Gezondheid alle pijlers

Meningokokken w geen inenting

18-07-2018 12:52 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stel deze vraag even namens mijn zusje. Gister was in het nieuws dat jongeren van 14-18 worden opgeroepen voor een vaccinatie tegen meningokokken w, omdat die groep de ziekte meeste bij zich draagt(ook zonder er ziek van te worden). Mijn zus is 17 dus verwachtte ook een oproep te krijgen, maar nu blijkt dat alleen mensen van 2001-2004 worden opgeroepen. Zus is van 2000. Is dit reden om ons zorgen te maken? Ze zit namelijk wel in de meest risicovolle groep(14-18), maar zal niet ingeënt worden. Kan ze alsnog proberen een vaccinatie te krijgen of is dit overdreven?(of niet mogelijk?)
Alle reacties Link kopieren
Vraag t eens aan je moeder.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ze kan 'm gewoon halen. Alleen moet ze 'm zelf betalen. Ze kan ervoor naar de huisarts, de GGD of een reizigerskliniek. Volgens mij kost ie zo rond de 60 euro.
Alle reacties Link kopieren
Als zij niet in de groep valt die opgeroepen wordt is het meestal alleen mogelijk om de vaccinatie te krijgen tegen betaling.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Denk dat we toch nog maar even afwachten dan. De kans dat zij het krijgt wordt waarschijnlijk toch een stuk kleiner over een aantal jaar door het vaccineren van jongeren.
Alle reacties Link kopieren
kan alsnog bij de huisarts.

Volgens mij is de W variant gevaarlijk omdat hij zich anders gedraagd en daardoor is hij ook dodelijker.
Alle reacties Link kopieren
Volgens rtl

Waarom moet er extra gevaccineerd worden?
Sinds 2015 stijgt het aantal patiënten met meningokokken W dus hard. Dat komt waarschijnlijk doordat dit type DNA heeft opgedaan, waardoor de eigenschappen veranderen. De vorm is daardoor virulent geworden, wat betekent dat het heel goed in staat is om mensen te infecteren en om zich te verspreiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven