Geld & Recht alle pijlers

Trouwen in het buitenland, NL wet geldig?

26-01-2019 18:00 50 berichten
Update
We gaan trouwen in NL. Het is gelukt om een periode te vinden wanneer iedereen die wij bij willen hebben vrij kan nemen. Bedankt allemaal.

Situatie:
Vriend en ik willen gaan trouwen. Omdat wij beiden van buitenlandse komaf zijn en de rest van de familie in het buitenland woont, overwegen we om daar te gaan trouwen.
Hij heeft dubbele nationaliteit, o.a. de Nederlandse. Ik heb nog geen Nederlandse nationaliteit. Wij willen trouwen zonder huwelijkse voorwaarden, dus in beperkte gemeenschap van goederen.

Vraag:
Nu heb ik gelezen dat als jij in het buiteland trouwt, dan moet je de huwelijksakte laten registereren in je eigen gemeente en in de huwelijksregister in Den Haag. Betekent dit dat vanaf dat moment wij gewoon volgens de Nederlandse wet getrouwd zijn?
Met andere woorden, als wij gaan scheiden, gelden dan hetzelfde regels als in de situatie wanneer wij in Nederland zouden trouwen?

Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vragen. De informatie die ik online vond is meer gericht op de Nederlanders (allebei met Nederlandse nationaliteit) die in het buitenland trouwen.
anoniem_646caf723e333 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 21:18
7.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er volgens mij wel aan in welk land je trouwt en ook welke nationaliteit jij hebt, hoe het zit en wat de regels zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier is informatie over scheiden in NL met een buitenlands huwelijk
https://www.linkadvocaten.nl/buitenland ... ontbonden/
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb jij de Nederlandse nationaliteit eigenlijk niet? Aan je postje te zien, beheers je het Nederlands dusdanig goed dat je hier waarschijnlijk al langere tijd bent. Zou het misschien handig zijn het Nederlanderschap aan te vragen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 18:08
Waarom heb jij de Nederlandse nationaliteit eigenlijk niet? Aan je postje te zien, beheers je het Nederlands dusdanig goed dat je hier waarschijnlijk al langere tijd bent. Zou het misschien handig zijn het Nederlanderschap aan te vragen?
zal TO wel mee bezig zijn, aangezien er wordt geschreven dat hij/zij de nederlandse nationaliteit nóg niet heeft
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
26-01-2019 18:10
zal TO wel mee bezig zijn, aangezien er wordt geschreven dat hij/zij de nederlandse nationaliteit nóg niet heeft
Ik vroeg het daarom ook aan TO zélf...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
in welk land wil je gaan trouwen is wel relevant i.v.m. regels?
Ik lees het volgende: "Eenmaal terug in Nederland kunt u het buitenlandse huwelijk melden bij de gemeente. Dit is zelfs verplicht als beide partners de Nederlandse nationaliteit hebben."

https://www.linkadvocaten.nl/buitenland ... nederland/

Dit lijkt te betekenen dat jullie niet verplicht zijn je huwelijk te registreren, maar op websites van diverse gemeentes zie ik staan dat als je (enkelvoud) in Nederland woont, je verplicht bent het huwelijk te registreren. Ik zou dus even contact opnemen met de gemeente waar je partner woont.

Als je inderdaad moet registeren betekent dat inderdaad dat je volgens de Nederlandse wet bent getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Dit is heel ingewikkelde materie en afhankelijk van meerdere factoren.
Dus ga naar iemand die verstand heeft van het huwelijksvermogensrecht: de notaris.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Waarom trouw je niet hier voor de wet en vier je in het buitenland je feest. Dat lijkt me veel rompslomp besparen.
Alle reacties Link kopieren
nimue_iparis schreef:
26-01-2019 18:34
Waarom trouw je niet hier voor de wet en vier je in het buitenland je feest. Dat lijkt me veel rompslomp besparen.
Precies. In elke gemeente is wel een dagdeel waarop je dat kosteloos kunt doen, dus je sluit zonder poespas je huwelijk voor de wet en vervolgens ga je in het buitenland je feest vieren. Desnoods laat je daar je huwelijk nog eens bekrachtigen in een ceremonie door de geestelijk leider van je keuze, of op een andere manier.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pinda-Kaas schreef:
26-01-2019 18:07
Hier is informatie over scheiden in NL met een buitenlands huwelijk
https://www.linkadvocaten.nl/buitenland ... ontbonden/
Dankje. Wij voldoen straks wel aan de voorwarden om in aanmerking te komen voor een echtscheding die beoordeeld wordt door een Nederlandse rechter, helaas lees ik dat dit niet betekent dat de Nederlandse recht van toepassing is. En ja, we kunnen kiezen welke recht we willen toepassen, maar ik kan me voorstellen dat in het geval van een vechtscheiding ook dit een moelijke keuze kan worden.
Alle reacties Link kopieren
inwonermetmigratieachtergrond schreef:
26-01-2019 18:53
Dankje. Wij voldoen straks wel aan de voorwarden om in aanmerking te komen voor een echtscheding die beoordeeld wordt door een Nederlandse rechter, helaas lees ik dat dit niet betekent dat de Nederlandse recht van toepassing is. En ja, we kunnen kiezen welke recht we willen toepassen, maar ik kan me voorstellen dat in het geval van een vechtscheiding ook dit een moelijke keuze kan worden.
God lieve hemel, je bent nog niet eens getrouwd en je denkt nú al na over een scheiding? Ik zou die hele trouwerij dan nog maar even uitstellen, of afblazen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-01-2019 18:08
Waarom heb jij de Nederlandse nationaliteit eigenlijk niet? Aan je postje te zien, beheers je het Nederlands dusdanig goed dat je hier waarschijnlijk al langere tijd bent. Zou het misschien handig zijn het Nederlanderschap aan te vragen?
De Nederlandse nationaliteit ga ik dit jaar aanvragen, en dan nog 1 jaar wachten tot ik deze krijg.
De reden dat wij overwegen om in het buitenland te trouwen is meer een logistiekprobleem. Het is nogal een opgaven om alle familieleden (met hun verplichtingen) te kunnen synchroniseren en naar NL te laten vliegen, en dit gaat alleen om de naaste familie (broer, zus, ouders) van beide kanten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 18:56
God lieve hemel, je bent nog niet eens getrouwd en je denkt nú al na over een scheiding? Ik zou die hele trouwerij dan nog maar even uitstellen, of afblazen...
Juist verstandig dat ze met alle scenario's rekening houdt.
Het leven is nu eenmaal niet altijd een sprookje, stuk slimmer om daarop voorbereid te zijn.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 18:56
God lieve hemel, je bent nog niet eens getrouwd en je denkt nú al na over een scheiding? Ik zou die hele trouwerij dan nog maar even uitstellen, of afblazen...
Ik vind het juist heel verfrissend dat TO hier over nadenkt voordat de problemen ontstaan die een gevolg kunnen zijn van de juridische overeenkomst die zij gaat sluiten met het huwelijk. Dat zouden veel meer mensen moeten doen! Zaken goed overdenken en regelen aan de voorkant, voorkomt een hoop ellende als het later onverhoopt wel mis gaat.
nerdopviva schreef:
26-01-2019 18:19
Als je inderdaad moet registeren betekent dat inderdaad dat je volgens de Nederlandse wet bent getrouwd.
Ik zie niet waar dit staat...of kijk scheef?;)
nimue_iparis schreef:
26-01-2019 18:34
Waarom trouw je niet hier voor de wet en vier je in het buitenland je feest. Dat lijkt me veel rompslomp besparen.
Ik wil geen feest, in NL of in het buitenland, het wordt alleen naaste familie (broer, zus, ouders). Maar ook dit mensne naar NL laten vliegen lijkt moelijk te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
26-01-2019 19:04
Juist verstandig dat ze met alle scenario's rekening houdt.
Het leven is nu eenmaal niet altijd een sprookje, stuk slimmer om daarop voorbereid te zijn.
Zal wel aan mij liggen, maar als ik op het punt stond om te gaan trouwen met (hopelijk) iemand met wie ik oud zou willen worden, zou het laatste wat ik in mijn huwelijkstijd aan mijn hoofd zou hebben zijn: hoe staat het met het echtscheidingsrecht. Misschien heel vreemd, maar nee, is nooit in me opgekomen om dat te onderzoeken in de aanloop naar mijn huwelijk, nog vóórdat ik getrouwd was.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-01-2019 18:56
God lieve hemel, je bent nog niet eens getrouwd en je denkt nú al na over een scheiding? Ik zou die hele trouwerij dan nog maar even uitstellen, of afblazen...
Nou, als iedereen over dit soort zaken vooraf zou denken, dan zouden minder vechtscheidingen plaatsvinden, mijn mening.
Momenteel ben ik, natuurlijk, de liefde van zijn leven en hij die van mij en wij zijn van plan om de rest van ons levens bij elkaar gelukkig te zijn...
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 19:09
Zal wel aan mij liggen, maar als ik op het punt stond om te gaan trouwen met (hopelijk) iemand met wie ik oud zou willen worden, zou het laatste wat ik in mijn huwelijkstijd aan mijn hoofd zou hebben zijn: hoe staat het met het echtscheidingsrecht. Misschien heel vreemd, maar nee, is nooit in me opgekomen om dat te onderzoeken in de aanloop naar mijn huwelijk, nog vóórdat ik getrouwd was.
Dat vind ik inderdaad heel vreemd. Een huwelijk is geen romantische liefdesverklaring met een feestje maar het is een juridisch contract met behoorlijk ingrijpende juridische en economische gevolgen. Het lijkt mij heel normaal dat je goed over die gevolgen nadenkt, voordat je zo’n contact tekent.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben, TO, en dan bij voorbaat mijn oprechte excuses.

Maar ik begin sterk te denken aan een gearrangeerd huwelijk in jouw geval. Tussen de regels door meen ik dat te lezen, en niet in de laatste plaats vanwege het feit dat je je vooral zorgen maakt over je rechtspositie, de geldigheid van het in het buitenland gesloten huwelijk in Nederland, de mogelijkheden en rechtspositionele gevolgen van een echtscheiding indien het huwelijk in het buitenland gesloten is, enz.

Ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben, en dan nogmaals bij voorbaat mijn excuses. Maar mocht ik het wél bij het rechte eind hebben, beste meid, zoek dan hulp, een vertrouwenspersoon, op school, op je werk of waar dan ook, iemand die je kan helpen.

Hoe dan ook wens ik je in elk geval een fantastische toekomst.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-01-2019 19:16
Ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben, TO, en dan bij voorbaat mijn oprechte excuses.

Maar ik begin sterk te denken aan een gearrangeerd huwelijk in jouw geval. Tussen de regels door meen ik dat te lezen, en niet in de laatste plaats vanwege het feit dat je je vooral zorgen maakt over je rechtspositie, de geldigheid van het in het buitenland gesloten huwelijk in Nederland, de mogelijkheden en rechtspositionele gevolgen van een echtscheiding indien het huwelijk in het buitenland gesloten is, enz.

Ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben, en dan nogmaals bij voorbaat mijn excuses. Maar mocht ik het wél bij het rechte eind hebben, beste meid, zoek dan hulp, een vertrouwenspersoon, op school, op je werk of waar dan ook, iemand die je kan helpen.

Hoe dan ook wens ik je in elk geval een fantastische toekomst.
Excuses aanvaard.
Ter info: we zijn al 5+ jaar samen, ik werk al 5 jaar in NL, ik heb een verbijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Ik hoef niet te trouwen om in NL blijven. We komen uit een Europees land (niet EU), ik trouw niet tegen mijn zin. De enige reden dat wij overwegen om dit in het buitenland te doen is familie en logistiek. Omdat wij van plan zijn om in NL te blijven wonen (op enekele uitzonderingen na, vind ik het hier heel fijn wonen), willen we ons goed informeren voor in het geval dat...
anoniem_646caf723e333 wijzigde dit bericht op 26-01-2019 19:47
3.77% gewijzigd
inwonermetmigratieachtergrond schreef:
26-01-2019 19:07
Ik zie niet waar dit staat...of kijk scheef?;)

Het ligt toch iets genuanceerder. Hier een uitleg: https://www.linkadvocaten.nl/buitenland ... ontbonden/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in Nederland voor de wet trouwen (kan gratis) en dan nog een andere plechtigheid ter plaatse, bijvoorbeeld religieus of op zijn Amerikaans "renewing your vows".

Ga wel even langs een notaris of een advocaat met kennis van internationaal familierecht om te kijken of jullie nog via huwelijksvoorwaarden moeten laten opstellen dat jullie voor de Nederlandse wet trouwen.

In het buitenland kunnen bijvoorbeeld andere regels gelden voor het erven en het gezag over kinderen, mocht één van jullie komen te overlijden.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 26-01-2019 20:06
51.66% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven