Gezondheid alle pijlers

Nikkelallergie breidt zich uit

05-07-2018 12:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al van jongs af aan bekend met een nikkelallergie. Oorbellen met een haakje van nikkel kan ik niet langer dan een paar uur in en een horlogebandje geeft na verloop van tijd ook irritatie aan de binnenkant van mijn pols. Prima, dan draag ik zilveren oorbellen en geen horloge.

Maar nu heb ik twee dagen een ketting om gehad met een nikkelen sluiting en heb ik ineens jeukende bultjes in mijn nek. Nog nooit eerder gehad. En ik lijk opeens ook last te hebben van zilveren oorbellen. Eén dag gaat nog wel, maar de volgende dag worden mijn oorlellen warm en jeukerig, niet zo heftig als ik me van nikkel herinner, maar wel dat gevoel. Zweerknopjes gaan wel prima, maar ja, dat is wel erg saai.

Heeft iemand anders dit ook? Is het een fase (ik ben in de overgang) en wordt het ooit weer beter? Of juist erger?
The owls are not what they seem
Ik heb ook een nikkel-allergie en draag dus geen nikkel, ook niet voor eventjes.

Van zilver krijg ik ook jeuk, dus ook dat draag ik niet.

Alleen goud dus voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Nikkelallergie gaat vaak samen met een kobaltallergie, misschien daar eens naar kijken?
Ik ben extreem allergisch voor nikkel en ook licht voor cobalt.
Het probleem is dat in heel veel landen nikkel óók zit in zilver. Nikkel maakt zilver hard en is een goedkope grondstof.
Zelfs in sieraden/brillen/horloges etc. die het label “nikkelvrij” dragen mag in Nederland 2% nikkelvervuiling zitten, ook in 100% titanium mag 2% vervuiling zitten en dat mag nikkel zijn.
Als je extreem allergisch bent kun je daar dus ook last krijgen.
Als tiener reageerde ik nog licht op nikkel, tien jaar later was de reactie veel sterker. (Tot open wonden en zweren aan toe) de reactie kan dus door de jaren heen steeds sterker worden.
Én als het warm is reageert je huid ook sterker!

Je zult nikkel dus helemaal moeten vermijden, ook niet een paar uurtjes dragen.
Alle reacties Link kopieren
Kobalt zal ik me eens in verdiepen, dank!

Dat er in zilver nikkel mag zitten wist ik niet. Dat het met warm weer erger is wel. Maar het gekke vind ik vooral dat ik van oorbellen die ik al jaren heb (zilver) ineens ook last krijg. Idem voor die ketting. Maar dat klinkt jou bekend in de oren dus Siska74?
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
siska74 schreef:
05-07-2018 12:59


Je zult nikkel dus helemaal moeten vermijden, ook niet een paar uurtjes dragen.
Nikkel zit ook in heel veel voedingsmiddelen dus vermijden wordt lastig.

Nikkel komt van nature voor in de meeste voedingsmiddelen. Producten met een hoog nikkelgehalte zijn cacao en chocolade, drop, noten, volkoren producten en peulvruchten, waaronder sojabonen, sojaproducten en pinda's.

Nikkel komt in kleinere hoeveelheden ook voor in groente. De ene groente bevat van nature meer nikkel dan de andere soort. Ook is het nikkelgehalte van de grond waarop de groente wordt geteeld van invloed op de hoeveelheid nikkel die in de groente terechtkomt.

Nikkel kan ook in het eten of drinken terecht komen door voorwerpen waarin nikkel zit, zoals een koffie-automaat of metalen waterleidingen. Bij een nikkelbeperkt dieet zal de diëtist daarom ook advies geven over het gebruik van dranken.


Bron https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ergie.aspx
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde en heb bij de juwelier een paar titanium oorringetjes gekocht. Titanium wordt ook gebruikt in de chirurgie. Daarmee nergens last van.
Door warmte kan een allergische reactie / eczeem ook sneller uitbreiden. En als een stof waar je allergisch voor bent met vocht in aanraking komt dan kan de reactie ook heftiger zijn. Bovendien: elke keer dat je licham in aanraking komt met een stof waar je allergisc voor bent, ga je allergischer reageren, omdat er steeds meer afweerstoffen tegen het allergeen worden opgebouwd.
Gewoon geen nikkelsieraden meer om, is niet heel moeilijk toch?
granny71 schreef:
05-07-2018 13:15
Nikkel zit ook in heel veel voedingsmiddelen dus vermijden wordt lastig.

Nikkel komt van nature voor in de meeste voedingsmiddelen. Producten met een hoog nikkelgehalte zijn cacao en chocolade, drop, noten, volkoren producten en peulvruchten, waaronder sojabonen, sojaproducten en pinda's.

Nikkel komt in kleinere hoeveelheden ook voor in groente. De ene groente bevat van nature meer nikkel dan de andere soort. Ook is het nikkelgehalte van de grond waarop de groente wordt geteeld van invloed op de hoeveelheid nikkel die in de groente terechtkomt.

Nikkel kan ook in het eten of drinken terecht komen door voorwerpen waarin nikkel zit, zoals een koffie-automaat of metalen waterleidingen. Bij een nikkelbeperkt dieet zal de diëtist daarom ook advies geven over het gebruik van dranken.


Bron https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ergie.aspx
TO heeft last van een ketting.
Vaak komt een allergie inderdaad ook niet alleen. Ik ben bij een dermatoloog geweest en bleek naast nikkelallergie nog een stuk of 7 andere allergieën te hebben voor o.a kobalt en wolvet.
Alle reacties Link kopieren
bloem710 schreef:
05-07-2018 13:18
Ik had hetzelfde en heb bij de juwelier een paar titanium oorringetjes gekocht. Titanium wordt ook gebruikt in de chirurgie. Daarmee nergens last van.
Klopt, zweerknopjes kan ik zonder bezwaar 3 weken dragen, blijkt. Maar die zijn wel saai en ik heb zoveel mooie zilveren oorbellen... :'(
The owls are not what they seem
LadyL0101 schreef:
05-07-2018 13:37
Klopt, zweerknopjes kan ik zonder bezwaar 3 weken dragen, blijkt. Maar die zijn wel saai en ik heb zoveel mooie zilveren oorbellen... :'(
Toch switchen naar goud dan.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-07-2018 13:34
Gewoon geen nikkelsieraden meer om, is niet heel moeilijk toch?
Nikkelen oorbellen, ringen en horloges heb ik ook al zeker 25 jaar niet meer gedragen. Simpel, inderdaad. Maar nu word/ben ik dus blijkbaar ook allergisch aan het worden voor zilver, daar baal ik toch wel van.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
05-07-2018 13:34
Door warmte kan een allergische reactie / eczeem ook sneller uitbreiden. En als een stof waar je allergisch voor bent met vocht in aanraking komt dan kan de reactie ook heftiger zijn. Bovendien: elke keer dat je licham in aanraking komt met een stof waar je allergisc voor bent, ga je allergischer reageren, omdat er steeds meer afweerstoffen tegen het allergeen worden opgebouwd.
hmmm mijn hoop dat het ooit weer minder wordt kan ik dus wel vergeten?
The owls are not what they seem
LadyL0101 schreef:
05-07-2018 13:42
hmmm mijn hoop dat het ooit weer minder wordt kan ik dus wel vergeten?

Ja. Het wordt helaas alleen maar erger bij contact-allergieën. Tenzij je het niet meer gebruikt, dan blijft het op hetzelfde niveau. Maar dit is ook de reden dat soms mensen 'opeens' ergens allergisch voor zijn. Dan hebben ze al een hele tijd een opbouw van die afweer-stoffen gehad, en opeens zijn er genoeg afweerstoffen in het lichaam om ook daadwerkelijk een allergische reactie te veroorzaken...
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-07-2018 13:35
TO heeft last van een ketting.
Als je een nikkelallergie hebt reageert je lichaam sneller als je ook veel nikkelhoudend voedsel binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Waar koop je die sieraden dan?
Het mag naar mijn weten niet in de EU verkocht worden met nikkel, ik weet dat het gebeurt, maar toch.
Je kunt een nikkel thuis test proberen, is ook niet uitsluitend maar als alles negatief uitvalt dan kun je je afvragen of het wel nikkel is waar je op reageert.
Een tip voor een horloge etc kan een likje blanke nagellak zijn waar het de huid raakt.
Allergieën zijn zo moeilijk te voorspellen. Ik ben zelf allergisch voor nikkel, 10 minuten een armbandje om en ik krijg een rij bultjes waar het vocht uitloopt en wat vreselijk jeukt. Echter bij oorbellen heb ik totaal geen last, die kan ik prima de hele dag dragen zonder problemen. Ik ken ook mensen die het omgekeerd hebben.

De tip wat betreft blanke nagellak heeft bij mij nooit gewerkt trouwens.

Ik zou naar een goede dermatoloog gaan en een allergietest doen en ook je probleem voorleggen.
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
05-07-2018 14:33
Waar koop je die sieraden dan?
Het mag naar mijn weten niet in de EU verkocht worden met nikkel, ik weet dat het gebeurt, maar toch.
Je kunt een nikkel thuis test proberen, is ook niet uitsluitend maar als alles negatief uitvalt dan kun je je afvragen of het wel nikkel is waar je op reageert.
Een tip voor een horloge etc kan een likje blanke nagellak zijn waar het de huid raakt.
Uh tja, overal en nergens. De meeste komen uit de EU, zowel van webshops als juweliers, enkele uit Noord-Amerika. In de laatste 15-20 jaar verzameld. Ik koop eigenlijk altijd zilver, zeker ringen en oorbellen. Ik zal eens kijken of ik zo'n thuistest te pakken kan krijgen.
Die nagellak werkt voor mij ook niet, maar een horloge mis ik ook niet zo erg.

Ringen heb ik overigens (nog) geen last van, dat is wel fijn. Maar dat kan nog komen natuurlijk.
The owls are not what they seem
LadyL0101 schreef:
05-07-2018 13:13
Kobalt zal ik me eens in verdiepen, dank!

Dat er in zilver nikkel mag zitten wist ik niet. Dat het met warm weer erger is wel. Maar het gekke vind ik vooral dat ik van oorbellen die ik al jaren heb (zilver) ineens ook last krijg. Idem voor die ketting. Maar dat klinkt jou bekend in de oren dus Siska74?
Sorry voor de late reactie, maar ja, klinkt heel herkenbaar.
En nikkel mag als hulpstof in de meeste EU landen dus wel, zit ook in ons geld (losse Euro’s in mijn zak is een héél slecht idee!).
In Scandinavische landen mag het niet, daar kan ik dus met een gerust hart zilveren sieraden kopen.
En ook in goud zitten verhardingsmetalen, en ook dat kan (zeker in de lagere gehaltes) dus ook voor een klein deel uit nikkel bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven