Gezondheid alle pijlers

rechten bij doorverwijzing voor een scan

23-05-2017 11:47 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week door een arts in het ziekenhuis doorverwezen voor een scan.
Ik heb in het ziekenhuis een afspraak voor deze scan gemaakt, maar er is een wachttijd van ruim 4 weken.

Een scankliniek hier in de buurt heeft op korte termijn wel plek, en mijn verzekering dekt de scan bij deze kliniek ook.

Nu weigert het ziekenhuis alleen om een doorverwijzing op papier te geven, omdat dat hen geld kost en de scan ook intern gedaan kan worden (dat is telefonisch als reden doorgegeven). Zonder schriftelijke verwijzing, worden de kosten voor een scan niet vergoed.

Kan het ziekenhuis dit zomaar maken? Ik heb mijn verzekering al gebeld, maar die zegt niets te kunnen doen.

Overigens ben ik zzp-er zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering en kan ik niet werken tot na de scan. Dit kan mij zomaar een maand inkomsten kosten dus (scan is om te bepalen of behandeling met spuit of kijkoperatie moet worden).
Wat voor scan is het? Kan je huisarts geen verwijzing schrijven? (checken bij je zorgverzekering)
Dan betaal je die scan zelf, 800 euro. Een maand niet werken kost je meer.
Alle reacties Link kopieren
Heb je contact gehad met de huisarts? Wellicht dat hij/zij iets voor je kan betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet fijn, maar als het nodig is doe de scan. Wat als je het niet doet en achteraf vergroten de gezondheidsproblemen zich. Niet fijn!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet fijn, maar als het nodig is doe de scan. Wat als je het niet doet en achteraf vergroten de gezondheidsproblemen zich. Niet fijn!
Pluisi schreef:
23-05-2017 11:50
Dan betaal je die scan zelf, 800 euro. Een maand niet werken kost je meer.
Hoe weet jij nou wat die scan kost. Dat is per lichaamsdeel en per ziekenhuis/instelling verschillend.
Vraag je huisarts om een verwijzing.
Alle reacties Link kopieren
De huisarts begrijpt het probleem, maar geeft geen verwijzing, omdat hij me al heeft doorverwezen naar de arts en voor foto's. De arts heeft me vervolgens verwezen voor een scan, die verwijzing wil het ziekenhuis alleen niet op papier zetten.

De scan zelf betalen en een maand extra werken is ongeveer net zo duur. Het voelt ook een beetje krom om zelf een flink bedrag neer te tellen, terwijl mijn verzekering dit gewoon dekt.
Alle reacties Link kopieren
Star schreef:
23-05-2017 11:55
Vraag je huisarts om een verwijzing.
Ga wel even na of het ziekenhuis niet vervolgens toch nog een eigen scan zal willen doen ...
Alle reacties Link kopieren
BBQliefhebber schreef:
23-05-2017 11:53
Het is niet fijn, maar als het nodig is doe de scan. Wat als je het niet doet en achteraf vergroten de gezondheidsproblemen zich. Niet fijn!
Dat is gelukkig niet aan de orde. Qua gezondheid is het stabiel, verergert niet in tijd. De scan is puur om de behandelmethode te bepalen.
Tja meer opties zijn er dan niet. Je zorgverzekering kan wel regelen dat je op een lijst komt van het ziekenhuis dat je gebeld wordt als er iemand uitvalt.

En dat zou je zelf ook kunnen vragen in het zkh.
Ik zou overleggen met je zorgverzekeraar, misschien zijn zij coulant
Alle reacties Link kopieren
Bel je zorgverzekeraar en vraag om wachtlijstbemiddeling.

En geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of dikke spaarrekening is natuurlijk niet slim.
...
Alle reacties Link kopieren
Dikke spaarrekening is aanwezig hoor, maar als het niet nodig is om een maand te wachten, liever niet!

Zorgverzekering doet niet aan wachttijdbemiddeling ingeval er al behandeling is aangevangen (en dat is hier het geval)
Zorgverzekering vergoed niet zonder schriftelijke verwijzing.

Er is geen "opvullijst" in het ziekenhuis, doen ze niet aan, ook niet via de zorgverzekering. Ik bel wel dagelijks of er plek is vrijgekomen, maar ja, ik kan wel om 9.00 uur bellen en dan valt er om 9.10 uur iemand uit, dus dat voelt niet heel constructief.

Maar wat ik me dus afvraag, is of het ziekenhuis zich zo op mag stellen, zij hebben mij verwezen, mag ik dan alleen nog maar op eigen kosten zelf kiezen waar ik de scan laat maken?
Kan je niet een 2nd opinion vragen in een ander ziekenhuis ? Ben je iig bij dit ziekenhuis weg.
Je kunt het navragen bij de NZA: https://www.nza.nl/organisatie/Contact/
Ariellle schreef:
23-05-2017 12:22
Kan je niet een 2nd opinion vragen in een ander ziekenhuis ? Ben je iig bij dit ziekenhuis weg.
Dan zal ze ook verwijzing nodig hebben en met een zkh wat niet meewerkt en een huisarts die niet wil kom je er dan niet.
Waarom kan je niet werken tot de scan? En kan je dan wel meteen weer werken na de scan? Vast niet.
Ik zou blijven aandringen bij de huisarts voor die doorverwijzing. De huisarts is de laagdrempeligste mogelijkheid met de meeste kans van slagen. De aanhouder wint.
-Puss-in-Bootz- schreef:
23-05-2017 11:53
Hoe weet jij nou wat die scan kost. Dat is per lichaamsdeel en per ziekenhuis/instelling verschillend.
Ik heb er 1 in december gehad, een ct scan van mn buik, die was 800 euro.
Vond dit : https://www.cz.nl/zorgadvies/zorg-regel ... nd-opinion
Lijkt mij dat de huisarts dus wel zou moeten verwijzen voor een 2nd opinion
Je bent zzp'er en verdient niet meer dan 800 per maand? Als je het niet zelf wilt betalen heb je dus een maand vrij.
Pluisi schreef:
23-05-2017 12:29
Ik heb er 1 in december gehad, een ct scan van mn buik, die was 800 euro.
Maar je weet waar dit is en ook niet welk lichaamsdeel. Dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven