Gezondheid alle pijlers

Prikkelbaar/geagiteerd door borstvoeding?

18-03-2018 09:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3 maanden geleden bevallen. Na een lastige start gaat het heel goed. Super makkelijke tevreden baby, oudste doet het super goed. Nachten zijn prima , soms doorslapen en soms een keer voeden. Ga op tijd naar bed en heb voldoende slaap, voel me ook niet moe. Ik ben alleen enorm prikkelbaar, niet tegen de kinderen maar vooral tegen man. Hij doet niet zoveel verkeerd maar soms kan ik ineens ‘snappen’. Dan word ik boos en verhef mijn stem en ben ik zo geirriteerd. Is dit door de hormonen? Ik wil dit niet doen, zeker niet waar de kinderen bij zijn. Het is eruit voor ik er erg in heb. Baal er echt van.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet door bv te komen. Denk eerder van de overige hormonen..had je dit al tijdens je zs?
Ik herken het een beetje... behalve dan dat ik wel intens moe ben door alle slaapgebrek.

Maar los van weinig slaap denk ik dat de hormonen ook een flinke rol spelen. Ik ben nu bv aan het afbouwen en hoop idd gauw weer iets relaxter te zijn. Daar plukken zowel mijn vriend als ik de vruchten van :)
Alle reacties Link kopieren
Je bent maar een mens, nog vol hormonen en net bevallen. Bespreek het met je man op een moment dat je rustig bent. Zeg gewoon dat je er van baalt maar je jezelf niet onder controle hebt. Niets raars aan. En probeer wat meer tijd voor jezelf te pakken. Al is het een half uurtje even helemaal niets doen.
Naar aanleiding van wat ik de afgelopen tijd gelezen heb over je;
Je staat meer op automatische piloot met alles, je lichaam moet binnen 3 maanden weer op gewoon gewicht zijn, je borstvoeding moet perfect zijn, je bent weer aan het werk gegaan?
Niemand is perfect he.
Heb je het tijdens de borstvoeding zelf? Want dat is een bekend fenomeen wat sommige vrouwen hebben. Ik heb het zodra ze aanhapt word ik echt enorm prikkelbaar en down een minuut en daarna trekt het weg. Bij mijn oudere kind aan de borst had ik het constant als hij dronk. https://www.borstvoeding.com/problemen/ ... d-tsr.html

Maar als het op andere momenten is dan heeft het denk ik weinig met de borstvoeding te maken. Ja borstvoeding vergt veel van je lichaam, je moet nu nog beter voor jezelf zorgen. Het is natuurlijk wel vermoeiend. Maar ik zou dan eerder naar eventuele vermoeidheid kijken. Ik vind twee kinderen sowieso erg vermoeiend niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. En na een hele dag met kinderen kan ik soms ook enorm prikkelbaar zijn.
8102 schreef:
18-03-2018 09:27
Naar aanleiding van wat ik de afgelopen tijd gelezen heb over je;
Je staat meer op automatische piloot met alles, je lichaam moet binnen 3 maanden weer op gewoon gewicht zijn, je borstvoeding moet perfect zijn, je bent weer aan het werk gegaan?
Niemand is perfect he.
En het is ook echt totaal onrealistisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het vooral als ik op "ploffen" stond en nodig moest kolven/aanleggen, kun je daar misschien een patroon in vinden?
O, van borstvoeding heb ik geen verstand :proud: maar wel van mee lezen in topics.
Ik heb dit ook erg (gehad). Bij mij bleek het premenstrueel stress syndroom / premenstrual dysphoric disorder. Dat is een aandoening die kan ontstaan na een bevalling, doordat je hormonen uit balans zijn / de receptoren anders reageren op je hormonen dan voorheen.
Borstvoeding helpt juist vaak voor het langzaamaan afbouwen van hormonen na de zwangerschap. Ik herken het niet, was juist enorm “mellow” door de BV en vond werkelijk alles best.
Maar je leven is natuurlijk wel enorm veranderd met een tweede (ik vind dat de grootste verandering en heb er meer dan twee). Is eigenlijk nooit in mij opgekomen dat de BV daar iets mee te maken zou hebben....
Alle reacties Link kopieren
Niet per se de bv zelf maar meer het feit dat er dan nog langer hormonen in je lijf zitten.
Ik vind tot nu toe de verandering van een naar twee minder groot als gedacht. Het is wel druk maar niet superdruk. Ik heb energie en voel me niet moe of futloos. Ik kan het huishouden goed genoeg op orde houden, onderneem leuke dingen en kom ook voldoende aan mezelf toe als de kinderen slapen.
In mijn zwangerschap had ik het een beetje maar niet zo erg als nu.
Ik werk nog niet trouwens. Ben wel bezig met mijn lijf en sport en gezonde voeding. Niet lijnen maar geen koek snoep etc meer. Hoewel ik daar wel chagrijnig van kan zijn weet ik niet of dat ermee te maken heeft. Ik vind mijn reacties wel buitenproportioneel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven