Geld & Recht alle pijlers

Wat is een netbeheerder?!

30-01-2019 18:59 13 berichten
Kan iemand mij aub in Jip en Janneke taal uitleggen wat het verschil is tussen Enec/Nuon/Essent en Stedin? Ik begrijp dat de laatste netbeheerder is, maar wat houdt dat in?

Bvd,

Kluun
20 seconden

https://www.energieleveranciers.nl/ener ... everancier
Alle reacties Link kopieren
Een netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het energie. Daarnaast zorgt de netbeheerder voor het transport van elektriciteit en/of gas naar de woning. Je woonplaats bepaalt wie je netbeerder is.

Eneco/nuon/essent is een aanbieder, daarbij sluit je een contract af voor je energie en gas.
Alle reacties Link kopieren
De netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en stabiliteit van het stroom- en gasnetwerk, en energieleveranciers (zoals eneco, etc) leveren over dat netwerk stroom en gas. Aldus mijn partner ;)
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar is je Google stuk?
Alle reacties Link kopieren
Was dat een strikvraag bij je sollicitatie bij Essent? :)
Nou die beheert het net.
Lostit schreef:
30-01-2019 19:03
Een netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het energie.
je bedoeld denk ik iets anders
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
30-01-2019 19:26
je bedoeld denk ik iets anders
Ja daar moest nog netwerk achter.
Alle reacties Link kopieren
"Vroeger" (jaar of 15 geleden zo uit mijn hoofd) bestonden die netbeheerders nog niet apart, maar waren onderdeel van bijv nuon, eneco en essent. Bij de privatisering is door de overheid bepaald dat netwerkleveranciers (dus de netbeheerders) en leveringsbedrijven (de energieleveranciers) gescheiden moesten worden om het net toegankelijk te maken voor andere aanbieders van energie. Vanuit eneco is toen stedin losgekoppeld, vanuit Nuon Liander en vanuit Essent Enexis. Het zijn nu volledig losgekoppelde bedrijven die in regios in nederland het netwerk van energie en gas verzorgen.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
30-01-2019 19:17
Nou die beheert het net.
Slotje dan maar?
:rofl:
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Alle reacties Link kopieren
Idee is dat het nergens op slaat om drie of vier leidingen naar je huis te laten aanleggen afhankelijk van de aanbieder. Daarom ligt er één leiding naar je huis die wordt beheerd door de netbeheerder. Die krijgt daarvoor een bedrag dat door de overheid is vastgesteld waarmee ze de verbinding kunnen onderhouden.

Het staat jou daarna vrij een energieleverancier te kiezen. Zo creeer je toch wat marktwerking en meer competitieve prijzen dan wanneer je maar eén energieleverancier hebt.
Alle reacties Link kopieren
En aan de netbeheerder (en bijbehorende kosten) zit je dus vast, ongeacht of je van energieleverancier wisselt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven