Geld & Recht alle pijlers

Huurwoning

20-06-2019 11:11 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hierbij even wat advies nodig wat betreft een huurwoning.

Zo’n 1,5 week geleden een nieuwbouw appartement bekeken welke over 2 maanden wordt opgeleverd. Het ging hierbij over een heel complex waarin nieuwe appartementen worden gebouwd.

Na deze bezichtiging heb ik mijn voorkeur doorgegeven voor een van de appartementen. Hierna heb ik de nodige papieren doorgestuurd zodat deze gecontroleerd konden worden door de makelaar.
Een aantal dagen terug heb ik een telefoontje ontvangen dat de eigenaar akkoord gaat en ik het appartementje mag gaan huren. Hierbij moet nog een huurcontract worden opgemaakt en heb ik nog nergens een handtekening onder gezet.
Ook zou er nog een bezichtiging komen voor de rest van de appartementen.

Aangezien er ook nog een andere woning op mijn pad is gekomen (geheel onverwachts en niet opzettelijk naar gezocht!) waar ik ook erg veel interesse in heb en welke ook qua prijsklasse lager ligt, vroeg ik mij af of ik nu al vastzit aan het andere appartement? Ik ben tijdens het uploaden van mijn papieren nergens mee akkoord gegaan, behalve met het feit dat de makelaar mijn papieren in mag zien. Per mail heb ik enkel mijn interesse getoond in het appartement. Het gaat hier om particuliere woningen.

Alvast bedankt!
Zo’n 1,5 week geleden een nieuwbouw appartement bekeken welke DAT over 2 maanden wordt opgeleverd.

Tenenkrommend, maar dat even terzijde.

Ben jij mondeling akkoord gegaan of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn vrije sector huur appartement bij het aangeven van mijn interesse en voorkeuren (intentieverklaring) een papiertje moeten ondertekenen dat op het moment dat ik gekozen zou worden voor het appartement maar er dan vóór het ondertekenen van het huur contract onderuit zou willen, een bedrag moet betalen. Dat bedrag was ergens tussen de 200-300 euro, ik weet het exacte bedrag niet meer.

Heb je iets in die geest ondertekent? Staat er iets in je intentieverklaring als je die hebt?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-06-2019 11:13
Zo’n 1,5 week geleden een nieuwbouw appartement bekeken welke DAT over 2 maanden wordt opgeleverd.

Tenenkrommend, maar dat even terzijde.

Ben jij mondeling akkoord gegaan of niet?

Oeps, excuses.

Ik heb enkel mijn interesse getoond en ook aan de telefoon enkel vermeld dat ik het erg leuk vond dat de eigenaar akkoord ging met mijn papieren. Vervolgens werd mij verteld dat het huurcontract nog moest worden opgesteld. Ik heb toen gezegd dat dat oké was.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
20-06-2019 11:15
Ik heb voor mijn vrije sector huur appartement bij het aangeven van mijn interesse en voorkeuren (intentieverklaring) een papiertje moeten ondertekenen dat op het moment dat ik gekozen zou worden voor het appartement maar er dan vóór het ondertekenen van het huur contract onderuit zou willen, een bedrag moet betalen. Dat bedrag was ergens tussen de 200-300 euro, ik weet het exacte bedrag niet meer.

Heb je iets in die geest ondertekent? Staat er iets in je intentieverklaring als je die hebt?

Bedankt voor je bericht!

Ook hier heb ik niets over gelezen of verkregen. Misschien dat dit in het huurcontract komt te staan, maar deze heb ik dus nog niet ontvangen, aangezien er nog geen contract is. Ook heb ik nog geen kosten hoeven te betalen aan de makelaar zelf (deze kosten dienen betaald te worden zodra je contract is ondertekend, naast borg en 1x huur). Dit weet ik overigens nog van een eerdere bezichtiging een langere tijd geleden via dezelfde makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bel je niet even?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-06-2019 11:13
Zo’n 1,5 week geleden een nieuwbouw appartement bekeken welke DAT over 2 maanden wordt opgeleverd.

Tenenkrommend, maar dat even terzijde.

Ben jij mondeling akkoord gegaan of niet?
Tenenkrommend nog wel. Stel je niet zo aan.
...
Je zit nog nergens aan vast.
lise1985 schreef:
20-06-2019 11:13
Zo’n 1,5 week geleden een nieuwbouw appartement bekeken welke DAT over 2 maanden wordt opgeleverd.

Tenenkrommend, maar dat even terzijde.

Ben jij mondeling akkoord gegaan of niet?
Is ouderwets Nederlands en is nog steeds niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-06-2019 11:13
Zo’n 1,5 week geleden een nieuwbouw appartement bekeken welke DAT over 2 maanden wordt opgeleverd.

Tenenkrommend, maar dat even terzijde.

Ben jij mondeling akkoord gegaan of niet?
Sowieso het gebruik van het woord welke tegenwoordig. Is een generatiedingetje volgens mij :mrgreen:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
20-06-2019 11:55
Sowieso het gebruik van het woord welke tegenwoordig. Is een generatiedingetje volgens mij :mrgreen:
Zou je denken? Ik vind het zo overkomen alsof iemand gemaakt netjes wil schrijven. Het leest niet prettig, ondanks dat het taalkundig wel is toegestaan.
Maar goed, ik zal erover ophouden :proud:
Alle reacties Link kopieren
"Hierbij moet nog een huurcontract worden opgemaakt en heb ik nog nergens een handtekening onder gezet."

Waar heb je voor getekend? Wat staat daarin?i
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
20-06-2019 12:32
"Hierbij moet nog een huurcontract worden opgemaakt en heb ik nog nergens een handtekening onder gezet."

Waar heb je voor getekend? Wat staat daarin?i
Ik heb nog nergens voor getekend. Ik heb alleen een (groeps)bezichtiging gehad. Ik heb hierna een optieformulier ingevuld en opgestuurd naar de makelaar om mijn voorkeur aan te geven qua type woning. Hier heb ik standaard gegevens voor in moeten vullen, zoals adres, geboortedatum etc. Ook hierbij geen handtekening hoeven te zetten.
Heb dus alleen via de telefoon te horen gekregen dat ik de woning mag gaan huren.
Alle reacties Link kopieren
OK.

Er is nog geen sprake van een huurovereenkomst want nog niet getekend.

Even bellen of een vriendelijk mailtje sturen. In deze tijd zal de eigenaar weinig moeite hebben met het vinden van een nieuwe huurder dus goede kans dat hij niet moeilijk doet.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
20-06-2019 12:50
OK.

Er is nog geen sprake van een huurovereenkomst want nog niet getekend.

Even bellen of een vriendelijk mailtje sturen. In deze tijd zal de eigenaar weinig moeite hebben met het vinden van een nieuwe huurder dus goede kans dat hij niet moeilijk doet.
Dank voor je reactie!

Ik weet dat er vandaag ook nog een bezichtiging gepland staat. Ook duurt het nog 1,5 maand tot 2 maanden voordat de appartementen opgeleverd worden.

Wilde graag even wat extra zekerheid voordat ik contact op zou nemen met de makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Luna16 schreef:
20-06-2019 12:43
Ik heb nog nergens voor getekend. Ik heb alleen een (groeps)bezichtiging gehad. Ik heb hierna een optieformulier ingevuld en opgestuurd naar de makelaar om mijn voorkeur aan te geven qua type woning. Hier heb ik standaard gegevens voor in moeten vullen, zoals adres, geboortedatum etc. Ook hierbij geen handtekening hoeven te zetten.
Heb dus alleen via de telefoon te horen gekregen dat ik de woning mag gaan huren.
Je noemt een optieformulier, dan is de woning nu in optie lijkt mij. En een optie is vrijblijvend (tenzij je iets op het formulier hebt zien staan, maar neem aan van niet anders had je dit topic niet geopend). Ik denk dat je goed zit.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
20-06-2019 13:04
Je noemt een optieformulier, dan is de woning nu in optie lijkt mij. En een optie is vrijblijvend (tenzij je iets op het formulier hebt zien staan, maar neem aan van niet anders had je dit topic niet geopend). Ik denk dat je goed zit.
Op het formulier staan 5 voorkeuren waar je een type appartement kon invullen, ik neem aan dat ze dat bedoelen met optieformulier? Daaronder staan gegevens van huurder die ingevuld moeten worden, eventueel een tweede huurder of een garantsteller. Dit heb ik naar mijn situatie ingevuld.
Verder staat er het adres van het complex op, de ingangsdatum van de huur, huurperiode en dat de borgsom 1x de huurprijs is (geen handtekening oid hoeven zetten en er staat ook nergens dat je na invullen van het formulier ergens mee akkoord gaat). Daarna moest ik mijn papieren in orde maken en door sturen. Aan de telefoon kreeg ik vervolgens te horen dat de makelaar akkoord ging met mijn papieren en met mijn eerste voorkeur (ik had 3 type woningen ingevuld).

Lastig! Even contact opnemen met de makelaar zelf is natuurlijk het meest makkelijke in deze situatie. Vraag me alleen af of de reden ‘andere woning op het oog’ voldoende is, aangezien ik erg enthousiast was in eerste instantie (ik weet dat ik hier alleen achter kom als ik het gewoon probeer :biggrin:).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook eens zo’n optieformulier getekend. Uiteindelijk was ik het niet eens met de opleverdatum en kon ik er nog gewoon onderuit.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-06-2019 11:56
Zou je denken? Ik vind het zo overkomen alsof iemand gemaakt netjes wil schrijven. Het leest niet prettig, ondanks dat het taalkundig wel is toegestaan.
Maar goed, ik zal erover ophouden :proud:
Dus taalkundig is het toegestaan, en jij moet even melden dat het tenenkrommend is. Er is gedrag dat ik meer tenenkrommend vind dat dit taalgebruik. Kritiek geven wegens verschil van smaak bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven