Gezondheid alle pijlers

Vermoeide ogen / goede opticien

03-01-2008 22:00 10 berichten
Mijn bril is aan vervanging toe, maar hoe kan ik zorgen dat mijn ogen 'fris' zijn als ik bij de opticien binnenstap??



In 2006 heb ik drie keer mijn ogen laten meten maar alledrie de opticiens raadden aan nog eens terug te komen.

Weet iemand goede/geduldige opticiens en 'trucjes' om mijn ogen niet moe te krijgen voordat de oogmeting voorbij is? Middaguur is aan de late kant en ook eerst een uur reizen is blijkbaar niet rustig genoeg..



Een van de drie keren begon de meting duidelijk maar als ik harder mijn best deed om verschil tussen 'lens 1' en 'lens 2' te zien zag ik die verschillen dus niet meer omdat mijn oog steeds scherpstelde..



Nu wil ik deze maand weer eens naar de opticien, maar hoe plan ik mijn ogen tot rust?

En hoe flexibel is de opticien met het meegeven van het oogvoorschrift als ik niet (direct) daar een bril wil uitzoeken? (heb in 2006 1 vd 3 meegehad, anderen vergeten te vragen, 1e alleen meegehad omdat het toch over moest)



Iemand toevallig (al) ervaring met brilerbij.nl? Het lijkt me wel wat om daar een (reserve)bril te regelen, maar dan moet ik dus sowieso eerst een goed oogvoorschrift krijgen ergens.



Beetje warrig verhaal geloof ik...
Alle reacties Link kopieren
Hmm als ik voor een test moet voor een bril (draag lenzen), moet ik de avond van te voren mijn lenzen uitdoen en vrijwel blind (onder begeleiding dus) naar de opticien voor een optimale meting. Of bedoel je dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je naar een opticien die dichterbij zit. Je vraagt gewoon gratis metingen aan bij diverse opticiens en plant eens je afspraak in de ochtend. Dan zijn je ogen wellicht minder moe. Ik ga liever als ik wel al een halve dag erop heb zitten. Want ik wil ook goed zicht hebben als ik aan het einde van de dag zit en niet alleen tot aan de middag. Ik wil de hele dag scherp zien. Je hoeft niet perse direct een bril of lenzen te kopen bij een meeting. Zeg je dat je komt voor een objectieve meting, dat je eerst wilt weten wat de metingen zijn voordat je uberhaubt lenzen of een bril wil. Overigens zijn metingen niet overal gelijk bij mij gebleken. Het ligt er ook aan wie de meting doet en bij welke opticien je binnenstapt. De een is er toch secuurder in dan de ander. Want ik zorg dat ik altijd metingen heb aan het einde van de midddag. Zicht is dus eender, testen zouden dat dus ook moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het wel, mijn ogen zijn heel vaak moe (heel irritant) maar ik ga dan in de ochtend wanneer ze nog fris zijn. Gelukkig zitten er hier 6 opticiens.
Alle reacties Link kopieren
Je moet sowieso zorgen dat je 's ochtends je ogen op laat meten.

Het punt is dat, zeker als je sterkte veranderd is, je ogen de hele dag aan het inspannen zijn, samen met je hersenen, en aan het einde van de dag zijn dan gewoon je spieren moe, waardoor de meting moeilijker loopt.



Wat ik een beetje jammer vindt is dat jullie blijkbaar zo weinig vertrouwen hebben in de opticien waar je naar toe gaat.

Een opticien zal altijd je ogen goed door meten, en zal je ook altijd terug laten komen, mocht de meting niet goed lopen. Dat is dus geen teken van onprofessionaliteit van de opticien, maar juist een teken dat hij zijn werk secuur doet, omdat hij je geen bril wil verkopen als hij niet 100% achter de oogmeting staat.

Het maakt niet uit, de sterkte zal niet anders zijn 's ochtends als 's avonds. Wat Dushi zegt, dat ze later op de dag gaat omdat ze de hele dag goed wil zien met haar bril, is dus niet waar. Of je nu 's ochtends of 's middags gaat voor een meting, maakt niet uit in hoe je de rest van de dag kunt zien. Dat is écht een misverstand.



Over die website, brilerbij, ik zou dat zelf nooit doen.

Ten eerste weet je nooit precies hoe een montuur staat. Maar zeker bij hogere sterktes is het ook heel belangrijk dat het middelpunt van de glazen exact staat op het punt waarin jij door de glazen kijkt. Is dat niet zo, krijg je problemen met kijken.

Verder zijn de glazen niet ontspiegeld en krasvast, daar moet je ook weer extra voor betalen, en dat heb je toch echt wel nodig als je de hele dag je bril op hebt.

Maar ik zit er dus vooral mee dat de glazen niet goed ingeslepen zullen zijn, en dat ik ernstig twijfel aan de kwaliteit. Ik zou gewoon het risico niet nemen.



Nu ja, dat was weer een heel verhaal. Maar ja, ik werk in de optiek he, dus ik moet om de een of andere reden het hele verhaaltje weer afdraaien. Vakidiotie, denk ik.

Succes er mee, en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Wat de opticien doet is toch puur subjectief?



Wat doet een slechte opticien dan verkeerd? Luistert die niet goed naar jou?
Dank voor de reacties.



Om met de laatste te beginnen: de 'patient' is vaak subjectiever dan de opticien. Slechte opticien is iemand die vervolgens genoegen neemt met de meting en je wel een bril wil aansmeren.. 1Vandaag heeft een keer een reportage over opticiens/laboranten gehad, maar die kon ik gister niet terugvinden..



@Stardust

Ik wil sowieso een keer 's ochtends, want ik weet uit ervaring dat na 12en meten niet zo erg opschiet. Mijn ogen zitten zich overdag al in te spannen en gaan daar met de meting dan mee door. Zo zag ik bij de laatste keer dus niet het verschil tussen +0,5 en -0,5

Wat Summerbreeze zegt ('stekeblind' zonder je 'oude' bril/lenzen naar de opti gaan) is dat wel of niet aan te raden?? Bij de laatste opticien had ik uiteindelijk een 'meetbril' op en mocht ik daarmee de winkel in kijken en daarna vergelijken met mijn huidige bril en toen zag ik dus geen verschil terwijl de lenzen wel redelijk verschilden... Kwestie van ogen/spieren die zich inspannen als je een paar seconden twijfelt..

Brilerbij vraagt om een oogadvies inclusief pupilafstand en ze hebben 'een digitale spiegel' waar je de monturen op je pasfoto kunt testen, maar het blijft natuurlijk een gok. Zou het op zich misschien doen om een reservebril te hebben die minder kostbaar is om te verliezen/beschadigen bij scouting- of sportacties.

Momenteel geen idee waar ik het oogadvies uit 2006 en/of de sterktewaarden van mijn huidige bril heb dus of mijn ogen te slecht zijn om een gok bij die site te wagen kan ik je nu niet voorleggen..
Alle reacties Link kopieren
dat bedoelde ik ook watervrouw.

Dat jij degene bent die subjectief is. Hij weet niet wat je ziet.
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw,

Zonder bril naar de opticien is volstrekt onnodig.

Het is wel zo dat als je normaal lenzen draagt, en je wilt een bril, dat je je lenzen een aantal uren uit moet hebben voor een goede meting. Dit komt omdat lenzen op de ogen zelf corrigeren, door de bolling van het oog wat aan te passen. Je oog heeft dan weer een bepaalde tijd nodig om in zijn normale vorm terug te komen.

Met een bril is dit totaal niet nodig, omdat die dus niet op je ogen corrigeert, maar er voor.



Je hoeft dan overigens niet ook zonder bril over straat, als je gewoon een reservebril hebt (die eigenlijk iedereen met lenzen hoort te hebben), is het geen enkel probleem, de bril kun je altijd gewoon opzetten.

Alleen hebben veel lenzendragers geen bril ernaast. Niet handig, want dan moet je dus hardstikke scheel over straat.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en over die website:

ze vragen wel om pupilafstand, maar die kan altijd iets veranderen. En buiten de pupilafstand heb je nog een waarde nodig om de goede plek van de middelpunten in de glazen te bepalen. Daar vragen ze niet om, voor zover ik kon zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven