Geld & Recht alle pijlers

Overstappen naar nieuwe bank. Welke?

20-08-2019 10:50 69 berichten
Hoi!

Mijn hele leven ben ik klant bij de Rabobank. Niks mis mee, maar er zijn allerlei nieuwe banken erbij gekomen die anders werken. Ik zie enorm op tegen het overstappen, maar heb ook weer "zin" in iets nieuws.

Wat ik belangrijk vind is dat het een bank is die niet investeert in wapenhandel, en een goede app heeft. Ik kan nog heel veel andere dingen noemen, maar deze twee punten zullen voor mij doorslaggevend zijn.

Bij welke bank zit jij en waarom? Heb je je verdiept in waar de bank in investeert of niet? Edit: alle tips en tricks bij het overstappen zijn welkom!

Het is geen urgente zaak, dus ik ga me de komende tijd rustig inlezen en ben benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
ABN. Erg goede service, geen enkele klacht, al decennia lang.

Ik weet niet of de ABN investeert in wapenhandel, maar ik hoop het wel. Ik heb namelijk liever dat ons leger, onze marine en luchtmacht wapens heeft. Oh, en de politie ook.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Google eens op de eerlijke geldwijzer van oa Amnesty. Triodos en de Volksbank (ASN, SNS en RegioBank) scoren het best. Ik zit bij SNS, vind het fijn dat die nog kantoren hebben en fijne service.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij Bunq. Fijne bank, fijne app en er nog nooit problemen mee gehad.

Je kan in de app instellen dat je niet wil investeren in wapenhandel. Je bepaald zelf hoe ze jouw geld beleggen.
anoniem_386079 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 10:58
5.85% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
20-08-2019 10:55
ABN. Erg goede service, geen enkele klacht, al decennia lang.

Ik weet niet of de ABN investeert in wapenhandel, maar ik hoop het wel. Ik heb namelijk liever dat ons leger, onze marine en luchtmacht wapens heeft. Oh, en de politie ook.

?? Dat is niet het type wapenhandel waar sommige banken in investeren....
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
20-08-2019 10:55
ABN. Erg goede service, geen enkele klacht, al decennia lang.

Ik weet niet of de ABN investeert in wapenhandel, maar ik hoop het wel. Ik heb namelijk liever dat ons leger, onze marine en luchtmacht wapens heeft. Oh, en de politie ook.
Denk je nou echt dat de ABN geld investeert in wapens voor het Nederlandse leger? Droom lekker verder.
Een bank die investeert in wapenhandel, investeert vaak in foute wapenhandel (ja, ook de ABN dus) die wapens leveren aan landen waar de mensenrechten worden geschonden!

https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijze ... es/wapens/
...
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-08-2019 10:58
?? Dat is niet het type wapenhandel waar sommige banken in investeren....
Enlighten me please.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Gewoon bij de rabo blijven ook een optie?
Ladida1981 schreef:
20-08-2019 10:56
Google eens op de eerlijke geldwijzer van oa Amnesty. Triodos en de Volksbank (ASN, SNS en RegioBank) scoren het best. Ik zit bij SNS, vind het fijn dat die nog kantoren hebben en fijne service.
googel je op alle producten wat je aanschaft of het eerlijk is? Anders is het een beetje hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
20-08-2019 11:00
Enlighten me please.

https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijze ... es/wapens/
Waarom zou je van bank wisselen als er niks mis is met de Rabobank?!
Calamitycat schreef:
20-08-2019 10:59
Denk je nou echt dat de ABN geld investeert in wapens voor het Nederlandse leger? Droom lekker verder.
Een bank die investeert in wapenhandel, investeert vaak in foute wapenhandel (ja, ook de ABN dus) die wapens leveren aan landen waar de mensenrechten worden geschonden!

https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijze ... es/wapens/
To vroeg helemaal niet om deze discussie.
2019 schreef:
20-08-2019 11:00
Gewoon bij de rabo blijven ook een optie?
Uiteraard, als het overstappen geen voordelen brengt.
watdachtjehiervan schreef:
20-08-2019 11:02
Waarom zou je van bank wisselen als er niks mis is met de Rabobank?!
Heb ik uitgelegd in de OP.
Ladida1981 en Caaf-dracula, goede tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij ASN. Heel tevreden mee. Fijne app (ik ben zelf erg blij met de functie 'extra inzicht', waar je in categorieën kunt zien waar je je geld aan uitgeeft).
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
20-08-2019 11:03
To vroeg helemaal niet om deze discussie.
En jij bent de scheidsrechter van dit topic?
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-08-2019 10:59
Denk je nou echt dat de ABN geld investeert in wapens voor het Nederlandse leger? Droom lekker verder.
Ik denk dat veruit de meeste banken (of feitelijk: allemaal) slechts investeren in bedrijven en mogelijk in transacties. Ik heb dan ook echt geen idee wat je bedoelt.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Calamitycat schreef:
20-08-2019 11:06
En jij bent de scheidsrechter van dit topic?
Grappig altijd dit soort discussie..
Maloochem schreef:
20-08-2019 11:03
Heb ik uitgelegd in de OP.
Je hebt zin in iets nieuws?
Ik snap niet wat er zo leuk en jippie jippie whoo whoo is aan een andere bank. Het is een bank, waar je je geldzaken kan regelen. Het is niet alsof je een nieuwe keuken uitzoekt, dan snap ik het zin in iets nieuws hebben nl wel. Maar zowat elke bank doet toch hetzelfde, je geld beheren. Niet heel spannend en voor de rente hoef je het ook niet meer te doen.

Ik zit al mijn hele leven bij de Rabobank en vind dat prima. We hebben ook een rekening bij de ASN en dat is net zo prima. We zetten ook af en toe een x bedrag vast voor een bepaalde tijd, daar krijg je dan meer rente over.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit "in je topic mag", of het voor jou ook een overweging is, maar ik heb me toevallig vorige week zitten verdiepen in internetsparen. En dam specifiek het sparen bij nationale nederlanden. De rente is daar 0,2. Bij mijn huidige bank is dat 0,02.

Je kunt daar overigens geen betaalrekening openen, alleen een spaarrekening.

Maar wilde dus een topic openen om te vragen naar ervaringen daarmee. Misschien kan het ook hier?

Om op jouw vragen te antwoorden: ik zit bij de ING. Goede app, rentepunten zijn leuk extraatje (sparen voor korting bij deliveroo, gratis naar de film, korting op dagjes uit etc). Ik heb geen idee van hun investeringen, maar dat ga ik nu wel uitzoeken. Vind ik ook belangrijk! Had écht geen idee!
Het schijnt zo te zijn dat overschrijvingen van ING trager zijn dan vanuit andere bank. Tussen eigen rekeningen is dat sowieso niet, en verder heb ik er nog nooit last van gehad. Hooguit als je iets op marktplaats koopt misschien, maar verder bij online aankopen niet.
Alle reacties Link kopieren
Triodos.

Prima app, goede klantenservice en overstappen ging prima door de overstapservice.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
20-08-2019 11:06
Ik denk dat veruit de meeste banken (of feitelijk: allemaal) slechts investeren in bedrijven en mogelijk in transacties. Ik heb dan ook echt geen idee wat je bedoelt.
Lees mijn link dan even. Misschien vind jij het normaal dat een bank investeert in wapenhandel in landen die mensenrechten schenden, ik vind dat niet. Daarom zit ik bij een bank (Triodos) die door verantwoord te bankieren wil zorgen voor een positieve impact op mens en maatschappij en die duurzaam is. Dat vind ik belangrijk.
...
Alle reacties Link kopieren
sammie500 schreef:
20-08-2019 11:11
Ik weet niet of dit "in je topic mag", of het voor jou ook een overweging is, maar ik heb me toevallig vorige week zitten verdiepen in internetsparen. En dam specifiek het sparen bij nationale nederlanden. De rente is daar 0,2. Bij mijn huidige bank is dat 0,02.

Je kunt daar overigens geen betaalrekening openen, alleen een spaarrekening.

Maar wilde dus een topic openen om te vragen naar ervaringen daarmee. Misschien kan het ook hier?

Om op jouw vragen te antwoorden: ik zit bij de ING. Goede app, rentepunten zijn leuk extraatje (sparen voor korting bij deliveroo, gratis naar de film, korting op dagjes uit etc). Ik heb geen idee van hun investeringen, maar dat ga ik nu wel uitzoeken. Vind ik ook belangrijk! Had écht geen idee!
Het schijnt zo te zijn dat overschrijvingen van ING trager zijn dan vanuit andere bank. Tussen eigen rekeningen is dat sowieso niet, en verder heb ik er nog nooit last van gehad. Hooguit als je iets op marktplaats koopt misschien, maar verder bij online aankopen niet.
Gratis naar de film? :sarcastic: Wel met korting, maar gratis heb ik niet kunnen vinden.....
En overschrijvingen tussen ING en andere banken is tegenwoordig ook gelijk direct. Was nooit zo, maar tegenwoordig dus wel.
Ik spaar zelf (of, wij) ook bij NN. Inderdaad wel 0,2% rente, haha, maar bij ING is het 0,02, dus tsja... iedere eurocent helpt, toch? :mrgreen:

Ik ben dus ook wel "fan" van ING. Ik vind het heel gebruiksvriendelijk in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond overstappen makkelijker dan ik oorspronkelijk had gedacht.

Ik ben twee keer overgestapt, eerst naar de bank waar ik ging werken en later naar de bank waar ik mijn hypotheek af heb gesloten (omdat ik dan korting kreeg op de hypotheek).

Overstappen was een kwestie van:
- Een printscreen maken van mijn automatische overboekingen
- Automatische overboekingen annuleren
- zoeken op transacties met type incasso en noteren welke bedrijven allemaal bij ons incasseren (doe dit voor een 13 maanden, dan weet je zeker dat je alle bedrijven hebt, ook die bedrijven die maar 1 keer per jaar incasseren)
- Nieuwe rekening openen (kan ook als eerste stap)
- Nieuwe automatische overboekingen instellen
- Na 3 maanden controleren of alle bedrijven die bij ons incasseren daadwerkelijk van de nieuwe rekening incasseren en niet meer van de oude rekening en de oude rekening opheffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven