Gezondheid alle pijlers

Moedervlek

24-07-2017 11:38 30 berichten
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik zware hypochondrie heb. Na meerdere malen therapie en medicatie heb ik dit redelijk onder controle.

Nu wil het geval dat ik een aantal moedervlekken heb, waaronder eentje op mijn onderrug. Over deze vlek maak ik me al jaren druk, echt al drie jaar denk ik. ik heb deze vlek meerdere malen aan de huisarts laten zien die me altijd verzekert dat ik me echt geen zorgen hoef te maken. Het is een moedervlek met soort wrat erop en nu is er een week of twee geleden een klein stukje afgebrokkeld. Toen sloeg, ondanks alle technieken die ik geleerd heb, de paniek weer flink toe. De dag erna meteen naar de huisarts die wederom heel goed heeft gekeken en me weer verzekerde dat er niks aan de hand was. Wel vroeg ze zich af waarom ik ze niet gewoon laat weghalen, zodat ik die zorgen nooit meer heb.

Maandag heb ik dus een afspraak bij de dermatoloog en ik begin nu wel erg zenuwachtig te worden. Ook het weghalen lijkt me best eng, lees allemaal horrorverhalen van hechtingen die springen enzo.

Hoop dat iemand positieve verhalen heeft, dat het allemaal best meevalt.

Overigens verder geen veranderingen in de vlek: geen jeuk, niet groter of van vorm veranderd.
Je gaat echt niet dood aan een springende hechting. Dus om dat nou een horrorverhaal te noemen.

Je weet dat je hypochondrie hebt. Accepteer dat nu gewoon even. Laat de gedachten er zijn en ga door met de rest van je dag. Stop met googelen en bevestiging zoeken. Dat helpt je uiteindelijk toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb er eentje laten weghalen.
Deze was veranderd, maar zag er nog wel ok uit, maar moest opgevolgd worden.
Omdat deze op mijn rug zat en ik deze niet in de gaten kon houden, wilde ik hem liever laten weghalen.

Stelde niets voor! Spuitje om te verdoven eerst, voelde je enkel een beetje. Daarna voel je er uiteraard niks van.
Paar uur later voelde ik het wat als ik er tegen leunde (verdoving werkte uit). Litteken duurt wel lang om minder opvallend te worden.

Er gebeurt altijd onderzoek op en mijn moedervlek was volledig goedaardig.

Kortom: stelt niks voor, beter weghalen dan zorgen behouden! Het is het risico niet waard ...
Alle reacties Link kopieren
stelt niet zo veel voor. mij dingetjes weghalen op de rug, levert vaak wel een wat breder litteken op. gewoon omdat de huid erg dik is en er veel spanning op staat. en het maakt niet uit of dat een plastisch chirurg dit doet of gewoon de huisarts.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht nog op de uitslag van een moedervlek die ik heb weg laten halen, deze jeukte en ik was bezorgd dat ik hem b.v. in mijn slaap eens kapot zou krabben. Het weghalen stelt werkelijk helemaal niets voor, prikje, even wachten tot de verdoving zijn werk doet, en dan halen ze het weg, waar je niets van voelt.
die ik wilde bestaat al...
Wow wat goed dat je m weg laag halen. Beter dan je er altijd druk om maken. Lijkt me heel vervelend wat je hebt. Stres en angst is zo zinloos. Blegh. Zet m op. Je kunt het!!
Snap jou. Ik ook een grote piekeraar. Heb heel veel sproetvlekjes, kan wel elke week naar de huisarts. Ook al 3x wat weg laten halen. Totaal pijnloos, uitslag vind ik zenuwslopend. Probeer altijd maar cijfers erbij te pakken en de kans dat het fout is, is duizenden malen kleiner dan dat het goed is. Maar snap jouw angst, herkenbaar.
anoniem_656277c2c7dfa wijzigde dit bericht op 24-07-2017 12:09
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eind april een vlekje laten weghalen, en ik ben PANISCH voor injectienaalden, ik kreeg er 3 om alles goed te verdoven. 10 minuten later stond ik alweer op de gang van het ziekenhuis. Het viel allemaal reuze mee. Litteken is nog wel gevoelig omdat hij direct op de rand van m'n schouderblad zit, maar al met al (voor een Pietje paniek zoals ik) ... ben ik best trots op mezelf.

Sterkte :high5:
koffiedoosje wijzigde dit bericht op 24-07-2017 12:25
0.38% gewijzigd
Jemig, ze snijden het eruit en er komt een hechtinkje in dat vanzelf oplost. Doet geen pijn, hooguit even een trekkerig gevoel. Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Was bij mij geen oplosbare hechting jammer genoeg.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je to, dat je zo'n zware hypochondrie hebt. :hug: Wel heel goed dat je hulp hebt gezocht en er therapie voor gehad hebt.

Ik heb meerdere malen moedervlekken laten weghalen. Het wordt plaatselijk verdoofd en daar voel je niets van, hoogstens een klein prikje. Van de ingreep zelf voel je helemaal niets, inderdaad alleen een trekkerig gevoel. Als de verdoving uitgewerkt is, voel je ook helemaal niets meer. Het gaat allemaal echt heel snel, een paar minuutjes.

Als de huisarts het al meerdere malen heeft bekeken en heeft gezegd dat er niets aan de hand is en als het niet is veranderd / jeukt / gegroeid is, hoef je je echt geen zorgen te maken! Sterkte, komt helemaal goed!
+
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat er nog best wat mensen zijn die vinden dat TO zich aanstelt, en gewoon niet moet zeuren.
Even voor de duidelijkheid, hypochondrie is een serieus iets. Dat je het zelf niet hebt (en daarom dus ook niet snapt?) is niet erg, maar iets minder lomp reageren kan geen kwaad. Dit komt op hetzelfde neer als tegen iemand met depressie zeggen "joh gewoon positef gaan denken" No shit Sherlock... als alles zo makkelijk zou gaan zou niemand ergens last van hebben denk je niet? Dat je het zelf niet kent wil niet zeggen dat hiet niets voorstelt. Beetje meer respect kan geen kwaad...
Moest dit even kwijt want ik erger me er gigantisch aan

@TO, als de moedervlek je dwars zit doe je er goed aan hem weg te laten halen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar heb van meerderen gehoord dat het een kleine ingreep is. Zelfs als een hechting zou springen is er niks aan de hand, dat kunnen ze zo weer vastzetten. Succes!
Panda1987 schreef:
24-07-2017 12:55
Het valt me op dat er nog best wat mensen zijn die vinden dat TO zich aanstelt, en gewoon niet moet zeuren.
Even voor de duidelijkheid, hypochondrie is een serieus iets. Dat je het zelf niet hebt (en daarom dus ook niet snapt?) is niet erg, maar iets minder lomp reageren kan geen kwaad. Dit komt op hetzelfde neer als tegen iemand met depressie zeggen "joh gewoon positef gaan denken" No shit Sherlock... als alles zo makkelijk zou gaan zou niemand ergens last van hebben denk je niet? Dat je het zelf niet kent wil niet zeggen dat hiet niets voorstelt. Beetje meer respect kan geen kwaad...
Moest dit even kwijt want ik erger me er gigantisch aan

@TO, als de moedervlek je dwars zit doe je er goed aan hem weg te laten halen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar heb van meerderen gehoord dat het een kleine ingreep is. Zelfs als een hechting zou springen is er niks aan de hand, dat kunnen ze zo weer vastzetten. Succes!
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Maar waarom zoek je geen hulp dan?
Alle reacties Link kopieren
Hunniebunnie schreef:
24-07-2017 13:20
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Maar waarom zoek je geen hulp dan?
Het gaat hier toch niet over mij? En TO geeft in de eerste regel van haar eerste post aan dat ze dit heeft gedaan...🙄
En hulp zoeken wil niet zeggen dat je er snel vanaf bent. Sommige problemen zijn te verhelpen, andere kom je misschien nooit vanaf.
Maar het ging mij om hoe bot mensen kunnen reageren, zonder ook maar even na te denken hoe vervelend zoiets kan zijn.
panda1987 wijzigde dit bericht op 24-07-2017 13:31
3.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
panda1987 wijzigde dit bericht op 24-07-2017 13:29
Reden: Dubbele post
99.55% gewijzigd
Tsja, sorry dan. Maar mijn reactie is dan, en dat is dan idd. niet aardig, 'ik wou dat ik jouw problemen had'. Maar de hulp heeft blijkbaar niet (genoeg) geholpen, dus ik zou toch verder zoeken. Het leven wordt anders wel heel ingewikkeld.
Panda1987 schreef:
24-07-2017 12:55
Het valt me op dat er nog best wat mensen zijn die vinden dat TO zich aanstelt, en gewoon niet moet zeuren.
Even voor de duidelijkheid, hypochondrie is een serieus iets. Dat je het zelf niet hebt (en daarom dus ook niet snapt?) is niet erg, maar iets minder lomp reageren kan geen kwaad. Dit komt op hetzelfde neer als tegen iemand met depressie zeggen "joh gewoon positef gaan denken" No shit Sherlock... als alles zo makkelijk zou gaan zou niemand ergens last van hebben denk je niet? Dat je het zelf niet kent wil niet zeggen dat hiet niets voorstelt. Beetje meer respect kan geen kwaad...
Moest dit even kwijt want ik erger me er gigantisch aan

@TO, als de moedervlek je dwars zit doe je er goed aan hem weg te laten halen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar heb van meerderen gehoord dat het een kleine ingreep is. Zelfs als een hechting zou springen is er niks aan de hand, dat kunnen ze zo weer vastzetten. Succes!
Ik ben zo blij met deze reactie. Het leven met hypochondrie is een worsteling. Nu gaat het door de therapie en medicatie een heel stuk beter, maar er zijn tijden geweest dat het mijn leven beheerste en dat ik ervan overtuigd was dat ik stervende was.
Daarom weten ook alleen de mensen die dicht bij me staan dat ik dit heb, zij weten hoe erg het is. Als ik bij mensen die verder van me af staan wel eens iets vertel krijg je al snel de reactie..."stel je niet aan, je hebt niks'. Ik snap ook wel dat het heel moeilijk voor te stellen is als je er zelf geen last van hebt...

Verder iedereen bedankt voor de bemoedigende reacties. Ik ben weer een heel stuk gerustgesteld. Ik ga het gewoon maar over me heen laten komen...
Sorry TO, ik weet idd. niet hoe het is.
Maar ik heb echt geen last gehad van de snee of de hechting. Serieus niet!
Waarschijnlijk leest niemand dit meer, maar het is fijn om het even op te schrijven.

Vanochtend bij dermatoloog geweest. Ik stond te trillen op mijn benen zo zenuwachtig was ik. Gelukkig was mijn moeder mee.
De dermatoloog heeft met de dermatoscoop gekeken en hoogstwaarschijnlijk is het niks. Het zag er heel rustig uit.
Wel vond ze het voor mijn gemoedsrust een goed plan om hem inderdaad te verwijderen. Dan wordt ie opgestuurd zodat ik dan helemaal zeker weet dat het goed is. 23 augustus gaat ie weggehaald worden en ook eentje op mijn buik die gewoon op een vervelende plek zit.

Enerzijds ben ik gerustgesteld, anderzijds roept de hypochonder in mij "ze was niet heel overtuigend dat het niks was'.
Nou ja, nu proberen los te laten tot 23 augustus.
Alle reacties Link kopieren
fijn dat je een begripvolle dermatoloog hebt die serieus gekeken heeft.

de moedervlek vindt ze waarschijnlijk "niks", maar ze neemt ook je gemoedsrust mee in de beslissing om de moedervlek te verwijderen. want dat is net zo belangrijk. bij iemand die zich er niet zo druk over maakt en geen hypochonder is, wordt er waarschijnlijk eerder gekozen om de moedervlek gewoon te laten zitten.

sterkte op 23 augustus, en het komt echt wel goed.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Leaf schreef:
31-07-2017 10:25

Nou ja, nu proberen los te laten tot 23 augustus.


Sterkte!! Laat wel even weten hoe het gegaan is! :hug: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden een moedervlek weg laten halen op mijn arm, cosmetisch.
Verdoving, snijden, hechten, klaar. Niks engs aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je angst wel hoor, die heb ik maar dan voor de tandarts... ;-)
Waarom heb je een nieuwe afspraak i.p.v. meteen laten verwijderen?
Had een hoop angstige momenten gescheeld denk ik?

Als de dermatoloog iets zegt mag je daar gewoon vanuit gaan, mijn teller van het verwijderen van moedervlekken staat op 40, bij allemaal had mijn dermatoloog ze op voorhand goed ingeschat, 36 keer niets en 4 keer het zou kunnen zijn dat er iets niet klopt.
(2 daarvan bleken na onderzoek in het lab alsnog 100% gezond)
drominique schreef:
01-08-2017 19:19
Ik snap je angst wel hoor, die heb ik maar dan voor de tandarts... ;-)
Waarom heb je een nieuwe afspraak i.p.v. meteen laten verwijderen?
Had een hoop angstige momenten gescheeld denk ik?

Als de dermatoloog iets zegt mag je daar gewoon vanuit gaan, mijn teller van het verwijderen van moedervlekken staat op 40, bij allemaal had mijn dermatoloog ze op voorhand goed ingeschat, 36 keer niets en 4 keer het zou kunnen zijn dat er iets niet klopt.
(2 daarvan bleken na onderzoek in het lab alsnog 100% gezond)
Ze had helaas geen tijd om het meteen te doen. Had ik zelf ook wel fijn gevonden, want dan was ik er vanaf geweest ;-)

Bedankt voor je geruststellende berichtje. Nu het even heeft kunnen bezinken vertrouw ik ook op haar oordeel. Tuurlijk zit er ergens dat stemmetje...wat nou als...maar ik weet dat dat voor een groot deel de hypochondrie is.
Morgen is het zover en ik ben echt heel bang en nerveus.

Klein vraagje...één van de vlekken zit op mijn onderrug, zeg maar ten hoogte van mijn broekband. Kan ik dan wel gewoon zitten?

En ja, jullie mogen lachen om deze vraag... :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven