Geld & Recht alle pijlers

Wanneer verloopt een weduwenpensioen?

13-04-2019 13:01 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag voor een bekende van mij:

Man en vrouw getrouwd. Zij is 3 jaar geleden overleden. Hij ontvangt een weduwenpensioen. Nu kreeg hij bericht dat dit pensioen stopt als hij met pensioen gaat. Klopt dat voor zover jullie weten?
Alle reacties Link kopieren
Krijgt hij een ANW pensioen? Dan klopt dit idd. Dit stopt zodra je de AOW leeftijd bereikt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
13-04-2019 13:03
Krijgt hij een ANW pensioen? Dan klopt dit idd. Dit stopt zodra je de AOW leeftijd bereikt.
Ja. Wat vreemd en apart dan.
Mijn moeder krijgt een partnerpensioen sinds mijn vader is overleden. Naast haar AOW. Dat loopt dan toch gewoon door totdat zij zelf ook overlijdt?
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
13-04-2019 13:05
Ja. Wat vreemd en apart dan.
ANW vangt het verval van inkomen op. Met een AOW is er weer inkomen, en dus is de ANW dan niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-04-2019 13:11
Mijn moeder krijgt een partnerpensioen sinds mijn vader is overleden. Naast haar AOW. Dat loopt dan toch gewoon door totdat zij zelf ook overlijdt?
Een partnerpensioen is iets anders dan een ANW-verzekering.
ik heb sinds 3 jaar een weduwepensioen via het ABP. Ik ben 53 en ik krijg dat tot aan mijn dood.
Alle reacties Link kopieren
Een pensioen en een nabestaanden uitkering uit de weduwen- en wezenwet (ANW) is niet hetzelfde. Het SVB is de uitvoerder van deze uitkering en zij geven aan: https://www.svb.nl/int/nl/anw/stopt_anw ... /index.jsp
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Westerpaviljoen schreef:
13-04-2019 13:05
Ja. Wat vreemd en apart dan.
Niet. Want het is geen pensioen. Maar een inkomenvervaluitkering. Is alleen voor dat gat.
Blondie456 schreef:
13-04-2019 13:20
ik heb sinds 3 jaar een weduwepensioen via het ABP. Ik ben 53 en ik krijg dat tot aan mijn dood.
Alleen daar heeft TO het eigenlijk dus niet over. Verwarring met totaal iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle mensen krijgen na de dood van een partner een ANW uitkering. Dat was vroeger wel maar is afgeschaft voor een heleboel mensen. Ik geloof dat je van voor 1954 of grotendeels arbeidsongeschikt moet zijn of kinderen onder de 18 moet hebben om tegenwoordig nog een ANW uitkering te ontvangen. Deze stopt dus ook als je zelf AOW krijgt.
Toen die ANW uitkering werd afgeschaft hebben kon en kan nu nog een verzekering worden afgelsloten voor het gat tussen overlijden van de partner en dat je zelf AOW krijgt. Maar dat heeft dus niet iedereen en vervalt ook als je zelf pensioen krijgt.
Daarnaast kun je een partnerpensioen krijgen van het werk van je overleden partner en dat loopt tot je zelf overlijdt.
Ik krijg geen ANW uitkering, ik voldeed niet aan de voorwaarden. Een partnerpensioen krijg ik wel, tot mijn dood. Maar volgens mij komt deze te vervallen als ik officieel zou gaan samenwonen of trouwen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-04-2019 13:26
Een pensioen en een nabestaanden uitkering uit de weduwen- en wezenwet (ANW) is niet hetzelfde. Het SVB is de uitvoerder van deze uitkering en zij geven aan: https://www.svb.nl/int/nl/anw/stopt_anw ... /index.jsp
In die link staat sat het stopt zodra je jongste kind 18 wordt. Maar wat als je meer kinderen krijgt met een andere man met wie je niet (op papier) samenwoont?
En blijf je het krijgen ongeachr je inkomen?
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
14-04-2019 12:21
In die link staat sat het stopt zodra je jongste kind 18 wordt. Maar wat als je meer kinderen krijgt met een andere man met wie je niet (op papier) samenwoont?
En blijf je het krijgen ongeachr je inkomen?
Je ontvangt het alleen als de kinderen halfwees zijn, en dus hun ouder door de dood moeten missen. Als je kinderen krijgt met een andere partner, dan hebben die wel een tweede ouder.

En het recht op ANW is inderdaad inkomensafhankelijk. Als je teveel verdient, vervalt het recht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven