Gezondheid alle pijlers

Soa test huisarts en doorbraakbloedig

16-11-2017 17:54 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Morgen moet ik een soa test doen bij de HA omdat dat een procedure is voor het plaatsen van het spiraal. Mijn afspraak staat morgenochtend, nu heb ik echter echt net doorbraakbloedig gekregen omdat ik m'n pil al tijdje doorslik.. nu is mijn vraag: kan ik alsnog soa test doen bij de huisarts? Op internet zag ik dat t bij de GGD niet uitmaakt maar kon niks vinden over soa test bij de huisarts... huisarts kan ik op dit tijdstip niet meer bellen om te vragen vandaar dat ik het hier even vraag.

Groetjes
Het lijkt me handig hierover morgenochtend (meteen zodra de praktijk open gaat) je HA te bellen.
Inderdaad gelijk morgenochtend even bellen. Wij kennen de werkwijze van jouw huisarts hier niet.
Alle reacties Link kopieren
De SOA-test bij de huisarts is hetzelfde als die bij de GGD hoor... zo'n virus pf bacterie gaat zich echt niet opeens anders gedragen bij je huisarts ligt dan bij de GGD
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik ook wel, maar bij GGD moet je zelf uitstrijkje nemen en bij ha niet vandaar.
Huisarts neemt ook uitstrijkje als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Sophie1997x schreef:
16-11-2017 18:20
Dat snap ik ook wel, maar bij GGD moet je zelf uitstrijkje nemen en bij ha niet vandaar.
Het is geen uitstrijkje.

Maar echt, waarom denk je dat het bij de GGD wel kan en bij de huisarts niet?
Oddish schreef:
16-11-2017 18:36
Het is geen uitstrijkje.

Maar echt, waarom denk je dat het bij de GGD wel kan en bij de huisarts niet?
Hoezo is het geen uitstrijkje? Ik ben wel uitstrijkje gewend als soa test bij plaatsen spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel bij GGD neem je zelf het uitstrijkje en bij de HA neemt hij die voor je. Daarom vraag ik mij af of er dus verschil is ivm hygiëne oid.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
16-11-2017 18:40
Hoezo is het geen uitstrijkje? Ik ben wel uitstrijkje gewend als soa test bij plaatsen spiraal.
Bij een uitstrijkje worden er cellen van je baarmoedermond afgenomen, dat gebeur bij een soatest niet. Maar enfin, details.
Ik heb al 4 keer een spiraaltje gehad en er is nog nooit een soa test gedaan bij het plaatsen.

Dat gezegd, het plaatsen van een spiraaltje gaat vaak wat beter als je menstrueert, dan staat je baarmoedermond wat open en is het minder pijnlijk.

Bel je huisarts even.
Oddish schreef:
16-11-2017 19:05
Bij een uitstrijkje worden er cellen van je baarmoedermond afgenomen, dat gebeur bij een soatest niet. Maar enfin, details.
Dat heet ook gewoon een uitstrijkje hoor, het woord uitstrijkje op zich impliceert niet dat het om cellen van baarmoederhals gaat. Om volledig te zijn zou je het dan uitstrijkje van baarmoederhals genoemd of bv uitstrijkje van vaginawand.
Nirakkam schreef:
16-11-2017 20:18
Ik heb al 4 keer een spiraaltje gehad en er is nog nooit een soa test gedaan bij het plaatsen.

Dat gezegd, het plaatsen van een spiraaltje gaat vaak wat beter als je menstrueert, dan staat je baarmoedermond wat open en is het minder pijnlijk.

Bel je huisarts even.
Ik heb twee keer spiraaltje gehad en beide keren ook verplichte soa test
Mosterd na de maaltijd, maar voor iedereen die het antwoord alsnog wel weten: je kunt ook ongesteld een SOA test laten doen. Er wordt gekeken naar DNA van chlamydia en/of gonorroe, dat DNA verdwijnt niet door aanwezigheid van bloed.

En een SOA test laten doen voor het plaatsen van een mirena is heel verstandig en wordt daarom ook aanbevolen in de huidige richtlijnen voor huisartsen en gynaecologen. Als er ongemerkt toch een SOA aanwezig is, kan die bij het plaatsen van een spiraal "opstijgen", dus uitbreiden naar de buikholte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven