Gezondheid alle pijlers

Lipbandje tussen tanden

19-06-2018 14:21 22 berichten
Mijn zoontje (4) heeft een lipbandje dat tussen zijn tanden groeit. Het zit dus heel strak. Ik merk dit vooral met tanden poetsen; hij vindt het heel vervelend als ik zijn voortanden poets, omdat dit zeer doet. Ook heeft hij een flinke spleet tussen zijn voortanden, omdat het bandje hier dus tussen zit. Kinderen vragen wel eens of er al een tand bij hem uit is gevallen, omdat het echt een fikse spleet is - volgens mij is ie in de loop van de tijd ook steeds groter geworden, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat zijn kaak groeit.

Ik heb het al aangekaart bij de tandarts, maar die was er vrij laconiek over en zei dat het vanzelf wel los zal gaan als hij een keer valt. Maar ik zie dat niet zo gebeuren. En vraag me af of het toch niet beter zou zijn als het losgemaakt zou worden, zodat we in elk geval kunnen voorkomen dat zijn volwassen tanden vanwege deze reden uit elkaar komen te staan. Bovendien stel dat hij ooit een beugel moet dan verwacht ik toch ook dat er eerst iets aan dat lipriempje moet worden gedaan en dat lijkt me op latere leeftijd een stuk ingrijpender dan nu?

Heeft iemand toevallig ervaring met deze ingreep of juist niet ingegrepen en dat het bij het volwassen gebit toch goed is gekomen zonder het lipriempje minder strak te maken? En welke stappen zou ik kunnen ondernemen? En hoe gaat zoiets qua herstel? Blijf je littekens zien?

Zoals jullie al merken: ik heb veel vragen en deze dr. Google kan zelf niet veel vinden. Dus alle informatie is echt heel erg welkom :heart:
Misschien naar de huisarts? Ik snap dat je eerste ingeving de tandarts is, maar een huisarts kan hier ook naar kijken lijkt me.
EN wat zegt de huisarts?
KNO arts heeft het bandje onder narcose geknipt bij mijn beider kinderen. Was via een verwijzing zo gepiept.
https://www.borstvoeding.com/files/lb2.jpg zo ziet het er dus ook ongeveer uit bij mijn zoontje
Doreia schreef:
19-06-2018 14:22
Misschien naar de huisarts? Ik snap dat je eerste ingeving de tandarts is, maar een huisarts kan hier ook naar kijken lijkt me.

Ik heb het bij de huisarts nog niet aangekaart. Hij heeft er verder geen last van, het is echt puur iets cosmetisch, daarom voelt het zo stom om daar speciaal een afspraak voor te maken.
Tiana_76 schreef:
19-06-2018 14:24
KNO arts heeft het bandje onder narcose geknipt bij mijn beider kinderen. Was via een verwijzing zo gepiept.
Fijn dat het zo snel gepiept was. Hoe oud waren de kinderen? Moest het ook gehecht worden? En merkte je achteraf dat hun gezicht ervoor veranderde? Want ik kan me voorstellen als die lip opeens niet meer vastzit, dat het gezicht dan ook anders vormt?
snorriemorrie schreef:
19-06-2018 14:26
Ik heb het bij de huisarts nog niet aangekaart. Hij heeft er verder geen last van, het is echt puur iets cosmetisch, daarom voelt het zo stom om daar speciaal een afspraak voor te maken.
Hij heeft er wel last van, zijn gebit groeit niet normaal en je kan zijn tanden niet goed poetsen ivm pijn.
Alle reacties Link kopieren
het beleid tegenwoordig is eigenlijk om het te laten zitten. Bij de meeste kinderen lost het probleem vanzelf wel op.

Een kaakchirurg of KNO arts kan het doorknippen, maar dat is toch een kleine operatie. Met alle mogelijke bijwerkingen en complicaties die er kunnen ontstaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bij mijn kind is het onder verdoving losgemaakt toen ie 12 was. Binnen een paar weken waren de voortanden keurig naar elkaar toe gegroeid en heeft ie nooit meer een beugel nodig gehad.
hamerhaai schreef:
19-06-2018 14:30
het beleid tegenwoordig is eigenlijk om het te laten zitten. Bij de meeste kinderen lost het probleem vanzelf wel op.

Een kaakchirurg of KNO arts kan het doorknippen, maar dat is toch een kleine operatie. Met alle mogelijke bijwerkingen en complicaties die er kunnen ontstaan.
Ja, die bijwerkingen en complicaties zit ik dus ook mee. En dan vraag ik me af of dat opweegt tegen het feit dat hij even 10 of 20 seconde per dag last ervan heeft dat we zijn voortanden moeten poetsen.
Mayapril schreef:
19-06-2018 14:32
Bij mijn kind is het onder verdoving losgemaakt toen ie 12 was. Binnen een paar weken waren de voortanden keurig naar elkaar toe gegroeid en heeft ie nooit meer een beugel nodig gehad.
Bizar eigenlijk dat zo'n klein riempje zó die tanden uit elkaar kan duwen he? En bijzonder dat ze gewoon naar elkaar toegegroeid zijn. Hoe oud was hij dan toen hij zijn voortanden kreeg?
snorriemorrie schreef:
19-06-2018 14:33
Bizar eigenlijk dat zo'n klein riempje zó die tanden uit elkaar kan duwen he? En bijzonder dat ze gewoon naar elkaar toegegroeid zijn. Hoe oud was hij dan toen hij zijn voortanden kreeg?
Op de "normale" leeftijd. En hij had ook geen last van het lipbandje. Maar tussen de voortanden bleef de grote spleet. Dus naar de orthodontist voor een beugel. Maar was dus niet meer nodig na het ingreepje door de kaakchirurg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn orthodontist wilde mij alleen laten beugelen als ik mijn lipriempje liet doorknippen, omdat deze te sterk was en anders mijn voortanden weer naar buiten zou laten trekken.

Ingreep was een fluitje van een cent, 1 dag een wat opgezwollen bovenlip en maar gevoel door de verdoving.

Maar ik denk dat het in mindere mate was dan bij jouw zoon, snorriemorrie.
Mayapril schreef:
19-06-2018 14:38
Op de "normale" leeftijd. En hij had ook geen last van het lipbandje. Maar tussen de voortanden bleef de grote spleet. Dus naar de orthodontist voor een beugel. Maar was dus niet meer nodig na het ingreepje door de kaakchirurg.
Fijn! Een beugel is ook niet echt een feest natuurlijk, dan lijkt zo'n bandje doorsnijden me minder gedoe...
Ik snap je punt wel. Zoon(1,5) heeft hem laatst gescheurd bij het vallen en tandarts was daar eigenlijk wel blij mee. Want dan hoefde die niet meer geknipt te worden.
1-Aapje schreef:
19-06-2018 14:48
Ik snap je punt wel. Zoon(1,5) heeft hem laatst gescheurd bij het vallen en tandarts was daar eigenlijk wel blij mee. Want dan hoefde die niet meer geknipt te worden.

Ik check het ook altijd als hij is gevallen. Eerst traantjes drogen en daarna als eerste kijken of het gescheurd is (natuurlijk alleen in geval van bloed in de buurt van zijn mond, wat gelukkig niet zo vaak voorkomt)
Ik zou het gewoon laten knippen, het is een hele kleine ingreep en heel kort ongemak. Daar staat tegenover:
- Minder ongemak met poetsen
- Minder kans op een beugel
- Staat mooier
Het kan ook invloed hebben op spraak. De KNO kan het klieven. Wellicht vind je meer info als je Google op tongriem klieven. Dit gebeurd vaker, bij pasgeboren baby’s. Vaak is het een combinatie van tongriem en lipbandje die vast zitten.
Alle reacties Link kopieren
tegenwoordig vraag ik ook een second opinion waar het mijn gebit betreft, het is ook maar gewoon een vent met een mening, dus op naar een andere tandarts(praktijk)
Lorem Ipsum
Mijn kinderen zijn welgeteld 5 minuten onder narcose geweest ervoor, die waren alweer wakker toen ze richting verkoever reden.

Minimale risico's volgens de arts en het heelt netter dan wanneer ze het per ongeluk scheuren of stuk vallen.
Nemaìn’ schreef:
19-06-2018 14:28
Hij heeft er wel last van, zijn gebit groeit niet normaal en je kan zijn tanden niet goed poetsen ivm pijn.
Precies, kun je gewoon mee naar de huisarts. Daar zijn ze voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven