, om deze te kunnen vergelijken. Daarvoor is het noodzakelijk een eenduidige offerte uitvraag op te stellen.



Een offerte dient te bevatten:



Een beschrijving van de werkzaamheden of het geleverde product

Een prijs. Dit kan een vaste prijs zijn, maar ook één op nacalculatie (ook wel "uurtje factuurtje" genoemd). De prijs kan ook een aantal stelposten bevatten en dient te zijn aangegeven of deze incl. of excl. BTW is.

Eventuele van toepassing zijnde kortingen

Een planning van de werkzaamheden, met daarin aangegeven onder welke voorwaarden de planning gehaald wordt, bijvoorbeeld tijdige opdrachtverlening.

De geldigheidsdatum, dat wil zeggen tot wanneer de offerte geldig is

Voorwaarden. Er kan worden verwezen naar algemene voorwaarden, of voorwaarden van organisaties. Ingenieursbureaus gebruiken bijv. vaak de voorwaarden van de ONRI

Een geldige ondertekening. In Nederland moeten offertes worden ondertekend door een procuratiehouder van het bedrijf, hetgeen te controleren is bij de Kamer van Koophandel.

Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel. Zakelijk voorstel

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

Een zakelijk voorstel is een aanbieding die een verkoper aan een mogelijke koper (Engels: prospect) doet.



Zakelijke voorstellen kunnen in omvang variëren van een korte aanbiedingsbrief (offerte en zakelijk voorstel vallen samen), tot een pakket van een paar honderd pagina's vol met gedetailleerde specificaties, dat samen met de offerte wordt aangeboden. In het verkoopproces is het zakelijke voorstel een vehikel om de voorwaarden van een eventuele overeenkomst tussen koper en verkoper in een onderhandelingsproces te verduidelijken, en vormt het eindproduct de basis voor een hieruitvolgende contract. Vaak zal dit onderhandelingsproces uit meerdere stappen bestaan, waarbij bij elke stap een nieuwe versie van offerte en/of het zakelijk voorstel kan worden besproken. Wanneer een zakelijk voorstel door de koper eenmaal wordt geaccepteerd, schept dit een voor beide partijen juridisch bindend document.



In een zakelijk voorstel worden de producten en diensten van de verkoper in relatie tot de wensen en eisen van de koper in een gunstig daglicht gesteld. Tevens leert de koper uit een zakelijk voorstel welke mogelijkheden het aangeboden product of dienst heeft om aan zijn behoeften te voldoen. Een succesvol zakelijk voorstel resulteert in een verkoop, waarbij beide partijen krijgen wat ze willen. In dat geval spreekt men van een win-winsituatie.





[bewerken] Zie ook

Factuur

Factuur

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken



FactuurEen factuur is een document dat een betalingsverplichting van een klant aan een leverancier weergeeft.



Inhoud [verbergen]

1 Factuurkop

2 Regel

3 Factuurvoet

4 Creditfactuur

5 Elektronische factuur

6 BTW

7 Zie ook





[bewerken] Factuurkop

Een factuur bestaat vaak uit een kop met algemene, wettelijk verplichte gegevens betreffende de gehele factuur, zoals:



NAW gegevens van de leverancier ( vaak met een bedrijfslogo );

NAW gegevens van de klant ( postbus mag alleen wanneer de adresgegevens bekend zijn );

gegevens over inschrijving bij de Kamer van Koophandel van de leverancier;

het BTW-nummer van de leverancier;

de identificatie van de factuur, het factuurnummer;

de numerieke identificatie van de klant, het debiteurennummer ( niet wettelijk verplicht );

de factuurdatum;

het ordernummer of de referentie van de klant.



[bewerken] Regel

Een factuur heeft betrekking op een of meerdere goederen en/of diensten die de leverancier aan de klant heeft geleverd. De factuurregel(s) laten de klant zien welk artikel ( eventueel met artikelnummer ) of dienst is/zijn geleverd, inclusief aantallen en de daarvoor geldende prijzen. De factuurregel(s) zijn dus een specificatie van het geleverde.





[bewerken] Factuurvoet

Naast de kop met algemene gegevens, is er meestal ook nog een voet of totaal met informatie, zoals:



het Nettobedrag, het bedrag zonder BTW;

het BTW-bedrag plus het berekende percentage van 6 of 19 %;

het totaal te betalen bedrag, inclusief BTW, het brutobedrag;

de betalingsvoorwaarden, bijvoorbeeld een termijn van 14 of 30 dagen;

de betaalmogelijkheden ofwel de bank- of girorekeningen van de leverancier.

Algemene leveringsvoorwaarden zijn over het algemeen te uitgebreid om aan de voorkant van een factuur vermeld te worden, veel bedrijven drukken ze daarom op de achterkant of sturen ze op een apart vel met de factuur mee.





[bewerken] Creditfactuur

Als de klant de goederen terugstuurt, of de diensten reclameert, wordt er een creditnota gemaakt om de factuur tegen te boeken. Dit kan voor het hele bedrag zijn, of voor het deel waarvoor is gereclameerd (boekhoudkundige afkorting: CVF).





[bewerken] Elektronische factuur

Elektronisch factureren is ook mogelijk. Alle wettelijke eisen aan een gewone factuur blijven gelden. Bovendien moet de herkomst en inhoud gewaarborgd zijn, bijvoorbeeld met behulp van een digitale handtekening.





[bewerken] BTW

Een factuur dient opgemaakt te zijn volgens de regels zoals genoemd in de Wet op de omzetbelasting 1968 wil het als geldig document gelden waarop BTW (Belasting over de Toegevoegde Waarde) in rekening mag worden gebracht of, bij ontvangst van een factuur, bij aangifte mag worden verrekend met de te betalen BTW. Deze eisen zijn als volgt (artikel 35a Wet op de omzetbelasting 1968):



de datum van de factuur;

vermelding van een opeenvolgend factuurnummer;

het BTW-nummer van de leverancier;

het BTW-nummer van de klant als dit een bedrijf is (indien het een internationale levering/dienst betreft);

NAW-gegevens van de leverancier en de klant;

de hoeveelheid en aard van de geleverde goederen en/of diensten;

de datum of het tijdvak van de levering van de goederen en/of dienst;

de verkregen vergoeding of eenheidsprijs en vooruitbetalings- of andere kortingen;

het toegepaste BTW-tarief;

het te betalen BTW-bedrag.

Er gelden verder aanvullende factuurvereisten indien het een 0%-BTW-levering, (ver)koop van een nieuw vervoersmiddel, levering in verband met de margeregeling betreft, of indien de BTW wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger. De factuur kan verzonden worden voorafgaand of na de feitelijke levering. Is het eerste het geval dan spreekt men van voorfactureren, in het tweede geval van nafactureren.



nacalculatie

Het bepalen van de werkelijke kosten van een order nadat deze gereed is gekomen.(1)

Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/N ... calculatie





Nacalculatie

Nacalculatie is dat een bedrijf door bezettingsverliezen en/of efficiencyverliezen de oorspronkelijke kostprijs moet verhogen. Of: Het na afloop van een budgetperiode nagaan in hoeverre de uitvoering overeenkomstig de planning is verlopen.

Gevonden op http://www.technopartner.nl/begrippen





Nacalculatie

De berekening van de werkelijke kosten nadat de goederen zijn geproduceerd of de diensten zijn verricht.

Gevonden op http://www.mkg.nl/support/begrippen/n.ht





nacalculatie

´ na - cal - cu - la - tie

[ -(t)sie]

de -woord (vrouwelijk)

nacalculaties

nadere berekening, herhaalde berekening achteraf





Wie het nu zeker - denkt - te weten , mag het zeggen ....

Ik zou zeggen dat een offerte niets meer en niets minder is dan een richtlijn en de rekening de werkelijke kosten bevatten . Anders lijkt het me erg overbodig een rekening van 4000 euro minder te sturen als de bedoeling is dat de klant veel meer moet betalen . Maar ik vind het verschil van 4000 wel érg veel , eigenlijk .





Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Lekker nuttig die post hier boven.



Natuurlijk betaal je alleen de factuur en niet de offerte. Een offerte is bedoelt om vooraf een kosteninschatting te kunnen maken van wat iets gaat kosten. Een inschatting dus. En een factuur is voor de werkelijk gemaakte kosten en die betaal je dus.



Er kunnen allerlei redenen zijn waarom de factuur verschilt van de offerte. Ik denk dat het in dit geval zit in mischien minder manuren dan dat ze van te voren hadden ingecalculeerd of dat de inkoop van materialen goedkoper bleken dan in eerste instantie. Ik zou gewoon de factuur naast de offerte leggen en kijken waar het niet overeen komt. Daarnaast is het heel gewoon om te vragen hoe het komt dat het goedkoper is uitgevallen. Ik heb verder nog nooit gehoord dat mensen het verschil tussen de offerte en de factuur alsnog moesten betalen, indien de factuur goedkoper uitvalt. Meestal is het dan ook andersom en is de factuur hoger dan de offerte.
Alle reacties Link kopieren
Laat ik wel nog even duidelijker maken dat we voor de offerte hebben getekend,dit werd dus daarna een koopcontract.



MAAR ALLEMAAL HEEL ERG BEDANKT VOOR HET REAGEREN,

zoals ik al eerder aangaf,we betalen de factuur en wachten af...die 4000euro staat ook leuk op de rekening!
Alle reacties Link kopieren
Door tekenen werd het een koopcontract? Is het niet zo dat je, door te tekenen, aangeeft akkoord te gaan met de offerte? Een offerte is een raming van de kosten, dus het lijkt mij dat je gewoon de factuur (uiteindelijke kosten) moet betalen. Hoop voor je dat het zo blijft, is altijd lekker, die extra 4000e :D
Alle reacties Link kopieren
Eh....is het niet toevallig ex btw? 21000 bij 19% btw is 24.990 Euro, bijna 25.000 dus. Ik zou zelf denken dat er een eindbedrag incl btw op de factuur zou staan maar mischien zit de fout in de btw?
Alle reacties Link kopieren
quote:elianne69 schreef op 22 maart 2009 @ 15:16:

Eh....is het niet toevallig ex btw? 21000 bij 19% btw is 24.990 Euro, bijna 25.000 dus. Ik zou zelf denken dat er een eindbedrag incl btw op de factuur zou staan maar mischien zit de fout in de btw?



Had ik ook al nagekeken,

maar die 21000 is echt al inclusief BTW.

Ik heb inmiddels de koopovereenkomst er ook bij gepakt,daar staat echt een vast bedrag op.

Totaal te betalen bij oplevering(incl.btw) 25.000



We zulen wel zien,

wat er gebeurt als we de 21000 overmaken!

misschien een leuk kado in de crisistijd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven