Vraag over anticonceptie+ koperspiraal

23-09-2018 13:02 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met koperspiraal?
Het idee dat het geen hormonen heeft spreekt mij aan.
Alleen heb ik van mijzelf al een iets hevige menstruatie en ik wil het niet nog heviger...
anoniem_196088 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 13:08
12.32% gewijzigd
Ik heb hem vroeger gehad. 2 keer. Beviel mij goed. Weinig last gehad van hevigere menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
Mayapril schreef:
23-09-2018 13:04
Ik heb hem vroeger gehad. 2 keer. Beviel mij goed. Weinig last gehad van hevigere menstruatie.
Had je hem laten zetten toen je al een keer bevallen was?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu ruim 2 jaar een koperspiraaltje en ben er heel tevreden mee. Mijn menstruatie was alleen de eerste paar maanden heftiger. Daarna weer net als daarvoor.
nina12 schreef:
23-09-2018 13:07
Had je hem laten zetten toen je al een keer bevallen was?
Ja dat wel inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al zo'n 4x een koperspiraal gehad.
Bevalt erg goed!
Wilde ook geen hormonen, ivm hoofdpijn door de pil.
Mijn menstruatie is wel iets zwaarder geworden, dus soms vraag ik me ook weleens af of de mirena spiraal niet nog gunstiger was geweest, aangezien je hierbij vaak niet of nauwelijks ongesteld wordt en de hormoonafgifte minimaal en plaatselijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wbt het zetten is mijn ervaring dat het pijnlijker is als je nog nooit een kind hebt gekregen.. maar ligt ook aan de arts die het zet..de laatste keer dat ik het liet zetten was heel anders dan de keren ervoor.. ik had een arts in opleiding de laatste keer, die het heel langzaam deed en het nodig vond om de tang zo'n 5 minuten aan mijn baarmoederhals te laten zitten, terwijl ze heel rustig het spiraal uitpakte ..
De arts die de eerdere spiraal had gezet deed dat in een paar seconden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit overgestapt van pil naar koperspiraal ivm geen hormonen, maar mijn menstruatie werd er heel erg heftig van. Ik kon eigenlijk 2 dagen bijna niet normaal functioneren. Ik had dan zo'n mega tampon en maandverband en lekte dan nog door na 2 uur.
Na een paar jaar geswitched naar Mirena en daar ben ik erg blij mee. Ik was wel bang dat ik last zou krijgen van de hormonen (met de pil was mijn libido bijvoorbeeld zo goed als weg), maar ik heb nergens last van. Ik heb nu mijn tweede.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de eerste maanden nergens last van. En toen ging ik idioot veel bloeden, zoveel dat ik op de zwaarste dag in een uur evenveel bloedde als ik daarvoor en nu in twee zware dagen bloedde. Van lichte menstruatie ging ik naar een ijzertekort. Heb hem laten verwijderen en de arts zei: "het is niet voor niets nooit een vreselijk populair anticonceptie middel geworden". Dus probeer het, misschien werkt het voorjaar jou wel
Bevalt prima. Eerste laten zetten als maagd, ging prima. Tweede na bevalling. Mijn menstruatie werd juist minder.
Alle reacties Link kopieren
Hier koperspiraaltje gehad! Zeer blij mee hoewel het zetten me erg tegenviel (nu sta ik niet bekend om mijn hoge pijngrens.
Ik heb hem nu niet meer en ga hem niet meer nemen. Bleek namelijk verschoven en het resultaat daarvan is een potige peuter :biggrin:
Ik ken te veel mensen die door het spiraal heen zwanger raakte. Het komt niet heel betrouwbaar op me over.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook erg tevreden mee. Menstruatie werd wel erger inderdaad, waardoor ik de eerste dag ong. niets meer kan. Het zetten was een ramp bij mij, ik viel bijna flauw. Het duurde lang en de gynaecoloog begon een discussie te voeren met mijn man met de woorden: "Zie je wel dat het bij vrouwen die nog geen kinderen gekregen hebben pijnlijker is?" (omdat ik het ong. uitschreeuwde van de pijn), waardoor ik ook een aanvaring met hem kreeg. En ja, dat állemaal tijdens het zetten.

Ik had ook geen pijnstiller of iets genomen, en ik hoorde dat dat in Nederland wel zo ging?

Nja, buiten het zetten en de dagen daarna was ik er blij mee want ik wi labsoluut geen hormonen meer.

Heb je een gyn waar je het goed mee kan vinden? Ik denk dat dat heel veel zal schelen. Of het bij jou pijn zal doen of niet kan je natuurlijk niet zeggen. Elk lichaam is zo anders.
Hakuna Matata
Daev83 schreef:
23-09-2018 13:45
Ik heb al zo'n 4x een koperspiraal gehad.
Bevalt erg goed!
Wilde ook geen hormonen, ivm hoofdpijn door de pil.
Mijn menstruatie is wel iets zwaarder geworden, dus soms vraag ik me ook weleens af of de mirena spiraal niet nog gunstiger was geweest, aangezien je hierbij vaak niet of nauwelijks ongesteld wordt en de hormoonafgifte minimaal en plaatselijk is.
Het is niet plaatselijk. In je baarmoeder zitten gewoon bloedvaten waardoor de hormonen overal in je lichaam gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt plaatselijk afgegeven en komt in kleine hoeveelheden in het bloed, maar veel kleinere hoeveelheden in vergelijking met de combinatiepil
Ikigai schreef:
23-09-2018 14:55
Ik ken te veel mensen die door het spiraal heen zwanger raakte. Het komt niet heel betrouwbaar op me over.
Tja maar de mensen die hem al jaren zonder problemen hebben delen dat wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 2,5 jaar de koperspiraal en had die achteraf gezien veeeeel eerder moeten nemen! Wat ben ik blij met dat ding.
Beste is om hem te plaatsen als je ongesteld bent: de baarmoedermond is dan weker waardoor plaatsing minder pijnlijk is. Bij mij was de plaatsing eventjes tanden bijten maar echt wel te doen. De mentruaties zijn op het begin wel wat heviger en ik merkte dat het pijnlijker was, maar met de juiste pijnstilling geen probleem. Echt voor mij niets anders meer :) en het is zelfs nog betrouwbaarder dan de pil ;)
Alle reacties Link kopieren
2 keer gehad, menstruatie werd idd wat heviger. Helaas zwanger er mee geworden. Een bbz, dat heeft me een eileider gekost. Gelukkig had ik geen kinderwens meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje, begin dit jaat laten zetten. Het zetten was vervelend en de rest van die dag moest ik wel kalm aan doen, maar de volgende dag was dat wel over.
Menstruatie is niet heftiger dan toen ik de pil slikte of geen ac gebruikte. Alleen met mirena was het zo goed als niets dus dat verschil is er wel
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje. Al 4 jaar.
Voordeel: geen omkijken heen. Geen hormonen.
Nadeel: mijn menstruaties werden best lang ( 6 a 7 dagen).
Je kunt je cyclus niet verschuiven. Dus gewoon ongesteld op de spaanse costa.
* inmiddels weet ik dat er wel een pilletje bestaat om het te verschuiven, wat ik dan ook doe. Nadeel is dat ik dan evenveel hormonen binnen krijg als normaal in ern heel jaar.

Het zetten was 2 seconden pijnlijk, daarna wat menstruatieachtige buikpijn. Dat was na 1 dag over.

Zelf laat ik mijn koperspiraaltje binnenkort vervangen door de mirenaspiraal.
Het was heerlijk zo hormoonvrij, maar praktischvwas het voor mij niet.

Wat ik wel raar vind: waarom word een mirenaspiraal wel vergoed, maar een koperspiraal niet?
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
24-09-2018 07:12

Wat ik wel raar vind: waarom word een mirenaspiraal wel vergoed, maar een koperspiraal niet?
Mijne is gewoon vergoed hoor. Allebei de keren.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
24-09-2018 07:12
Ik heb er eentje. Al 4 jaar.
Voordeel: geen omkijken heen. Geen hormonen.
Nadeel: mijn menstruaties werden best lang ( 6 a 7 dagen).
Je kunt je cyclus niet verschuiven. Dus gewoon ongesteld op de spaanse costa.
* inmiddels weet ik dat er wel een pilletje bestaat om het te verschuiven, wat ik dan ook doe. Nadeel is dat ik dan evenveel hormonen binnen krijg als normaal in ern heel jaar.

Het zetten was 2 seconden pijnlijk, daarna wat menstruatieachtige buikpijn. Dat was na 1 dag over.

Zelf laat ik mijn koperspiraaltje binnenkort vervangen door de mirenaspiraal.
Het was heerlijk zo hormoonvrij, maar praktischvwas het voor mij niet.

Wat ik wel raar vind: waarom word een mirenaspiraal wel vergoed, maar een koperspiraal niet?
Is dat zo?
Hier wordt koperspiraal ook niet vergoed.
Omdat dat niet in mijn pakket zet.
Of zit het in het basispakket?
Alle reacties Link kopieren
Als 21 jaar of ouder bent dan wordt anticonceptie alleen vergoed als je een aanvullende verzekering hebt afgesloten (waar anticonceptie dan natuurlijk in is opgenomen). Ik geloof alleen niet dat het een verschil maakt of je dan voor hormoon- of koperspiraal kiest.

Wat zou kunnen is dat thanx eerder een verzekering had met vergoeding toen ze een hormoonspiraaltje had laten zetten, maar dat de voorwaarden t.o.v. toen zijn veranderd bij het zetten van een koperspiraaltje. Of net de 'ene' verzekeraar heeft getroffen die koper niet wil vergoeden...?
Alle reacties Link kopieren
Heb even de voorwaarden van mijn zorgverzekering gelezen en het is bij mij inderdaad ook hoe framboos het zegt.
Koper of mirena maakt niet uit qua vergoeding.
Het gaat om of je wel of niet aanvullend verzekerd bent.
De kosten voor koper of mirena schelen volgens mij ook nogal (koper is goedkoper) .
Ik moest laatst 70 euro betalen na zetten koperspiraal.
Wat ik me af vraag voor mensen met mirena: zijn er mensen die last hebben gehad van de hormonen? Ondanks een lage dosis?
Ik overweeg ook ooit een mirena ivm mijn PMS bij de koperspiraal en zwaardere menstruatie.
Maar de hormonen in de pil kreeg ik hoofdpijn van (heel veel geprobeerd) daarom durfde ik geen hormoon anticonceptie meer.
Maar misschien is dat anders bij de mirena?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een koperspiraal sinds twee jaar. Heb drie kinderen en wil geen kinderen meer maar sterilisatie zag ik niet zitten, zowel niet bij mijzelf als bij mijn partner. Gewoon, een gevoel. Toen dus aan het koperspiraal. Het zetten was een ramp, deed ontzettend veel pijn (ik heb een gekantelde baarmoeder dus misschien heeft dat ermee te maken) en mijn menstruaties zijn veel langer en heviger geworden. Dat vind ik echt wel een nadeel. Maar het voordeel is dat je nooit ergens aan hoeft te denken, dat het ding 10 jaar mag blijven zitten en dat ik er verder geen last meer van heb. Wel in de eerste maanden na plaatsing; heftige krampen als ik ongesteld was die doortrokken in mijn bovenbenen. Nu is dat over. Het bloedverlies is bij mij dan weer niet zo heftig dat ik elke twee uur ondanks tampon en maandverband, doorlek. Is gewoon meer geworden dan voorheen. Zonder spiraal was ik 5 dagen ongesteld en nu soms wel 10....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven