Geld & Recht alle pijlers

Aangifte IB 2018 uitkering UWV in 2019

08-06-2019 11:49 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik dit helder kan opschrijven, want ik snap er weinig meer van.

Ik heb in december 2017 en januari 2018 WW uitkering ontvangen. Vervolgens vanaf februari 2018 het gehele jaar ziektewet uitkering. Het UWV betaalt de uitkering pas uit na het einde van de maand. Dus de uitkering van december 2017 in januari 2018, uitkering van januari 2018 in februari 2018, enzovoort.

Bij het doen van aangifte Inkomstenbelasting 2018 klopten de vooraf ingevulde bedragen van de Belastingdienst niet met de bedragen van het UWV. Dus heb ik om een herziening van mijn jaaropgave bij het UWV gevraagd. Deze heb ik net binnen. Zoals ik dat document lees, heb ik de eerste twee maanden van 2018 WW uitkering ontvangen en daarna 10 maanden ziektewet uitkering.

Maar ik heb altijd begrepen dat je aangifte doet over de periode waarop je loon betrekking heeft, ongeacht of dit in een ander jaar uitgekeerd is. Klopt dit of niet?

Een medewerker van UWV kan ik pas maandag spreken. Of is dit meer een vraag voor de Belastingdienst?
Alle reacties Link kopieren
Dit is een vraag voor de belastingdienst. Maar ik denk dat je eerste gedachte klopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Uwv gaat uit van de polisadministratie van de Belastingdienst. Dus UWV neemt de aangifte van je werkgever over. Er wordt dus niet uitgegaan van het moment waarop je het krijgt op je bankrekening, maar hoe je werkgever het heeft doorgegeven .
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
quote
Maar ik heb altijd begrepen dat je aangifte doet over de periode waarop je loon betrekking heeft, ongeacht of dit in een ander jaar uitgekeerd is. Klopt dit of niet

Nee, dit klopt niet! Je krijgt een jaaropgave over de periode wanneer het betaald is. Dus als de uitkering van december pas in januari 2018 is nabetaald, telt deze mee in dat jaar, dus voor de aangifte van 2018

De feitelijke betaalperiode geldt dus qua belastingaangifte en jaaropgave, niet de feitelijke uitkeringsmaand.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-06-2019 12:22
quote
Nee, dit klopt niet! Je krijgt een jaaropgave over de periode wanneer het betaald is. Dus als de uitkering van december pas in januari 2018 is nabetaald, telt deze mee in dat jaar, dus voor de aangifte van 2018

De feitelijke betaalperiode geldt dus qua belastingaangifte en jaaropgave, niet de feitelijke uitkeringsmaand.
Zo zit het.
Je kunt overigens wel, als je hierdoor een hoger jaarinkomen hebt dan dat je anders zou hebben, voor de huurtoeslag een beroep doen op een bijzondere inkomenssituatie. (als je een deel van de ontvangen huurtoeslag door deze situatie terug zou moeten betalen)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-06-2019 12:30
Je kunt overigens wel, als je hierdoor een hoger jaarinkomen hebt dan dat je anders zou hebben, voor de huurtoeslag een beroep doen op een bijzondere inkomenssituatie. (als je een deel van de ontvangen huurtoeslag door deze situatie terug zou moeten betalen)
Gizzmo, bedankt voor de info. Hier een koophuis dus gelukkig geen gedoe met huurtoeslag
Alle reacties Link kopieren
Wel raar trouwens, het UWV doet dit achteraf betalen sinds juli 2017. Dan moet ik bij IB aangifte 2017 ook voor 11 maanden uitkering opgegeven hebben. (Niet zo veel zin om dat ook nog uit te zoeken)
martje55 schreef:
08-06-2019 16:10
Wel raar trouwens, het UWV doet dit achteraf betalen sinds juli 2017. Dan moet ik bij IB aangifte 2017 ook voor 11 maanden uitkering opgegeven hebben. (Niet zo veel zin om dat ook nog uit te zoeken)
Ja, dat kan. Hoef je niet uit te zoeken want het klopt gewoon. Er is geen sprake van een nabetaling maar de gewone uitkering.

Maar denk je dat dit dan zoveel verschil uitmaakt in jouw aangifte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven