Geld & Recht alle pijlers

Airbnb huurappartement; opgeven belastingdienst of nie?

09-04-2019 14:13 21 berichten
Even voor de zekerheid: ik lees in de link hieronder dat je als je je huis via airbnb verhuurt, je alleen belasting betaalt over 70% van de bruto-inkomsten als het je eigen huis is, en niet als het een huurhuis betreft. Hoef je in dat laatste (= mijn) geval de inkomsten dan ook niet op te geven aan de belasting?

Groetjes en knuffels Murrmurr

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/a ... ienst-niet
Alle reacties Link kopieren
Zou dat niet daar op die manier staan omdat je in principe een huurhuis niet via Airbnb mag (onder)verhuren?
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 09-04-2019 14:20
70.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... huurwoning
Dank. Er is ook helemaal geen mogelijkheid om zoiets aan te geven zie ik op het formulier, alleen bezittingen waar je huur voor ontvangt,
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik t lees, niet. Maar dan moet je niet meer vragen als de normale huur.
Stel, je huurt voor 1000 euro per maand en onderverhuurt je huis voor een week, zou je daarvoor niet meer dan 250 euro + energiekosten mogen vragen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
09-04-2019 14:22
Zoals ik t lees, niet. Maar dan moet je niet meer vragen als de normale huur.
Stel, je huurt voor 1000 euro per maand en onderverhuurt je huis voor een week, zou je daarvoor niet meer dan 250 euro + energiekosten mogen vragen.
En anders?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, maar dat zou je na moeten vragen, dat alles daarboven ingevuld moet worden onder overige werkzaamheden/inkomsten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Zal ik eens doen. Dat is wel een rotklusje om te berekenen zeg, als het steeds om een paar dagen gaat.
Murrmurr schreef:
09-04-2019 14:24
En anders?
Moet je het opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Je rekent de huur per dag uit + 7,50 euro energiekosten per dag.
ik geef mn bek ook maar een douw
Oh nee he, dan moet ik straks zeker van alles gaan terugbetalen. Ik hou daar helemaal niet van
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het er anders staat, niet dat je het tot op de dag moet terugrekenen. Eigenlijk staat er "je mag er niet rijk van worden". Zelfs dat staat niet op de site van de belastingdienst, er staat dat je een normale huur moet vragen.

Dit staat op deze site: https://www.geenboekhoudernodig.nl/blog ... belasting/

Moet ik belasting betalen als ik mijn huurwoning via Airbnb verhuur?
In het onwaarschijnlijke geval dat je je huurwoning mag onderverhuren via Airbnb, hoef je over het algemeen geen extra belasting te betalen. Dat zit zo: de tijdelijke verhuur is in principe vrijgesteld van belasting zolang je hier een normale prijs voor vraagt. Je mag dus geen bedragen verdienen die hoger zijn dan de huur die je moet betalen.

Als huurder van een huis betaal je een maandelijkse huur aan je woningbouwcorporatie en dit wordt gezien als ‘genotsrecht’, namelijk het recht op het gebruik van een woning of goed. Wanneer jij een ander gebruik laat maken van jouw huurhuis en hier wat extra’s mee verdient, heeft dat weinig invloed op het financiële verkeer. Het geld komt immers via jou weer bij de woningbouwcorporatie/verhuurder terecht. Daarom hoef je hier geen belasting over te betalen. Dit is anders dus dan mensen die huizen bezitten en via dit ‘bezit’ (al dan niet belast met een hypotheek) geld verdienen.
"In het onwaarschijnlijke geval dat je je huurwoning mag onderverhuren via Airbnb,"

doet me een beetje denken dat het opgeven van die paar schamele extra centjes slapende honden wakker zou maken.
Alle reacties Link kopieren
Als je het illegaal doet kan dat gebeuren. Sowieso als je het illegaal doet kan het een keer uitkomen. Risico van het vak.
Ik woon daar al niet meer en verhuur ook niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft misschien geen belasting te betalen, maar de kans is wel reëel aanwezig dat je stante pede op straat wordt gezet door je verhuurder. In 99% van de huurcontracten staat dat je niet, zonder toestemming, mag onderverhuren. Als je dat dan wel doet, is dat een goede reden om jouw huurcontract per direct te ontbinden.

https://www.amsadvocaten.nl/blog/huurre ... ia-airbnb/

https://www.at5.nl/artikelen/153936/man ... via-airbnb
Ja maar dat is een ander verhaal, de verhuurder leest mijn aangifte niet mee en ik woon er niet meer. Er valt dus niks op straat te zetten.
Alle reacties Link kopieren
De belastingdienst heeft vrij veel vertrouwen in ons en in ons zelfregulerende vermogen. Ik heb me er ooit weleens in verdiept voor wat marktplaatsverkopen van auto's, dus best wel serieus geld. In grove lijnen komt het er op neer dat de belastingdienst ervan uit gaat dat een hoop dingen op marktplaats hobbymatige acties zijn en dat het primaire doel daarvan niet is om winst te maken, maar om lekker bezig te zijn.
Dat doortrekkende zou dit mijn conclusie zijn:
Je huis verhuren voor een normale huurprijs (dus de prijs van de woningcorporatie) is onbelast, want hobby. Zodra het echter gaat om bedragen die niets meer met je eigen huur te maken hebben, maar om commerciële prijzen, van -ik noem maar wat- €60,- per nacht, (x30 nachten per maand zou €1800,- huur zijn) dan is het geen hobby meer, maar ziet de belastingdienst hier echt een winstoogmerk in. En dan pikken ze graag een graantje mee. En moet je het bedrag -/- de gemaakte kosten, gewoon opgeven in inkomsten uit overige werkzaamheden.
Jij kunt zelf het beste bepalen wat het is: hobby of winstoogmerk.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
09-04-2019 15:57
De belastingdienst heeft vrij veel vertrouwen in ons en in ons zelfregulerende vermogen. Ik heb me er ooit weleens in verdiept voor wat marktplaatsverkopen van auto's, dus best wel serieus geld. In grove lijnen komt het er op neer dat de belastingdienst ervan uit gaat dat een hoop dingen op marktplaats hobbymatige acties zijn en dat het primaire doel daarvan niet is om winst te maken, maar om lekker bezig te zijn.
Dat doortrekkende zou dit mijn conclusie zijn:
Je huis verhuren voor een normale huurprijs (dus de prijs van de woningcorporatie) is onbelast, want hobby. Zodra het echter gaat om bedragen die niets meer met je eigen huur te maken hebben, maar om commerciële prijzen, van -ik noem maar wat- €60,- per nacht, (x30 nachten per maand zou €1800,- huur zijn) dan is het geen hobby meer, maar ziet de belastingdienst hier echt een winstoogmerk in. En dan pikken ze graag een graantje mee. En moet je het bedrag -/- de gemaakte kosten, gewoon opgeven in inkomsten uit overige werkzaamheden.
Jij kunt zelf het beste bepalen wat het is: hobby of winstoogmerk.
Wel meer dan 60 euro p.n. maar een keer of acht een paar dagen, dus niet het hele jaar door.. Alles bij elkaar dus geen groot bedrag.
Alle reacties Link kopieren
De belastingdienst houd het AirBNB gebeuren goed in de gaten hoor..we3s daar maar niet bang voor.

Als je het niet opgeeft en ze pakken je (rekeningen zijn makkelijk te controleren) dan komt er nog een fijne boete bovenop.
Ah wel nee, laat je niet gek maken. De Belastingdienst ligt niet wakker van dat bedrag hoor. Been there, done that, still there.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven