Geld & Recht alle pijlers

WMO-ondersteuning bij tijdelijk verblijf in het buitenland

16-06-2019 17:37 29 berichten
Mijn dochter heeft ondersteuning/coaching vanuit de WMO. Momenteel verblijft ze tijdelijk in het buitenland en met de contactpersoon van de gemeente en de behandelaar is afgesproken dat de ondersteuning tijdelijk via Skype plaatsvindt. Nu hebben we een beschikking ontvangen van de gemeente (samenwerkingsverband) waarin de ondersteuning wordt stopgezet in verband met verblijf in het buitenland. In de WMO kan ik niet vinden dat een cliënt in Nederland moet verblijven. Het gaat over ingezetenen en hulp in de leefomgeving, en aan die voorwaarden wordt voldaan.
Heeft iemand hier meer verstand van, of kan beter zoeken dan ik?
Ik weet niet hoe het zit qua WMO maar het lijkt me logisch dat je in Nederland moet wonen om hier gebruik van te kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Heeft je dochter zich uitgeschreven bij de gemeente voordat ze wegging?
Kan zijn dat hier het territorialiteitsbeginsel van toepassing is. Je zou in de beleidsregels WMO van de gemeente waar je dochter woont kunnen kijken of zij iets hebben vastgelegd over recht op WMO tijdens tijdelijk verblijf in het buitenland. In de WMO zelf is dit (tijdelijk verblijf buitenland) niet expliciet geregeld.

https://www.schulinck.nl/Opinie-wmo-com ... buitenland
https://www.uitvoeringwmo2015.nl/2018/0 ... uitenland/
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 18:05
38.32% gewijzigd
Ik kwam o.a deze links tegen waarin staat dat het niet kan of onder bepaalde voorwaarden:
https://www.zorgwijzer.nl/faq/hoe-kom-i ... or-het-pgb

https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... buitenland
Heeft ze zich uitgeschreven?
Het is namelijk niet logisch dat gemeentegeld wordt ingezet voor mensen die niet in de gemeente zijn ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
De Wmo 2015 verstaat onder begeleiding: ‘alle activiteiten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van de inwoner opdat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven‘.

Gemeenten vinden allemaal dat de eigen leefomgeving betekent: je eigen huis. Dus niet in het buitenland. Tot nu toe is er geen rechter geweest die de gemeenten ongelijk heeft gegeven.
Ga in bezwaar
Zelfs als je binnen Nederland verhuist naar een andere plaats heeft dat gevolgen voor je ondersteuning vanuit de WMO. Ik kan me voorstellen dat dat ook geldt voor tijdelijk verblijf in het buitenland.

Ik lees mee.
De contactpersoon en behandelaar bellen en horen wat zij zeggen?

En is de sop het kool waard om er een strijd van te maken?
Hoe lang zit ze nog in 't buitenland?
Is het een optie om het voor nu zo te laten en het terug aan te vragen als ze terug in Nederland is?
-jolijn- schreef:
16-06-2019 18:06
Heeft ze zich uitgeschreven?
Het is namelijk niet logisch dat gemeentegeld wordt ingezet voor mensen die niet in de gemeente zijn ingeschreven.
Vast niet. Gaat toch om een stage dan wel uitwisseling vanuit school voor enkele maanden?
eva-luna schreef:
16-06-2019 18:13
Vast niet. Gaat toch om een stage dan wel uitwisseling vanuit school voor enkele maanden?
Klopt. En met onze contactpersoon had ze dus ook afgesproken met haar begeleider te gaan Skypen. Die contactpersoon is van de gemeente, dus ik ga bezwaar maken op grond van haar toezegging. En vragen waar het staat dat het niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me vrij logisch eerlijk gezegd. PGB kan je, onder bepaalde voorwaarden, inzetten in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
https://www.schulinck.nl/Opinie-wmo-com ... buitenland
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
16-06-2019 18:12
De contactpersoon en behandelaar bellen en horen wat zij zeggen?

En is de sop het kool waard om er een strijd van te maken?
Hoe lang zit ze nog in 't buitenland?
Is het een optie om het voor nu zo te laten en het terug aan te vragen als ze terug in Nederland is?
Ik weet iets van dat proces af, dat aanvragen. Dat doe je het liefste maar 1 keer. Je moet namelijk dan ALLES op tafel leggen. Ook dingen die niets met je hulpvraag te maken hebben. Dit onder het mom van ‘ja maar het kan evt wel relevant zijn voor ons’. En ja, echt alles: hoe je je dagen indeelt, van minuut tot minuut. Hoeveel vrienden je hebt. Of je werk, sport, studie, hobby’s of andere vormen van dagbesteding hebt en hoe vaak je die dingen dan doet. Of en welke medicijnen je gebruikt, en waarvoor. Of je schulden hebt, hoeveel, bij wie/wat en wanneer en hoe je die in gaat lossen. Of je een relatie hebt en hoe vaak je dan seks hebt. Bij voorkeur vertel je ook nog in welk standje, want dat is zo prettig voor het dossier. En of je dan ook nog even wil vertellen of je een kinderwens hebt en hoe en binnen hoeveel tijd je zwanger denkt te raken. Hoe vaak per week je in je broek poept, omdat je door je aandoening niet meer op tijd bij het toilet kunt komen (want dat levert extra was op en dat moeten ze verantwoorden in het dossier). Welke werkpunten je hebt bij de psycholoog, en wanneer je die denkt te behalen. Dit alles bij voorkeur met een houding alsof jij een misdadiger bent omdat je hulp nodig hebt.

En als dat niet genoeg informatie geeft, sturen ze er nog mailtjes achteraan. Met nog meer vragen, die je zo volledig mogelijk moet beantwoorden. Om daarna een verslag te maken wat bestaat uit antwoorden die zijn gehaald uit de papieren aanvraag die je hebt moeten indienen voor je dat gesprek kreeg...

TO, ik zou, met toestemming van dochter, contact zoeken met de hulpverlenende instantie. Vraag hoe zij hier tegenaan kijken en of ze kunnen helpen om dit te regelen. Meestal hebben die organisaties daar meer mogelijkheden voor dan jij als individu.
Dochter was er zelf niet erg van onder de indruk. Ze vond het wel raar dat de behandelaar er niets over had gezegd, en dat de eigen bijdrage nog gewoon wordt afgeschreven. Nu ik het heb overdacht lijkt erbij laten zitten ook nog een optie. Over 2 maanden is ze weer terug en straks krijgt ze gelijk, heeft ze in de tussentijd geen hulp gekregen, maar mag toch betalen. Bewaar ik mijn grieven wel voor het eerstvolgende evaluatiegesprek :-)
Alle reacties Link kopieren
Zit ze in buitenland voor stage of studie en heeft ze een Erasmus+ beurs? Die beurs heeft namelijk een apart potje voor 'gehandicapten'. Kan ze bij school even navragen.
mariposa2 schreef:
16-06-2019 19:17
Zit ze in buitenland voor stage of studie en heeft ze een Erasmus+ beurs? Die beurs heeft namelijk een apart potje voor 'gehandicapten'. Kan ze bij school even navragen.
Ja, ze heeft een Erasmusbeurs. Ik weet niet of dat Erasmus+ is. Probleem is dat ik nogal ver weg zit, en bij alle telefoontjes die ik pleeg te horen krijg dat ze in verband met privacy niets mogen zeggen. Voor dochter is het dan weer een brug te ver om zelf, alleen, te bellen. Het is bijv ook mis gegaan met de aanvraag van de vervoerskosten bij Duo (ivm stopzetten OV-kaart). Zelf laat ze dat dan liever zitten dan te moeten bellen :-(
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je als je niet zelfredzaam bent en blijkbaar van de WMO afhankelijk bent in het buitenland studeren?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-06-2019 19:32
Waarom ga je als je niet zelfredzaam bent en blijkbaar van de WMO afhankelijk bent in het buitenland studeren?


omdat ze het toch ooit moet leren ?

En doordat ze dus nu van alles misloopt (want die vervoerskosten zijn best een hoop weet ik van mijn dochter) gaat ze het misschien zelf doen ? Ik zou iig niet bellen voor haar.. Ze wil naar het buitenland dus dan moet je het ook zelf kunnen, tips en advies zou ze kunnen krijgen maar het regelen moet ze toch echt zelf gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
16-06-2019 18:31
Ik weet iets van dat proces af, dat aanvragen. Dat doe je het liefste maar 1 keer. Je moet namelijk dan ALLES op tafel leggen. Ook dingen die niets met je hulpvraag te maken hebben. Dit onder het mom van ‘ja maar het kan evt wel relevant zijn voor ons’. En ja, echt alles: hoe je je dagen indeelt, van minuut tot minuut. Hoeveel vrienden je hebt. Of je werk, sport, studie, hobby’s of andere vormen van dagbesteding hebt en hoe vaak je die dingen dan doet. Of en welke medicijnen je gebruikt, en waarvoor. Of je schulden hebt, hoeveel, bij wie/wat en wanneer en hoe je die in gaat lossen. Of je een relatie hebt en hoe vaak je dan seks hebt. Bij voorkeur vertel je ook nog in welk standje, want dat is zo prettig voor het dossier. En of je dan ook nog even wil vertellen of je een kinderwens hebt en hoe en binnen hoeveel tijd je zwanger denkt te raken. Hoe vaak per week je in je broek poept, omdat je door je aandoening niet meer op tijd bij het toilet kunt komen (want dat levert extra was op en dat moeten ze verantwoorden in het dossier). Welke werkpunten je hebt bij de psycholoog, en wanneer je die denkt te behalen. Dit alles bij voorkeur met een houding alsof jij een misdadiger bent omdat je hulp nodig hebt.


Nou dat is niet overal zo hoor.. =Hier ook een 19 jarige zoon met WMO indicatie en dat ging helemaal niet zo ingewikkeld.. Wij hadden alles goed op orde qua papieren etc.. en het was zo klaar
En als dat niet genoeg informatie geeft, sturen ze er nog mailtjes achteraan. Met nog meer vragen, die je zo volledig mogelijk moet beantwoorden. Om daarna een verslag te maken wat bestaat uit antwoorden die zijn gehaald uit de papieren aanvraag die je hebt moeten indienen voor je dat gesprek kreeg...

TO, ik zou, met toestemming van dochter, contact zoeken met de hulpverlenende instantie. Vraag hoe zij hier tegenaan kijken en of ze kunnen helpen om dit te regelen. Meestal hebben die organisaties daar meer mogelijkheden voor dan jij als individu.
MinkeDeWit schreef:
16-06-2019 18:49
Dochter was er zelf niet erg van onder de indruk. Ze vond het wel raar dat de behandelaar er niets over had gezegd, en dat de eigen bijdrage nog gewoon wordt afgeschreven. Nu ik het heb overdacht lijkt erbij laten zitten ook nog een optie. Over 2 maanden is ze weer terug en straks krijgt ze gelijk, heeft ze in de tussentijd geen hulp gekregen, maar mag toch betalen. Bewaar ik mijn grieven wel voor het eerstvolgende evaluatiegesprek :-)
Kan het zijn dat de behandelaar ook niet op de hoogte is?

Is het een optie om het dossier over 2 maanden gewoon te "heropenen" waar het gestopt is?.
Zonder 57 keer papierwerk te moeten invullen en waarschijnlijk ook nog es 3 maand aan dossiervorming te moeten doen?
Fizz schreef:
16-06-2019 19:32
Waarom ga je als je niet zelfredzaam bent en blijkbaar van de WMO afhankelijk bent in het buitenland studeren?
Omdat het voor je studie en verdere werk-toekomst een must kan zijn?


De studie blijft waarschijnlijk hetzelfde, alleen de locatie wijzigt.
MinkeDeWit schreef:
16-06-2019 19:27
Ja, ze heeft een Erasmusbeurs. Ik weet niet of dat Erasmus+ is. Probleem is dat ik nogal ver weg zit, en bij alle telefoontjes die ik pleeg te horen krijg dat ze in verband met privacy niets mogen zeggen. Voor dochter is het dan weer een brug te ver om zelf, alleen, te bellen. Het is bijv ook mis gegaan met de aanvraag van de vervoerskosten bij Duo (ivm stopzetten OV-kaart). Zelf laat ze dat dan liever zitten dan te moeten bellen :-(
Bel je dochter op en maak er een conference call van door dan samen de instanties te bellen. Zo heb ik regelmatig bank- en zorgverzekeringszaken en dingen met de belastingdienst voor m’n vader geregeld. Hij is dan aan de lijn en kan toestemming geven dat er dingen besproken worden, maar ik voer het woord.

Ik doe dat op werk, maar op m’n iPhone kan ik ook eenvoudig een derde toevoegen aan het gesprek.
Fizz schreef:
16-06-2019 19:32
Waarom ga je als je niet zelfredzaam bent en blijkbaar van de WMO afhankelijk bent in het buitenland studeren?
Ik vind het juist heel goed dat zij het heeft aangedurfd. En Minke :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven