Geld & Recht alle pijlers

Bijstandsuitkering

06-02-2019 22:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoeveel dagen per week een kind van 24 (werkzoekend) mag logeren bij een ouder met een bijstandsuitkering?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan de gemeente waar je woont je precies vertellen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Per gemeente zijn de regels iets anders. Vooral de strengheid varieert. Dus neem contact op met je consultant.
Ben jij het kind of de ouder?
Alle reacties Link kopieren
Als het kind de vermindering van de bijstand compenseert, mag ie zo lang blijven als ie wil.
Dit zal per gemeente verschillen.
Het "logeren" klinkt alsof jullie willen uitzoeken hoe jullie de korting op uitkering willen omzijlen.

Vul je leven in zoals je het wil invullen. Wil je graag dat je kind bij je woont doe dat dan en vraag als bijdrage het bedrag wat je gekort wordt. Een kind van 24 zou best bij kunnen dragen. Zelfstandig wonen kost ook veel geld en als jullie de keuze maken dat dit jullie manier van leven is zal ook het kind met de consequenties moeten accepteren.

Ik weet wel dat er een hoop gemeentes streng controleren op bijstandsuitkeringen. Dus ook als het kind niet in ingeschreven. Wanneer het vermoeden bestaat dat iemand er regelmatig verblijft heb je alsnog een probleem.

Spullen kunnen niet blijven liggen. Logeren betekend dan dus uit een tas leven. En steeds weer alles mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze gemeente: zolang het kind “zijn eigen woonstede niet heeft opgegeven” (ofwel gewoon zelf nog een huis heeft waar hij lasten voor betaalt), dan wordt er niets met het logeren gedaan. Heeft hij zelf geen woonadres meer, maar “woont” dus inderdaad tijdelijk bij ouders: dan vanaf de eerste dag dat kind inwoont de uitkeringsnorm aanpassen.
switchfoot schreef:
09-02-2019 20:06
Bij onze gemeente: zolang het kind “zijn eigen woonstede niet heeft opgegeven” (ofwel gewoon zelf nog een huis heeft waar hij lasten voor betaalt), dan wordt er niets met het logeren gedaan. Heeft hij zelf geen woonadres meer, maar “woont” dus inderdaad tijdelijk bij ouders: dan vanaf de eerste dag dat kind inwoont de uitkeringsnorm aanpassen.
Ja maar denk dat kind van ts op een ander adres ingeschreven zal zijn en ze het verblijf bij moeder als logeren willen wegschrijven om zo de korting op de uitkering te omzijlen. Zo werkt het helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
10-02-2019 00:34
Ja maar denk dat kind van ts op een ander adres ingeschreven zal zijn en ze het verblijf bij moeder als logeren willen wegschrijven om zo de korting op de uitkering te omzijlen. Zo werkt het helaas niet.
Omzeilen
Fizz schreef:
10-02-2019 01:57
Omzeilen
Bedankt voor de verbetering.

Toch fijn dat mensen vaak niet inhoudelijk reageren maar het hele forum scannen op spelfouten. Daar leren we met z'n allen van toch?!

Dat TS haar uitkering straks deels onterecht ontvangt is natuurlijk een stuk minder belangrijk.
Tess1981 schreef:
10-02-2019 10:29
Bedankt voor de verbetering.

Toch fijn dat mensen vaak niet inhoudelijk reageren maar het hele forum scannen op spelfouten. Daar leren we met z'n allen van toch?!

Dat TS haar uitkering straks deels onterecht ontvangt is natuurlijk een stuk minder belangrijk.
Of je had het bij je eerste zin kunnen laten en bij jezelf kunnen denken "weer iets geleerd vandaag". Waarom zo prikkelbaar?
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
10-02-2019 10:29
Bedankt voor de verbetering.

Toch fijn dat mensen vaak niet inhoudelijk reageren maar het hele forum scannen op spelfouten. Daar leren we met z'n allen van toch?!

Dat TS haar uitkering straks deels onterecht ontvangt is natuurlijk een stuk minder belangrijk.
Ik las mee in het topic en zag toevallig de fout. Na het lezen van de OP dacht ik er het mijne van. Ik ben niet bepaald een voorstander van uitkeringsfraude en vraag mij af waarom TO niet gewoon aan het werk gaat. De banen liggen voor het oprapen. Daarnaast kan iemand van 24 direct aan het werk via elk uizendbureau, terwijl hij ondertussen solliciteert naar zijn droombaan. Waarom hij dan een bijstandsuitkering gaat aanvragen is mij helemaal een raadsel. Of zit het in de familie?
fizz wijzigde dit bericht op 10-02-2019 11:40
16.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoek allebei gewoon een baan, dan heb je dit gezeur niet. Dan kun je zo lang je maar wil logeren.
Tess1981 schreef:
10-02-2019 10:29
Bedankt voor de verbetering.

Toch fijn dat mensen vaak niet inhoudelijk reageren maar het hele forum scannen op spelfouten. Daar leren we met z'n allen van toch?!

Dat TS haar uitkering straks deels onterecht ontvangt is natuurlijk een stuk minder belangrijk.

Dat weet je toch niet? Je weet helemaal niet waarom ze het vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
10-02-2019 12:24
Dat weet je toch niet? Je weet helemaal niet waarom ze het vraagt.
Natuurlijk wel!
je weet toch dat iedere bijstandstrekker een luie uitvreter is die makkelijk kan gaan werken ipv zijn/haar handje op te houden?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
10-02-2019 12:55
Natuurlijk wel!
je weet toch dat iedere bijstandstrekker een luie uitvreter is die makkelijk kan gaan werken ipv zijn/haar handje op te houden?
Een gezonde 24-jarige die in deze tijd een bijstandsuitkering aanvraagt, is in mijn ogen wel degelijk een luie uitvreter.
Fizz schreef:
10-02-2019 16:01
Een gezonde 24-jarige die in deze tijd een bijstandsuitkering aanvraagt, is in mijn ogen wel degelijk een luie uitvreter.
Er staat nergens dat de 24-jarige een bijstandsuitkering aanvraagt of van plan is dat te doen. De vraag is of hij bij zijn moeder mag logeren die een bijstandsuitkering ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Hier mag iemand uit de bijstand maximaal 2 nachten per week iemand te logeren hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
10-02-2019 16:06
Er staat nergens dat de 24-jarige een bijstandsuitkering aanvraagt of van plan is dat te doen. De vraag is of hij bij zijn moeder mag logeren die een bijstandsuitkering ontvangt.
De informatie in de OP is erg beperkt Waarom zou iemand van 24 iedere week een paar dagen bij zijn moeder gaan logeren? Woont hij normaal gesproken op zichzelf? Heeft hij een uitkering? Zo nee, hoe betaalt hij dan zijn woning als hij op zichzelf woont? Waarom werkt hij niet tussentijds via bijvoorbeeld een uitzendbureau? Vragen, vragen, vragen.......
wat een non-issue.
de sociale dienst gaat echt niet zitten uitpluizen hoeveel dagen per week je ergens verblijft of niet. het is ook bijzonder moeilijk om dit te bewijzen.
dus je mag zo vaak als je wilt elders logeren zolang als je je mond houdt en je buren niet vertelt dat een bijstandstrekker bent. echt niemand die er wakker van ligt.
ik vraag me af of dit geen uitlok-topic is.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat andere mensen ook de telefoon kunnen oppakken en de sociale dienst inlichten ;)
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-02-2019 18:16
wat een non-issue.
de sociale dienst gaat echt niet zitten uitpluizen hoeveel dagen per week je ergens verblijft of niet. het is ook bijzonder moeilijk om dit te bewijzen.
dus je mag zo vaak als je wilt elders logeren zolang als je je mond houdt en je buren niet vertelt dat een bijstandstrekker bent. echt niemand die er wakker van ligt.
ik vraag me af of dit geen uitlok-topic is.
Hier doet de sociale dienst huiscontroles bij verdenking van fraude, of als ze een melding hebben gehad. Checkt alles tandenborstels, zeep, kleding in de kast enz dus zo een non-issue is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
10-02-2019 11:05
Ik las mee in het topic en zag toevallig de fout. Na het lezen van de OP dacht ik er het mijne van. Ik ben niet bepaald een voorstander van uitkeringsfraude en vraag mij af waarom TO niet gewoon aan het werk gaat. De banen liggen voor het oprapen. Daarnaast kan iemand van 24 direct aan het werk via elk uizendbureau, terwijl hij ondertussen solliciteert naar zijn droombaan. Waarom hij dan een bijstandsuitkering gaat aanvragen is mij helemaal een raadsel. Of zit het in de familie?

Wauw, jij hebt zeker een glazen bol dat je al deze wijsheden kunt afleiden uit een OP met precies 0 informatie over het hoe en wat van deze vraag. Dit lijkt me een van de zeldzame gevallen waarin je daadwerkelijk je energie beter kunt steken in het perfectioneren van je taalbeheersing dan je druk te maken over de fictieve scenario's en beweegredenen die je deze TO toeschrijft.

:fortune:
deesiej schreef:
10-02-2019 18:39
Hier doet de sociale dienst huiscontroles bij verdenking van fraude, of als ze een melding hebben gehad. Checkt alles tandenborstels, zeep, kleding in de kast enz dus zo een non-issue is het niet.
bij verdenking van fraude of als ze melding hebben gehad.
daarom zeg ik, gewoon mondje houden tegen de buren en vrienden en dan heeft de sociale dienst geen reden om jou van fraude te verdenken. er zijn mensen in nederland die ruim 10/20 jaar samenwonen, kinderen krijgen en zwart erbij verdienen zonder dat de sociale dienst op de hoogte is van het feit dat ze al die jaren een partner hebben met wie ze zelfs kinderen opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
07-02-2019 16:14
Dit zal per gemeente verschillen.
Het "logeren" klinkt alsof jullie willen uitzoeken hoe jullie de korting op uitkering willen omzijlen.

Vul je leven in zoals je het wil invullen. Wil je graag dat je kind bij je woont doe dat dan en vraag als bijdrage het bedrag wat je gekort wordt. Een kind van 24 zou best bij kunnen dragen. Zelfstandig wonen kost ook veel geld en als jullie de keuze maken dat dit jullie manier van leven is zal ook het kind met de consequenties moeten accepteren.

Ik weet wel dat er een hoop gemeentes streng controleren op bijstandsuitkeringen. Dus ook als het kind niet in ingeschreven. Wanneer het vermoeden bestaat dat iemand er regelmatig verblijft heb je alsnog een probleem.

Spullen kunnen niet blijven liggen. Logeren betekend dan dus uit een tas leven. En steeds weer alles mee nemen.
Tja maar samenwonen met kind is financieel gewoon niet haalbaar. Kind krijgt stufi of niets, in dit geval niets. Wel 90 zorg maar je betaald voor goede verzekering meestal meer. Kinderbijslag was weg met 18 en een niet werkend kind kan de 250 tot soms 500 euro die je dus minder krijgt niet ophoesten.
Kun je wel van alles roepen maar het is echt een probleem. Vooral met een kind dat niet kán werken.
(wajong steeds moeilijker etc maar dat is off topic)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven