Geld & Recht alle pijlers

Kinderbijslag inkomensafhankelijk maken?

30-01-2019 13:19 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst op een blog een rubriekje over inkomsten en uitgaven; een gezamenlijk inkomen van bijna 7000 netto en ze sparen de helft van hun inkomen. Ze kregen nog kinderbijslag van ruim 150 euro die op de grote hoop gaat. Ik vind dit eigenlijk best onrechtvaardig omdat er genoeg mensen zijn (in Nederland) die dat geld veel beter kunnen gebruiken. Ik zou me schamen als ik dat zou krijgen met zo'n inkomen en het ook linea recta doneren aan een goed doel.

Ben ik de enige die me daar over verwonderd? Zou kinderbijslag inkomensafhankelijk moeten zijn of heeft iedereen daar recht op?
Alle reacties Link kopieren
Volgens veel ouders in mijn omgeving is de kinderbijslag veel te laag, want een kind kost veel meer dan die fooi! :nut:
Ik vind dat niemand recht heeft op kinderbijslag. Als je niet zelf financieel voor je kind kunt zorgen, moet je er gewoon niet aan beginnen.
dianaf wijzigde dit bericht op 30-01-2019 13:23
11.21% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Tja.. Het systeem is niet altijd even eerlijk voor iedereen. Maar goed, die mensen werken net als iedereen hard voor hun geld, waarom zouden zij ineens minder recht hebben op kinderbijslag? Die 7000 is hun loon waar zij hun beroep voor uitoefenen, waarschijnlijk een zwaarder belast beroep. Aan de andere kant, het kost inderdaad veel geld om iedereen 150 euro te geven (weet niet hoe hoog kinderbijslag is). Ik zou het ook inkomensafhankelijk maken, net als zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag krijg je omdat je kinderen hebt.

Zij hebben ook kinderen dus ook recht op kinderbijslag. Daar is niets onrechtvaardig aan.
Alle reacties Link kopieren
Of het eerlijker is hangt af van hoe je het bekijkt. Van mij zou het wel op inkomen mogen gaan maar met hoe het nu gaat heb ik ook niet veel problemen. Je hebt toch al het kindgebonden budget dat op inkomen gaat?
Alle reacties Link kopieren
Waar zou de grens volgens jou moeten liggen? En is het dan ook regio-afhankelijk? Immers geef je in de ene regio wellicht meer uit dan in de andere. Ik snap zelf niet zo goed waarom mensen überhaupt kinderbijslag krijgen. Dat vind ik nu (met een prima inkomen) en dat vond ik vroeger (minimum inkomen) ook. Kinderen zijn een eigen verantwoordelijkheid en ik begrijp niet zo goed waarom daar een toeslag voor moet zijn.
Inkomensafhankelijk vind ik een prima idee. Het geld wat bij sommige gezinnen zo wordt weggezet/gedoneerd want niet nodig, kan beter in het onderwijs, zorg en milieu worden gestoken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg inkomensafhankelijke bijdragen om mensen met een laag inkomen te ondersteunen. Waarom mogen alleen mensen met een laag inkomen profiteren van regelingen? Mensen met een goed inkomen dragen er behoorlijk aan bij dat er dat soort regelingen zijn. Meestal investeren ze ook flink om aan zo’n inkomen te komen (studeren, werken).

Alle regelingen in het sociaalstelsel kun je niet apart beoordelen op ‘eerlijkheid’. Het gaat om de samenhang.
Alle reacties Link kopieren
De Kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget zijn al inkomensafhankelijk. Dus ouders die minder verdienen krijgen hierdoor sowieso al een hogere bijdrage. Lijkt me niet nodig de kinderbijslag ook inkomensafhankelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
30-01-2019 13:21

Ik vind dat niemand recht heeft op kinderbijslag. Als je niet zelf financieel voor je kind kunt zorgen, moet je er gewoon niet aan beginnen.
Als de kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvang toeslag allemaal zouden wegvallen dan kan bijna niemand in Nederland het zich veroorloven om aan kinderen te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Als werkelijk alles inkomensafhankelijk zou worden is het ook niet eerlijk vind ik. Wij vallen net buiten de boot voor allerlei toeslagen (zorg, huur..) waardoor sommige die dit wel krijgen al meer inkomsten hebben dan wij. Dit zou alleen maar meer worden op deze manier. Leuk hoor, allebei werken en een prima salaris hebben, maar uiteindelijk word je ‘gestraft’
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet mensen-met-weinig-geld extra kinderbijdlag geven. Moet je eens in de UK gaan kijken, wat voor teringsooi dat wordt
hele uitzichtloze situaties, waar het meest lucratieve is: een kind bijnemen. Nou ja, op de korte termijn dan. Maar tja, het zijn juist de mensen die niet aan de lange termijn denken, waar het een sooitje wordt
Alle reacties Link kopieren
Nee, kinderbijslag niet inkomensafhankelijk maken. Schaf het dan maar af. Het blijft geen feest met dat nivelleren.
En verder wat Patchouli_ zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-01-2019 13:27
Als de kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvang toeslag allemaal zouden wegvallen dan kan bijna niemand in Nederland het zich veroorloven om aan kinderen te beginnen.

Ze heeft het over de kinderbijslag. Niet over de andere toeslagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-01-2019 13:27
Als de kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvang toeslag allemaal zouden wegvallen dan kan bijna niemand in Nederland het zich veroorloven om aan kinderen te beginnen.
Jawel, want dan zou je ook minder belasting hoeven afdragen waar deze regelingen van betaald worden.
Kinderen kunnen hebben wordt dan echter wel meer een luxe. Mensen met een hoog inkomen, die dus veel belasting afdragen, zullen meer profiteren van het afschaffen van zulke regelingen dan mensen met een laag inkomen, die én afhankelijk zijn van de regelingen en minder belastingvoordeel zullen merken bij afschaffing.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
30-01-2019 13:25
Waar zou de grens volgens jou moeten liggen? En is het dan ook regio-afhankelijk? Immers geef je in de ene regio wellicht meer uit dan in de andere. Ik snap zelf niet zo goed waarom mensen überhaupt kinderbijslag krijgen. Dat vind ik nu (met een prima inkomen) en dat vond ik vroeger (minimum inkomen) ook. Kinderen zijn een eigen verantwoordelijkheid en ik begrijp niet zo goed waarom daar een toeslag voor moet zijn.
Goede! Ik woon in Amsterdam, en heb net alleen al 8 euro parkeergeld betaald voor een bezoekje aan het consultatiebureau. Zulke simpele dingen zijn hier dus al een stuk duurder. Je kunt nou eenmaal niet alles gelijk trekken.

Overigens gaat een groot deel van de ‘overheidsbijdragen’ al op inkomen hè! Kindgebonden budget krijg ik helemaal niet, opvangtoeslag heel veel minder dan met een laag inkomen. Dus eigenlijk is het al zoals TO wil, krijgt iedereen alleen de ‘basis’ en verder op inkomen. Een inkomen waar meer belasting over betaald wordt naarmate het hoger is (niet alleen in absolute zin, maar ook relatief). Dus er wordt al best wat recht getrokken.
lilalinda schreef:
30-01-2019 13:29
Vooral niet mensen-met-weinig-geld extra kinderbijdlag geven. Moet je eens in de UK gaan kijken, wat voor teringsooi dat wordt
hele uitzichtloze situaties, waar het meest lucratieve is: een kind bijnemen. Nou ja, op de korte termijn dan. Maar tja, het zijn juist de mensen die niet aan de lange termijn denken, waar het een sooitje wordt

Dus inkomensafhankelijk en voor een max aantal kinderen.
Daarvoor is de KGB en die is wel inkomensafhankelijk. Ze maken de kinderbijslag niet inkomensafhankelijk omdat de mensen die jij 'rijker' noemt twee keer zouden 'betalen'.... A) via hun inkomstenbelasting (want iedereen in Nederland betaalt aan de kinderbijslag, zelfs mensen zonder kinderen en hoe hoger het inkomen hoe meer je bijdraagt uiteraard. B) Door er zelf geen recht op te hebben. Die situatie wilden ze voorkomen. Het bedrag is voor het 'kind' en men wilde het kind als individu zien. Het is NIET voor de ouders. Het ene kind wel en het andere kind geen kinderbijslag geven is oneerlijk daar een kind er geen keuze heeft in welke financiële situatie het geboren word. Zie onder.

"Een ander nadeel van inkomens-afhankelijke kinderbijslag is dat je twee keer draagkracht toepast, niet alleen bij het innen maar ook bij het uitkeren en dat je daarbij moet uitgaan van de ouders als ontvangers terwijl een kind toch een mens op zich is en geen eigendom van de ouder"


Voor mensen die extra financiële ondersteuning nodig hebben is er het Kindgebonden budget.
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag en de kindertoeslagen zouden ze wat mij betreft wel mogen beperken tot drie kinderen, dat dan weer wel.
Star² schreef:
30-01-2019 13:25
Inkomensafhankelijk vind ik een prima idee. Het geld wat bij sommige gezinnen zo wordt weggezet/gedoneerd want niet nodig, kan beter in het onderwijs, zorg en milieu worden gestoken.
Goed idee
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-01-2019 13:27
Als de kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvang toeslag allemaal zouden wegvallen dan kan bijna niemand in Nederland het zich veroorloven om aan kinderen te beginnen.
Dat zal wel meevallen. Mensen beginnen toch wel aan kinderen, of dit verstandig is of niet. Geld is echt geen prikkel hoor. Hier op het forum lees je zo vaak; ach joh, wat kost een kind extra nu.
En als het voor sommige de reden zou zijn om het dan toch maar niet te doen, alleen maar beter, wereld is al overbevolkt genoeg.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gewoon helemaal afschaffen die fokpremie. Er zijn al mensen genoeg op de wereld (en in Nederland), dus waarom de bevolkingsgroei op deze manier nog verder stimuleren? Als je geen geld hebt voor koters, moet je er maar niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen kiezen zelf voor een kind, ik vind de kinderbijslag sowieso nergens op slaan. Maar ik vind ook dat er al zoveel inkomensafhankelijk is, dat iets als kinderbijslag ook wel voor iedereen mag gelden. Mensen met hogere inkomens moeten daar vaak al genoeg tegenover stellen, zowel qua verantwoordelijkheid en uren (en nu niet meteen weer gaan roepen dat anderen ook hard werken, want dat is vaak niet te vergelijken) als qua belastingen en alle toeslagen waar ze geen recht op hebben. Ze betalen zich scheel aan kinderopvang bijvoorbeeld. Ik ben daarom van mening dat áls er kinderbijslag bestaat, die gewoon voor iedereen moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag het wel afgeschaft worden. Je kiest zelf voor kinderen en die financiële verantwoordelijkheid die daar bij hoort. Het is niet alsof we mensen te weinig hebben op deze aarde dus waarom zou kinderen nemen financieel ondersteund moeten worden?
Star² schreef:
30-01-2019 13:25
Inkomensafhankelijk vind ik een prima idee. Het geld wat bij sommige gezinnen zo wordt weggezet/gedoneerd want niet nodig, kan beter in het onderwijs, zorg en milieu worden gestoken.
Eens. En ik vind verdere prikkels ook geen slecht idee, zoals de kinderbijslag echt goed minder laten worden naar mate de kinderschaar groeit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven