Geld & Recht alle pijlers

Zwarte rekening betalen?

13-07-2019 14:57 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik besef me bij het volgende verhaal dat ik het misschien wel over mezelf heb afgeroepen door met dit bedrijf in zee te gaan. Maar ik heb er van geleerd en doe ook geen zaken meer met deze man.

Een tijdje heb ik mijn auto laten onderhouden bij een bepaalde garage. Deze man deed veel werk zwart en dat scheelde mij natuurlijk ook geld (wat ik op dat moment hard kon gebruiken). Dat is eigenlijk een tijdje goed gegaan totdat mijn auto vanalles begon te mankeren. Dan moest er dit vervangen worden, dan dat. Best prijzig allemaal en het meeste gebeurde zonder overleg. Veel geld in gestoken want deze man beweerde dat hij de auto nog wel kon maken en het ook waard was. Uiteindelijk is dat dus niet gelukt. Auto bleef haperen en er moest sowieso een andere komen. De oude auto zou dit bedrijf overnemen en de laatste (zwarte) rekening zou weggestreept worden tegen de oude auto. (Dit is mondeling afgesproken) Na dit hele gebeuren is mijn vertrouwen in dit bedrijf verloren en heb ik een ander (wit) bedrijf gevonden voor mijn ‘nieuwe’ auto.

Dit alles is nu ruim 2,5 jaar geleden. Ik dacht dat het gewoon goed afgehandeld was. Totdat ik vandaag ineens een brief kreeg van een advocaat, met daarbij een factuur van 2,5 jaar geleden, dat die nog betaald moet worden. In hoeverre sta ik in mijn ‘recht’ om niet te betalen? De rekening is vereffend met de oude auto en dit is mondeling zo afgesproken. Die factuur die bijgevoegd is heb ik dus ook nooit gezien aangezien dit allemaal buiten de boeken is geregeld.
Werkt die zo genaamde advocaat op no cure no pay?
Staat die zaak op het punt failliet te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat je kunt bewijzen dat je je oude auto daar hebt gelaten én dat je daar niks voor gekregen hebt. Als in; vrijwaringsbewijs en geen geld op je rekening.

Schakel je rechtsbijstandverzekering in. Een advocaat maakt hier waarschijnlijk korte metten mee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-07-2019 15:01
Werkt die zo genaamde advocaat op no cure no pay?
Staat die zaak op het punt failliet te gaan?
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Vandaag pas de brief binnen gekregen. Heb nog niks na kunnen vragen. Het gaat om een bedrag van ‘maar’ €300 dus ik weet niet of het überhaupt de moeite is om daar een advocaat op te zetten.
Ga eens googelen op die advocaat
Maar er is dus niks van een factuur oid. Dan heeft de garage geen poot om op te staan, zij kunnen niet aantonen dat de reparatie is uitgevoerd.
anoniem_326119 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 15:06
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
13-07-2019 15:03
Ik mag hopen dat je kunt bewijzen dat je je oude auto daar hebt gelaten én dat je daar niks voor gekregen hebt. Als in; vrijwaringsbewijs en geen geld op je rekening.

Schakel je rechtsbijstandverzekering in. Een advocaat maakt hier waarschijnlijk korte metten mee.
Heb idd een vrijwaringsbewijs gekregen. Moet ik eens gaan zoeken. Neem ook aan dat dat ergens geregistreerd staat. (De wisseling van eigenaar) En ook geen geld op mijn rekening gehad nee. Kan ik ook zo aantonen.

Heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Maar zou het juridisch loket maandag eens kunnen bellen.
Of er is een nieuwe eigenaar in de boekhouding gedoken?
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
13-07-2019 15:05
Maar er is dus niks van een factuur oid. Dan heeft de garage geen poot om op te staan, zij kunnen niet aantonen dat de reparatie is uitgevoerd.
Er is nu een factuur bijgevoegd. Maar die is nieuw voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Plus; het gaat om het maken van je auto. Dat is, in mijn ogen, een produkt. Met name de onderdelen. Dat soort rekeningen verjaart, na twee jaar is het sowieso afgelopen.
En voor de diensten heb je geen rekening gekregen, aangezien die zwart waren. Geen rekening, geen dienst. Dus ook geen vijf jaar na dato betalen.

Geen idee wat die vent zijn advocaat heeft wijsgemaakt, maar ik denk dat je heel erg sterk staat. Zwart of niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Of een garage (of schoonmaakster, of tuinman, of kapster) zwart of wit werkt is niet het probleem van de consument. Jij maakte gebruik van een laag tarief, dat is jouw goed recht. De garage is degene die zorg moet dragen voor de afdeling belasting.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Heb je in die 2, 5 jaar nooit een rekening gehad, van hun zelf of een incasso?
Dan is deze denk ik al verjaard. En zou je niet hoeven te betalen.
Bel maandag het juridisch loket even.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-07-2019 15:14
Heb je in die 2, 5 jaar nooit een rekening gehad, van hun zelf of een incasso?
Dan is deze denk ik al verjaard. En zou je niet hoeven te betalen.
Bel maandag het juridisch loket even.
Nee nooit gehad. Was allemaal zwart gebeurd. Ik heb de overige rekeningen bv ook nooit overgemaakt. Altijd contact betaald zoals hij wilde. Die rekeningen waren trouwens ook nooit ‘officieel’. Gewoon op een stuk papier geschreven wat het allemaal kostte. Dus die zullen hoogstwaarschijnlijk ook niet in de boeken staan.
Kromo19* schreef:
13-07-2019 15:18
Nee nooit gehad. Was allemaal zwart gebeurd. Ik heb de overige rekeningen bv ook nooit overgemaakt. Altijd contact betaald zoals hij wilde. Die rekeningen waren trouwens ook nooit ‘officieel’. Gewoon op een stuk papier geschreven wat het allemaal kostte. Dus die zullen hoogstwaarschijnlijk ook niet in de boeken staan.
Dan stuur je ze een brief en beroep je je op verjaring. In dit geval is dat 2 jaar ivm consumentenzaak.

Op de site van het juridisch loket en consuwijzer staan wat voorbeeldbrieven.
TO dit is juridisch blaffen. Hij betaald geen belasting en rekening is zwart. Negeer de brief eerst en mocht er een deurwaarder komen (kans nihil). Dan simpelweg zeggen dat u de factuur wil hebben en de belasting dienst ook op de hoogte stelt van zijn praktijken.

De eigenaar heeft geld nodig en laat je niet overbluffen.
Hij kan toch helemaal niet aantonen dat hij die auto gerepareerd heeft?
Formele brief sturen en daarbij reageren dat je je niet herkent in de factuur, dat he auto al ruim 2,5 jaar niet meer in je bezit is. Dat he de factuur ook nooit ontvangen hebt. Daarnaast verjaringstermijn benoemen.

Hij zit wellicht in de schulden en middels juridische ondersteuning willen ze redden wat er te redden valt. Een zaak zal het niet snel worden voordat bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet bang maken TO.
Helaas zijn er meer van dit soort brutale rotzakken die ongegeneerd factuurtjes rondsturen naar klanten omdat ze dan 'zogenaamd' nog een openstaand bedrag hebben ontdekt. Meestal betreft het dan iets van langer geleden en is het bedrag niet al te schokkend hoog.
Dit zodat de klant het niet meer precies kan herinneren en het bedrag wel op te brengen is.. en de klant wil geen gedoe, schrikt van zo'n dwingende brief, en zodoende boekt de oplichter sneller succes.
Trap er niet in.
Alle reacties Link kopieren
Goede adviezen hierboven. Ik zou ook inderdaad even naar het juridisch loket bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets gehad met de glazenwasser. Ik zei hem op en vervolgens kwam hij de maand er op aan de deur; dat ik nog van 4x ramen lappen moest betalen. Ik heb gezegd dat ik altijd meteen betaald heb.
Maand daarop stond zijn collega aan de deur. Dat ik nog van 6x moest betalen. Mijn man kwam er even bij in gang. Nu opzouten!
Nooit meer last gehad :whistle:
Vervelende dingen zijn dat TO, je krijgt hier vast goede tips. En anders mijn man even lief aankijken :proud:
Ik zou lekker niet reageren, nergens op. Dit is niets anders dan powerplay.
Alsof die man juridisch ook maar enige kans maakt zonder op z'n minst een paar betalingsherinneringen en aanmaningen te hebben gestuurd. Echt kansloos dit.

Best wel dom ook van hem want als hij hier echt een zaak van wil maken dan is het eerste wat jij natuurlijk doet, hem aangeven bij de Belastingdienst. Dan heeft hij een veel groter probleem dan jij. :bye:
Alle reacties Link kopieren
Lastig, het is dus een 'nieuwe' factuur en geen aanmaning begrijp ik. Ik weet niet of dat dan verjaard is, dacht dat de verjaringstermijn vijf jaar was.
S-Groot schreef:
13-07-2019 17:24
Lastig, het is dus een 'nieuwe' factuur en geen aanmaning begrijp ik. Ik weet niet of dat dan verjaard is, dacht dat de verjaringstermijn vijf jaar was.
bij dit soort consumentenzaken is het 2 jaar.

En hij had binnen die 2 jaar een nota moeten sturen. Nu alsnog voor de eerste keer doen, kan dus niet, want het is verjaard.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
13-07-2019 16:45
Ik zou lekker niet reageren, nergens op. Dit is niets anders dan powerplay.

Dat is ook mijn idee.
Er om lachen en niet reageren.

Advocaten kunnen een toon tegen je aanslaan alsof je wel heel erg voor ze moet gaan oppassen.
Ze wel even een incassobureau op je zullen loslaten.. of je zelfs voor de rechter slepen.

Besef je wel dat dit ook gewoon een tactiek is om iemand te overbluffen of bang te maken.. zodat je dus sneller doet wat zij willen..?

Garagehouder heeft geen poot om op te staan.. hij probeert je een loer te draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven