Geld & Recht alle pijlers

Kwijting

09-07-2019 16:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik ben bezig om een schade zaak af te sluiten.

De verzekering van de tegenpartij wil mij nu een xxx bedrag geven aan smartengeld.

Als ik dit bedrag accepteer heb ik geen recht meer om binnen 5 jaar weer op hun terug te vallen, indien mijn klachten weer terugkomen. (Definitieve kwijting).

Als ik wel binnen 5 jaar de mogelijkheid wil hebben om op deze verzekering terug te vallen, dan word het smartegeld lager

Ik vroeg me af: "Heb je hier sowiezo niet altijd recht op?"

En is wat ik hierboven beschrijf, een normale gang van zaken?
Dat dus je smartengeld lager wordt indien je niet akkoord gaat met de definitieve kwijting?

Thx
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat dit veel handiger is om met je advocaat te bespreken.
chocolol schreef:
09-07-2019 16:44
Lijkt me dat dit veel handiger is om met je advocaat te bespreken.
Mijn idee, overigens is een deal over het algemeen een kwestie van onderhandeling. Dus als jij hier niet mee akkoord wil gaan, dan ga je er niet mee akkoord.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is normaal, als voorstel. En nee, daarmee hoef je niet akkoord te gaan. Maar dat mag wel. Of dat verstandig is of niet kan alleen je advocaat je vertellen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helaas geen advocaat.
Wel een jurist van mijn eigen verzekering.
Zei heeft dit zo aan mij doorgegeven en nu moet ik dus aangeven waar ik akkoord mee ga.
Alle reacties Link kopieren
Volgens haar is verdere discussie ook niet meer mogelijk.
Ook je jurist kan je hierin adviseren of met je meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Dit is vast niet alles wat er in staat. Het beschrijft vast waar je niet op kan terugvallen. Ik neem aan dat je deze brief nog bespreekt met de jurist?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe hoog het bedrag is aan smartengeld? Maar wellicht kun je vragen waarom verdere discussie niet mogelijk is? Volgens mij haal je nu aardig wat dingen door elkaar. Zo'n clausule is vaak dat je juist na 5 jaar niet terug kan komen op medische verslechtering ten aanzien van de zaken waar je nu smartengeld voor ontvangt.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
claireredfield schreef:
09-07-2019 16:48
Volgens haar is verdere discussie ook niet meer mogelijk.
Ga es langs bij een letselschadeadvocaat voor een 2nd opinion, die hebben vaak gratis eerste gesprekken. Ik zou denken (maar heb hier geen verstand van) dat dit alleen maar het risico waard is als de kans dat je toch weer klachten krijgt klein is en bovendien het bedrag dat aangeboden wordt hoog ligt. Vroeger waren het in ieder geval redelijk standaardbedragen, afhankelijk van het letsel.
louti schreef:
09-07-2019 16:52
Ik weet niet hoe hoog het bedrag is aan smartengeld? Maar wellicht kun je vragen waarom verdere discussie niet mogelijk is? Volgens mij haal je nu aardig wat dingen door elkaar. Zo'n clausule is vaak dat je juist na 5 jaar niet terug kan komen op medische verslechtering ten aanzien van de zaken waar je nu smartengeld voor ontvangt.
Dat schrijft ze ook, of ze accepteert bedrag x en mag er niet op terugkomen, finale kwijting dus, of ze accepteert een lager bedrag y als ze toch de mogelijkheid wil hebben om er op terug te komen als haar klachten verergeren.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
09-07-2019 16:49
Dit is vast niet alles wat er in staat. Het beschrijft vast waar je niet op kan terugvallen. Ik neem aan dat je deze brief nog bespreekt met de jurist?
Deze brief komt juist van haar af.
Zei heeft overlegd met de tegenpartij en deze zijn met dit voorstel gekomen.

Deze zaak loopt al 4 jaar en ik denk dat iedereen het nu wil gaan afsluiten. Ik ook, hoor.

Alleen vind ik het vreemd dat het bedrag omlaag gaat als ik niet akkoord ga met de definitieve kwijting.

Ik dacht dat je altijd binnen 5 jaar terug kon vallen.

Volgens mijn jurist is hierover dus geen discussie meer mogelijk.

Misschien zijn er mensen die ook in een dergelijke situatie hebben gezeten, en mij kunnen vertellen hoe zij hun zaak hebben afgesloten.

Of ze ook tegen deze situaties zijn aangelopen?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het bedrag lager.

Je krijgt smartegeld voor het deel van de schade dat nu 'zichtbaar' is. Dat is een bepaald bedrag.

Daarnaast heb je mogelijk in de toekomst nieuwe schade. Je weet niet hoeveel, en je weet niet hoe groot de kans daarop is.

Als je die tweede schade nu afkoopt, krijg je daar een ander bedrag voor. Dat is het verschil. Die eerste plus dit verschil is het bedrag dat ze nu aanbieden, maar dan mag je nooit meer terugkomen.

Als je die tweede schade open wil laten staan, dan krijg je alleen de eerste vergoed. Mocht je dan nieuwe schade krijgen, dan kun je die alsnog claimen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er een letselschadejurist naar laten kijken.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
claireredfield schreef:
09-07-2019 16:58
Deze brief komt juist van haar af.
Zei heeft overlegd met de tegenpartij en deze zijn met dit voorstel gekomen.

Deze zaak loopt al 4 jaar en ik denk dat iedereen het nu wil gaan afsluiten. Ik ook, hoor.

Alleen vind ik het vreemd dat het bedrag omlaag gaat als ik niet akkoord ga met de definitieve kwijting.

Ik dacht dat je altijd binnen 5 jaar terug kon vallen.

Volgens mijn jurist is hierover dus geen discussie meer mogelijk.

Misschien zijn er mensen die ook in een dergelijke situatie hebben gezeten, en mij kunnen vertellen hoe zij hun zaak hebben afgesloten.

Of ze ook tegen deze situaties zijn aangelopen?
Dit is niet zo raar, ze zijn gewoon bereid om meer te betalen als ze geen risico lopen als je toch ergere klachten krijgt. Maar altijd binnen 5 jaar terugvallen, is nogmaals niet mijn vakgebied, kan je niet lijkt mij als je akkoord bent gegaan dat je dat niet kan. Nogmaals, dat is dus een kwestie van onderhandelen. Dat het niet bespreekbaar is, is natuurlijk onzin, vraag is of het haalbaar is om er meer uit te slepen. Daar zou je dus een 2nd opinion voor moeten vragen.
louti schreef:
09-07-2019 17:03
Ik zou er een letselschadejurist naar laten kijken.
Ja, ik ook, zeker als dat iig voor een eerste gesprek gratis kan. Met een beetje pech is de rechtsbijstandsverzekeraar, daar gaat het om neem ik aan, ergens toch gelieerd aan de verzekeringsmaatschappij die uit moet keren, door herverzekering e.d..
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
09-07-2019 17:08
Ja, ik ook, zeker als dat iig voor een eerste gesprek gratis kan. Met een beetje pech is de rechtsbijstandsverzekeraar, daar gaat het om neem ik aan, ergens toch gelieerd aan de verzekeringsmaatschappij die uit moet keren, door herverzekering e.d..
Zij is een letselschade jurist.
En ze heeft ook gevraagd of ik ermee akkoord ga.
Ik heb ook meerdere malen met haar overlegd.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
09-07-2019 17:01
Natuurlijk is het bedrag lager.

Je krijgt smartegeld voor het deel van de schade dat nu 'zichtbaar' is. Dat is een bepaald bedrag.

Daarnaast heb je mogelijk in de toekomst nieuwe schade. Je weet niet hoeveel, en je weet niet hoe groot de kans daarop is.

Als je die tweede schade nu afkoopt, krijg je daar een ander bedrag voor. Dat is het verschil. Die eerste plus dit verschil is het bedrag dat ze nu aanbieden, maar dan mag je nooit meer terugkomen.

Als je die tweede schade open wil laten staan, dan krijg je alleen de eerste vergoed. Mocht je dan nieuwe schade krijgen, dan kun je die alsnog claimen.
Bedankt voor je heldere uitleg.
Als ik dus geen nieuwe schade krijg, dan loop ik dus een bedrag mis, als ik niet akkoord ga met de definitieve kwijting?

Ik heb wel chronische klachten over gehouden.
Het totale smartengeld komt op 8.000.

Een deel heb ik al ontvangen.
Over dat tweede deel gaat het nu.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zij bieden een bedrag om van je af te zijn. Als je dat accepteert en geen extra schade krijgt, dan heb je geluk en meer gekregen dan nodig. Als je wel extra schade krijgt, dan heb je mogelijk pech, zeker als die schade heel hoog is. Maar dan heb je dan wel weer gedoe.

Je geeft nu aan dat jij het ook wil afsluiten. Dan zou dit wel eens een goede optie kunnen zijn. Maar vanaf hier kunnen wij niet inschatten of de bedragen kloppen. Misschien bieden ze veel te weinig, omdat zij de kansen anders inschatten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Zij ....... niet zei.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
09-07-2019 17:26
Ja, zij bieden een bedrag om van je af te zijn. Als je dat accepteert en geen extra schade krijgt, dan heb je geluk en meer gekregen dan nodig. Als je wel extra schade krijgt, dan heb je mogelijk pech, zeker als die schade heel hoog is. Maar dan heb je dan wel weer gedoe.

Je geeft nu aan dat jij het ook wil afsluiten. Dan zou dit wel eens een goede optie kunnen zijn. Maar vanaf hier kunnen wij niet inschatten of de bedragen kloppen. Misschien bieden ze veel te weinig, omdat zij de kansen anders inschatten.
Ja, klopt.
Na 4 jaar hebben ze echt genoeg van mij.
Maar daar stoor ik me niet aan.

Waarom ik het zelf wil afsluiten is omdat ik nu weet dat ik voor 10% chronische schade heb geleden.

Ook heb ik geen huishoudelijke hulp meer nodig.
Vandaar dat mijn jurist aanraadt om hier mee akkoord te gaan, omdat er dus op dit moment nergens meer over valt te discussieren.

Alleen weet je nooit wat de toekomst brengt, dat maakt deze beslissing zo moeilijk.

Bedankt iedereen voor zijn/haar reacties.
handigmetgeld schreef:
09-07-2019 17:26
Ja, zij bieden een bedrag om van je af te zijn. Als je dat accepteert en geen extra schade krijgt, dan heb je geluk en meer gekregen dan nodig. Als je wel extra schade krijgt, dan heb je mogelijk pech, zeker als die schade heel hoog is. Maar dan heb je dan wel weer gedoe.

Je geeft nu aan dat jij het ook wil afsluiten. Dan zou dit wel eens een goede optie kunnen zijn. Maar vanaf hier kunnen wij niet inschatten of de bedragen kloppen. Misschien bieden ze veel te weinig, omdat zij de kansen anders inschatten.
Dit inderdaad en als je meer schade lijdt door dit ongeval (toekomstige schade die zich ju nog niet heeft geopenbaard) moet jij (je advocaat) aantonen dat de extra schade een gevolg is van het ongeval van 4 jaar geleden. Dat is ook nog lang niet altijd eenvoudig. Daarom kan tegen finale kwijting regelen een goede optie zijn. Het is afwegen van de goede en de kwade kansen, naar zonder je dossier te kennen is er niks zinnigs over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-07-2019 17:27
Zij ....... niet zei.
Waar zie jij dan zei staan i.p.v. zij???
Meme86 schreef:
09-07-2019 17:37
Dit inderdaad en als je meer schade lijdt door dit ongeval (toekomstige schade die zich ju nog niet heeft geopenbaard) moet jij (je advocaat) aantonen dat de extra schade een gevolg is van het ongeval van 4 jaar geleden. Dat is ook nog lang niet altijd eenvoudig. Daarom kan tegen finale kwijting regelen een goede optie zijn. Het is afwegen van de goede en de kwade kansen, naar zonder je dossier te kennen is er niks zinnigs over te zeggen.
Precies. Daarom zou ik ook een 2nd opinion willen hebben over het schadebedrag, dan heb je iig een inschatting of een derde het bedrag dat aangeboden wordt ook reëel vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt @Arielle en @Meme86.

Ik zal een second opnion aanvragen, dan heb ik inderdaad weer een nieuwe kijk er op.

Hier hebben ze een juridisch loket waar ze ook gratis advies geven.
Ik zal daar eens heen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven