Gezondheid alle pijlers

Verstandskiezen verwijderen

21-11-2017 22:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden verstandskiezen aan de bovenkant laten verwijderen door tandarts. Behalve dat het trekken echt heel onprettig was (hij kreeg hem er niet goed uit) had ik verder weinig klachten daarna.
Pasgeleden doorverwezen dat ook de onderkant eraan moet geloven door de kaakchirurg. Vorige week geweest, 10 min geboord, kies eruit. Weinig last daarna, geen pijn( door de verdoving die nog niet uitgewerkt was natuurlijk). Maar helaas, ik lijk wel een hamster nu met een opgezwollen wang, inmiddels blauw/geen en groen. :( En pijn dat het doet! Hadden jullie er ook zo last van? En hoe lang duurde het bij jullie voordat je geen last meer had?
Alle reacties Link kopieren
bij mij zaten ze muurvast heeft bijna 45 min geduurd daarna geen laatst van meer deed ook geen pijn alleen dat geluid hele hoge tonen BBBRRRRRRRRR
Alle reacties Link kopieren
Zolang lijkt me ook echt hels. Dat geluid is echt vreselijk :|
Alle reacties Link kopieren
ja ik heb gelukkig goed gehoor maar helaas kan je die niet uitschakelen bij de tandarts
Ooh ja... onderkant kaak.... verschrikkelijk. Bij mij was het niet goed verdoofd. Heb ze letterlijk gevoeld met uitscheppen......erg lang last gehad ook van napijn.
Ik heb 4 verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg in 2 keer. De eerste keer kreeg ik na het trekken een folder mee dat ik mijn kaak gelijk moest koelen. Daar had ik niet op gerekend en het was hartje winter en ik had geen ijs in huis en mensen in de buurt ook niet. Ik kreeg een vreselijk dikke wang die bont en blauw was. De tweede keer zorgde ik er natuurlijk wel dat ij een icepack bij had, dus gelijk gekoeld en toen had ik veel minder last. Geen dikke wang gekregen. Heeft beide keren wel een week geduurd voordat ik weer normaal kon eten.
Alle reacties Link kopieren
Morgen even bellen met de kaakchirurg. Ik heb het ook gehad. Bij mij was er viezigheid achter de hechtingen in het gat blijven hangen en gaan ontsteken. Dat is afgeknipt, schoongespoeld en toen kreeg ik een spuitje mee om zelf te spoelen. De pijn ging toen snel over. Wie weet kan de kaakchirurg bij jou ook wonderen verrichten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze er onder narcose alle vier tegelijk uit laten halen een jaar of tien terug. Achteraf was dat een goed besluit want ze zijn er ruim drie uur mee bezig geweest om ze er alle vier uit te slopen... Ik had naderhand met name veel pijn in mijn nek en niet zozeer in mijn mond. Ik moest wel constant koelen, anders kreeg ik ook enorme zwellingen. Blauwe plekken heb ik niet echt gehad.

Het laten verwijderen onder narcose is mij erg goed bevallen en ik zou het iedereen aanraden, maar ik had ook kiezen die allemaal bijna horizontaal lagen en dus moest er sowieso gesneden en geboord worden. Als je kiezen gewoon recht staan is het waarschijnlijk beter om ze 'gewoon' te laten trekken...

EDIT: let je wel goed op ontstekingen? Die kunnen ook flink pijnlijk zijn. Goed schoonspoelen!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde als Zizo! Ik had na de ingreep heel braaf geen vast voedsel gegeten, maar in plaats daarvan een cup a soup gedronken. Daarin zaten alleen hele kleine stukjes kruiden, waarvan een klein stukje in het 'gat' was gaan zitten. Dit had ik uiteraard niet door, maar ik heb wel twee weken zulke intense pijnen gehad! Zelfs jankend bij de SEH gezeten omdat dit toch niet kon kloppen qua pijn en het vast ontstoken moest zijn. Dit was niet het geval gelukkig, ik heb toen zelf een spuitje gekocht en met mondwater het gat uitgespoten. Daar kwam de boosdoener al snel tevoorschijn en toen was het ook gelijk gedaan met de pijn. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Linksonder was zo gebeurd, totaal geen problemen mee gehad. Alleen 's ochtends omdat ik ergens heen moest paracetamol gehad, daarna miks meer. Rechtsonder moest opengesneden worden, en volgende dag blauwe en dikke wang. De pijn heeft een week aangehouden, maar viel uiteindelijk ook reuze mee :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn vier verstandskiezen zijn tegelijkertijd getrokken in het VUmc (al lang geleden). Vier verdovingen per kies O_O en wat daarna volgde was een soort slachting @( Er waren zelfs stukjes kraakbeen losgekomen uit mijn kaak, die zaten aan de wortels vast zag ik later (kreeg de kiezen mee naar huis).

Na een uur horror (ik voelde gelukkig niets maar het geluid was vreselijk) kreeg ik een prop gaasjes in mijn hand gedrukt met de woorden 'hou die maar voor je mond' en werd zo weggestuurd terwijl het bloed en kwijl uit mijn mond liep.
De napijn was niet te harden, mijn kaak was erg opgezwollen en bont en blauw en ik heb twee weken niet normaal kunnen eten.
Ook die smaak van de met jodium of iets dergelijks doordrenkte tampons die in de gaten zaten was verschrikkelijk, alles smaakte er naar.

Achteraf was ik blij dat ze alle vier tegelijkertijd getrokken waren want ik had nooit, maar dan ook echt nooit meer terug gedurfd.
Ik hoop dan ook van harte dat ik nooit een kies hoef laten trekken want dan moeten ze me echt platspuiten. Dat wil ik echt nooit meer bij volle bewustzijn meemaken.

Sterkte TO, hopelijk ben je snel van de pijn af :hug:
...
Heb de eerste keer (aan de ene kant) ook wel flink last gehad van zwelling. De tweede keer heb ik direct goed gekoeld met ijs en toen was het een stuk minder. Trok beide na een paar dagen wel weg.

Echt pijn heb ik nooit gehad, bij mij waren het vooral allerlei andere bijverschijnselen waar ik last van had. Die zwelling dus, lastig eten, last van de antibiotica waardoor ik helse krampen en diarree kreeg, koorts en door het raken van een zenuw (kunnen ze soms weinig aan doen) een ongevoelige kin/lip, dat zeker wel een aantal maanden heeft geduurd (en nu jaren later nog steeds niet 100% weg is!)
Niet dat je er wat aan hebt:

Bij mij zijn ze allemaal getrokken, eerst aan de ene kant boven en onder tegelijk en een paar maanden later de andere kant. Overigens gewoon bij mijn eigen tandarts. Was ook geen sprake van snijden of boren. 'Gewoon' een hoop gekraak en gesjor. ;)

Na het uitwerken van de verdoving wat pijn maar verder nergens last van gehad, ook geen dikke wangen.
Alle reacties Link kopieren
Allebei de verstandskiezen boven laten trekken door de tandarts! Nergens last van gehad, ook geen dikke wangen. De boel goed schoon gehouden met mondwater! Alleen een hele tijd 2 gaten gehad waar allemaal eten in ging zitten...
Mijn ervaring is dat als de tandarts het zelf kan doen je niet zo veel last hebt als wanneer je door gestuurd wordt naar de kaakchirurg. Bij mij zaten ze heel diep en ik had daarna aan 1 kant zo'n gat dat er een tampon in moest. Ook veel hoofdpijn gehad en gelijk na de ingreep over moeten geven van de bloedsmaak in mijn mond.
Alle reacties Link kopieren
Ik nam veel te veel pcm en ibu in daarmee was het enigszins te harden maar ik neem aan dat je dat al wel hebt ingenomen.
zebra123 wijzigde dit bericht op 21-11-2017 23:41
27.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar is het na het uitwerken van de verdoving steeds wat minder pijn gaan doen of nu ineens veel meer? Niet net gestopt met de pijnstillers?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren had ik ineens ander soort pijn, andere tanden die ineens super gevoelig werden met pijnscheuten die dan weer afnamen.
Heb gebeld naar kaakchirurg en die zei dat ik me geen zorgen moest maken want deze pijn kon worden veroorzaakt door kaakbot dat zich aan het herstellen was.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
21-11-2017 23:14
Mijn ervaring is dat als de tandarts het zelf kan doen je niet zo veel last hebt als wanneer je door gestuurd wordt naar de kaakchirurg. Bij mij zaten ze heel diep en ik had daarna aan 1 kant zo'n gat dat er een tampon in moest. Ook veel hoofdpijn gehad en gelijk na de ingreep over moeten geven van de bloedsmaak in mijn mond.
De kaakchirurg doet natuurlijk ook de moeilijke gevallen. Als je verstandskiezen gewoon recht staan is het een kwestie van hard sjorren en klaar. Als ze scheef liggen moeten ze vaak uiteen gehakt worden en weggesneden, dus het is logisch dat je daar meer last van hebt.

Overigens heb ik weinig last gehad naderhand. De ingreep duurde heel lang (gelukkig niks van gemerkt) maar naderhand hooguit een beetje irritatie van de hechtingen en een beurs gevoel. Zwelling viel met genoeg koelen heel erg mee.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven