Geld & Recht alle pijlers

liegen over de staat van de auto die je verkoopt

07-04-2019 16:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb 2 dagen geleden een auto gekocht van een particulier. De eigenaar van de auto gaf aan dat de auto goed is en geen onderhoud nodig heeft dus ik vertrouwde deels ook op zijn woorden. ik heb een testritje gemaakt en alles was zoals het hoort.

Ik ging vandaag met de auto de snelweg op en heb geconstateerd dat de auto na 110 km geen vermogen meer heeft. De oorzaak van dit zou de turbo of de EGR klep moeten zijn en deze onderdelen vervangen kost behoorlijk wat.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen ik heb contact gehad met de koper maar hij geeft aan dat het bij hem niet zo was dus vroeg ik wat de oorzaak zou kunnen zijn en hij zij: misschien is de EGR klep verstopt ofzo. Ik heb hem aangeboden om de kosten te splitten maar daar ging die ook niet in mee werken.


alvast bedankt voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Beetje dom geweest.
Waarom heb je dit bij de proefrit niet al geconstateerd? Of deed ie 't toen nog wel goed?
Daarom altijd een auto kopen bij een BOVAG garage waar ze 6 maanden garantie bieden op tweedehandsjes. Nu heb je geen poot om op te staan, want garantie tot aan de voordeur als je particulier koopt.
Wist de verkoper ervan?

In hoeverre heb je zelf voldaan aan je onderzoeksplicht?
Niks tot niet zoveel. Kopen bij een particulier is garantie tot de voordeur.
Hoezo was de auto goed tijdens je proefrit? Heb je toen ook snelweg gereden? Zo nee; dan weet je dus buet of de auto goed was of niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen poot om op te staan, dus kun je maar beter je verlies nemen.
Een dure les.
Alle reacties Link kopieren
De koper heeft onderzoeksplicht, dus je hebt geen poot om op te staan.
Je had de auto ook eerst kunnen laten keuren voordat je hem kocht.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja ik denk dat dit het risico is van koper zonder garantie. Vaak wordt er wel aangeraden om iemand met verstand van auto's mee te nemen naar zoiets.
Heeft de auto wel al de autopapieren met daarop wanneer APK en beurten gehad?

Ik heb het zelf gehad toen ik een elektrische fiets had verkocht. Ik kon er zelf zeker 25 km mee fietsen op de accu en dat dus ook in de verkoop advertentie gezet. Had hem ook bij de fietsenmaker door laten meten.
Ding verkocht en paar dagen later bericht dat ze hem terug wilde brengen want ze kon er maar 18 km op fietsen. Uh nou nee ik heb die ervaring niet en toen ze ook nog zei dat de fietsenmaker zelf gezegd had dat de accu niet meer goed was was het helemaal klaar kan niet anders dan verzonnen zijn.
Dus ja na wat dubben (voel me dan toch lullig) gewoon gemeld dat mij dit heel onwaarschijnlijk leek en dat ze geen garantie hebben bij een particuliere verkoop.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-04-2019 16:15
Wist de verkoper ervan?

In hoeverre heb je zelf voldaan aan je onderzoeksplicht?
ik heb gereden motor gecheckt alles na gelopen maar ik heb niet boven de 110 gereden in de proefrit.
Alle reacties Link kopieren
infovivavo schreef:
07-04-2019 16:20
ik heb gereden motor gecheckt alles na gelopen maar ik heb niet boven de 110 gereden in de proefrit.
http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kop ... s-auto.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
infovivavo schreef:
07-04-2019 16:20
ik heb gereden motor gecheckt alles na gelopen maar ik heb niet boven de 110 gereden in de proefrit. de auto loopt als een zonnetje tot de 110 daarna heeft die geen vermogen meer.
Alle reacties Link kopieren
https://www.autogarantie.nl/

Misschien kun je hier iets mee
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
infovivavo schreef:
07-04-2019 16:20
ik heb gereden motor gecheckt alles na gelopen maar ik heb niet boven de 110 gereden in de proefrit.
Dat is toch uiterst dom? Je probeert toch hoe hard ie kan en hoe goed ie optrekt tijdens 'n proefrit?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2019 16:25
Dat is toch uiterst dom? Je probeert toch hoe hard ie kan en hoe goed ie optrekt tijdens 'n proefrit?
Had hij jou maar mee genomen.
Dan was hem dit niet overkomen.
Alle reacties Link kopieren
infovivavo schreef:
07-04-2019 16:20
ik heb gereden motor gecheckt alles na gelopen maar ik heb niet boven de 110 gereden in de proefrit.

Tja, dan heb je je kans gehad om de auto te onderzoeken, en op grond van jouw bevindingen vond je hem goed genoeg om te kopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je hebt gewoon rechten als autokoper, ook bij een particulier.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is de auto en wat heb je er voor betaald?
Dat speelt namelijk ook een rol.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
karin6789 schreef:
07-04-2019 16:26
Had hij jou maar mee genomen.
Dan was hem dit niet overkomen.
Ik neem zelf altijd iemand mee die aan auto's sleutelt en die er meer verstand van heeft dan ik. Plus ik koop alleen met garantie.
Maar niet boven de 110 rijden tijdens je proefrit, dat is gewoon dom, dat is tenslotte iets waarvan je verwacht dat iedereen dat zelf wel kan bedenken.
Je had wat meer moeten proefrijden. Je had ook een aankoopkeuring kunnen vragen. Niet gedaan, heel jammer en een beetje dom.
Vraag dit soort dingen voortaan maar niet meer op Viva, hier wordt alleen gereageerd door hautaine personen.
MoederVanDiamanto schreef:
07-04-2019 16:30
Vraag dit soort dingen voortaan maar niet meer op Viva, hier wordt alleen gereageerd door hautaine personen.
Wat een dom gezwets zeg.
Alle reacties Link kopieren
MoederVanDiamanto schreef:
07-04-2019 16:30
Vraag dit soort dingen voortaan maar niet meer op Viva, hier wordt alleen gereageerd door hautaine personen.
Nee hoor, door mensen die net ietsje slimmer zijn dan TO.
Alle reacties Link kopieren
Garantie tot aan de voordeur.
En iemand op zijn woord geloven is niet slim. Jij kunt niet bewijzen dat dit mankement bestond voordat de auto verkocht werd. En dan nog: een auto kan kapot gaan.
Je had iemand mee moeten nemen die verstand heeft van auto's.
Je bent nog niet naar een garage geweest.
Alle reacties Link kopieren
MoederVanDiamanto schreef:
07-04-2019 16:28
Je hebt gewoon rechten als autokoper, ook bij een particulier.
Vertel. Toen Jaylano van mij dit overkwam had hij zelf onderzoeksplicht en garantie tot de deur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven