Gezondheid alle pijlers

Nagelbijten

21-08-2017 21:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat ik begin wil ik iedereen vragen die nu al oordelen heeft asjeblieft dit topic te verlaten.

Ik ben 17 jaar en bijt al zeker voor 3 jaar op mijn nagels. De precieze oorzaak weet ik niet, maar ik verwacht dat de stress die ik heb het over de jaren heen alleen maar erger heeft gemaakt. Ik ben erg onzeker over mijn nagels. Ik houd ook meestal mijn handen in een vuist of verstopt in mijn vesten. Het begon met alleen nagelbijten, maar na een tijd begon ik ook aan de huid erom heen te zitten.

Ik heb een jaar geleden van die speciale nagellak gekocht die tegen nagelbijten is. Voor een lange tijd volgehouden en het had ook zeker resultaat. Het nadeel is dat zodra je nagels ook meer lichtelijk je lippen of mond aanraakt, je meteen die vieze smaak in je mond heb. Al hoewel het zeker mooi resultaat had, begon ik mij te irriteren dat ik bijna de hele dag die vieze smaak in mijn mond had door bijvoorbeeld een stuk pizza of iets dergelijks te eten. Om die reden heb ik het gestaakt.

Ik draag nooit nagellak, dus dat was voor mij geen optie. Nepnagels ook niet.

Ik heb mijn handen vaak in een bak met soda gedaan. Veel resultaat heeft het niet, maar ik probeer alle opties.

Ik heb het afgelopen half jaar een paar keer geprobeerd niet op mijn nagels te bijten. Het was ook gelukt. Maar helaas na een paar weken nam de stress het weer over. Bye bye nagels.

Mijn ouders waarschuwen mij altijd als ik op mijn nagels aan het bijten. Het probleem is dat zij er natuurlijk niet altijd bij zijn.

Ik heb geprobeerd te zoeken naar andere trekjes. Tegenwoordig beweeg ik mijn rechterbeen soms wel is als ik stress heb. Helaas is en blijft het nagelbijten de grootste factor.

Nagelbijten doe ik eigenlijk onbewust. Dat vind ik echt heel jammer. Op het moment dat ik op mijn nagels aan het bijten ben, heb ik het niet door. Pas achteraf denk ik 'Oh jee, wat doe ik nou?'

Ik wil geen verkeerd beeld schetsen, maar het is net zoiets als roken. Het is zo lastig om er mee te stoppen. Het maakt niet uit hoe hard ik het probeer. Als het de goede kant op gaat, is het na 2 weken weer voorbij.

Nu is mijn vraag of jullie tips voor mij hebben. Ik wil echt zo snel mogelijk van het nagelbijten afkomen. Ik ga nu eerstejaars naar het HBO en ik wil dit nagelbijten graag achter mij laten liggen.

Hartstikke bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Waar moet iemand in HEMELSNAAM een oordeel over hebben dat jij nagelbijt?! Leuke eerste zin van een topic. Ik ben meteen gestopt met lezen als succesvol gestopte nagelbijter.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Doe eens een mooie french manicure bij een salon, hoeven echt geen hele lange nagels te zijn, nepperts, natuurlijk.

Ik beet ook ooit nagels, nooit echt in de nagelriemen of in het vlees. En standaard een vijltje bij je hebben, dat je stantepede de haakjes weg kunt vijlen ipv dat je ze afbijt.

Komt echt een momentje dat je er voor jezelf klaar mee bent, die knop hebben mensen die stoppen met roken nl ook, succes.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Nagelbijten is zo'n nare gewoonte. Ik heb het helaas ook lang gedaan (en af en toe nog steeds op de velletjes rondom mijn nagels, geen aanrader).
Ik ben er vanaf gekomen door nagellak te gaan dragen, het liefst in een opvallende kleur. Omdat ik heel graag wilde dat het er netjes op bleef zitten gedurende de dag bleef ik er ook eerder vanaf. Ik zorgde er hierbij wel voor dat ik regelmatig nieuwe nagellak op deed zodat het er ook niet door slijtage (of mijn zwakke nagels) minder mooi uit ging zien waardoor het niks meer uitmaakte om te gaan bijten.
Natuurlijk ging dat niet vanaf dag 1 goed, maar na een paar weken was ik er wel volledig vanaf.

Ik las dat je zei dat nagellak geen optie is omdat je het nooit draagt, maar dit is voor mij de reden geweest om het te gaan dragen en het heeft gewerkt!
Alle reacties Link kopieren
Ik bijt al zo'n 25 jaar nagels. Bij mij helpt ook helemaal niks. Ik denk erover om inderdaad eens een keer mooie nepnagels te laten zetten, wie weet helpt dat. Hier dus geen tips. Ik hoop trouwens dat niemand zo oordeelt over m'n nagelbijten, zeg :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Toch nagellak. Ik gebruik veel nagelverharder extra sterk en doe vervolgens een french manicure met witte nagellak. Dat vind ik zo ontzettend mooi dat ik het wel uit mijn hoofd laat om te bijten. En ik smokkel wat door de witte rand wat dikker te maken, dan lijken je nagels optisch langer.

De kunst is om je nagels niet al te lang te laten worden in verband met haakjes, scheuren en afbreken dus de tip van de vijl vind ik ook een hele goede.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zeg die eerste zin is echt erg bot en totaal onnodig gezien je verhaal.

In ieder geval ik ben gestopt omdat ik er genoeg van had. Simpeler kan ik het niet maken. Het was in een periode dat ik wat drastisch bezig was met veranderen.
Ik ben gaan sporten, lijnen, make up gaan gebruiken en gestopt met nagelbijten. Vrijwel van de ene op de andere dag.
Mijn zwager zei: ze is gestopt met nagels bijten toen ze erachter kwam dat er calorieën in nagels zaten X-D

De kilo's zitten er weer ruim aan helaas maar mijn nagels zijn nog altijd mooi.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
-Nienke- schreef:
21-08-2017 21:28
Ik bijt al zo'n 25 jaar nagels. Bij mij helpt ook helemaal niks. Ik denk erover om inderdaad eens een keer mooie nepnagels te laten zetten, wie weet helpt dat. Hier dus geen tips. Ik hoop trouwens dat niemand zo oordeelt over m'n nagelbijten, zeg :facepalm:
Dit. Al is het bij mij eerder 15-20 jaar. Nepnagels wil ik echter niet.

Ik heb gelukkig wel nog mooie nagels en geen stompjes, maar ze breken zó snel af. Nagellak heb ik altijd, maar na een week of wat komen de haakjes/scheurtjes en dan MOET zo'n nagel er gewoon af. En ik doe het vaak ook gewoon onbewust. Dan kom ik er pas na 5 vingers achter dat aan het bijten ben. Dat is vooral hetgeen wat het zo moeilijk maakt.

Al ga ik binnenkort weer de uitdaging aan. Ik ga het ook aan iedereen in mijn omgeving vertellen (net zoiets als met roken), zodat ze me er aan kunnen herinneren. Mijn vriend en twee vrienden van me knijpen me elke keer als ik het doe. Moet zeggen dat dat wel werkt: ik word me er veel bewuster van.
Oh en die vijlen heb ik ook altijd bij me. Maar ja, als het onbewust gaat heb je daar niets aan...
Alle reacties Link kopieren
Plek, is gelnagellak dan niks voor jou? Dat zijn geen neppe nagels, alleen een extreem sterke nagellak die er (tenminste bij mij) ook voor zorgt dat ik geen scheurtjes in mijn nagels krijg. Wat ik normaal wel altijd snel heb. En het is ook niet iets dat je verplicht moet bijhouden als je er geen zin meer in hebt, dan laat je het er gewoon afhalen (of je hebt heel veel geduld en doet het zelf) of je laat het uitgroeien (doe ik meestal en dan lak ik er gewoon overheen met een ander kleurtje).
Mijn duimnagels waren heel erg beschadigd door het knagen aan mijn velletjes. Ik ben nu in "therapie" daarvoor. en ik bijt al drie maanden niet meer. Het werkt dus.
Alle reacties Link kopieren
De enige keren dat ik lange nagels heb is na nep nagels of met gellak. Gellak zier er erg mooi uit. Niet lang. Kort beginnen. Het helpt echt.
Dat zou ik dus doen.
Ik ben ook gestopt na ruim 25 jaar ernstig nagelbijten en het is helemaal goedgekomen.

Bij mij hielp het enorm als ik een beginnentje had, dus al een klein wit randje. Dat lukte niet met nepnagels laten zetten want daarvoor waren mijn nagels te kort. Gellak was er nog niet, wel ooit dun laagje acryl erover laten doen, maar dat zat niet perfect en heb ik eraf gebeten. Maar het lukte wel met plaknagels van de drogist. Ik smeerde ook wat lijm op mijn vingers en vijlde en knipte de nepnagels vrij kort. Die plaknagels verving ik elke paar dagen. Daarna haalde ik de nepnagels eraf en vertroetelde mijn handen elke avond met vijlen, crème, nagelriemen terugduwen en nagellak. Overdag merkte ik dat ik er erg weinig mee bezig was. Ook merk je met plaknagels beter wanneer je ze in je mond doet en de neiging hebt te bijten. Bijvoorbeeld bij studeren, dan zorgde ik dat ik lollies, kauwgom of zoethout bij de hand had. En als ik per ongeluk toch iets afweet: meteen bijvijlen en niet "omdat het nu toch al verpest is" de andere nagels meenemen.

Andere manier: je kunt ook nagel voor nagel het laten groeien, dus bv eerst alleen je rechterlijk en dit steeds meer uitbreiden. Voor elke nagel die je boven je vingertop uit ziet komen mag je een beloning. Ik heb ook nog een tijd alleen op mijn pinken gebeten. Ziet er toch stuk minder opvallend uit dan op alle nagels.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man bijt ook nagels... Heul erg.. Voor onze bruiloft is hij naar een nagelstyliste geweest. Die heeft toen heel natuurgetrouwe nagels 'gezet' bij hem. Dat was speciaal afgestemd op bijters(extra stevig spul). Naderhand is hij nog 2 keer terug geweest om bij te laten werken. Je kunt dus bij een nagelstyliste vragen om een nagelbijt arrangement. Mijn man heeft er toen heel lang niet meer aangezeten.

Inmiddels een stressvolle periode verder, en hij is weer terug bij af. Hij gaat dus binnenkort weer.
Ik ben ook gestopt na 15 jaar nagelbijten. Hoe weet ik niet, want opeens was de behoefte om nagel te bijten gewoon verdwenen.
Koop een dure glasvijl van herome. Ideaal en gaat al vijf jaar mee bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier meerderen die na jaren alsnog gestopt zijn. Maar bij mij zijn dus m'n nagels (vooral die van middel- en ringvinger) echt niet meer mooi in vorm. Veel breder dan normaal en dan dus superkort. Komt dat echt vanzelf weer goed? Wordt dat ooit weer mooi?
-Nienke- schreef:
21-08-2017 22:14
Ik lees hier meerderen die na jaren alsnog gestopt zijn. Maar bij mij zijn dus m'n nagels (vooral die van middel- en ringvinger) echt niet meer mooi in vorm. Veel breder dan normaal en dan dus superkort. Komt dat echt vanzelf weer goed? Wordt dat ooit weer mooi?
Ik had dit soort nagels https://goo.gl/images/A8CwsV

Vooral mijn wijsvingers waren misvormd. Maar hoewel het daarbij best een aantal maanden duurde voordat het roze gedeelte weer normaal was, groeiden mijn nagels in een normale vorm. Misschien dat ik nog iets meer bij moet vijlen in de breedte vergeleken met mensen die niet hebben gebeten. Maar ik krijg heel vaak opmerkingen van anderen dat ze ook zulke nagels als ik zouden willen, ook zonder dat ik nagellak draag. Wat ik wel van nagelbijten over heb gehouden denk ik is dat mijn nagels heel hard groeien, een millimeter of twee-drie per week.
Alle reacties Link kopieren
Neem een kunstgebit! Mijn bovengebit is 5 jaar geleden getrokken en ik kan niet meer nagelbijten.
Dus ik heb nu mooie nagels :-D
Alle reacties Link kopieren
O en niets hielp bij mij, dat vieze bytex spul dat beet ik er gewoon af. Nep nagels beet ik er zelfs af. Ik zie nu mijn schoonzoon steeds nagelbijten en ben blij dat ik er vanaf ben. Is geen kijk als je hem ziet kluiven op zijn nagels. En ik heb het zelf wel 40 jaar gedaan :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven